Reklama
  • Wiadomości

AS 2018: Pancerny Waran z Ukrainy

Firma Techimpex zaprezentowała podczas wystawy Arms and Security 2018 docelową konfigurację transportera opancerzonego Varan w układzie 8x8, zapewniając iż jest on gotów do produkcji seryjnej. Pojazd ma byc bardzo konkurencyjny cenowo, pod względem osiągów co najmniej dorównując konstrukcjom takim jak KTO Rosomak czy BTR-82A. 

BTR Varan. Fot. J.Sabak
BTR Varan. Fot. J.Sabak

Raport specjalny Defence24.pl z targów Arms and Security 2018 w Kijowie

Flagowym produktem spółki TechImpex jest transporter kołowy Varan, który wywodzi się z modyfikacji wozu BTR-70. Z czasem przekształcił się w bazę dla rodziny pojazdów opancerzonych 8x8, 6x6 i 4x4 opartych na wspólnych komponentach. Można powiedzieć, iż jest to odpowiedź na pojazdy Ataman produkcji kijowskich zakładów Praktika, które z kolei oparte są na podwoziu BTR-60.

image
Przedział desantu i tylna rampa pojazdu Varan. Fot. J.Sabak

Pierwszy wariant pojazdu BTR Varan Techimpex zaprezentował na Arms and Security 2015 w konfiguracji będącej głęboką modernizacją BTR-70. Pojazd otrzymał w niej bardziej wydajny układ z silnikiem w części przedniej. Był to jedynie model, natomiast pojazd zaprezentowany w bieżącym roku jest już platformą mogącą stanowić podstawę dla produkcji seryjnej. Dopracowano kwestię napędu i układu przeniesienia mocy oraz przedział bojowy, który ma drzwi boczne jak w wozach rodziny BTR-70/80/82, ale również rampę i sześć pancernych okien oraz siedem portów strzeleckich dla broni ręcznej (trzy boczne i jedno w rampie).

image
Boczne drzwi BTR Varan jak widać nie są szczególnie silne opancerzone. Ich otwarcie prezentuje nieco prowizoryczne wzmocnienie sztywności kadłuba. Wskazują to, że pojazd jest raczej modelem niż prototypem. Fot. J.Sabak

Maszyna napędzana jest silnikiem Deutz TCD 2013 L6V4 o mocy 320 KM z przekładnią automatyczną Allison 3000, co pozwala uzyskać prędkość 110 km/h i zasięg 750 km. Pancerz chroni przed amunicją przeciwpancerną kalibru 12,7 mm z przodu i  z tyłu oraz 7,62 mm z boków w wersji podstawowej. Może zostać wzmocniony np. osłonami perforowanymi Anioł produkcji Techimpex dla zwiększenia poziomu opancerzenia.

Załoga i desant chronione są przed detonacją min i ładunków improwizowanych dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu dna i zastosowaniu podwieszanych foteli. Zarówno strzelec jak i kierowca dysponują optoelektronicznymi systemami obserwacji. Pojazd może zabrać trzy osoby załogi i siedmiu żołnierzy desantu w wersji uzbrojonej w wieżę bezzałogowa Spisa. Jest to wariant, jak przekonuje producent, odpowiadający pojazdom KTO Rosomak czy BTR-82A, jednak ze znacznie silniejszym uzbrojeniem.

image
Stanowiska dowódcy i kierowcy Varana. Fot. J.Sabak

Spisa to wieża bezzałogowa firmy Techimpex uzbrojona w automatyczna armatę 30 mm ZTM-1, karabin maszynowy 7,62 mm oraz dwa do czterech przeciwpancernych pocisków kierowanych Barier o zasięgu 5 km. Masa własna systemu bez amunicji to nieco ponad 1200kg.

Pomimo silnego uzbrojenia i interesującej sylwetki pojazd Varan zdaje się być konstrukcją na dość wczesnym stadium rozwoju. Maszyna prezentowana w Kijowie nie osiągnęła jeszcze poziomu prototypu, a raczej modelu badawczo-rozwojowego. Pomimo to warto zwrócić uwagę na ten pojazd, który jest kolejnym opracowanym na Ukrainie transporterem będącym na tyle głęboka modyfikacją poprzednich konstrukcji, ze zasługuje na miano odrębnego pojazdu.

Do czego może doprowadzić taka ewolucja pokazuje obecnie np. zaawansowany konstrukcyjnie BTR-4MV1, który wzbudza zainteresowanie odbiorców zagranicznych. Jest to jednak rozwój oparty o konkurencję między podmiotami i samofinansowanie, a nie państwowy program projektów badawczych o niepewnej przyszłości produkcyjnej. 

Raport specjalny Defence24.pl z targów Arms and Security 2018 w Kijowie

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama