Reklama
  • Wiadomości

Czternaście ofert w wyścigu o następcę Honkera

Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że na ogłoszenie w sprawie zamówienia publicznego na dostawę dla Sił Zbrojnych RP samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności pk. MUSTANG złożono w sumie 14 wniosków. Nowe pojazdy mają w przyszłości zastąpić obecnie wykorzystywane w Siłach Zbrojnych RP samochody Honker.

Fot. M.Dura
Fot. M.Dura

Zainteresowanie jest bardzo duże, ponieważ chodzi w sumie o dostawy w latach 2016–2022 882 samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności, w wersjach nieopancerzonej (841 sztuk) i opancerzonej (41 sztuk).

W Inspektoracie Uzbrojenia złożono w sumie czternaście wniosków, a więc pozornie mniej niż liczba podmiotów (17), jakie zgłosiły się do dialogu technicznego. Niektóre z wniosków o dopuszczenie do postępowania były jednak składane przez kilka firm. Tak więc w sumie liczba rywalizujących firm i spółek może być większa.

Zgodnie z informacją przekazaną Defence24.pl przez ppłk Małgorzatę Ossolińską, rzecznika Inspektoratu Uzbrojenia swoje wnioski złożyły:

  1. Konsorcjum przedsiębiorstw pod nazwą Edison Polska z Gdańska;
  2. Spółka Zeszuta z Warszawy;
  3. Spółka SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne z Bielska Białej;
  4. Spółka komandytowa WAWRZASZEK ISS z Bielska Białej;
  5. Spółki: POLSKI HOLDING OBRONNY z Warszawy i Concept z Bielska Białej (wniosek wspólny);
  6. Spółki: AUTOBOX ze Starachowic, AUTO SPECIAL z Modlnicy i STEELER Marcin Piasecki z Sokółki (wniosek wspólny);
  7. Spółki: URSUS z Lublins i AMZ-KUTNO z Kutna (wniosek wspólny);
  8. Firma Renault Trucks Defense z Wersalu we Francji;
  9. Spółki: WB ELEKTRONICS S.A. z Ożarowa Mazowieckiego, RADMOR z Gdyni i AYCOMM z Warszawy (wniosek wspólny);
  10. Spółka Fabryka Samochodów Honker z Lublina oraz Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia z Zielonki (wniosek wspólny);
  11. Spółki: Polska Grupa Zbrojeniowa z Radomia i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania (wniosek wspólny);
  12. Firmy FRANZ ACHLEITNER Fahrzeugbau und Reifenzentrum GMBH z Wörgl w Austrii i MULTIMOTORS z Warszawy (wniosek wspólny);
  13. Firmy: MMC Consulting s.c. z Warszawy i AM General LLC z Arlington w Stanach Zjednoczonych (wniosek wspólny);
  14. Spółka JLR Warszawa z Warszawy.

Termin składania wniosków upłynął 8 września br., ale ze względu na liczbę otrzymanych pytań Inspektorat Uzbrojenia przesunął termin składania wniosków o udział w postępowaniu na 08.10.2015 r.

Nadal nie ujawniono szczegółowej specyfikacji przedmiotu zamówienia, która ma zostać przekazana jedynie wykonawcom zaproszonym do składania ofert wstępnych. Wiadomo jednak, że planowany jest zakup pojazdów w dwóch wersjach nadwozia:

  • opancerzonej - przystosowane do przewozu czterech osób plus kierowca i ładowności 600 kg;
  • nieopancerzonej - dla ośmiu osób plus kierowca, o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3500 kg i ładowności nie mniejszej niż 1000 kg.

Inspektorat Uzbrojenia nie zgodził się przy tym na dopuszczenie mniejszej liczby osób w samochodzie nieopancerzonym (co proponowała jedna z firm).

Wszystkie dostarczone samochody muszą być nowe, mieć układ jezdny 4x4, być wyposażone w silnik o zapłonie samoczynnym o wskaźniku mocy nie mniejszym niż 35 kW/t, mieć zdolność do pokonywania brodów o głębokości co najmniej 0,5 m (bez przygotowania) oraz nie mniej niż 0,65 m (z przygotowaniem) oraz posiadać wyciągarkę o sile uciągu nie mniejszej niż 100 % DMC i linę długości nie mniejszej niż 25 m.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama