Koncern Russian Helicopters planuje dostarczyć rosyjskiej armii w latach 2020-2021 18 śmigłowców Mi-28NM. Jest to maszyna wyposażona w cyfrową awionikę, nowe uzbrojenie kierowane i umieszczony ponad wirnikiem radar. Pierwsze „cyfrowe” Mi-28 trafią do ośrodka szkoleniowego w Centralnym Okręgu Wojskowym, która kształcić będzie personel przezbrajanych jednostek lotnictwa wojsk lądowych.
Jak podaje dziennik „Izwiestia”, na 2020 roku zaplanowano dostawę 6 nowych maszyn Mi-28NM. W 2021 liczba wyprodukowanych maszyn ma się podwoić. Pierwsze mają trafić do 344. Centrum Szkolenia Bojowego i Przekwalifikowania Personelu Lotnictwa Armii w pobliżu Torżok (obwód twerski). Jest to główny ośrodek szkolenia załóg śmigłowców lotnictwa armijnego, ale też baza odpowiedzialna za testy i badania nowych typów maszyn.
Najprawdopodobniej Mi-28NM zostaną przydzielone do stacjonującego tam 696 Pułku Szkolno-Badawczego, którego personel będzie kształcił na nich załogi oddelegowane z jednostek na których uzbrojenie mają trafić nowe śmigłowce uderzeniowe.
Zgodnie z oświadczeniem wiceministra obrony Rosji Aleksieja Kriworuczko z czerwca 2019 roku, zawarta w tym czasie umowa opiewa na dostawę 98 śmigłowców Mi-28NM do 2028 roku. Mają one zastępować w jednostkach maszyny Mi-24 których resursy zostały wyczerpane a możliwości bojowe nie przystają do współczesnego pola walki.
Mi-28NM stanowią całkiem nową jakość, jeśli chodzi o rosyjskie siły zbrojne. Śmigłowiec w tej wersji posiada cyfrową awionikę i system sterowania silnikami (FADEC), jest też wyposażony w nowoczesne systemy wymiany danych i łączności umożliwiające m. in. sterowanie bezzałogowcami rozpoznawczymi lub uderzeniowymi. Ponad wirnikiem umieszczono w sferycznej osłonie radar pola walki.
Podstawowe uzbrojenie MI-28NM stanowią naddźwiękowe przeciwpancerne pociski kierowane 9M123M Chrizantiema o zasięgu do 10 km, zmodernizowane działko 30 mm oraz szeroka gama starszych systemów uzbrojenia kierowanego i niekierowanego. Modernizacji uległ cały system kierowania ogniem i zarządzania uzbrojeniem, aby realnie zapewnić możliwość działania w dzień i nocą ze zbliżoną skutecznością. Maszyna otrzymała również nowe systemy obrony przed pociskami kierowanymi, oparte na doświadczeniach z Syrii.
Zamiast sprowadzanych z Ukrainy silników TW3-117WMA zastosowano krajowe VK-2500 o większych resursach i cyfrowym sterowaniu. Łopaty wirnika głównego zostały wykonane z kompozytu i są odporne na trafienia pociskami 20-30 mm, a ich kształt został zmieniony, aby poprawić charakterystyki lotu.
Dlaczego traktujemy Rosję jako wroga nr 1
Bo od zawsze nim był? Kto jak kto, ale Polak powinien to wiedzieć.
Jeśli chodzi o Mi-28 to powiem tak: Miałem to na deskach kreślarskich w PZL WSK Rzeszów, chcieli to modernizować. Akurat po AH-64A w USA, Mi 28 miał być modyfikowany podobnie. To miała być umowa barterowa, 200 albo 300 szt. w zamian za modernizacje napędu. W tym czasie jako Kierownik Wydziału Wysokich Technologii AGS 3, miałem wykonany system RSC - pozwalający helikopterom na 20 minut lotu po zniszczeniu turbin, oraz HSPŻ Helikopterowym Systemem Podtrzymania Życia. Helikopter mógł spadać z poniszczonym śmigłem z 1- 2 km i załoga przeżyła by. Była też nowoczesna turbina MAST 48 bar, ona spalała pięć razy mniej paliwa jak TW3-117WMA przy takiej mocy, MAST 48 bar to turbina na jednej sprężarce łopatkowej uzyskiwaliśmy 48 bar sprężenia powietrza czyli turbina diesel. To miało wejść za 300 helikopterów Mi 28. Ale zaczął się w Rosji kryzys i nawet barter nie wchodził w grę. Putin zablokował KGB- niereformowalne i jak Francja ogłosiła wspólny europejski projekt helikoptera to Rosjanie przystąpili z częściami do Mi. I tak powstała wersja Francuska. Jak ja zaproponowałem by WSK weszło do tego projektu, z całym modułowym napędem, to wylewano na mnie hektolitry pomyj. A kto to był bardziej Sowiecki od Rosjan? Polskie służby ŁOP, chciały by było tak jak było. Nie piszę opracowań jak Centkiewicz i Gontarczyk, bo tutaj jest jak jest. Rosyjskie spółki zarabiały, a polskie bankrutowały, Putin wyprowadzał Rosję z kryzysu, a w ŁOP chciał mu wylizać by ich lubił. A tu liczyła się kasa i technologia którą ŁOP nie dysponował. A teraz ŁOP śpiewa jak Chłopcy z Placu Broni - Och Ela Straciłaś Przyjaciela?
Dla Polski to jasny przekaz. Trzeba kupić więcej Popradów. Takie systemy to nawet 50 letni rezerwista obsłuży bez problemów, tylko trzeba go szkolić. Wielu jest ludzi, zdolnych elektroników, którzy odbyli zasadniczą służbę. Może w szturmowaniu budynków brzuch przeszkadzać, lecz do zagęszczenia parasola OPL w przeciągu 12h od ogłoszenia mobilizacji umiejętności i wiedzy aż nadto. Każdy potencjalny przeciwnik ma przewagę liczby i jakości śmigłowców a do tego jeszcze pociski manewrujące pozwalające na programowanie zmiennej trasy ataku. Dlatego systemy Poprad i systemy oparte o automatyczne armaty Kda 35mm Hydra powinnny być nie tylko w jednostkach liniowych , ale i zmagazynowane w DUŻYM zapasie. Wszystkie zasoby ludzkie muszą być wykorzystane optymalnie a nie do kopania rowów. Właśnie po to są szkolenia rezerwistów, nie po to by pokazać im, że nadal możemy ich przewozić tym samym starym Bwp w tych samych starych hełmach i dać te same szelki... Polski MON i Armia muszą wydawać pieniądze racjonalnie.
Po co kupować drogi system gdzie jego rakietka może spokojnie nieść na plecach jeden wojak?
Myślę, że kluczem jest czas reakcji. Nie można utrzymywać żołnierza 24h z rakietą na ramieniu. Ten system Poprad jest dobrze pomyślany, tlko, że jest to system ilościowy. Powinno być go kilka setek.
Zestaw Poprad Poprad 4x Grom/Piorun + Soła a tego jeden człowiek nie uniesie
ciekaw jestem czy to ze Rosja nie kupuje sprzetu z Urkainy wpywa ujemnie na ekonomie Ukrainska?
Czytaj w aktualnych miesięcznikach militarnych: Motor Sicz bez Rosjan, ku amerykańskiej radości, bankrutuje...
Ale wiesz funku że to co wypisuje Zwiezda lub Sputnik to nie informacja ale dezinformacja;))
Niestety Motor Sich wykupione przez Chiny…
Nie wykupione, transakcja została zablokowana przez ukraiński sąd.
Devi, cześć! Akcje ukraińskiej fabryki samolotów "Motor-Sich" (Zaporoże) sprzedane klientom z Chin – firmom Skyrizon Aircraft i Xinwei Technology Group. Poinformował o tym prezes spółki akcyjnej Wiaczesław Bogusłajew w piątek, 13 grudnia 2019, informuje "Ukrinform". Według niego, tak się stało, bo inaczej fabryka musiałaby zostać zamknięta. W korporacji "Ukroboronprome" sprzedaż Chińczyków ponad 50% udziałów w "Motor Sich" potwierdził. Odpowiednie oświadczenie złożył szef "Ukroboronprom" Aivaras Abromavichus. Zezwolenie na transakcję udzielił Ukraiński Komitet Antymonopolowy.
Tylko ciekawe ze na Ukrinform nie mozna znależć ani sladu po tym w tym dniu co niby miąło to byc.
Nie udzielił, zablokowali i do transakcji nie doszło !
To ten cyfrowy co się nie dawno rozbił?
To egzemplarz z muzeum broni CCCP, rozpoznaję to zawsze stało koło kibla w muzeum. Ale jaja wypożyczyli do zdjęć dla NATO, ale to tylko obiekt muzealny, ten niebieski kolor na podwoziu to typowe dla muzealników. Szkoda na to patrzeć, widać technologia została w WSK PZL Rzeszów> HSWŻ i RSC, a to co widać to nielot.
Ale co do malowania ... niebieski jak niebo nad Syberią (u nas niebo raczej szare) - Eeeech. Dziś odchodzi się od tego błękitu na spodzie samolotu. To było dobre w czasach przed-radarowych kiedy walka samolot samolot oraz opl oparta byłą na sensorze wzrokowym.
Kolego nie żartuj, Rosja ma swoje słabości, ale ten śmiglak Mila na zdjęciu to świetny sprzęt. O śmigłowcach tej klasy my na razie możemy tylko pomarzyć. Ten ,,niebieski kolor na podwoziu'' mają także polskie śmigłowce.
Nie, już nie mają
Stało koło twojej pracy!
Nareszcie Putin oddłużył ruska zbrojeniowke i dał tańsze kredyty To myślę ze plan produkcji na 2021 będzie chodził. Jak nie patrzeć to 32mln usd wypasiona sztuka
Nawiasem mówiąc, gdzieś nieco ponad rok temu, jeden z użytkowników twierdził, że Rosja nie może sobie na nie pozwolić, nie ma pieniędzy )
Sztuk kilka dla propagandy nie oznacza pozwolenia sobie... :)
Zrobiłem sobie zrzut ekranu Twojego postu, żeby nie zapomnieć wspomnieć o Tobie w swoim komentarzu do artykułu w DF24 z tytułem "Rosyjskie Siły Powietrzne otrzymały 18 sztuk mi-28nm" który pojawi się w grudniu 2021 roku.
To teraz wyryj sobie na ścianie lub zrób tatuaż na czole ...
Ta "cyfrowość" w wielkim cudzysłowiu to FADEC i GLASS cockpit stosowany na Zachodzie już 40 lat temu ???
Lepiej zastanowić się jak wygląda sytuacja z FADEC I GLASS na naszych Mi24 i Mi2. Su22, Bwp1, z sowieckim radiostacjami, szylka, newa, kub.... To jest rzeczywistość naszej armii... F35, HIMARS, Patriot to wyspy....tzn będą wyspy..... Jest jeszcze F16, Spike i Rosomak które trzeba powoli zacząć modernizować i artyleria bez kropki nad i w postaci nowoczesnej amunicii..... Nowoczesność jest względna... Względem npla a nam bliżej do Sowietów 40 lat temu niż do Rosjan dziś o USA nie wspominając
A możesz nas oświecić na jakich śmigłowcach. AH-64 wtedy nie było jeszcze w służbie, AH-1 miały analogi i pantografy, a podstawowym śmigłem utility był Bell 205 jako UH-1 w kilku wersjach. Zatem czekamy, kolejny wielki D...u (jego nie przebijesz).
Panie Gnom, Bell 205 jest wersja cywilna smigłowca UH-1 wiec cos ci sie kolejnosc powstawania maszyn pomyliła:)
Nie, niemiły kolego, Bell 204 i potem 205 to oznaczenie fabryczne UH-1 (podobnie jak Bell 209 pierwszych AH-1). Zatem nic mi się nie pomyliło. Co nie zmienia faktów podanych odnośnie wyposażenia śmigieł z przełomu lat 70/80 w SZ USA. Nie miały ani komputerów (we współczesnym rozumieniu) ani "glass cockpitów' bo jeszcze nie mogły. Więc nie rozpędzajcie sie bezkrytycznie wielbiciele jankesów- i tyle.
Panie Gnom pomyliło ci sie fabryczne oznaczenie model 204 dla UH-1 z modelem Bell-204 czyli cywilna wersja powstała na bazie UH-1, czyli norma u ciebie:) Aha pierwszy prymitywny jeszcze glass cocpit to F-111D w 1970r:) Nawet Columbia w 1981er go miała wiec znowu panie Gnom pokazałes ze nic nie wiesz. Apache dostały glas cocpit w 1992r z pojawienienm się protytypu AH-64D
40 lat temu osiołku? AH-64A z kokpitem jak w Mi-2 służyły do 2012! A glass cockpit wprowadzono dopiero w w wersji AH-64D. Ale wy, fanboje amerykańskie, święcie wierzycie, że już półwieku temu USA miały miotacze antymaterii... Nie tak dawno Davienek wypisywał, że US Army ma... reaktory termojądrowe i to... przewoźne w kontenerach na ciągnikach siodłowych i naśmiewał się z rosyjskich tokamaków... :)
No padłem ze śmeichu:) AH-64D panei funklub to 1997r wiec jak widac znowu masz zerowa wiedze:) A o reaktorach termojadrowych w kontenerach wypisujesz jedynie ty ale czemu sie dziwic jak nawet nei wiesz co to reaktor termojadrowy:) A w Rosji masz całe dwa Tokamaki przy ogólnej liczbie 28 i zaden nowy w Rosji nei jest planowany:)
Davienku. W 1997 to zbudowano prototyp, a potem 6 dalszych. Kontrakt na PRZEBUDOWĘ istniejących maszyn do wersji D zawarto w 2001. Pierwsze seryjne w wersji D to 2006.
Funku, pierwszy prototyp AH-64D to 5 kwietnia 1992r wiec dawno tak sie z twoich zmysleń nie usmiałem:)
On niestety nie odróżnia. Przykre, tyle piany wytoczył, tyle uwag mu zwrócono, a on dalej nie łapie. Felerny jakiś. A podobno czyta dokumenty dla kongresu o programie BH i łapacza, dziwne, a jak blondynka - nie kuma.
Gnomku jak widze i ty masz zerowa wiedze o AH-64:) Wiec ci wyjasnie, moze coś w końcu zrozumiesz:) Pierwszy prototyp AH-64D to 1992r, wejscie do słuzby w 1997r a w 2003 pojawiła sie juz wersja AH-64bl II. Zrozumiałes czy dalej robisz z siebie...:)
A znasz pojęcia block I do III i to w ich ramach wchodziło, kolejno, etapami. Jak odrobisz lekcje do szkoły, to odrób i te dotyczące serii AH-64D. Potwierdzasz tylko, ze masz zerową wiedzę o sposobie powstawania techniki lotniczej, jej wdrażaniu do służby i eksploatacji (to już na bazie wielu twoich innych postów). Jeszcze raz - fakty trzeba analizować, łączyć z wieloma innymi informacjami i dopiero wyciągać wnioski - to się nazywa analiza. Zatem czas zabrać się do nauki i wtedy twoje dokonani dorównają twoim wyobrażeniom o twojej wielkości i nieomylności.
na zachodzie 40 lat temu a po tych 40 latach co się zmnieniło ? dalej FADEC i GLASS cockpit ...
Wiesz na wywśetlacze holograficzne i SI sterująca silnikami trzeba jeszcze poczekac:))
Autorowi dziękuję za adekwatny i pouczający artykuł bez spekulacji i fikcji.
A że mowa tutaj o rosyjskim przemyśle więc należało by zapytać - pod koniec której dekady?
Po 60- ciu latach jak w Polsce!
Lepiej po 80 latach jak w RoSSji
Do 31.12.2020 r. ( koniec dekady ) wyprodukują 100 sztuk? super tempo.
Kiedy Polska wyprodukuje JEDEN?!
Ale Polska nie ma zapędów imperialnych. Tak pisze Davien/Al-Jazeere. A on wie.
Jak to nie ma?! A wojenki które prowadzi i miliardy na sprzęt ekspedycyjny to po Co?!
Taka maszyna rozbiła się pod koniec zeszłego roku na terenie Rosji.
Nie taka.
jeszcze nowsza ?
100 maszyn do 2028... ach... można się rozmarzyć. Tak żebyśmy do 2028 z 50 AW 249 jak wypali pozyskali w programie Kruk... ach te marzenia... W sumie jak by chcieli AW 101 dla wojsk lądowych robić w Świdniku to bazę produkcyjną o dużej wydolności mieli by już przygotowaną... mamy offset na tapicerki i apteczki, więc głowa do góry!
Obawiam się, że ulubiony 'workhorse marines' AH1Z jest zbyt delikatnym śmigłowcem jako przeciwnik dla Mi28NM. Stąd ... niestety, jedyną realną opcją dla Kruka wydaje się śmigłowiec AH64E.
Say, a co to za problem? W wersji anty śmigłowcowej AH-1Z zabiera Sidewindery.
Problemem jest nie tyle potencjał zintegrowanego uzbrojenia, ponieważ do niszczenia wrażych śmigieł można wykorzystać potencjał Hydra70/APKWS albo JAGM. Problemem jest zasięg systemów detekcji i naprowadzania czyli FCS. Oraz - drobiazg - odporność systemów pokładowych na zakłócenia. Na jednym z portali spotkałem się z opinią, wysokiego oficera USAF, na temat agresywnego środowiska walki radioelektronicznej, z jakim przyszło się zmierzyć samolotom EC130H Compass Call i AC130U w Syrii.
Say, zadam takie proste pytanie: jak chcesz zapomoca WRE zakłócic systemy optyzne i IIR?? Aha dla AIM-9X zasieg wykrycia celu jest znacznie większy niz te 8km dla systemów optronicznych:) Takze nie przeszkodzisz w naprowadzaniu AIM-9X nawet najpotęzniejsza zagłuszarka bo niby jak?
A czy AH Cobra ma być przeciwnikiem MI 28? Będą ,,bitwy śmigłowców''? Przecież śmigłowiec to broń przeciwpancerna i wspomagająca piechotę. Poza tym, opancerzenie Mila nie uchroni go przed Spike-em odpalonym z Cobry.
Z AH1Z są zintegrowane wyłącznie Hydry, AWKPS, AGM114, JAGM-y i Sidewindery.
A Cobrę ochroni opancerzenie przed R-73 odpalonym z Mi-28 ?
Zdecydowanie ! Mi 28 może mieć awarie , rakieta może mieć awaria, a czy ona trafi w Cobre to już inna inszość :)
R-73 mozna zakłócić pasywnie i aktywnie, AIM-9X jedynie aktywnie specjalnymi systemami wiec powodzenia:)
Mój komentarz gdzieś zniknął. Wedle niektórych źródeł r 73 to pocisk all aspect tak jak aim 9x. Więc podobnie trudny do zakłócenia pytanie tylko jaka prawda
A zatem można :)
Czas śmigłowców szturmowych minął. Mają niszowe zastosowania w konfliktach asymetrycznych czy CSAR ale wybieranie się nimi przeciw rosyjskiej kolumnie zmotoryzowanej czy pancernej to samobójstwo. Koszt takiej maszyny przewyższa nowoczesny myśliwiec a godzina lotu koszt godziny lotu myśliwca stealth.
Wnosisz to z treści artykułu??? Czy kolejnych rozwiązań związanych z szeroko rozumianą aeromobilnością. Rozwiązań konsekwentnie aplikowanych w obszarze strategii i taktyki sił zbrojnych FR??? Biorąc za punkt odniesienia obszar terytorium Federacji, gdzie śmigło jest wymarzonym narzędziem służącym do wykonania wszelkich manewrów wymagających błyskawicznego przerzutu wojsk i udzielenia niezbędnego wsparcia.
Pomijając funkcjonalność chyba najbrzydszy współczesny śmigłowiec.
Zgadzam się, nie jest przystojny z tą nową owiewką na nosie. Z drugiej strony musi funkcjonować jakościowo i niezawodnie, a piękno nie ma z tym nic wspólnego.
Dlatego pięknie i niezawodnie trafił w ziemię pod koniec roku 2019 :P
Wiesz ile AH-64 rozbiło sie w 2019 roku w różnych krajach, a ile strącono w jemenie?
Ha ha ha ... No oświeć mnie co tam sputnik łże ??? Ile strącone w Jemenie hahahaha ! No nie mogę ! I ile się rozbiło czekam...
W Jemenie spadło mniej niż 10 a lata ich tam wiecej niz Rosja ma Mi-28. Dla twojej wiedzy: powstało ponad 2000 Apache i mniej niz 200 Mi-28:)
Jak to, dostrzegłeś, że spadają. Zazwyczaj twierdzisz, że są nie do zestrzelenia. A tu proszę dzikie ludy pustyni "z procami" (tyle, że chińskimi, irańskimi) zestrzeliły AH-64 (wypasione, bo bogatych i "niewinnych niczemu" saudów). Na chyba, że się mylę i powiesz jak było w komunikacie USAF z 1999, że F-117 spadł z braku paliwa. Tylko potem okazało się, że paliwo wyciekło z rozwalonych starą Newą zbiorników. Tu też pewnie nikt ich nie zestrzelił, tylko zderzyły się w powietrzu z elementami metalowymi przypadkiem latającymi (no bo nie z działek i głowic). A co do liczby to należy to porównywać z całą flotą ruskich śmigieł uderzeniowych, czyli również z Mi-24/35, które wcześniej pełniły (i pełnią) tę rolę, a ich podobno powstało ponad 5000, czyli coś koło tego co AH-1 i AH-64 razem. Człowieku, nawet w trolowaniu warto mieć trochę umiaru - zachęcam do myślenia.
Wolisz być zabitym przez coś "ładnego"?
A ty wolisz się rozbić w czymś takim ?
A ty wolisz w "kowbojskim", esteto :)))))?
Nie interesują mnie żadne łady i moskwicze !
Jest - najprawdopodobniej - jednym z lepiej przemyślanym śmigłowców uderzeniowych. Zwróć uwagę na opancerzenie kabiny załogi. Sposób integracji silników oraz systemów rozpoznania, detekcji i samoobrony. Jako punkt odniesienia polecam refleksję nad sposobem integracji silników, zabezpieczenia kabiny pilotów w śmigłowcu W3W, który zdaniem naszych 'marzycieli' ma być odpowiednikiem śmigłowca wsparcia.
Say po pierwsze to nie jest maszyna wsparcia ale szturmowa, odpowiednik AH-64 czy AH-1Z/Tiger itd. Maszyna wsparcia jest np UH-60M DAP czy jego odpowiednik z serii Mi-8.
Zgoda, ale w przypadku naszego kraju oprócz Mi24, W3W jest to jedyny śmigłowiec, który - w zamyśle biurek w monie - ma pełnić rolę śmigłowca wsparcia. Czyli pełnić rolę podobną do roli pełnionej przez Mi28 w realiach teatru. Czyli w przypadku spotkania i konfrontacji pomiędzy Mi28 a W3W, będzie to rzeź niewiniątek. Potencjał efektora pola walki powinien być zawsze /> od potencjału efektora pola walki ewentualnego przeciwnika.
Nie panie say. Mi-28 nie pełni roli maszyny wsparcia ale jest maszyna szturmową, maszyny wsparcia w Rosji powstaja na bazie Mi-8 . Nasze W-3 w wersji Głuszec nie sa nawet porównywalne w mozliwosciach domaszyn takich jak UH-60DAP czy rosyjskie Mi-8 w wersji wsparcia. A w starciu z Mi-28, Ka-52 czy dla odmiany Tiger/AH-1 to W-3 nie ma najmniejszych szans.
Kolego, zapoznaj się z pojęciem śmigłowca utility i jego roli jako śmigłowca wsparcia. Własnie takim śmigłowcem jest W-3, a jego odpowiednikiem nie jest DAP jak sugeruje złośliwie D...k, ale UH-1, H-145M, przyszły H-160M itp. A przy uzbrojeniu w odpowiednie wyposażenie i pociski (a o to idzie w modernizacjach) wynik pojedynku (pomimo przewagi Mi-28) wcale nie jest tak oczywisty. Aprzeciwnikiem dla Mi-28 maja byc Kruki i doraźnie Mi-24 po modernizacji.
Gnomku, po pierwsze jak zwykle masz zerowa wiedzę jak z AH-64:) UH-1 panie Gnom to maszyna wielozadaniowa a maszyny wsparcia to własnie UH-60 DAP. W-3 nie ma nawet takiej wersji, Głuszec to CSAR wiec znowu panie gnom jedynie się zbłazniłes:) No ale jak nie odrózniasz nawet zwykłych wersji wojskowych smigłowców od specjalizowanych jak np wsparcia to co się dziwić. A W-3 nie ma najmniejszych szans z Mi-28 który go spokojnie zestzreli R-73 albo Chrizantiema spoza zasięgu uzbrojenia Sokoła.
Szkoda, że nie czytasz co piszą inni i na co, podobno, odpowiadasz. W-3 (nawet planowany W-3WPW) to nadal maszyna utility wg standardów NATO, a nie odpowiednik DAP i to napisałem wyżej. Zapoznaj się z tym pojęciem, a potem pouczaj. Głuszec jest w Polsce przydzielony do CSAR, ale to typowy śmigłowiec wsparcia. Posiada zarówno odpowiednie uzbrojenie jak i wyposażenie do prowadzenia całodobowego wsparcia pola walki (choć nie został dokończony bo MON nie wybrał ani WRE ani ppk planowanym w pierwotnym projekcie - patrz podstawy pod anteny) i ma nawet opancerzoną częściowo kabiną załogi. "No ale jak nie odrózniasz nawet ... to co się dziwić" to tak po twojemu. AH-64 jako Kruk powinien (wg ciebie) poradzić sobie z Mi-28, a co do ZMODERNIZOWANEGO W-3 pisałem, ze wynik nie musi być taki jaki podajesz. Czytaj to na co odpowiadasz, wymaga tego choćby kultura osobista (o ile wiesz co to ). A co do W-3 (o którym jak wynika z wielu twoich postów nie masz pojęcia) to polecam zapoznanie się z wersjami i odmianami głębsze niż dostrzeżenie nazwy. Warto to ciekawe, choć porzucone przez władze, śmigło w niczym nie ustępujące swoim rówieśnikom.
Za to polskie są "najpiekniejsze",.
No, śmigłowce Kamowa są ładniejsze, lepsze .... ale droższe.
Liczą sie osiągi w walce ma być skuteczny a nie piękny ....
No to będzie pięknie trafiać w ziemię :) Bo tu ruskie są niedoścignione :P
W tym to niedoścignione sa AH-64.
Gdyby Mi 28 wyprodukowano w ilości co AH-64, to by można zrobić zawody Mi-28 kontra reszta świata w spadaniu :P
No bo na razie AH-64 to są w tej dyscyplinie nie do pobicia.
Ilość wyprodukowanych i ilość która bierze udział w akcji, to pułap nieosiągalny dla ruskiego złomu.
Serio? Poczytaj ile wyprodukowana Mi-24/35. Dlaczego afgańczycy wola Mi-24/35 od AH-64 a inne śmigłowce z rodziny Mi od wytworów amerykańskich?. Ilość awarii, wypadków,katastrof w jakich uczestniczyły AH-64 to i owszem pułap niedościgniony dla jakiegokolwiek innego smigłowca. Prawda często jest zupełnie inn niż wynika to z kolorowych reklam.
Wow,a ktos w ogóle oferował Afganistanowi AH-64??? A Mi-24 powstało całe 2600 i spadały znacznie częsciej niz Apache:)
Ile tych Mi-24/35 wyprodukowano? Chłopcze poczytaj swoje ulubione źródło czyli viki . W obronie swych racji to gotowy jesteś do wszystkiego jak widać.
Dlatego napisał "pomijając funkcjonalność"...