Przemysł Zbrojeniowy
Francja cyfryzuje taktyczne transportowce
Konsorcjum utworzone przez firmy Sabena Technics i Thales otrzymało kontrakt na modernizację francuskiej floty 27 samolotów transportowych Airbus CN-235. Zmiany obejmą przede wszystkim nowoczesna, cyfrową awionikę i nawigację, co umożliwi eksploatację maszyn przez kolejne dwie dekady.
Zakłady Thales w Bordeaux, Brive, Châtellerault, Tuluzie, Valence i Vendôme oraz ośrodek techniczny Sabena w Dinard będą zaangażowane w modernizację floty samolotów transportu taktycznego CN-235 Francuskich Sił Powietrznych i Kosmicznych. Pierwsza maszyna w nowej konfiguracji ma powrócić do służby w 2027 roku.
Jako lider konsorcjum Sabena Technics wykona modyfikacje mechaniczne i elektryczne oraz zintegruje wyposażenie awioniki. Oprócz dostarczenia odbiornika GPS TopStarC i systemu nawigacji bezwładnościowej oraz odporny na zakłócenia radiowysokościomierz najnowszej generacji. Koncern Thales dostarczy również awionikę typu TopDeck, która stosowana jest na niemal 800 śmigłowcach i samolotach, zarówno wojskowych jak i komercyjnych.
Czytaj też
W przypadku francuskich CN-235 pakiet awioniki ma bazować na zastosowanym w samolotach pasażerskich ATR 72, gdyż jest to podobnej klasy dwusilnikowa, turbośmigłowa platforma z dobrze sprawdzonym pakietem TopDeck. Obejmuje on całkowicie cyfrowy, redundantny system wymiany i obróbki danych awionicznych. W kabinie pilotów umieszczono 4 wielofunkcyjne ekrany o przekątnej 13,5 cala oraz wyświetlacz przezierny HUD (Head-Up Display) umożliwiający rzutowanie danych w polu widzenia pilota.
Prosty i intuicyjny interfejs zmniejsza obciążenie pilotów, umożliwiając załogom skupienie się na swoich podstawowych zadaniach. Jednocześnie zastosowana awionika, transpondery i systemy komunikacji oraz wymiany danych są w pełni zgodne zarówno z wojskowymi jak i cywilnymi standardami, co pozwoli wykorzystywać samoloty CN-235 bardziej elastycznie, również do lotów w mieszanej przestrzeni powietrznej w ramach europejskich systemów zarządzania ruchem. Natomiast ujednolicenie obsługi i nowoczesne systemy dotyczące np. obsługi i wymiany danych technicznych ułatwią obsługę maszyn i obniżą jej koszty oraz istotnie zwiększą dostępność poszczególnych płatowców. Przełoży się to na dłuższy czas eksploatacji i niższy koszt cyklu życia.
Czytaj też
CN-235 jest popularnym samolotem transportowym opracowany przez hiszpańskie zakłady CASA należące dziś do koncernu Airbus. Jego następcą jest C295, produkowany do dzisiaj w Hiszpanii. Mimo to CN-235 okazały się udaną i długowieczną konstrukcją eksploatowaną przez lotnictwa wojskowe 26 krajów na wszystkich kontynentach. Największymi użytkownikami są siły powietrzne Turcji i Hiszpanii, ale samoloty tego typu latają też np. w barwach USA, Tajlandii, Irlandii czy Wspomnianej już Francji, która posiada ich 27.