- Wiadomości
„Elektryczne” holowniki dla sił morskich Holandii
W bazie morskiej Den Helder odbyło się uroczyste przekazanie holenderskiej marynarce wojennej trzech holowników hybrydowych Damen ASD 2810 Hybrid, które poza wykonywaniem zadań przypisanych jednostkom tej klasy, mają być również przyjazne dla środowiska.
Wprowadzenie trzech nowych jednostek pływających: „Noordzee”, „Waddenzee” i „Zuiderzee” jest jednym z elementów programu modernizacji sił zbrojnych Holandii. Cechą charakterystyczną dostarczonych właśnie holowników, poza ich bardzo dobrymi właściwościami specjalistycznymi, jest zastosowanie trzech możliwych rodzajów pracy systemu napędowego: tylko z silnikiem diesla, z silnikiem diesla i elektrycznym oraz tylko z silnikiem elektrycznym.
Przy czym korzystając tylko z napędu elektrycznego, a więc przy zerowej emisji szkodliwych spalin, holowniki mogą pływać przez ponad godzinę z prędkością około 4 węzłów. Jest to wyjście naprzeciw strategii holenderskiego ministerstwa obrony, która zakłada zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko podczas działań oraz odejście od uzależnienia się od oleju napędowego jako podstawowego paliwa.
Silniki elektryczne w holownikach Damen ASD 2810 Hybrid są zasilane z zespołu akumulatorów. Pomimo tego siła uciągu jest większa niż 60 ton, co jak zaznaczają Holendrzy jest więcej niż we wcześniej wykorzystywanych holownikach typu Linge. Wystarczy to spokojnie do holowania w każdych warunkach tak dużych jednostek jak np. okręt wsparcia działań połączonych (Joint Support Ship) HNLMS „Karel Doorman” o wyporności 27800 ton i długości 204,7 m.
Nowe holowniki są również innowacyjne pod względem sposobu ich bieżącego utrzymywania. Są to bowiem pierwsze jednostki w holenderskiej marynarce wojennej, w których bieżące prace konserwacyjne na dłuższy okres zostały zlecone prywatnej firmie – w tym przypadku stoczni Damen Shipyards Den Helder.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS