- Wiadomości
Duży kontrakt na ciężarówki dla Wojska Polskiego
Agencja Uzbrojenia poinformowała o zawarciu umowy ze spółką Jelcz Sp. z o.o. na dostawę 200 zestawów z samochodami Jelcz P862D.43 z systemem samozaładowczym Multilift Mk IV i przyczepą do transportu kontenerów PK-2-24t.

Autor. Jelcz Sp. z o.o.
W części gwarantowanej umowy przewidziano dostawę 105 zestawów w latach 2024-27. 95 kolejnych stanowi opcję. Przypomnijmy, że do tej pory Wojsko Polskie złożyło trzy zamówienia na takie zestawy w latach 2018, 2019 i 2020. Jeśli wykorzystano wszystkie opcje, to jak dotąd do Wojsk Lądowych mogło trafić do 247 takich zestawów z pojazdami P862D.43.
Dotychczasowe zamówienia składano w firmie Cargotec Poland. Tym razem Agencja Uzbrojenia podpisała umowę z producentem podwozia, Jelcz Sp. z o. o. Można przypuszczać, że tym razem Cargotec będzie podwykonawcą zamówienia. Dostawa 200 zestawów będzie kosztowała polskiego podatnika 847 mln zł. To oznacza, że cena jednostkowa wyniesie 4,235 mln zł.
Zobacz też
Samochód ciężarowy wysokiej ładowności Jelcz P862D.43 to podwozie specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej ok. 32 ton. Wóz wyposażono w silnik wysokoprężny Iveco o mocy 430 KM oraz mechaniczną przekładnię ZF o 16 przełożeniach do przodu, która przenosi moment obrotowy na trzy z czterech osi. Dopuszczalna ładowność wynosi ponad 19 ton. Pojazd może rozpędzić się do 85 km/h.
Kolejne Jelcze z systemem #Multilift dla 🇵🇱 armii.
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) May 23, 2024
22 maja br. #AU zawarła umowę z #Jelcz na dostawę 200 szt. pojazdów Jelcz 862 z systemem samozaładowczym Multilift MK IV i przyczepą do transportu kontenerów PK-2-24t za kwotę ok. 837 mln zł.
Umowa obejmuje dostawę w latach… pic.twitter.com/0Yak4xPkfw
Hakowy system załadowczy Multilift Mk IV służy do załadunku ładunków spaletyzowanych na platformach ładunkowych lub morskich kontenerów dwudziestostopowych. Udźwig urządzenia umożliwia podnoszenie towarów o maksymalnej masie 16,5 tony. Multilift Mk IV może pracować przy poprzecznym pochyleniu terenu, które nie przekracza 50 stopni.
Przyczepa PK-2-24t produkowana przez Zamet-Głowno umożliwia transport jednego morskiego kontenera dwudziestostopowego lub dwóch dziesięciostopowych, nadwozi wymiennych klasy C (C-715, C-745), platform ładunkowych lub kontenerów hakowych o długości nie przekraczającej 6,65 m. Przyczepa posiada zbiorniki powietrzne i podnośniki pneumatyczne, a także została przystosowana do przewozu materiałów niebezpiecznych.

Autor. Paweł Bejda / X
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS