Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Defence24 Day: "Polska jest gotowa na Apache"

Fot. Daniel McClinton/US Army
Fot. Daniel McClinton/US Army

„Obecnie trzy kraje NATO są użytkownikami AH-64 Apache, wyłączając Stany Zjednoczone, którzy dysponują flotą śmigłowców, chociażby w Niemczech i w innych lokacjach w Europie, gdzie ich łączna liczba przekracza 150 wiropłatów.” - podkreślał Adam Hodges, Business Capture Team Leader w Boeing Defense, Space & Security

Reklama

Hodges zauważył, że do tej pory wyprodukowano 1300 AH-64 w różnych wariantach, które zostały sprawdzone w boju. Jest to też najlepsza opcja w wyborze śmigłowca dla Polski w programie Kruk. Apache to niezliczone zdolności zarówno ofensywne jak i defensywne, w połączeniu z sensorami i systemami walki elektronicznej czynią śmigłowiec najbardziej wytrzymałym i śmiercionośnym śmigłowcem w historii - rozwijał wypowiedź przedstawiciel Boeinga. Polska byłaby siódmym pod względem wielkości gospodarki operatorem, jest dobrze przygotowana do bycia jednym z państw-operatorów - podsumował Hodges.

Reklama
Reklama

Komentarze (13)

  1. kaczkodan

    Jest odwrotnie - to Apacze są gotowe na wydojenie Polski. Helikopter szturmowy umarł na Ukrainie. Koncepcja z lat 60-70 ubiegłego straciła rację bytu. Żeby było śmieszniej dokonały tego nasze Gromy i Pioruny. Brimstony III odpalane z czegoś sensownego mają zasięg 130 km. Typowy promień działania AH-64 to 150 km, po doliczeniu tych 8 km dla Hellfire dostajemy 158 km - wnioski nasuwają się same. Po wykryciu nieprzyjaciela nie ma czasu czekać aż śmigłowiec się łaskawie doturla, Tylko odpali Himarsy z głowicami od SADARM-ów które dodatkowo lepiej radzą sobie z systemami obrony aktywnej. i są tańsze, czas reakcji kilka minut. Lepiej wysłać F-35 z Brimstonami. Jeden F-35 może przenieść 4 trudnowykrywalne zasobniki po 14 Brimstonów każdy (2x(4+3)). Te pieniądze lepiej przeznaczyć na tworzenie dronów szturmowych.

    1. gregorx

      Jedyne co umarło to koncepcja samolotu szturmowego, przy czym tak po prawdzie to ona umarła już wiele lat temu. Przykładowo A-10 we wszystkich konfliktach w jakich uczestniczył gros misji wykonywał jako samolot de facto bombowy atakując cele ze średniego pułapu tj 5-6 km. Śmigłowce szturmowe mogą latać tuż nad ziemią, lotem profilowym, mogą odpalać pociski kierowane z zawisu, zza przeszkód terenowych. Ssą znacznie trudniejsze do wykrycia i porażenia niż samolot szturmowy. Drony szturmowe, a co to takiego?

  2. DoPrzodu

    To jest bardzo dobra decyzja, oby to było już zaklepane i żeby to byly Apache. Myśle ze wydatki wydatkami i zastanawiacie się kto pokryje to wszystko, te zakupy. A ja myśle ze ostatnimi czasy Amerykanie stracili w sobie sojusznika z Niemiec i nie maja gdzie oprzeć swojej polityki kontroli antyrosyjskiej. Wiec wydaje mi sie ze padło na nas i chcą oni z nas zrobić jak najszybciej konkretne państwo z konkretnymi siłami w razie konfliktu, żeby ich pomoc nie musiała być potrzebna a tym czasem oni mogliby zająć sie polityka na Pacyfiku. Wiec myśle ze większość tego sprzętu będzie na zasadzie lend and lease. Jak dla mnie bomba, obyśmy zdążyli na czas z tym wszystkim, a wtedy będziemy dosyć potężnym państwem na wschodniej flance.

    1. andys

      I.............. I co dalej?

  3. Starszy pan

    Błaszczak zachowuje się jak moja żona," podoba mi się ta torebka, albo akurat mam ochotę na czereśnie", to siup kupujemy w efekcie pod koniec miesiąca muszę autobusem dojechać do pracy bo na paliwo nie starcza. Czy ktoś ma pomysł jak ma wyglądać nasza armia ile będzie kosztować serwis i amunicja do tych cudeniek, co będziemy produkować w kraju, jak wygląda infrastruktura remontowa itd. Tymczasem te zakupy są bez składu i ładu, tu bakratyar, tam jakiś bsl od Amerykanów a może jeszcze od Brytyjczyków rakiety plot. Przecież to wszystko kosztuje a póki co nie widzę żebyś my istotnie zwiększyli nasze możliwości obronne.

    1. Wojciech65

      Nie widzisz bo masz słaby wzrok i dodatkowo braki w logicznym myśleniu - jest to cecha wszystkich krytykantów obecnej władzy (dla kontrastu - nie widzą większych wad u POprzedników z Siemoniakiem na czele). Smutna to konkluzja. Na szczęście coraz więcej ludzi, którzy prezentują inne poglądy i potrafią docenić to, co obecnie zmienia się na korzyść w polskich SZ. Wbrew pozorom to bardzo logiczne, sensowne posunięcia.

    2. PawelPAWEL

      Masz racje. Te zakupy przypominają Iran z okresy Szacha lub Libię z okresu Kadafiego. Mam nadzieje, ze nie skończy się tak jak w tych dwóch krajach. Rak części, dyktatura, wojna domowa, embargo swiatowe

    3. stary Polak

      po co kupować Abramsy jak mamy T-72? jak zamienimy 32 Migi na 32 F-35 to ilość samolotów się nie zmieni. Wozy piechoty? - bez sensu, piechota - jak nazwa wskazuje - idzie pieszo. A poza tym NATO nas obroni. Już mówiłem rodzinie że jak będę na starość marudził i kwękał to maja mnie uśpić.

  4. DemonDev

    Oby Polska kupiła Apache! Najlepszy, bojowy śmigłowiec ever! <3

    1. wert

      najlepszy to pojęcie względne zależne od parametru. Powiedziałbym że Apache jest najlepiej zintegrowany z F-35, Himarsem Abramsem a dojdzie jeszcze IBCS. Synergia dopracowanego systemu bez analogów jak to się mówi. Tym razem faktycznego. To będzie rzeczywista ANW, bardzo dobry i przemyślany zakup

    2. luka

      @Wert - może też sterować bezzałogowcami MQ-9, które zamówiliśmy (choć i AH-1Z też już to chyba potrafi) a także jest po prostu najlepszym wyborem pod względem przenoszonego uzbrojenia na jedną maszynę (16 ppk + 1200 sztuk pocisków 30 mm) i ze względu na raczej małą liczbę jaką zakupimy - około 30-32 maszyn, realnie pewnie w okolicach 25-26 sztuk, choć na fali ostatnich zakupów i deklaracji zakupowych (Abramsy, Himarsy, K2 itp.) może nas pozytywnie zaskoczą i pędzie ich z 50 sztuk.

    3. Orel

      @luka nie zamówiliśmy jeszcze MQ-9, poszło kilka miesięcy zapytanie ofertowe

  5. StrateG

    Nie lepiej kupić więcej FA-50? - cena podobna, a przyżywalność z uwagi na prędkość większa. A jak nam helikopterów mało, to proponuje maksymalnie jak się da wyposażone i uzbrojone S-70i z Mielca (wsparcie polskiej gospodarki - bardzo istotna rzecz).

    1. Felix

      Nie.

    2. Orm Bywaly

      nie , nie lepiej , to tak jakbyś pytał czy nie można wykorzystać tradycyjnej wywrotki do przewozu paliwa , można ,tylko efekt nie zawsze będzie ten sam.

  6. zigzak

    Na co ten cały AH-64 chyba zeby wywalić kasę! NAJDROZSZY ze wszystkich w ofercie w porogranie KRUK a to nic gdy spojrzy jeszcze się na koszty eksploatacji.,,Przewaga,, nad Viprerem - ma radar - istny swięty Graal dla znafców.Radary zdradzają lokalizację i mozna je zakłócic na to akurat nikt z entuzjastów nie zwraca uwagi.Lepsze są jednak bierne srodki wykrywania celów co akurat ma Viper.Ach zapomniałem - może współpracować z dronami! Śmiech na sali jesli spojrzy się na koszt -różnica w cenie tak kolo 15mln$ za 1szt

  7. LMed

    "Polska... jest dobrze przygotowana do bycia operatorem..." - oczywiscie głównie dlatego, że jesteśmy narodem dumnym bardziej niż pragmatycznym ( pawiem narodów jesteś i papugą - jak mawiał poeta). Ciekawe, czy te Apacze dla Polski to będzie ostatnia czy przedostatnia seria produkcyjna tego pamiętajacego czasy Regana śmiglaka.

    1. Andrzej X

      Zapewne miał na myśli produkcję ich śmigłowców w Polsce i związane z tym doświadczenie i kadra

    2. Shelby

      Niewazne jakie czasy pamieta, czy naprawde myslisz ze USA produkuje sprzet jak CCCP, nowa obudowa a wnetrze takie samo jak 40 lat temu? Ten smiglowiec ma tyle wspolnego z czasami Reagana co moj umysl z 1975 rokiem w ktorym sie urodzilem. To jest najlepszy szturmowy smiglowiec Swiata i tego nie zmienisz, nawet jesli powstanie nowy w ciagu najblizszej dekady to bedzie pewnie mial tak zwane wady wieku dzieciecego, wtedy pewnie bys mowil ze po co kupujemy nie sprawdzone smiglowce. Powtarzam, to jest najlepszy smiglowiec szturmowy na swiecie, sprawdzony w konfliktach zbrojnych, ze swietnym uzbrojeniem, radarem i potrafiacy atakowac z ukrycia oraz swietnie wspolpracujacy z abramsami czy F35. Nie ma lepszej opcji dla Polski, tak sa tansze ale nie lepsze. Tak samo jak nie ma lepszego samolotu przewagi powietrznej niz F22 raptor ktory jest w stanie pokonac kazdy samolot na swiecie czy nawet kilka i tez nie jest to samolot wymyslony wczoraj i to jest wlasnie jego atut.

  8. szczebelek

    Czyżby już był deal klepnięty za kulisami?

    1. QVX

      Mam takie wrażenie. Ciekawi mnie tylko, jakie będą PPK. Prawdopodobnie będą to AH-64D z opcją stopniowej przebudowy do AH-64E. PPK to wpierw AGM-114L wyskrobane z zapasów (już ich nie produkują), a potem albo JAGM albo Brimstone (MBDA prędzej sprzeda nam pełną licencję na nie niż na CAMM-y, a wtedy wygrają przetarg na niszczyciel czołgów) - JAGM-y są droższe, ale dla siarki koszty integracji dojdą.

    2. Valdore

      @QVX jako pocisk dla smigłowców wolałbym JAGM bo ma lepsza głowicę bojową a zasięg radaru i tak nie pozwala w pełni wykorzyustac Brimstone'a. Ale dla niszczycieli czołgów to Brimstone. A co do licencji to nic pewnego, .

    3. QVX

      Owszem, że nic pewnego, ale i tak szanse w przypadku Brimstone'a są większe niż CAMM-u.

  9. artichoke

    Teoretycznie jest zarys strategii, AH-64E Apache Guardian jest najlepszym dopełnieniem do czołgów Abrams m1a2, możemy tylko domniemywać że zakup śmigłowców bojowych jest już mocno określony i naznaczony, uważam ze jest to dobry śmigłowiec bojowy, pytanie czy kupujemy produkt z półki, czy mamy cos do ugrania dla własnego przemysłu.

  10. grzybek

    Albo my mamy cichy deal z USA albo w Polsce znaleziono pokłady złota albo czeka nas ekstremalne pompowanie długu. Chciałbym znać źródła finansowania tych wszystkich zakupów przy jednoczesnym pompowaniu 14-tek, emerytur i socjal-dobra wszelakiego. My mamy tworzyć armię do obrony kraju a nie armię do obrony czegoś co za kilka lat bedzie finansową ruiną.

    1. X

      Mnie to nurtuje już od kilku lat...

    2. AdSumus

      A ja chciałbym poznać strategię i podstawy prawne.

    3. Prawdziwy

      Most I MostII,składowisko poflotacyjne,tam jest prawie całą Tablica Mendelejewa,brakuje odważnego, który podejmie decyzję o wyborze technologii odzysku i budowie instalacji doświadczalnej.Złoza niklu i minerałów rzadkich, rozpoznane ,pod Ząbkowicami Śl.,złoża barytu ,postać najczystrza na tym łez padole, występująca w przyrodzie,porzucone złoża węgla koksującego,przechodzące w antracyt,mozliwe- zapewne, przy dzisiejszej technologi- do pozyskania,itd,itd,jest w RP wiele potencjalnych, źródeł finansowania.

  11. Hubert

    No nie, myślę że Ah1 Viper byłby dla nas bardziej odpowiedni a jego znacznie mniejsza cena pozwoli zbudować ich znacząca flotę np. 40 sztuk. Do tego wszystkie Mi24 do pełnej modernizacji i mieć będziemy blisko 70 sztuk śmigłowców uderzeniowych.

    1. QVX

      Problem stanowi to, że AH-1Z w obecnej konfiguracji średnio nadaje się do pełnoskalowej wojny. Do ceny trzeba doliczyć zatem koszty modernizacji.

    2. Orel

      Na śmigłowcach się nie znam, zastanawia mnie tylko czy za niższa cenę nie ucierpiały np. Zdolności samoobrony przeciw płot? Dzisiaj to wydaje mi się nawet ważniejsze niż zdolności ofensywne

    3. Bosun

      Ah1z ok ale Mi24 to już tylko do muzeum albo odsprzedaż dla mniej wymagających regionów świata. W realiach dzisiejszego pola walki nie maja już swojego miejsca ( vide ukraina ilość utraconych maszyn tęgo rodzaju jest ogromna) ich modernizacja to strata pieniędzy.

  12. Husarrr

    Apache to najlepszy dla nas wybór ale trzeba się zastanowić czy nam się to opłaca czy nie lepiej dokupić kolejne 32 sztuki F35.

  13. DIM1

    Ale czemu znikają moje posty o nieobsługiwaniu przez Boeinga zamówień części do starych Apache? I jako warunek wznowienia dostaw, uprzednie wykonanie upgrejdu, za 35 mln USD/sztuka. Cena jest sprzed kilku lat i sprawdzałem, że przedstawiana wielu krajom, a nie tylko użytkownikom z Grecji.

Reklama