Reklama

Duże zamówienie na ciężarówki. Bundeswehra na zakupach

Bundeswehr, ciężarówki, MAN, RMMV, Multilift, multi, lkw
Ciężarówka RMMV serii HX2 z systemem załadunkowym MULTI 2 i opancerzona kabiną w barwach Bundeswehry.
Autor. Bundeswehr/Roland Alpers

Niemiecki koncern Rheinmetall AG poinformował o otrzymaniu zamówienia na dostawę ok. 1400 samochodów ciężarowych o łącznej wartości około 770 mln EUR (brutto). Dostawy pojazdów mają zakończyć się przed końcem bieżącego roku.

Jak podaje producent, w ramach zamówienia dostarczone do niemieckich sił zbrojnych zostaną 963 ciężarówki 8x8, w tym z hakowymi systemami załadunkowymi (Wechselladesystem) MULTI 2 (Mechanisierte Umschlag-Lagerung-Transport-Integration) do transportu ładunków spaletyzowanych. Samochody w wersji MULTI 2 otrzymają opancerzone kabiny i być może wyposażone zostaną w system ALHS - Automated Load Handling System firmy Rheinmetall. W tej liczbie prawie 1000 egz. będą także podwozia z wymiennymi nadwoziami w postaci platform transportowych (flatbed) lub typowych skrzyń ładunkowych osłoniętych plandeką. Dodatkowo Bundeswehra otrzyma 425 nieopancerzonych pojazdów transportowych UTF (Ungeschützte Transportfahrzeug) w wersjach 4x4 i 8x8. Wszystkie zamówione podwozia należeć będą do rodziny RMMV HX2 (Rheinmetall MAN Military Vehicle Systems).

Reklama

Przypomnijmy, że umowa ramowa na dostawy nieopancerzonych ciężarówek UTF zawarta została w lipcu 2024 roku i jest to największe zamówienie w historii firmy Rheinmetall na pojazdy logistyczne. Przewiduje ona dostawę do 6500 pojazdów o łącznej wartości brutto do 3,5 mld euro.

Czytaj też

Umowa ramowa umożliwia Bundeswehrze elastyczne zamawianie dodatkowych ilości nieopancerzonych ciężarówek o ładowności 5 i 15 ton, określanych w niemieckiej armii, jako UTF mil gl in den Zuladungsklassen 5t und 15t, w okresie siedmiu lat. Ponadto w ramach umowy ramowej wprowadzono nową klasę pojazdów - UTF mil gl in den Zuladungsklassen 3,5t - czyli niezabezpieczony (bez opancerzonej kabiny) samochód ciężarowy o ładowności 3,5 tony. Tego typu podwozia są również częścią obecnego zamówienia.

RMMV, MAN, HX, UTF, Bundeswehr
Ciężarówki kategorii UTF zamawiane są przez Bundeswehr od 2017 roku. Dzięki systemowi wymiennych nadwozi mogą one być w elastyczny sposób wykorzystywane do różnych zadań transportowych.
Autor. Bundeswehr/Römer

Ciężarówki UTF Bundeswehra zamawia od 2017 roku i RMMV dostarczył ich do tej pory około 7000 egz., w tym w zestawach z 70-tonowymi naczepami.

Rodzina pojazdów RMMV HX to samochody od początku zaprojektowane do użytku wojskowego. Cechują się one wysoką mobilnością w różnych warunkach terenowych i mogą pełnić różne role, w tym także nośników systemów uzbrojenia. Pojazdy serii HX trafiły do użytkowników na całym świecie w liczbie ponad 20 tys. egzemplarzy, co przynosi znaczne korzyści w sferze interoperacyjności i logistyki wsparcia eksploatacji, szczególnie w przypadku operacji międzynarodowych. Oprócz Niemiec, obecnymi użytkownikami ciężarówek rodziny HX są Wielka Brytania, Australia, Nowa Zelandia, Norwegia, Szwecja, Austria, Węgry, Singapur, Słowenia, Dania i Ukraina.

YouTube cover video

Czytaj też

Reklama
WIDEO: Święto Wojska Polskiego 2025. Defilada w Warszawie
Reklama

Komentarze (4)

  1. Monkey

    Około 7000 ciężarówek w niecałe 8 lat. Dodatkowe 1400 tylko w tym roku. To się nazywa skala produkcji.

    1. LOUT

      Monkey - To tylko zamówienia w RM-MAN a jest jeszcze drugi duży dostawca dla BW, czyli KMV-IVECO, no i Mercedes też kawałek tortu ma. Dzielone jest sprawiedliwie i ilość dostarczanych pojazdów wszystkich dostawców to np od 6/2024 do połowy 2/2025 (można przeczytac na stronie BW) to ponad 3500 sztuk!! Nie ma co się dziwić, biorąc pod uwagę, że niemieckie firmy to giganci w branży i to całkiem inna skala możliwości, produkcji i rozwoju jak np taka manufakturka składająca pojazdy Jelcz!

  2. Starszy Nadszyszkownik Sztabowy

    doświadczenia z frontu wskazują na to, że bezpieczniejsze są cieżarówki, w których kabina nie jest nad przednią osią. Ze względu na miny.

    1. chąśnik

      Brzmi logicznie. Jakie to.modele?

    2. Monkey

      @chąśnik: A chociażby amerykańskie, nawet te cywilne.

    3. xdx

      Najbezpieczniej jest jak masz kabinę nad tylną osią napędową … ;)

  3. fefe

    Jak to cenowo wyglada w porównaniu do naszego Jelcza? (liczył ktoś) bo swego czasu za jednego takiego wojskowego MAN-a to 2,5 Jelcza by kupił)

  4. kapusta

    1400 samochodów ciężarowych, a dostawy mają się zakończyć przed końcem bieżącego roku - mają rozmach skubańcy

Reklama