Przemysł Zbrojeniowy

Bezzałogowy bwp z Estonii

Fot. Milrem Robotics
Fot. Milrem Robotics

Estońska spółka Milrem Robotics, specjalizująca się w bezzałogowych systemach bojowych, ogłosiła rozpoczęcie prac nad bezzałogowym wozem bojowym Type X RCV (Robotic Combat Vehicle). Jej zdaniem w przyszłości będzie mógł w pełni zastąpić używane bojowe wozy piechoty i stanowić uzupełnienie dla czołgów podstawowych.

Zgodnie z zaprezentowaną przez Milrem Robotics koncepcją, Type X RCV ma być zbudowany na bazie uniwersalnej modułowej platformy gąsienicowej wyposażonej w hybrydowy układ napędowy, złożony z silnika elektrycznego oraz diesla. Pojazd od początku budowany jest do autonomicznego działania jako bezzałogowy wóz bojowy, który w przyszłości będzie mógł zastąpić obecnie używane bojowe wozy piechoty albo stanowić istotne wsparcie dla czołgów podstawowych.

Wykorzystanie modułowej budowy będzie pozwalało na zbudowanie różnych wersji użytkowych pojazdu. Milrem ujawniając projekt przedstawił na grafice koncepcyjnej pojazd w układzie zbliżonym do klasycznego czołgu. Jego główne uzbrojenie zamontowano na obrotowej wieży wyposażonej w szybkostrzelną armatę średniego kalibru (prawdopodobnie 30 mm bądź 50 mm) oraz sprzężony karabin maszynowy 7,62 mm. Jednocześnie producent zapewnia, że mogą one być zastąpione innymi systemami uzbrojenia takimi jak: wyrzutnie rakiet przeciwpancernych, moździerze czy też działka przeciwlotnicze. Ponadto bezzałogowa baza może stanowić podstawę pod budowę wersji specjalistycznych pojazdów, takich jak wozy zabezpieczenia technicznego, systemy radarowe czy w wersji transportowej.

Milrem Robotics uważa, że przyszły robotyczny wóz bojowy będzie pierwszym pojazdem tego typu w Europie zdolnym do współdziałania z pododdziałami zmechanizowanym (pancernymi) państw NATO wykorzystującymi zarówno klasyczne bojowe wozy piechoty jak i czołgi. Jego największą zaletą miałaby być 2-3-krotnie niższa cena w porównaniu do klasycznych konstrukcji tej klasy. Ponadto pojazd ma być mniejszy od załogowych odpowiedników. Według producenta jego masa zostanie zmniejszona nawet o 3-4-krotnie, czyli do ok. 12 ton. Jego wymiary, tj. 6 m długości, 2,9 m szerokości i 2,2 m wysokości pozwolą na transport i desant lotniczy np. przy wykorzystaniu samolotów transportowych C-130 Herkules bądź ciężkich śmigłowców. Obniżony profil pojazdu zmniejszy również jego wykrywalność z dużych odległości. Przy czym pojazd będzie również posiadał obniżoną sygnaturę cieplną, utrudniającą wykrycie w paśmie podczerwieni. 

Warto zauważyć, że Type X RCV obecnie istnieje tylko na papierze, chociaż prace nad nim prowadzono od kilku lat. Jego finansowanie było wspierane przez nieujawnionego klienta, który zapłacił za większość część projektu. Dzięki temu miały zostać już wykonane komponenty prototypu, przez co pojazd powinien zostać zbudowany do końca trzeciego kwartału bieżącego roku. Następnie, jeśli harmonogram prac zostanie zachowany, od października 2020 roku mają rozpocząć się trzyletnie testy użytkowe, które pozwolą na certyfikację pojazdu.

Estońska spółka Milrem Robotics jest znanym producentem bezzałogowych pojazdów lądowych. Jej największym projektem jest na razie platforma THeMIS, która ze względu na modułową budowę posiada możliwość rozbudowy i adaptacji do różnych zadań. Powstało wiele wersji prezentujących jej możliwości, np. uzbrojona w przeciwpancerne pociski MMP lub wariant przeznaczony do wykrywania i neutralizacji min. Pojazd był już również testowany przez estońskie siły zbrojne w warunkach bojowych podczas operacji stabilizacyjnej w Mali. 

Komentarze