Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Błaszczak: nie ma w Polsce miejsca na trzecią fabrykę śmigłowców

Fot. Marta Rachwalska/Defence24.pl
Fot. Marta Rachwalska/Defence24.pl

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak proszony o komentarz do zakupu przez Węgry śmigłowców Caracal i związanego z tym offsetu odparł, że w Polsce mamy już dwie fabryki śmigłowców. A podobna umowa Francji z naszym krajem spowodowałaby zamknięcie jednej z nich.

Ministra pytano w czwartkowym wywiadzie dla radiowej Jedynki o zakup 16 maszyn H225M Caracal przez rząd w Budapeszcie wraz z  offsetem w kontekście rezygnacji Polski z zakupu śmigłowców Airbusa. 

Mamy dwie fabryki - w Świdniku, jest to fabryka Leonardo produkująca śmigłowce, w Mielcu to fabryka Sikorskiego, teraz właścicielem jest Lockheed Martin produkująca śmigłowce. Nie ma w Polsce miejsca na trzecią fabrykę, czy też montownię, gdyż wprowadzenie tego trzeciego podmiotu oznaczałoby zamknięcie czy to Świdnika czy to Mielca, więc zlikwidowanie miejsc pracy.

 Szef MON Mariusz Błaszczak

"Węgrzy nie mają fabryk produkujących, czy też montujących śmigłowce" - dodał.

Minister przypomniał też, że w Polsce mamy rozpisany przez ministerstwo obrony narodowej przetarg na śmigłowce. "Ten przetarg jest w trakcie. Chodzi o śmigłowce zwalczające okręty podwodne i śmigłowce, które mają charakter ratowniczy" - podkreślił szef polskiego resortu obrony.

Źródło:PAP
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (65)

  1. ito

    A co on (MON) ma do PRYWATNYCH fabryk śmigłowców? Co mu przeszkadza, że będzie ich choćby 20? Jego rolą nie jest decydować o istnieniu lub nie fabryk, tylko o wojsku- a zawsze lepiej żeby sprzęt dla wojska był robiony w kraju i żeby krajowe zakłady miały kompetencje do obsługi tego sprzętu. Głupawe uzasadnianie idiotyzmu, który PiS zrobiło na dzień dobry byle nie wyszło że PO odniosło sukces jest równie fatalne jak samo zerwanie kontraktu z Francuzami.

  2. De Retour

    Say. Dopiero co Francja kupiła nowe C130 J bo mają możliwość tankowania śmigłowców w powietrzu, a Ty chcesz im wysłać na złom jedyne ich śmigłowce które mogą to robić...

  3. Davien

    Panie Say a to ciekawe, bo Francja po zamówieniu 102 NH-90 dla ALAT nie zamawia kolejnych , za to Caracale sa ciagle zamawiane i kupowane dla sił specjalnych gdzie NH-90 sie nie nadaje a takze dla lotnictwa Francji jako maszyna CSAR,. Takze przy zakładanym planie modernizacji sił smigłowcowych nie pozbywaja sie swoich Pum/Super Pum/Cougarów. Coś chyba nie tak z twoja wypowiedzia:)

  4. autor komentarza

    No to ładnie

  5. Qudłaty

    @Ernst Junger . Ty tak na serio ? Mój komentarz jest cyniczny, jestem z Łodzi i tu miała być fabryka śmigieł dla naszej armii, boli mnie też brak zainteresowania wszystkich rządzących naszą kulawą Marynarką Wojenną. Po za tym z całym szacunkiem dla kolegi co mają wymienione przez ciebie programy z francuskimi śmigłowcami?

  6. Szymon

    Minister bredzi. Ani Mielec, ani Świdnik nie utrzymują się z polskich zamówień, więc powstanie trzeciej, czwartej, albo dziesiątej fabryki śmigłowców nic by tutaj nie zmieniło. One i tak produkują na eksport, na rynek globalny.

  7. db+

    @Extern. Nikt nie miał nam niczego dać. Stworzenie fabryki w Polsce zostało uwzględnione w cenie kontraktu - podobnie jak cała reszta offsetu (45 wymogów transferu technologii). A i tak Francuzi dali najlepszą cenę. Pytanie, co mogliśmy zyskać kupując sobie tą fabrykę. Może znowu zacytujmy: "Airbus Helicopters zaoferował linię produkcyjną H225M Caracal, identyczną pod względem możliwości jak w istniejącym zakładzie we Francji. Pozwoliłoby to na produkcję śmigłowców zarówno na rynek krajowy, jak i rynki eksportowe. Zakład miałby potencjał rozwoju z myślą o produkcji innych typów śmigłowców w przyszłości." "Nasza oferta offsetowa przekształciłaby Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL-1), państwową spółkę należącą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., obecnie zajmującą się obsługą rosyjskich śmigłowców starej generacji, w światowej klasy przemysłowe centrum śmigłowcowe dysponujące zdolnościami obejmującymi: linię produkcji śmigłowców, produkcję systemów, obsługę, remonty i modernizację, na potrzeby zarówno rynku polskiego, jak i międzynarodowego." Plus do tego produkcja i remonty silników Makila 2 w Dęblinie.

  8. say69mat

    Mam wrażenie, że zapóźnienie cywilizacyjne i kulturowe, w znacznym stopniu, determinuje wypowiedzi i modus operandi polityków. Stąd, Rosja np. pracuje nad bronią hipersoniczną, w Polsce - w międzyczasie - z wysiłkiem i trudem opracowuje się system opl oparty o rosyjską armatę ZU 2-23. Stąd, w warunkach naszego kraju H225M jawi się jako twór na miarę Złotego Graala przemysłu i sił zbrojnych. Kiedy kraj producenta - Francja - odchodzi od tego typu rozwiązania w obszarze sił zbrojnych.

  9. Davien

    Extern moze daruj sobie kiepska propagande, akurat cały offset wkurzeni Francuzi podali w tzw. białym liscie i akurat zakłądy w WZL w łodzi miały byc w 90% polskie, tak wiec ...

  10. JÓZEK rzekł

    czyli sprawa prosta ...Włosi klepią śmiglaki dla Marynarki Wojennej i rewitalizują to co lata nam w wojsku ..Amerykanie budują latadełka wsparcia i ppanc ..a pozostały rynek mundurowy i cywilny dzielą między sobą ... i szkoda tylko że brak w tym wszystkim skutecznych Eurocopterów....

  11. db+

    @zeus89: "W swojej ofercie Airbus Helicopters zgodził się na utworzenie wraz z WZL-1 jedynego w Polsce państwowego zakładu produkcji śmigłowców, w którym Polska posiadałaby 90% udziałów." Z oświadczenia (listu otwartego do Prezesa Rady Ministrów) Airbus Helicopters z dnia 11 października 2016. Swoją drogą to bardzo ciekawe pismo. Do którego zresztą Pani Premier nie zechciała się odnieść. A jeżeli jeszcze weźmie się pod uwagę przypadek Helibras widać jak wiele mogliśmy zyskać. I jak wiele mogli stracić Amerykanie. W czym zapewne tkwi sedno sprawy.

  12. john polack

    Dwie fabryki ,ktore nie sprzedaly wojsku ani jednego nowoczesnego smigłowca,, Polska armia potrzebuje ok 150 smiglowcow roznej wersi i przeznaczenia w perspektywie 10 lat.W takim tempie to są pobozne zyczenia.

  13. Extern

    Czy was coś nagrało z tą Polską fabryką Airbusa którą podobno Francuscy filantropi mieli nam dać? Nie była by Polska ta montownia. Prawdopodobnie skończyło by się na tym że Airbus przejął by całe WZL Łódź, bo na to pozwalały zapisy w umowie offsetowej.

  14. SOWA

    Nie widzę sensu w utrwalaniu monopolu dwóch międzynarodowych koncernów. Tak naprawdę pan minister chyba nie jest w temacie-nie dziwi mnie to. EADS też jest obecny na naszym rynku pod postacią PZL Okęcie. Niestety ani Leonardo, ani LM, ani EADS nie wywiązały się ze swoich zobowiązań offsetowych. To są montownie, zakłady składające wiązki wykonujące nieopłacalne, czasochłonne prace.

  15. Patataj

    Polska nie ma żadnych fabryk śmigłowców. A te które są to jedna Włoska i druga Amerykańska. I to nie Polska będzie je zamykać tylko jak już to zamkną je ich właściciele. Idąc tym tokiem rozumowania może Minister spróbuje potraktować tak samo fabryki samochodów i silników samochodowych. Ciekawe czyje są te fabryki i jak się zgłosi jakiś następny producent samochodów z fabryką to Minister go wygoni ?

  16. Troll i to wredny

    Nie wiem czy minister wie coś, czego ja nie wiem, ale na stan mojej wiedzy mamy w Polsce montownie śmigłowców (a nie fabryki). Różnica jest kolosalna -dotyczy przepływu wartości dodanej w postaci np. patentów, praw autorskich, decydowania o kierunku rozwoju, priorytetach produkcyjnych itd. itp. Fabryka to miejsce realizacji (tu polskiej) myśli naukowo-technicznej, rozwój (polskich ośrodków badawczych), inwestycje w kadry wysoko specjalistyczne.... Montownia, to miejsce montażu częściowego z gotowych podzespołów...dzisiaj Polska...jutro Chiny, lub Białoruś... Z tego co wiem w Polsce nie ma miejsca nawet na ćwierć fabryki. Gdyby było, to rząd RP musiałby kupić setkę pionowzlotów rocznie. Montowni może być w Polsce nawet tysiąc (jeżeli będą miały zamówienia zewnętrzne), to będą miały się świetnie....

  17. Victor

    Skoro już Pan Minister przyznał, że reprezentuje interesy zagranicznych koncernów zbrojeniowych to niech oświeci mnie wreszcie o prawdziwych przyczynach rezygnacji z Caracali. Bo z ust rządzących słyszałem już tyle wersji że nie wiem w którą wierzyć.

  18. x

    Niestety to co powiedział minister oznacza że nie ma miejca w Polsce na polską fabrykę a interes przede wszystkim amerykanów z przejętego za czasów pierwszej kadencji pis Mielca będzie niezagrożony

  19. K.

    @Ernst Junger . Ty tak na serio ? Co maja wymienione programy wspólnego ze śmigłowcami i Francją ? Specjalistyczne to priorytet , na wczoraj .

  20. K.

    @zues89 . Tak , w Łodzi miała powstać fabryka kapitałowo należąca do Polski . Mielec i Świdnik należą do zagranicznych koncernów .

  21. Profesor

    Karaczny i tak miały być montowane przez francuskich związkowców, a u nas tylko by malowali polskie oznaczenia na tych starych konstrukcyjnie maszynach. Więc strata po braku francuskich produktów i tak niewielka.

  22. luka

    "Nie ma w Polsce miejsca na trzecią fabrykę, czy też montownię, gdyż wprowadzenie tego trzeciego podmiotu oznaczałoby zamknięcie czy to Świdnika czy to Mielca, więc zlikwidowanie miejsc pracy." - po takich słowach ministra jeśli wymogiem będzie produkcja/montaż w kraju to Airbus może już na początku postępowania podawać sprawę do sądu, KIO czy gdzie tam chcę/może, bo to niezgodne z prawem ograniczenie z góry wykluczające jednego z oferentów - także takiego wała, że do jakiegoś rozstrzygnięcia dojdzie i kupimy nowe śmigła, bo będzie się to jeszcze ciągnęło LATAMI... A skończy się pewnie że albo zaczną śmigłowce w końcu spadać z nieba albo, co wydaje mi się bardziej prawdopodobne, będą je remontować np. z Izraelem, bo o ile dobrze pamiętam, to oferowali już komuś modernizację Mi-8/17.

  23. Olgierd

    @zeus89 WZL nr 1 w Łodzi to nasza fabryka, w 100 % należy do Skarbu Państwa. Zrobilibyśmy na jej bazie spółkę z Airbusem z większościowym udziałem kapitału polskiego. Niemożliwe do zrealizowania?

  24. Olgierd

    @Ernst Junger Cytuję: Czy może lepiej było kupić przychylność Francuzów za rezygnację z Kraba (4,5 mld zł), Raka (968 mln zł), Wisły (I faza - 4,65 mld dolarów), a w bliskiej przyszłości zrezygnować także z Homara (10 mld zł), Narwi (10 mld zł) oraz programu Karabela, Pustelnik i Kruk (10 mld zł)? ... koniec cytatu. Do tej pory słyszałem, że rezygnacja PiSu z Caracali była spowodowana za słabym offsetem ze strony Airbusa. Tak to przedstawiał uczestniczący w negocjacjach Mateusz Morawiecki. Teraz jest nowa nawijka jak widać :) Tylko dziwne, że poprzednicy realizowali równolegle zarówno Caracale jak i program Wisła. Oraz Kraba i Raka. Jakoś mieli na to pieniądze. Czyżby pieniądze przeznaczone na śmigłowce poszły na 500+?

  25. R

    Co za absurd. Przecież one produkują głównie na eksport

Reklama