Reklama
  • Wiadomości

Defence24 Day: Modernizacja Sił Powietrznych

Podczas konferencji Defence24 DAY miał miejsce blok prezentacyjny: Modernizacja Sił Powietrznych, podczas którego poruszone zostały kwestie ostatnich zakupów samolotów oraz plany modernizacji technologii. Dodatkowo była to szansa dla firm zarówno krajowych, jak i zagranicznych, które zaprezentowały swoje produkty oraz omówiły ich użyteczność w Siłach Powietrznych.

Autor. A. Świerkowski/Defence24.pl
Reklama

W drugim dniu tegorocznej konferencji Defence24 DAY miał miejsce blok prezentacyjny: Modernizacja Sił Powietrznych, który był okazją dla firm zarówno krajowych, jak i zagranicznych do zaprezentowania swoich ofert oraz omówienia ich użyteczności w Siłach Powietrznych. W panelu udział wzięli Lisa Harris, reprezentująca Northrop Grumman, Jarosław Krupski, Dyrektor Wsparcia Klienta i Szkolenia w PZL Świdnik, dr Zbigniew Piec z General Atomics Aeronautical Systems, Costantino Panvini Rosati reprezentujący Leonardo, Michał Małachowski z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, Stephane Le Floch z firmy Airbus oraz reprezentant firmy Tellecard. Dodatkowo w bloku prezentacyjnym udział wziął Inspektor Sił Powietrznych gen. bryg. Ireneusz Nowak, który przedstawił plany zakupowe oraz modernizacyjne dla Sił Powietrznych.

Reklama
Reklama

Jako pierwszy głos zabrał wyżej wymieniony Inspektor Sił Powietrznych gen. bryg. Ireneusz Nowak, który rozpoczął prezentacje od zaprezentowanie wniosków płynących z wojny na Ukrainie. Według prelegenta w trakcie konfliktu dominuje fałszywy obraz obrony powietrznej, natomiast gdyby Ukraina była zdolna do wywalczenia przewagi w powietrzu straty na ziemi byłyby zdecydowanie mniejsze. W dalszej kolejności zostały przedstawione plany modernizacji Sił Powietrznych z omówieniem liczby danego sprzętu, który zostanie pozyskany w kolejnych latach.

Zobacz też

Ciekawą informacją było ogłoszenie planowanego zakupu 22 śmigłowców AW101 w wersji wielozadaniowej. Będą one wykorzystywane przez jednostki podległe 25. Brygadzie Kawalerii Powietrznej, wraz z nowo pozyskanymi śmigłowcami wielozadaniowymi wsparcia pola walki AW149. Oprócz wspomnianych wyżej śmigłowców gen. bryg. Nowak omówił plany pozyskania dronów, programy samolotów F-35A, FA-50 oraz MRTT Karkonosze, które według prelegenta będą służyły głównie jako tankowce.

Reklama

Jako drugi głos zabrał Stephane Le Floch, reprezentujący firmę Airbus. Firma oferuje swoje rozwiązania w szerokim zakresie, od rozwiązań gotowych poprzez te dostosowane do wymagań zamawiającego w segmencie śmigłowców. Dodatkowo zaprezentowane zostały wiropłaty, które znajdują się w ofercie Airbus, które według prelegenta są zdolne do zadań szturmowych, transportowych, CSAR oraz gotowych do operowania w środowisku wielodomenowym.

Trzecim prelegentem w bloku prezentacyjnym: Modernizacja Sił Powietrznych był dr Zbigniew Piec z General Atomics Aeronautical Systems, który zaprezentował ofertę firmy w zakresie statków bezzałogowych. W szczególności omówiono specyfikacje techniczną MQ-9B SkyGuardian, które według podanych informacji zostały opracowane do operowania w różnym środowisku. Podczas prezentacji zostało ukazane nagranie przedstawiając lądowanie SkyGuardiana na ośnieżonym pasie startowym na terenie Japonii. Dr Zbigniew Piec dodał również, że mogą one wykonywać zadania nie tylko z zakresu działań bojowych, ale także wspierać działania poszukiwawcze, patrolować wrażliwy obszar czy wspierać procesy związane z przeciwdziałaniem skutków katastrof naturalnych.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Podczas tego panelu na konferencji Defence24 DAY wystąpił również Costantino Panvini Rosati, czyli przedstawiciel firmy Leonardo, który omówił możliwości i specyfikacje techniczną samolotu wielozadaniowego Eurofighter Typhoon. Zgodnie z przygotowaną prezentacją, Eurofighter to maszyna sprawdzona m. in. w działaniach ochrony wschodniej flanki NATO oraz kompatybilna z używanymi przez Polskę F-16/35. Ponadto prelegent podkreślił, że jest to rozwiązanie opracowane do walki z najnowszymi maszynami rodziny Su. Program samolotu bojowego jest również korzystny dla krajowego przemysłu, gdyż jak podkreślono tworzy m. in. miejsca pracy dla wykwalifikowanych pracowników.

W dalszej kolejności swoją ofertę produktów przedstawiła firma Northrop Grumman, którą reprezentowała Lisa Harris. Firma zapewnia wysokiej jakości produkty, m. in. samoloty bojowe lub zaawansowane systemy obrony przeciwlotniczej oraz przeciwrakietowej. Prelegentka dużą uwagę poświęciła tematowi rozwiązań dotyczących szerokiego zakresu szkoleń, które są prowadzone lub mogą być prowadzone z polską armią.

Reklama
Reklama

Ostatnią zagraniczną firmą, która zaprezentowała swoją ofertę była firma Telecard, która przedstawiła swoje zdolności produkcyjne dotyczące różnego typu podzespołów użytkowanych w m. in. w przedsiębiorstwach lotniczych. Firma przeniosła się z Ukrainy do Polski, oferując swoje rozwiązania na naszym rynku w zakresie projektowania, opracowywania i produkowania wybranych komponentów, w tym produkcję elementów metalowych używanych np. w rakietach czy hełmach lotniczych.

Zobacz też

Podczas bloku prezentacyjnego: Modernizacja Sił Powietrznych nie mogło zabraknąć firm z Polski. Jako pierwszy wystąpił PZL Świdnik, którego reprezentował Jarosław Krupski. Dyrektor Wsparcia Klienta i Szkolenia na wstępie potwierdził słowa Inspektora Sił Powietrznych odnośnie śmigłowców AW-101 oraz AW-149, które określił jako jedne z najnowocześniejszych maszyn dostępnych obecnie na rynku. Dodatkowo prelegent poruszył temat innowacyjnego podejścia do systemu szkoleń, jakie oferuje PZL Świdnik, w tym szkolenie pilotów, szkolenie operatorów pokładowych oraz szkolenie techników naziemnych.

Reklama

Na koniec bloku swoją ofertę zaprezentowały Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2. Według reprezentującego firmę Michała Małachowskiego, WZL nr 2 posiadają zdolności serwisowe dla maszyn nie tylko bojowych ale także cywilnych, a także zdolności serwisowe różnego typu silników stosowanych w maszynach służących w polskich Siłach Powietrznych, ale także tych używanych przez naszych sojuszników. Michał Małachowski podkreślił, że firma zajmuje się przeglądem oraz serwisowaniem samolotów, tj. C-130, F-16, Mig-29 lub Su-22.

Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama