Przemysł Zbrojeniowy
Czwarty patrolowiec OPV dla Marina Militare
5 sierpnia poinformowano, że włoska marynarka wojenna (Marina Militare) skorzystała z opcji kontraktowej i zamówiła kolejny czwarty już okręt patrolowy Offshore Patrol Vessel (OPV) nowego pokolenia określanych dotychczas jako PPX.
Kontrakt na budowę trzech pierwszych jednostek tego typu, z opcją na trzy kolejne, został podpisany 31 lipca 2023 r. ze spółką joint venture Orizzonte Sistemi Navali, w której swoje udziały mają włoskie koncerny zbrojeniowe Fincantieri (51%) i Leonardo (49%). Wartość obecnego zamówienia, obejmującego pakiet logistyczny, to około 236 mln EUR. Z czego do Fincantieri odpowiadającego za budowę okrętu trafić ma około 163 mln EUR a do Leonardo, który dostarczy wyposażenie elektroniczne i uzbrojenie wpłynie kwota około 70 mln EUR.
Czytaj też
Tak to wydarzenie skomentował Pierroberto Folgiero dyrektor generalny Fincantieri: „kontynuujemy ekspansję w sektorze obronnym dzięki partnerstwu z włoską marynarką wojenną. Te pełnomorskie okręty patrolowe, wyposażone w zaawansowane technologie, są zdolne do działania w różnych scenariuszach taktycznych i warunkach pogodowych. Zwiększą one bezpieczeństwo naszych mórz, ustanawiając nowe standardy techniczne zarówno na rynku krajowym, jak i eksportowym, który jest coraz bardziej wymagający dla tego typu jednostek”.
Nowe patrolowce o wyporności 2 300 t, posiadające kadłub o długości około 95 m oraz załogę liczącą 97 ludzi, zostaną zbudowane przez należące do Fincantieri stocznie w Riva Trigoso i Muggiano, które określane są jako stocznia zintegrowana (Integrated Naval Shipyard). Przy ich projektowaniu zastosowano rozwiązania opracowane dla wielozadaniowych patrolowców morskich typu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura), w tym przede wszystkim zintegrowany mostek nawigacyjny („kokpit”) opracowany przez Leonardo i Fincantieri NexTech.
Rozwiązania w nim wykorzystane nawiązują do tych stosowanych w lotnictwie np. wolant zamiast koła sterowego. W normalnych warunkach umożliwia on dwuosobowej obsadzie prowadzenie nawigacji i reagowanie na potencjalne zagrożenia mogące zagrozić jednostce. Sprzyja temu ukształtowanie, mieszczącej „kokpit”, przedniej części nadbudówki. Jest ona smukła i wysunięta do przodu, dzięki temu np. podczas manewrów portowych możliwa jest obserwacja wzrokowa otoczenia, bez konieczności angażowania elektroniki. Przez to wszystko mostek ten przypomina bardziej kabinę pilotów dużego samolotu transportowego lub pasażerskiego niż sterówkę okrętu.
Czytaj też
Budowa nowych patrolowców jest pierwszym etapem modernizacji sił patrolowych Marina Militare. Zastąpią one jednostki typu Cassiopea (4) i Sirio (2) a służyć będą do patrolowania obszarów morskich, kontroli ruchu statków, ochrony linii komunikacyjnych i wyłącznej strefy ekonomicznej, a także działań mających na celu przeciwdziałanie zanieczyszczeniu środowiska morskiego. Nie są one przewidziane do udziału w działaniach bojowych o dużej intensywności, te zadania będą realizować włoskie jednostki, które powstaną w ramach programu europejskiej korwety patrolowej – European Patrol Corvette (EPC).
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie