Przemysł Zbrojeniowy
DSEI 2023: premiera transporterów U.S. Army i Marines
W trakcie londyńskich targów DSEI (Defence and Security Equipment International) firma BAE Systems zaprezentowała kilka ze swoich sztandarowych produktów. Odbyła się również europejska premiera opracowanego na potrzeby U.S. Army opancerzonego pojazdu wielozadaniowego oraz nowego amfibijnego transportera dla piechoty morskiej.
AMPV
W centrum stoiska BAE Systems po raz pierwszy poza USA zaprezentowano nowy wielozadaniowy pojazd opancerzony AMPV (Armored Multi Purpose Vehicle). Wóz jest pochodną i dalszą ewolucją bojowego wozu piechoty M2A4 Bradley.
AMPV gruntownie przeprojektowano w stosunku do pierwowzoru, szczególnie pod względem osłony pancernej. Kadłub ma nowo zaprojektowane dno, które lepiej chroni przed wybuchami min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych.
Korpus otrzymał też poprawioną osłonę balistyczną poprzez zastosowanie nowego opancerzenia dodatkowego. Zasadnicza skorupa pojazdu wykonana jest z aluminium pancernego, do którego od zewnątrz mocowane są płyty z walcowanej stali pancernej. Te mają większą grubość niż w wypadku nawet najnowszego M2A4, a miejscami montowane są warstwowo.
AMPV może występować w różnych konfiguracjach. Dla U.S. Army opracowano transporter opancerzony M1283, wóz ewakuacji medycznej M1284, mobilny szpital M1285, wóz dowodzenia M1286 i moździerz samobieżny M1287.
Przedstawiciele BAE Systems w rozmowie z Defence24.pl zaznaczyli, że AMPV może powstać w różnych konfiguracjach, np. bojowego wozu piechoty wyposażonego w wieżę bezzałogową taką jak choćby polska ZSSW-30.
Co więcej, AMPV może także posłużyć jako platforma do budowy samobieżnego zestawu obrony przeciwlotniczej bardzo krótkiego (VSHORAD) i krótkiego (SHORAD) zasięgu, wyposażonego np. w armatę lub armaty automatyczne oraz pociski przeciwlotnicze.
AMPV ma przede wszystkim zastąpić w U.S. Army obecnie stosowane pojazdy bazujące na transporterze opancerzonym M113. Z tej przyczyny z czasem liczba wariantów może ulec zwiększeniu. Co więcej, BAE Systems nie wyklucza opracowywania wersji specjalnie na życzenie innych nabywców pojazdu.
ACV
Kolejnym prezentowanym pojazdem był kołowy transporter opancerzony ACV (Amphibious Combat Vehicle) opracowany dla Korpusu Piechoty Morskiej USA (U.S. Marine Corps). Pojazd zbudowano w układzie 8x8. Posiada zdolność do pływania także na otwartym morzu.
Obecnie priorytetowo traktowane są dostawy trzech podstawowych wariantów: kołowego transportera opancerzonego ACV-P, wozu dowodzenia ACV-C oraz wozu zabezpieczenia technicznego ACV-R. Trwają również testy kołowego bojowego wozu piechoty ACV-30.
ACV-P, czyli wersja przeznaczona do transportu piechoty, przewozi trzyosobową załogę oraz trzynastu żołnierzy desantu. Cały personel wewnątrz dysponuje specjalnymi siedziskami redukującymi przeciążenia w przypadku wybuchu miny lub improwizowanego ładunku wybuchowego (tzw. fugasa) pod pojazdem.
Wariant kołowego bojowego wozu piechoty ACV-30 będzie przewozić trzech żołnierzy załogi oraz ośmiu żołnierzy desantu. To ograniczenie przypuszczalnie wynika z potrzeby wygospodarowania miejsca dla amunicji do armaty automatycznej Mk44S/M813 kalibru 30 mm, sprzężonego z nią karabinu maszynowego M240 kalibru 7,62 mm, a ewentualnie również zapasowych przeciwpancernych pocisków kierowanych.
Aby zwiększyć poziom ochrony przeciwminowej, dno kadłuba jest uformowane w kształt litery V. Natomiast osłona balistyczna nie powinna odbiegać od innych pojazdów tej klasy, tj. o masie do około 32 ton.
ACV jest napędzany silnikiem wysokoprężnym. Niestety producent nie podaje producenta motoru ani jego mocy, ale wóz osiąga na drodze utwardzonej prędkość maksymalną 105 km/h. BAE deklaruje, że w terenie pojazd może dotrzymać kroku nawet czołgom podstawowym. Warto dodać, że ACV bazuje na włoskim pojeździe Iveco SuperAV, który napędzają silniki Iveco z rodziny Cursor, dysponujące mocą od 500 do 560 KM. W różnych źródłach pojawiają się niezweryfikowane informacje, jakoby ACV napędzał niewymieniony z nazwy sześciocylindrowy silnik o mocy 690 KM.
Podobnie jak w wypadku gąsienicowego AMPV również ACV zaprojektowano z myślą o opracowaniu na jego bazie wielu wariantów specjalistycznych. Można spodziewać się, że po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych oraz dostaw trzech podstawowych wersji Korpus Piechoty Morskiej może zlecić prace nad dodatkowymi pojazdami specjalistycznymi.
CV90 MkIV
Na wystawie zaprezentowano również najnowszy wariant dobrze znanego, opracowanego w Szwecji bojowego wozu piechoty CV90 (Combat Vehicle 90) w wariancie MkIV. Wóz wyposażono w zmodernizowany kadłub z nowym zawieszeniem, co umożliwiło zwiększenie masy pojazdu z 35 do 37 ton.
Wymieniono zespół napędowy na nowy, składający się z silnika wysokoprężnego Scania o mocy 1000 KM oraz przekładni hydrokinetycznej X300. Wóz wyposażono w system rzeczywistości rozszerzonej iFighting, którego zadaniem jest zbieranie informacji ze wszystkich sensorów oraz takie ich filtrowanie, by załoga otrzymywała tylko te priorytetowe, zwiększając efektywność pracy i świadomość sytuacyjną.
Nowy system wieżowy może być uzbrojony w armatę automatyczną Bushmaster II Mk44S kalibru 30 mm lub Bushmaster III kalibru 35 mm. Z uzbrojeniem głównym sprzężono karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, lecz posiada on własne napędy i system stabilizacji, przez co ma większy zakres ruchu w elewacji niż armata. Dodatkowe uzbrojenie to chowana wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych takich jak Spike LR/LR2.
CV90 MkIV wyposażono również w aktywny system obrony pojazdu Iron Fist Decoupled Light. Zestaw klasy hard-kill ma zdolność zwalczania granatów z głowicą kumulacyjną (stosowanych w ręcznych granatnikach przeciwpancernych), przeciwpancernych pocisków kierowanych oraz wystrzeliwanej z armat amunicji kumulacyjnej i odłamkowo-burzącej. Jest również testowany w zakresie zdolności zwalczania czołgowej przeciwpancernej amunicji podkalibrowej.
Archer
Kolejnym obecnym na DSEI 2023 pojazdem prezentowanym przez BAE Systems była samobieżna haubica na nośniku kołowym Archer. Jest to specyficzna konstrukcja, opracowana zgodnie z wymogami Sił Zbrojnych Szwecji (Försvarsmakten).
Archera uzbrojono w haubicę FH77BW L52, którą zainstalowano w zdalnie sterowanym, bezzałogowym systemie wieżowym. Ten ostatni mieści również automat ładowania wraz z magazynami amunicji mieszczącymi 21 pocisków oraz modułowe ładunki miotające (MACS, ang. "Modular Artillery Charge System").
Zapasowe pociski oraz ładunki miotające mogą być zabrane w zasobnikach znajdujących się na nośniku. Podwozie to dwuczłonowy pojazd Volvo A30D 6x6 z ramą przegubową, napędzany silnikiem wysokoprężnym Volvo D98ACE3 I6. Moc 325 KM umożliwia rozpędzenie ważącego 30 ton systemu artyleryjskiego do prędkości 70 km/h na drodze utwardzonej, zapewniając przy tym zasięg operacyjny 500 km.
Cała czterosobowa załoga znajduje się w opancerzonej kabinie gwarantującej ochronę na poziomie 2 według normy STANAG 4569. Przedział załogi wyposażono w system filtrowentylacji i ochrony przed bronią masowego rażenia, jak również w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg RS4 z wielkokalibrowym karabinem maszynowym M2 kalibru 12,7 mm.
Co ciekawe, ze względu na specyfikę konstrukcji Volvo A30D wojska lądowe Szwecji zadecydowały o zmianie nośnika na bardziej konwencjonalną ciężarówkę RMMV (Rheinmetall MAN Military Vehicles) HX 8x8. Obecnie pojazdy te są testowane, a wkrótce powinny rozpocząć się dostawy systemu w tej konfiguracji.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie