Reklama

Co łączy Czechy, Niemcy i włoskie ciężarówki?

KNDS, VOP, Iveco Trakker, opancerzone kabiny, ciężarówka wojskowa
Czeska firma VOP CZ będzie produkować opancerzone kabiny do ciężarówek Iveco Trakker 8x8 zamawianych przez Bundeswehrę.
Autor. KMW/KNDS Deutschland

Czeskie przedsiębiorstwo VOP CZ będzie podwykonawcą KNDS Deutschland. W ramach otrzymanego niedawno zlecenia firma z Šenova koło Nowego Jiczyna wykona opancerzone kabiny dla samochodów ciężarowych Iveco Trakker pozyskiwanych przez Bundeswehrę.

Jak informuje VOP CZ przedmiotem zamówienia jest jest obecnie 130 kabin, przy czym umowa przewiduje możliwość dostawy kolejnych kilkudziesięciu sztuk. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na jesień tego roku, a dostawa pierwszych kabin ma być zrealizowana do końca 2025 roku.

Reklama

Zleceniodawcą jest KNDS Deutschalnd czyli dawne KMW, które dostarcza opancerzone kabiny montowane na ciężarówkach Iveco Trakker 8x8 zamawianych przez Bundeswehrę w różnych konfiguracjach (w niemieckiej armii klasyfikowanych jako: Geschützten Transportfahrzeugen (GTF) in der Zuladungsklasse 15 Tonnen (ZLK 15t) - chronione pojazdy transportowe o ładowności 15 ton). Obecnie realizowana jest umowa ramowa zawarta z Iveco Defence Vehicles (IDV) w styczniu 2021 roku, dotycząca zakupu 1048 pojazdów GTF 15t w okresie do 2028 r. Do tej pory włoski producent wraz ze swoimi niemieckimi partnerami dostarczył 146 pojazdów GTF ZLK 15t w latach 2013 – 2020. Z kolei pierwsza transza z umowy ramowej zawartej w 2021 r., obejmująca 224 ciężarówki o wartości 182,8 mln EUR, została zamówiona wraz z zawarciem głównego kontraktu i dostawy w jej ramach mają zakończyć się w 2025 r. Kolejną transzę 230 pojazdów GTF ZLK 15t niemiecki resort obrony zakontraktował w marcu 2023 r. Dostaw w jej ramach mają rozpocząć się w 2025 r. a zakończyć w 2027 r. Wartość zamówienia wynosi 196,2 mln euro.

Czytaj też

Ciężarówki Iveco Trakker 8x8 są dostarczane w pięciu różnych konfiguracjach i nadają się do transportu 20-calowych kontenerów ISO oraz wymiennych skrzyń ładunkowych/nadwozi. Niektóre pojazdy są dodatkowo wyposażone np. w żurawie hydrauliczne, wyciągarki.

Oprócz Iveco Defence Vehicles, jako głównego wykonawcy, w realizację zamówień dla Bundeswehry zaangażowane są niemieccy podwykonawcy: Krauss-Maffei Wegmann (obecnie KNDS Deutschland), Empl Fahrzeugwerk, Palfinger, Rotzler Deutschland i OSW Technische Dokumentation Verlag.

Opancerzone kabiny montowane na Trakkerach zapewniają zarówno ochronę balistyczną jak i przeciwminową, a także przed skutkami eksplozji improwizowanymi urządzeń wybuchowych (IED) oraz bronią masowego rażenia (ABC). Kabiny oferują również wysoki poziom komfortu dla załogi i są przystosowane do montażu systemów łączności, dowodzenia, a także zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia (ZSMU).

Czytaj też

Sprawdzony podwykonawca

Wracając do czeskiego wątku dostaw włoskich ciężarówek dla niemieckiej armii, VOP CZ ma bogate doświadczenie w dziedzinie spawania opancerzonych konstrukcji, ponieważ w przeszłości spawało np. kadłuby dla czeskich pojazdów opancerzonych Pandur lub dostarczyło ponad 400 nadwozi do pojazdów NIMR przeznaczonych dla klienta na Bliskim Wschodzie.

Jak podkreśla kierownictwo czeskiej firmy, dzięki wysokim wymaganiom dotyczącym jakości i precyzji zamówienie to może zapewnić VOP CZ czołową pozycję w europejskiej produkcji spawanych konstrukcji wojskowych.

Przypomnijmy, że z kolei portfolio produktów firmy KNDS Deutschland obejmuje również czołgi Leopard 2A8, który w przyszłości ma służyć w armii czeskiej, systemy artyleryjskie: PzH 2000 i RCH 155 oraz pojazdy Dingo 2, używane od wielu lat przez Czechów.

Zaangażowanie czeskiej firmy łańcuch dostaw dla koncernu KNDS jest istotnym krokiem w kierunku głębszej integracji czeskiego przemysłu obronnego ze strukturami europejskimi.

KNDS, Iveco trakker, GTF-2
Obecnie dostarczane Iveco Trakker do Bundeswehry klasyfikowane są jako GTF-2 (Geschützten Transportfahrzeugen).
Autor. KNDS Deutschland
Reklama
WIDEO: Czołgi na ulicach Warszawy! Nocna próba do defilady
Reklama

Komentarze

    Reklama