Przemysł Zbrojeniowy
Brytyjczycy budują nowy, powietrzny system wczesnego ostrzegania
Program budowy nowego brytyjskiego, lotniczego systemu wczesnego ostrzegania (AEW) Crowstnest, wszedł w drugą fazę badań. W przyszłości będzie on zamontowany na ośmiu zmodernizowanych śmigłowcach AgustaWestland AW101 Merlin HM2, które zastąpią starzejącą się flotę 12 helikopterów Westland Sea King AEW, planowanych do wycofania w 2017 r.
Obecna faza testów będzie dotyczyła proponowanego dla Merlina radaru AEW połączonego z systemu misji. Swoje propozycje złożyli między innymi: koncern Lockheed Martin oferujący system misji Vigilance połączony z radarem koncernu Northrop Grumman oraz koncern Thales proponujący zmodernizowany system Cerberus i radar Searchwater 2000. Swoje sensory oferuje również izraelska firma Elta Systems i włoska Selex ES.
Pierwsze próby docelowego już systemu planowane są na 2020 rok. Do tego czasu, ministerstwo obrony deklaruje, że Wielka Brytania będzie już posiadać 4 śmigłowce Crowstnest. Całkowity koszt programu ma wynieść od 230 milionów do 500 milionów funtów. W raporcie opublikowanym 3 września br. dotyczącym planów wobec lotnictwa pokładowego podkreślono, że program Crowsnest ma osiągnąć pełną sprawność w 2022, a więc dokładnie dwa lata po wprowadzeniu przez marynarkę brytyjską nowego lotniskowca „Queen Elizabeth” z samolotami F-35B.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie