Przemysł Zbrojeniowy
Europejski samolot transportowy dla Angoli
Angola stanie się kolejnym krajem użytkującym średnie samoloty transportowe Airbus C295. Zakupione zostały trzy egzemplarze tego statku powietrznego w dwóch wersjach zadaniowych dla angolskiej marynarki wojennej.
21 kwietnia 2022 Republika Angoli złożyła zamówienie na trzy samoloty Airbus C295, Dwa samoloty zostaną specjalnie wyposażone do misji patrolowych morskich, a jeden do misji transportowych. O zakupie maszyn ze stajni europejskiego koncernu lotniczego mówiono już od 2018 roku, jednak wtedy zakładano zakup trzech samolotów w wersji do patrolowania obszarów morskich (Marine Patrol Aircraft - MPA).
Czytaj też
Samoloty skonfigurowane do misji transportowych będą mogły wykonywać zadania transportowania ładunków i żołnierzy, desantowania ich czy prowadzenia misji humanitarnych.
Dwa samoloty C295 skonfigurowane jako statki powietrzne do nadzoru morskiego (MSA) będą odgrywać kluczową rolę między innymi w poszukiwaniach i ratownictwie (SAR), kontroli nielegalnych połowów i granic, wsparciu w przypadku klęsk żywiołowych oraz misjach wywiadowczych. Zostaną one wyposażone w opracowany przez firmę Airbus system misji Fully Integrated Tactical System (FITS) oraz najnowocześniejsze czujniki. Wszystkie trzy samoloty zostaną wyposażone w najnowszą wersję pakietu awioniki Collins Aerospace Pro Line Fusion.
Czytaj też
Obecnie lotnictwo transportowe Angoli jest zdominowane przez maszyny biura konstrukcyjnego Antonowa, w ilości 20 maszyn. Są to samoloty An-12 w liczbie 8 sztuk, pojedyncze egzemplarze An-24 i An-26, pięć An-32 oraz sześć An-72. Dodatkowo znajdują się w nim pojedyncze maszyny m.in. rosyjskich, amerykańskich i chińskich producentów.
Dzięki temu nowemu zamówieniu Força Aérea Nacional de Angola staje się 38. operatorem C295 na świecie. 16 samolotów tego typu w wersji transportowej eksploatuje Polska.
Adam S.
Angole się cieszą !
Monkey
@Adam S.: Mógłbyś wyjaśnić swój komentarz? Nie rozumiem z niego nic a nic. Angola i Angole (zapewne chodzi ci o Anglików) to dwa różne tematy. Do tego Anglicy nie maja nic wspólnego z projektem C-295.