• Wiadomości
  • Analiza

Eagle – lekki samochód opancerzony oferowany dla Wojsk Specjalnych

Produkowany przez koncern General Dynamics European Land Systems samochód opancerzony Eagle V to jeden z pojazdów, które zaoferowane będą Wojsku Polskiemu w ramach programu Pegaz. Celem projektu jest nabycie Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych.

  • Samochód Eagle V. Fot. A. Marciniak/Defence24.pl
    Samochód Eagle V. Fot. A. Marciniak/Defence24.pl
  • Samochód Eagle V. Fot. A. Marciniak/Defence24.pl
    Samochód Eagle V. Fot. A. Marciniak/Defence24.pl
  • Samochód Eagle V. Fot. A. Marciniak/Defence24.pl
    Samochód Eagle V. Fot. A. Marciniak/Defence24.pl
  • Samochód Eagle V. Fot. A. Marciniak/Defence24.pl
    Samochód Eagle V. Fot. A. Marciniak/Defence24.pl
  • Samochód Eagle V. Fot. A. Marciniak/Defence24.pl
    Samochód Eagle V. Fot. A. Marciniak/Defence24.pl

Początki samochodów Eagle sięgają końca lat 90. minionego wieku i związane są z samochodem HMMWV produkcji amerykańskiej. Począwszy od wersji IV producent Eagle'a, firma MOWAG, przejęta przez General Dynamics, zdecydowała się jednak wykorzystać własne rozwiązania, od 2003 r. oferując na rynki światowe samochód zaprojektowany praktycznie od podstaw, wykorzystujący jednak elementy konstrukcji lekkiej ciężarówki DURO.

Pierwszymi użytkownikami samochodu Eagle IV były armia duńska i niemiecka, do których wprowadzono je w latach 2003-2006. Od roku 2010 trwa natomiast rozwój najnowszej wersji, oznaczonej jako Eagle V lub, po prostu, Eagle. W stosunku do poprzedników cechuje się ona znacznie zwiększonym stopniem ochrony.

Eagle V w wersji 4x4 ma masę własną 6 700 kg, natomiast całkowita masa pojazdu z wyposażeniem i czterema lub pięcioma przewożonymi żołnierzami wynosi 10 000 kg. Ładowność wynosi 3300 kg.

Napęd zapewnia sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Cummins ISB 6.7 E3  245 i mocy 184 kW (250 KM), spełniający normy Euro III. Pozwala on na osiągnięcie na drodze prędkości maksymalnej 110 km/h, zapas paliwa pozwala przejechać 700 km. Eagle pokonuje wzniesienia o kącie nachylenia do 60 stopni, może jeździć z przechyłem bocznym do 40 stopni, bez przygotowania pokonuje brody o głębokości do 120 cm, a po przygotowaniu o głębokości do 150 cm. Promień zakrętu to siedem metrów. Producent wskazuje, że zastosowanie znanego, dostępnego na rynku cywilnym silnika i podobnie rozpowszechnionej skrzyni biegów firmy Allison ma w założeniu obniżać koszty eksploatacji samochodu.

Pojazd ma następujące wymiary: długość 5400 mm, szerokość 2200 mm i wysokość (bez uzbrojenia) 2400 mm.

Eagle V 3
Samochód Eagle V. Fot. A. Marciniak/Defence24.pl

Jak podkreślają przedstawiciele General Dynamics w pojeździe planowano rozmieszczenie wrażliwych elementów układu jezdnego, takich jak hamulce czy skrzynia biegów z myślą o ochronie przed oddziaływaniem przeciwnika. Są one zasłonięte innymi elementami ramy podwozia lub obudowane osłonami.

Ochrona załodze zapewniana jest w dwojaki sposób. Pierwszy to stosownie ukształtowana, „pływająca” i opancerzona podłoga samochodu (układ podwójnego V). Jak wskazuje producent, w porównaniu do częściej spotykanego kształtu pojedynczego V – pozwala na obniżenie środka masy samochodu, kieruje energię potencjalnego wybuchu miny lub improwizowanego ładunku wybuchowego w środek i na zewnątrz samochodu, z dala od energochłonnych siedzisk żołnierzy, zmniejsza również powierzchnię narażoną na działanie eksplozji. 

Ochrona tradycyjna zapewniana jest przez opancerzenie – zarówno montowane fabrycznie, jak i dodatkowe. Fabryczne opancerzenie to stalowy kadłub o dodatkowo wzmocnionych bokach, możliwe jest też montowanie opcjonalnych paneli opancerzenia modularnego na boki i dach samochodu, jak również montaż dodatkowych modułów ochronnych na elementy układu jezdnego. 

Eagle V 4
Samochód Eagle V. Fot. A. Marciniak/Defence24.pl

Eagle nie jest fabrycznie uzbrojony, jest jednak przystosowany do montowania wieżyczek z uzbrojeniem w postaci lekkich i ciężkich karabinów maszynowych 7,62 mm lub 12,7 mm lub automatycznych granatników kalibru 40 mm. Samochód Eagle dostępny jest w kilkunastu wariantach specjalistycznych, w wersjach 4x4 i 6x6.

Koncern General Dynamics European Land Systems deklaruje gotowość współpracy z polskimi przedsiębiorstwami. Proces montażu samochodu, w przypadku wybrania go w programie Pegaz, mógłby odbywać się w całości w kraju. Program Pegaz zakłada pozyskanie ok. 500 samochodów w dwóch wersjach – bojowej oraz dowodzenia. Większość Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych ma trafić do kawalerii powietrznej i wojsk pancernych oraz zmechanizowanych, pewna liczba (od 100 do 200 samochodów) trafi do jednostek Wojsk Specjalnych.

Obecnymi użytkownikami samochodów Eagle są armia szwajcarska, duńska i niemiecka. Wykorzystywano je w warunkach operacyjnych w ramach działań kontyngentu niemieckiego w Afganistanie. Ocenia się, że pojazdy tego rodzaju przejechały tam łącznie ponad milion kilometrów.

Eagle V 1
Samochód Eagle V. Fot. A. Marciniak/Defence24.pl

Reklama