Reklama
  • Wiadomości

Duży kontrakt na ciężarówki dla Wojska Polskiego

Agencja Uzbrojenia poinformowała o zawarciu umowy ze spółką Jelcz Sp. z o.o. na dostawę 200 zestawów z samochodami Jelcz P862D.43 z systemem samozaładowczym Multilift Mk IV i przyczepą do transportu kontenerów PK-2-24t.

Jelcz P862D.43 przystosowany do montażu systemu samozaładowczego Multilift Mk IV.
Jelcz P862D.43 przystosowany do montażu systemu samozaładowczego Multilift Mk IV.
Autor. Jelcz Sp. z o.o.

W części gwarantowanej umowy przewidziano dostawę 105 zestawów w latach 2024-27. 95 kolejnych stanowi opcję. Przypomnijmy, że do tej pory Wojsko Polskie złożyło trzy zamówienia na takie zestawy w latach 2018, 2019 i 2020. Jeśli wykorzystano wszystkie opcje, to jak dotąd do Wojsk Lądowych mogło trafić do 247 takich zestawów z pojazdami P862D.43.

Reklama

Dotychczasowe zamówienia składano w firmie Cargotec Poland. Tym razem Agencja Uzbrojenia podpisała umowę z producentem podwozia, Jelcz Sp. z o. o. Można przypuszczać, że tym razem Cargotec będzie podwykonawcą zamówienia. Dostawa 200 zestawów będzie kosztowała polskiego podatnika 847 mln zł. To oznacza, że cena jednostkowa wyniesie 4,235 mln zł.

Zobacz też

Samochód ciężarowy wysokiej ładowności Jelcz P862D.43 to podwozie specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej ok. 32 ton. Wóz wyposażono w silnik wysokoprężny Iveco o mocy 430 KM oraz mechaniczną przekładnię ZF o 16 przełożeniach do przodu, która przenosi moment obrotowy na trzy z czterech osi. Dopuszczalna ładowność wynosi ponad 19 ton. Pojazd może rozpędzić się do 85 km/h.

Hakowy system załadowczy Multilift Mk IV służy do załadunku ładunków spaletyzowanych na platformach ładunkowych lub morskich kontenerów dwudziestostopowych. Udźwig urządzenia umożliwia podnoszenie towarów o maksymalnej masie 16,5 tony. Multilift Mk IV może pracować przy poprzecznym pochyleniu terenu, które nie przekracza 50 stopni.

Przyczepa PK-2-24t produkowana przez Zamet-Głowno umożliwia transport jednego morskiego kontenera dwudziestostopowego lub dwóch dziesięciostopowych, nadwozi wymiennych klasy C (C-715, C-745), platform ładunkowych lub kontenerów hakowych o długości nie przekraczającej 6,65 m. Przyczepa posiada zbiorniki powietrzne i podnośniki pneumatyczne, a także została przystosowana do przewozu materiałów niebezpiecznych.

Jelcz P862D.43 wyposażony w system samozaładowczy Multilift Mk IV.
Jelcz P862D.43 wyposażony w system samozaładowczy Multilift Mk IV.
Autor. Paweł Bejda / X
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama