- Wiadomości
Francuskie myśliwce dla Uzbekistanu?
Uzbekistan, najsilniejsza demograficznie i militarnie była republika ZSRR w Azji Centralnej, miał wyrazić zainteresowanie zakupem 24 samolotów wielozadaniowych Rafale. Miało do tego dojść w czasie wizyty prezydenta Emmanuela Macrona w tym kraju. O sprawie informują francuskie media, powołując się na nieoficjalne wypowiedzi ludzi z otoczenia prezydenta Francji

Macrone przebywał z wizytą w Uzbekistanie na początku listopada br. Jeżeli informacja się potwierdzi byłby to już kolejne państwo, które chce zrezygnować z rosyjskiej, czy jak kto woli, postsowieckiej techniki lotniczej na rzecz samolotu francuskiego. Europejskie konstrukcje lotnicze są popularne w Azji Centralnej, gdzie do tej pory udało sprzedawać się Airbusowi samoloty transportowe. M.in. właśnie Uzbekistan zamówił cztery lekkie samoloty transportowe Airbus C-295W, a sąsiedni Kazachstan – nawet dwa ciężkie Airbusy A-400M Atlas. Z kolei samolot szkolno-bojowe M-346 Master kupowały Azerbejdżan i Tadżykistan. Sprzedaż samolotów typowo bojowych oznaczałaby jednak europejsko-azjatyckie otwarcie na zupełnie innym poziomie i istotny przełom. Musiałaby się ona też wiązać z dużym zaufaniem do Uzbekistanu, który nadal jest silnie powiązany z Federacją Rosyjską i w którym rosną także wpływy chińskie.
Zobacz też
Z punktu widzenia Uzbekistanu kupno 24 Rafale, a zatem jednego pułku z dwiema eskadrami mogłoby być bardzo korzystne. Umożliwiłoby to rezygnację w zasadzie całej postsowieckiej floty samolotów bojowych. Uzbekistan posiada dzisiaj niemal setkę tych maszyn w tym 38 MiGów-29, 25 Su-27 i 20 samolotów pola walki Su-25. Większość z tych maszyn pozostaje zmagazynowana, a ich przydatność ze względu na wiek zużycie jest niewielka.
Fabrycznie nowe i wielozadaniowe Rafale mogłyby się okazać maszynami znacznie bardziej przydatnymi i paradoksalnie bardziej ekonomicznymi. Każdy z samolotów mógłby bowiem wykonywać szerokie spektrum misji. Oczywiście kluczowym pytaniem jest: czym Uzbekistan mógłby zapłacić za te mimo wszystko kosztowne systemy uzbrojenia? Odpowiedzią są złoża naturalne i współpraca energetyczna. W tej właśnie sprawie prezydent Francji wizytował bowiem azjatyckie państwo.
Zobacz też
Rezygnacja z konstrukcji sowieckich na rzecz europejskich przez Uzbekistan byłaby tylko kolejnym przykładem na światową tendencję zgodnie, z którą klienci eksportowi przestają się interesować rosyjskimi systemami uzbrojenia, a w szczególności samolotami bojowymi. Większość dotychczasowych rosyjskich klientów przechodzi obecnie na konstrukcje francuskie, chińskie lub europejskie (konsorcjum Eurofighter).
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]