Przemysł Zbrojeniowy
Chińskie silniki w rosyjskich bezzałogowcach: 2 500 dronów w rok
W 2023 roku Rosja rozpoczęła produkcję nowego drona dalekiego zasięgu „Garpija-A1” (Harpia), który wykorzystuje chińskie komponenty, w tym silniki. Informacje potwierdzają zachodnie źródła wywiadowcze.
Bezzłogowiec został opracowany przez Iżewski Elektromechaniczny Zakład „Kupol”, będący częścią rosyjskiego koncernu zbrojeniowego Almaz-Antej. W ciągu roku, od lipca 2023 do lipca 2024, wyprodukowano ponad 2 500 sztuk Harpii.
„Garpija-A1” to dron kamikadze dalekiego zasięgu, który według europejskich źródeł wywiadowczych, korzysta z silników produkowanych przez chińską firmę Juhang Aviation Technology oraz Redlepus Vector Industries. Obie firmy dostarczają też tranzystory, moduły elektroniczne i inne podzespoły niezbędne do produkcji bezzałogowca. Choć Rosja przez ostatnie dwa lata opierała się na irańskich dronach, pojawienie się „Harpii” sygnalizuje zmianę kierunku i częściowe uniezależnienie się od dostaw z Teheranu.
Czytaj też
Chińskie władze zaprzeczają wspieraniu rosyjskiego sektora zbrojeniowego. Ministerstwo Spraw Zagranicznych Chin poinformowało, że Pekin surowo kontroluje eksport technologii o potencjalnym zastosowaniu militarnym. Mimo to, wykorzystanie chińskich części w „Garpiji-A1” wskazuje na możliwość istnienia nieoficjalnych kanałów dostaw i umacnia podejrzenia o wsparciu militarnym dla Rosji ze strony chińskiego sektora prywatnego.
Według informacji podanych przez Reutersa, który powołuje się na Zachodnie służby wywiadowcze, konstrukcja Harpii mocno przypomina irańskie drony Szahid-136. Bezzałogowiec ma ważyć poniżej 300 kg i mieć zasięg do 1500 km.