Przemysł Zbrojeniowy
Nowe okręty przeciwminowe dla Marina Militare
![Dwa pierwsze niszczyciele typu Lerici znajdują się aktualnie w rezerwie i nie są użytkowane operacyjnie.](https://cdn.defence24.pl/2024/07/30/800x450px/FPwGiZEflSHMsTfb0N53S4zlYVHRrT07DDmmaBJ7.84xv.jpg)
Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
26 lipca podpisano umowę na budowę dla Włoskiej Marynarki Wojennej (Marina Militare) pięciu przybrzeżnych okrętów przeciwminowych nowego pokolenia – Cacciamine Nuova Generazione/Costieri (CNG/C).
Opiewający na 1,6 mld euro kontrakt obejmuje także pakiet wsparcia logistycznego. W przypadku wykorzystania opcji przeznaczonej na dokończenie projektu wartość umowy wzrośnie o około 1 miliard euro.
Podmiotem odpowiedzialnym za realizację tej umowy jest Tymczasowe Konsorcjum Przedsiębiorstw (Raggruppamento Temporaneo di Impresa, RTI), w skład którego wchodzi włoski koncern zbrojeniowy Leonardo oraz stocznia Intermarine specjalizująca w budowie statków i okrętów posiadających kadłuby z tworzyw sztucznych, w tym również niszczycieli min budowanych dla Marina Militare, jak i na eksport. Natomiast zamawiającym jest Dyrekcja Uzbrojenia Marynarki Wojennej (Direzione degli Armamenti Navali, NAVARM). Co prawda ta ostatnia znajduje się w strukturach włoskiego ministerstwa obrony (Ministero della Difesa), ale jest głównym organem technicznym Marynarki Wojennej.
Ze względu na doświadczenie i możliwości produkcyjne liderem tego konsorcjum jest przedsiębiorstwo Intermarine. Firma będzie odpowiadać za projektowanie oraz budowę nowych włoskich jednostek przeciwminowych w stoczni w Sarzana (Liguria). W związku ze wspomnianym zamówieniem konieczna będzie rozbudowa oraz zwiększenie zatrudnienia w tym zakładzie. Z kolei Leonardo odpowiadać będzie za koordynowanie przedsięwzięcia oraz dostawę okrętowych systemów walki. Podział środków z umowy zasadniczej oraz opcji kontraktowej jest jednakowy i wynosi 73% dla Intermarine oraz 27% dla Leonardo.
![Niszczyciel min Termoli (M 5555), jedna z ośmiu jednostek typu Gaeta. Mimo przeprowadzonej w latach 2010-2018 modernizacji nie będą służyć wiecznie i wymagają następców.](https://cdn.defence24.pl/2024/07/30/780xpx/5hRtiRWT99NQATDI2iD6mXYzDDB4M88dD0ltn51U.feoi.jpg, https://cdn.defence24.pl/2024/07/30/1920xpx/5hRtiRWT99NQATDI2iD6mXYzDDB4M88dD0ltn51U.xbnh.jpg 2x)
Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
Zawarcie umowy wykonawczej jest następstwem intensywnych prac badawczo-rozwojowych mających na celu „redukcję ryzyka i zdefiniowanie projektu okrętu przeciwminowego nowej generacji”, które realizowane są przez specjalistów firmy Intermarine na podstawie umowy z NAVARM podpisanej 15 lutego 2021 roku.
Zawarcie tego kontraktu oznacza wejście w fazę realizacji programu modernizacji sił przeciwminowych włoskiej floty. Zgodnie z obowiązującym Wieloletnim Dokumentem Planowania Obronnego na lata 2023-2025 (Documenti Programmatici Pluriennali della Difesa per il triennio 2023-2025) dwanaście konwencjonalnych niszczycieli min Marina Militare (cztery typu Lerici i osiem typu Gaeta) zostanie zastąpionych przez okręty przeciwminowe nowej generacji (Cacciamine di Nuova Generazione – CNG). Czas ku temu najwyższy, ponieważ dwie najstarsze jednostki pierwszego z tych typów znajdują się w rezerwie i będą stopniowo wycofywane ze służby.
Program ten ma na celu uniknięcie luki w zakresie zdolności włoskiej floty do zwalczania min morskich oraz rozpoczęcie wzmacniania tego komponentu sił morskich w czasach naznaczonych rosnącymi napięciami międzynarodowymi. Konsekwencją tego jest wzrost zagrożeń na obszarach morskich, zarówno na ich powierzchni, jak i pod wodą, co ma miejsce w przypadku ostatnich konfliktów na obszarach o strategicznym dla Włoch znaczeniu, takich jak Morze Śródziemne, Morze Czarne, Morze Czerwone, Zatoka Perska czy Bałtyk.
Charakterystyka CNG
Nowe włoskie okręty przeciwminowe będą miały wyporność 1360 t oraz kadłub o wymiarach 63,06/12,50/3,08 m. Do ich napędu służyć będą dwa pędniki azymutalne, zaś kształt kadłuba, jak i nadbudówek znacznie odbiega od początkowych wizji jednostek typu CNG/C, które niewiele odstawały o dotychczasowych niszczycieli min Marina Militare. Obecnie prezentowane wizualizacje tych okrętów wskazują na odejście od pierwotnych koncepcji i zaprojektowanie ich od nowa, przez co wykazują one wiele cech zbieżnych z okrętami przeciwminowymi budowanymi w ramach belgijsko-niderlandzkiego programu rMCM (replacement Mine Counter Measures).
![Marina Militare, okręty przeciwminowe](https://cdn.defence24.pl/2024/07/30/780xpx/V2pqaec1WJnqCuBAW8wMbMobFFeiNFjIw5nr6ARC.t53a.jpg, https://cdn.defence24.pl/2024/07/30/1920xpx/V2pqaec1WJnqCuBAW8wMbMobFFeiNFjIw5nr6ARC.3mdm.jpg 2x)
Autor. Intermarine
Włoskie jednostki wyróżniać się mają zdolnością do prowadzenia działań wewnątrz pól minowych przy wykorzystaniu różnych typów pojazdów autonomicznych, co ma zapewnić bezpieczeństwo załóg. Kształt kadłuba, jak i materiały, z których zostanie wykonany, mają zapewnić odporność na eksplozje podwodne oraz niskie sygnatury akustyczne i magnetyczne.
To wszystko w połączeniu z najnowocześniejszymi technologiami wykorzystanymi w systemach służących do zwalczania min, takich jak sonar do ich wykrywania, system dowodzenia i kontroli wielodomenowej (w tym zarządzania pojazdami bezzałogowymi), sprawi, że okręty nowej generacji będą mogły wykonywać szerokie spektrum zadań. Oprócz najważniejszych ról, jakimi będzie poszukiwanie i niszczenie min, będą mogły one wykonywać zadania związane z kontrolą i ochrony podwodnej infrastruktury krytycznej (tj. rurociągów naftowych i gazowych oraz sieci światłowodowych) a także ochrony morskiego dziedzictwa kulturowego i środowiska naturalnego.