Reklama
  • Wiadomości

Francja: Leasing Super Pumy zamiast nowych Caracali?

Francuskie siły zbrojne ogłosiły przetarg na leasing, modyfikację i wsparcie eksploatacji 20 śmigłowców Airbus Helicopters H225 Super Puma w konfiguracjach przeznaczonych do misji poszukiwawczo-ratowniczych SAR oraz transportu żołnierzy.

Fot. Romain Jetur/CC BY-SA 2.0
Fot. Romain Jetur/CC BY-SA 2.0

Dyrektoriat Generalny ds. Uzbrojenia (DGA) chce prawdopodobnie skorzystać z kiepskiej kondycji branży naftowej, która jest głównym użytkownikiem tych maszyn, aby pozyskać używane śmigłowce, zamiast kupować fabrycznie nowe H225M Caracal czy H215 Cougar.

Ogłoszenie o rozpisaniu przetargu, który został rozpisany 27 lutego 2020,  do systemu TED trafiło dopiero 3 marca. Dotyczy procedury przetargowej, w której zapytania ofertowe zostały wysłane do wybranych oferentów. Termin składania ofert jest bardzo krótki, gdyż upływa 8 kwietnia. Ciekawe jest również zastosowanie przez DGA oznaczenia typu „EC225”, co jest sygnaturą śmigłowców cywilnych H225 Super Puma, nie używaną przez producenta, koncern Airbus Helicopters, od 2015 roku. Zarówno krótki termin jak i oznaczenie typu zdają się wskazywać, że francuskie siły zbrojne chcą pozyskać cywilne, używane maszyny EC225 Super Puma po ich modyfikacji do realizacji wybranych zadań.

W wymaganiach przetargowych zapisano następujący zakres usługi:
- obsługę i modyfikację, leasing oraz możliwość sprzedaży po upłynięciu okresu wynajmu 20 maszyn EC225,
- konfigurację śmigłowców do zadań SAR i transportu powietrznego,
- szkolenie wstępne,
- wsparcie podczas okresu leasingu oraz wsparcie eksploatacji po sprzedaży.

Oferta została przesłana do jednego oferenta, którym najprawdopodobniej jest koncern Airbus Helicopters. Jest to jedyny podmiot, który może zrealizować taką umowę w wyznaczonym czasie, a przy tym jest to firma wspierająca eksploatację całej francuskiej floty śmigłowcowej.

Ciekawe jest, że siły zbrojne zainteresowane są używanymi maszynami cywilnymi w wieku 5+ lat, a nie nowo wyprodukowanymi H225M Caracal czy H215M Cougar (wojskowa wersja Super Pumy). Wiele wskazuje, że jest to działanie doraźne, którego celem jest zastąpienie pozostających nadal w służbie około 25 śmigłowców AS330 Puma, których średni wiek oscyluje powyżej 40 lat. Są to maszyny intensywnie eksploatowane w misjach zagranicznych i różnego typu operacjach. Część ich zadań ma w najbliższym czasie przejąć nowa maszyna H160M Guepard, jednak na ich wejście do służby poczekamy jeszcze kilka lat.

Maszyny EC225 i H225 Super Puma są obecnie jednymi z najpopularniejszych śmigłowców średnich wykorzystywanych do transportu personelu przez koncerny naftowe, szczególnie na morskich platformach wiertniczych. Są też szeroko używane przez morskie służby ratownicze do zadań SAR. Pewna liczba EC225 Super Puma jest wykorzystywana przez francuska marynarkę wojenną do misji ratowniczych.

Nowo kupione maszyny EC225 we francuskich siłach zbrojnych pełniłyby bardzo podobne zadania, a więc transportowe i ratownicze. Do tego zakres ich modyfikacji nie będzie duży i obejmie przede wszystkim instalację wojskowych systemów łączności oraz nawigacji. Ich głównym użytkownikiem stanie się prawdopodobnie lotnictwo wojsk lądowych, które korzysta z największej liczby pozostałych w służbie AS330 Puma. Łatwo jednak ratowniczo-transportowe Super Pumy mogą zostać głębiej zmodyfikowane, na przykład poprzez zastosowanie systemu HForce, umożliwiającego uzbrojenie dowolnej maszyny produkcji Airbus Helicopters w karabiny, działka i broń rakietową. Dotyczy to również śmigłowców zakupionych jako maszyny cywilne.

Zgodnie z opublikowanym ogłoszeniem „liczba 20 maszyn jest szacunkowa i może zostać zwiększona”. Otwiera to, po zawarciu umowy, możliwość pozyskania kolejnych śmigłowców przez następne 72 miesiące od daty zawarcia umowy. Jest to furtka dla leasingu i modyfikacji kolejnych śmigłowców bez przetargu. Tak więc DGA, prawdopodobnie tworzy w ten sposób możliwość zakupów w celu łatania doraźnych braków do czasu pojawienia się środków na nowe maszyny.

Chociaż, jeśli większa liczba używanych, ale relatywnie nowych H225/EC225 zostanie pozyskana od użytkowników, których dziś nie stać na ich utrzymanie, to może to znacznie ograniczyć zainteresowanie francuskich sił zbrojnych zakupem zupełnie nowych śmigłowców transportowych - czy to H225M Caracal czy NH90 Caimane. Niezależnie jednak od drogi jaka zostanie wybrana, Airbus Helicopters pozostaje dla Francji jedynym dostawcą.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama