Przemysł Zbrojeniowy
Nowe okręty przeciwminowe dla Marina Militare
26 lipca podpisano umowę na budowę dla Włoskiej Marynarki Wojennej (Marina Militare) pięciu przybrzeżnych okrętów przeciwminowych nowego pokolenia – Cacciamine Nuova Generazione/Costieri (CNG/C).
Opiewający na 1,6 mld euro kontrakt obejmuje także pakiet wsparcia logistycznego. W przypadku wykorzystania opcji przeznaczonej na dokończenie projektu wartość umowy wzrośnie o około 1 miliard euro.
Podmiotem odpowiedzialnym za realizację tej umowy jest Tymczasowe Konsorcjum Przedsiębiorstw (Raggruppamento Temporaneo di Impresa, RTI), w skład którego wchodzi włoski koncern zbrojeniowy Leonardo oraz stocznia Intermarine specjalizująca w budowie statków i okrętów posiadających kadłuby z tworzyw sztucznych, w tym również niszczycieli min budowanych dla Marina Militare, jak i na eksport. Natomiast zamawiającym jest Dyrekcja Uzbrojenia Marynarki Wojennej (Direzione degli Armamenti Navali, NAVARM). Co prawda ta ostatnia znajduje się w strukturach włoskiego ministerstwa obrony (Ministero della Difesa), ale jest głównym organem technicznym Marynarki Wojennej.
Ze względu na doświadczenie i możliwości produkcyjne liderem tego konsorcjum jest przedsiębiorstwo Intermarine. Firma będzie odpowiadać za projektowanie oraz budowę nowych włoskich jednostek przeciwminowych w stoczni w Sarzana (Liguria). W związku ze wspomnianym zamówieniem konieczna będzie rozbudowa oraz zwiększenie zatrudnienia w tym zakładzie. Z kolei Leonardo odpowiadać będzie za koordynowanie przedsięwzięcia oraz dostawę okrętowych systemów walki. Podział środków z umowy zasadniczej oraz opcji kontraktowej jest jednakowy i wynosi 73% dla Intermarine oraz 27% dla Leonardo.
Zawarcie umowy wykonawczej jest następstwem intensywnych prac badawczo-rozwojowych mających na celu „redukcję ryzyka i zdefiniowanie projektu okrętu przeciwminowego nowej generacji”, które realizowane są przez specjalistów firmy Intermarine na podstawie umowy z NAVARM podpisanej 15 lutego 2021 roku.
Zawarcie tego kontraktu oznacza wejście w fazę realizacji programu modernizacji sił przeciwminowych włoskiej floty. Zgodnie z obowiązującym Wieloletnim Dokumentem Planowania Obronnego na lata 2023-2025 (Documenti Programmatici Pluriennali della Difesa per il triennio 2023-2025) dwanaście konwencjonalnych niszczycieli min Marina Militare (cztery typu Lerici i osiem typu Gaeta) zostanie zastąpionych przez okręty przeciwminowe nowej generacji (Cacciamine di Nuova Generazione – CNG). Czas ku temu najwyższy, ponieważ dwie najstarsze jednostki pierwszego z tych typów znajdują się w rezerwie i będą stopniowo wycofywane ze służby.
Program ten ma na celu uniknięcie luki w zakresie zdolności włoskiej floty do zwalczania min morskich oraz rozpoczęcie wzmacniania tego komponentu sił morskich w czasach naznaczonych rosnącymi napięciami międzynarodowymi. Konsekwencją tego jest wzrost zagrożeń na obszarach morskich, zarówno na ich powierzchni, jak i pod wodą, co ma miejsce w przypadku ostatnich konfliktów na obszarach o strategicznym dla Włoch znaczeniu, takich jak Morze Śródziemne, Morze Czarne, Morze Czerwone, Zatoka Perska czy Bałtyk.
Charakterystyka CNG
Nowe włoskie okręty przeciwminowe będą miały wyporność 1360 t oraz kadłub o wymiarach 63,06/12,50/3,08 m. Do ich napędu służyć będą dwa pędniki azymutalne, zaś kształt kadłuba, jak i nadbudówek znacznie odbiega od początkowych wizji jednostek typu CNG/C, które niewiele odstawały o dotychczasowych niszczycieli min Marina Militare. Obecnie prezentowane wizualizacje tych okrętów wskazują na odejście od pierwotnych koncepcji i zaprojektowanie ich od nowa, przez co wykazują one wiele cech zbieżnych z okrętami przeciwminowymi budowanymi w ramach belgijsko-niderlandzkiego programu rMCM (replacement Mine Counter Measures).
Włoskie jednostki wyróżniać się mają zdolnością do prowadzenia działań wewnątrz pól minowych przy wykorzystaniu różnych typów pojazdów autonomicznych, co ma zapewnić bezpieczeństwo załóg. Kształt kadłuba, jak i materiały, z których zostanie wykonany, mają zapewnić odporność na eksplozje podwodne oraz niskie sygnatury akustyczne i magnetyczne.
To wszystko w połączeniu z najnowocześniejszymi technologiami wykorzystanymi w systemach służących do zwalczania min, takich jak sonar do ich wykrywania, system dowodzenia i kontroli wielodomenowej (w tym zarządzania pojazdami bezzałogowymi), sprawi, że okręty nowej generacji będą mogły wykonywać szerokie spektrum zadań. Oprócz najważniejszych ról, jakimi będzie poszukiwanie i niszczenie min, będą mogły one wykonywać zadania związane z kontrolą i ochrony podwodnej infrastruktury krytycznej (tj. rurociągów naftowych i gazowych oraz sieci światłowodowych) a także ochrony morskiego dziedzictwa kulturowego i środowiska naturalnego.