Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Francja cyfryzuje taktyczne transportowce

Cn235 francja
Francuski CN235 podczas zrzutu ciężkiego zaopatrzenia na paletach.
Autor. Armée de l’air & de l’Espace

Konsorcjum utworzone przez firmy Sabena Technics i Thales otrzymało kontrakt na modernizację francuskiej floty 27 samolotów transportowych Airbus CN-235. Zmiany obejmą przede wszystkim nowoczesna, cyfrową awionikę i nawigację, co umożliwi eksploatację maszyn przez kolejne dwie dekady.

Reklama

Zakłady Thales w Bordeaux, Brive, Châtellerault, Tuluzie, Valence i Vendôme oraz ośrodek techniczny Sabena w Dinard będą zaangażowane w modernizację floty samolotów transportu taktycznego CN-235 Francuskich Sił Powietrznych i Kosmicznych. Pierwsza maszyna w nowej konfiguracji ma powrócić do służby w 2027 roku.

Reklama

Jako lider konsorcjum Sabena Technics wykona modyfikacje mechaniczne i elektryczne oraz zintegruje wyposażenie awioniki. Oprócz dostarczenia odbiornika GPS TopStarC i systemu nawigacji bezwładnościowej oraz odporny na zakłócenia radiowysokościomierz najnowszej generacji. Koncern Thales dostarczy również awionikę typu TopDeck, która stosowana jest na niemal 800 śmigłowcach i samolotach, zarówno wojskowych jak i komercyjnych.

Czytaj też

W przypadku francuskich CN-235 pakiet awioniki ma bazować na zastosowanym w samolotach pasażerskich ATR 72, gdyż jest to podobnej klasy dwusilnikowa, turbośmigłowa platforma z dobrze sprawdzonym pakietem TopDeck. Obejmuje on całkowicie cyfrowy, redundantny system wymiany i obróbki danych awionicznych. W kabinie pilotów umieszczono 4 wielofunkcyjne ekrany o przekątnej 13,5 cala oraz wyświetlacz przezierny HUD (Head-Up Display) umożliwiający rzutowanie danych w polu widzenia pilota.

Reklama
CN235 ATR 72
Awionika TopDeck w wariancie zastosowanym w maszynach pasażerskich ATR 72-600. Taka konfiguracja będzie bazą dla modernizacji francuskich CN-235.
Autor. Thales

Prosty i intuicyjny interfejs zmniejsza obciążenie pilotów, umożliwiając załogom skupienie się na swoich podstawowych zadaniach. Jednocześnie zastosowana awionika, transpondery i systemy komunikacji oraz wymiany danych są w pełni zgodne zarówno z wojskowymi jak i cywilnymi standardami, co pozwoli wykorzystywać samoloty CN-235 bardziej elastycznie, również do lotów w mieszanej przestrzeni powietrznej w ramach europejskich systemów zarządzania ruchem. Natomiast ujednolicenie obsługi i nowoczesne systemy dotyczące np. obsługi i wymiany danych technicznych ułatwią obsługę maszyn i obniżą jej koszty oraz istotnie zwiększą dostępność poszczególnych płatowców. Przełoży się to na dłuższy czas eksploatacji i niższy koszt cyklu życia.

Czytaj też

CN-235 jest popularnym samolotem transportowym opracowany przez hiszpańskie zakłady CASA należące dziś do koncernu Airbus. Jego następcą jest C295, produkowany do dzisiaj w Hiszpanii. Mimo to CN-235 okazały się udaną i długowieczną konstrukcją eksploatowaną przez lotnictwa wojskowe 26 krajów na wszystkich kontynentach. Największymi użytkownikami są siły powietrzne Turcji i Hiszpanii, ale samoloty tego typu latają też np. w barwach USA, Tajlandii, Irlandii czy Wspomnianej już Francji, która posiada ich 27.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama