Reklama
  • Wiadomości

BALTEXPO – polskie włazy na francuskich fregatach i bulaje na holenderskich patrolowcach

Wątpiącym w możliwości polskiego przemysłu „morskiego” warto przypomnieć firmę MEBLOMOR z Czarnkowa dostarczającą włazy dla francuskich fregat FREMM i instalacji kosmicznych rakiet Ariane oraz firmę PROMAP z Bydgoszczy, która wykonuje m.in. bulaje i szklane przepierzenia dla holenderskich patrolowców typu Holland.

  • Polskie włazy z MEBLOMORU są montowane m.in. na fregatach FREMM i patrolowcu „L’Adroit” – fot. M. Dura/D24
    Polskie włazy z MEBLOMORU są montowane m.in. na fregatach FREMM i patrolowcu „L’Adroit” – fot. M. Dura/D24
  • Szklane elementy przepierzenia pomiędzy BCI i mostkiem na patrolowcach Holland wykonała firma PROMAP z Bydgoszczy – fot. Damen
    Szklane elementy przepierzenia pomiędzy BCI i mostkiem na patrolowcach Holland wykonała firma PROMAP z Bydgoszczy – fot. Damen

Targi BALTEXPO bardzo niesłusznie są traktowane jako impreza cywilna. Tymczasem praktycznie każdy z prezentowanych tam podmiotów działa również dla potrzeb szeroko pojętego systemu bezpieczeństwa, w tym także dla sił morskich na całym świecie. Dotyczy to również firm z Polski, które swoją solidnością i fachowością zdobywają kontrakty na nawet najbardziej nowoczesnych jednostkach pływających.

Dowodem na to może być francuski okręt patrolowy „L’Adroit”, zbudowany przez koncern stoczniowy DCNS. Wszystkie włazy zewnętrzne i drzwi stalowe zostały na nim bowiem wykonane przez obecną na BALTEXPO polską firmę MEBLOMOR z Czarnkowa. Jak nam jednak wyjaśniono firma ta wyprodukowała również wszystkie włazy (około 500) dla francuskich i marokańskich fregat wielozadaniowych FREMM. Rozwiązania MEBLOMORU są na tyle dobre, że zastosowano je także na instalacjach startowych rakiet Ariane w Gujanie Francuskiej.

Na tym samym stanowisku wystawienniczym obok MEBLOMORU prezentowała się wchodząca w skład międzynarodowej grupy Wigo - firma PROMAP z Bydgoszczy. Jak się okazało jej bulaje są montowane na wielu typach okrętów. Realizuje ona nawet tak skomplikowane zlecenia jak opuszczane, oszklone i kuloodporne przepierzenia oddzielające mostek od Bojowego Centrum Informacji na holenderskich okrętach patrolowych typu Holland (które zostały zbudowane na tym samym poziomie) produkowanych przez koncern stoczniowy Damen.

(MD)

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama