Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Finlandia ze zmodernizowanymi transporterami od Patrii

Fot. MKFI (domena publiczna)

Fińskie przedsiębiorstwo Patria poinformowało na swojej stronie o zakończeniu prac modernizacyjnych (MLU) na ostatniej partii transporterów opancerzonych XA-180, które zostały dostarczone fińskim Siłom Zbrojnym.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Prace modernizacyjne objęły 139 egzemplarzy fińskich kołowych transporterów opancerzonych XA\-180, na mocy umowy z roku 2013. Mają one pozwolić na służbę tych pojazdów do lat 40. Do tego czasu fińskie Siły Zbrojne mają już  wdrożyć nowy KTO w postaci Patria 6x6. Renowacji i częściowej modernizacji miano poddać pokładowe systemy elektryczne, układ przeniesienia napędu i zawieszenia, siedziska załogi (wymiana na nowszy typ) oraz strukturę kadłuba. Pozwoliły one na ujednolicenie floty XA\-180 używanych przez fińskie wojsko.

Czytaj też

Finlandia posiada obecnie całą rodziną kołowych wozów bojowych Patria Pasi. Wśród nich można wymienić 476 egzemplarzy XA-180/185, 101 egzemplarzy XA-202 i 48 egzemplarzy XA-203. Nowy KTO będzie użytkowany nie tylko przez Finów. W projekcie uczestniczą także Łotwa, Szwecja, Estonia czy Niemcy, które w tym roku przyłączyły się do przedsięwzięcia.

Reklama

Czytaj też

Sisu XA-180 to fiński transporter opancerzony 6x6 wyprodukowany przez Sisu-Auto (obecnie Patria) w latach 1982-2005. Pierwszy prototyp ukończono w 1980 roku, a produkcja seryjna rozpoczęła się w 1984 roku. Załoga transportera składa się z dwóch żołnierzy (kierowcy i dowódcy) w przedniej części pojazdu oraz dziesięcioosobowego desantu piechoty w tylnej części pojazdu w przedziale desantowym. Wóz jest uzbrojony w jeden wielkokalibrowy karabin maszynowy DSzK lub NSW kal. 12,7 × 99 mm zamontowany na obrotnicy na włazie dowódcy. Opancerzenie zapewnia ochronę balistyczną przed pociskami broni strzeleckiej i odłamkami pocisków artyleryjskich. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Valmet 612 DWI o mocy 240 KM, pozwalający pojazdowi na osiągnięcie prędkości do 100 km/h po drodze oraz do 10 km/h w wodzie. Masa wozu wynosi 15 ton. Używane są przez kilka armii świata m.in. Finlandii, Norwegii, Szwecji, Estonii czy Finlandii. W ramach wypożyczenia używane były także przez Wojsko Polskie w liczbie 5 sztuk na potrzeby misji pokojowej ONZ na Wzgórzach Golan.

XA-180 (zdjęcie poglądowe).
Autor. PFC LUIS A. DEYA/ Wikipedia
Reklama

Komentarze (3)

  1. Pucin:)

    Od lat pisze - motoryzacja WP to: Rosomak 8*8, Patria 6*6-XA-203/XA-180 i SISU GTP/GPV 4*4 oraz nie tak dawno Wirus ----prototyp pojazdu LSV/ILV ale tylko lekko opancerzony 4*4!!!!! Innej drogi nie ma!!!!! :) Buty tez są drogie i nieefektywne !!!!!! :) Wszelkie Warany 4*4 i Cougary 4*4 to ściema - ilościowo!!!!! :)

  2. szczebelek

    Myślałem, że podstawą armii Finlandii są te same KTO co u nas...

    1. LOUT

      Fińska armia ma i Patrię AMV i tego Sisu/Patrie XA. Niemcy przystąpili do CAVS, ponieważ potrzebują kilkaset "tanich" i pływających KTO dla pionierów i innych pomocniczych formacji. Tak samo pod zabudowę nie koniecznie systemów na pierwszą linię, bo do tego mają cieżkie i drogie Boxery!, ale uzupełniajace jednostki.

  3. Filemon19

    Podsumowując Hanwha Tigon 6x6 razem z CROWS to 1,2 mln USD Po co szukać dale ATGM raybolt plus 8 rakiet na 3km to tez 1,2 mln USD

    1. LOUT

      Tigon to prototyp dla bliskiego wschodu i Azji wschodniej, ktory ma być tanszą opcją dla KTO 8x8. Ten Sisu/Patria to "druga" linia i tani wół roboczy z umiejętnością pływania a nie jakaś podróba wozu bojowego jak hanwah Tigon!

Reklama