Siły zbrojne
Francuskie kołowe transportery dla Kataru?
Francuska gazeta La Tribune poinformowała o wznowieniu rozmów w Katarze , których tematem jest pozyskanie dla tamtejszej armii kołowych bojowych wozów piechoty opartych o platformę VBCI koncernu Nexter. Spowodowane ma to być ociepleniem relacji francusko-katarskich.
Oznacza to powrót do sprawy sprzed lat, kiedy to prezydent Francji Emmanuel Macron w 2017 roku odwiedził Katar, co zbiegło się z ogłoszeniem zakupu dla tamtejszej armii 490 kołowych bojowych wozów piechoty opartych o francuskie VBCI. Systemy wieżowe do nich miały pochodzić od wybranego przez katarską armię producenta. Rok później firma Konsberg zapowiedziała dostawę do wspomnianych pojazdów swoich bezzałogowych systemów wieżowych oraz modułów bojowych jak Protector. Od tego czasu jednak negocjacje "zamarły", co przełożyło się na pojawianie wokół tego zamówienia innych niepokojących dla Francuzów informacji. Jedną z nich były plotka o pojawieniu się konkurencji dla VBCI w postaci niemieckiego transportera opancerzonego Boxer. Jednak obecnie znów francuskie VBCI mają wrócić do łask dzięki ociepleniu relacji francusko-katarskich, co w przypadku zawarcia umowy oznaczałoby kolejny sukces tego francuskiego koncernu w ostatnich latach.
Czytaj też
VBCI (Véhicule Blindé de Combat d'Infanterie) to francuski kołowy bojowy wóz piechoty zaprojektowany i produkowany przez spółki Giat Industries (obecnie Nexter Systems) i Renault Trucks Defense (obecnie Arquus) na potrzeby francuskiej armii. Załoga pojazdu składa się z dowódcy, działonowego i kierowcy. Uzbrojeniem transportera jest załogowy system wieżowy z armatą automatyczną M811 kal. 25 mm sprzężoną z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Napęd stanowi silnik wysokoprężny Renault Diesel o mocy 550 KM, co przy masie bojowej e 28,5 tony pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 100 km/h. Obecnie na uzbrojeniu francuskich wojsk lądowych znajduje się 628 egzemplarzy VBCI (z czego 518 egzemplarzy w wersji VCI i 110 egzemplarzy w wersji VPC).