Przemysł Zbrojeniowy
An-225 wylądował w Niemczech

Na lotnisku Lipsk-Halle w Republice Federalnej Niemiec wylądował samolot transportowy An-225 Mrija ukraińskiej firmy Antonov Airlines. Jedyny pozostający w użytku, największy samolot świata przywiózł do Niemiec miliony masek ochronnych. To jedna z trzech ukraińskich maszyn dokonujących przerzutu w ramach SALIS.
Maszyna odbywała lot w ramach natowskiego programu transportu strategicznego SALIS (Strategic Airlift International Solution) i jest jedną z trzech wynajętych przez Niemcy do wykonania jednorazowego przerzutu ponad 25 milionów masek. Z NATO-wskiego programu korzystają obecnie w tym celu także inne państwa Sojuszu.
Imposante Erscheinung - Die
— Verteidigungsministerium (@BMVg_Bundeswehr) April 27, 2020
Antonov An-225 ist das größte #Frachtflugzeug der Welt. Im
Auftrag der #Bundeswehr hat
sie heute 10.000.000
Schutzmasken dabei. Vor den Augen von Ministerin Kramp-Karrenbauer @akk ist sie gerade in Leipzig gelandet.#FuerEuchGemeinsamStark pic.twitter.com/hUTDghfp2d
Insgesamt 25.000.000 #Schutzmasken hat die #Bundeswehr nach Deutschland transportiert. Davon kamen alleine heute 10 Millionen Masken in Leipzig an. Für Verteidigungsministerin Kramp-Karrenbauer @akk ein besonderer Tag. #FuerEuchGemeinsamStark pic.twitter.com/nYDoA9VKj6
— Verteidigungsministerium (@BMVg_Bundeswehr) April 27, 2020
Zleceniodawcą jest w tym przypadku Bundeswehra i dlatego na lotnisku samolot witała niemiecka minister obrony narodowej Annegret Kramp-Karrenbauer. An-225 Mrija przywiózł w swojej ładowni 10,3 mln masek ochronnych. Oprócz tego statku powietrznego z Szanghaju do Niemiec mają odbyć przeloty jeszcze dwa An-124 Rusłan, na których pokładach mają znaleźć się 8,3 i 6,6 mln masek ochronnych. Łącznie dzięki przerzutowi w ramach SALIS trafi więc ich do Niemiec 25,2 miliona.
An-225 Mrija to jedyny latający samolot tego typu z dwóch, które były budowane w latach 80. Druga maszyna pozostaje jak na razie nieukończona, choć zakłady Antonowa deklarują gotowość do jej dokończenia w razie zapewnienia finansowania. Z kolei pierwsza maszyna przeszła niedawno głęboką modernizację. Pierwszy lot wykonała w marcu br.
Czytaj też: Gigant An-225 znowu w powietrzu [WIDEO]
Samoloty te powstały na bazie dzierżącego wcześniej tytuł największego samolotu świata, ciężkiego transportowca An-124 Rusłan. Skonstruowano je do przewożenia rosyjskich promów kosmicznych typu Buran. O ile wyposażony w cztery silniki Rusłan mógł przewozić w ładowni do 150 ton ładunku, to sześciosilnikowy Mrija – 250.
Jako, że maski to towar relatywnie lekki to nie zdolności do przerzutu dużej masy a pojemność ładowni sięgająca 1,300 m3 (długość ładowni 42,35 m, szerokość 6,4 metra, wysokość 4,4, m) sprawia, że Mrija jest w stanie przerzucić jednocześnie bardzo duży ładunek medyczny. Dla porównania ładownia Rusłana jest krótsza i ma wymiary 36×6,4×4,4 m. Wcześniej An-225 lądował ze sprzętem medycznym w Polsce oraz Francji.
Przelot antonowów za pośrednictwem procedury SALIS to tylko część wysiłku mającego na celu przewożenie dóbr medycznych do Niemiec droga lotniczą. W tym celu dwa loty codziennie odbywają Airbusy 350 należące do Lufthansy.
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.