Przemysł Zbrojeniowy
An-178 dla Azerbejdżanu. "Montaż w kraju"?
Azerbejdżan chce poszerzyć współpracę z Ukrainą. Dotyczyć ona miałaby montażu nowego samolotu transportowego An-178, zdolnego do przeniesienia do 18 ton ładunku i zaprojektowanego przez ukraińskie zakłady.
Jak zaznaczył prezes CJSC Azerbaijan Airlines Jahangir Askerov podczas zorganizowanej w poniedziałek konferencji, rząd jego kraju zainteresowany jest współpracą w montażu najnowszej konstrukcji koncernu Antonowa, oblatanego nieco ponad rok temu samolotu transportowego An-178.
"W imieniu rządu, jestem upoważniony do poinformowania, że Azerbejdżan jest zainteresowany montażem An-178 na terytorium naszego kraju" - powiedział dziennikarzom.
Askerov wspomniał również o podpisanym w 2015 roku przez koncern Antonowa i Azerbaijan Silk Way Airlines kontrakcie na 10 samolotów transportowych An-178, które miałyby być dostarczone azjatyckim liniom. Pierwsze dwie maszyny, zgodnie z kontraktem, mają zostać dostarczone do końca 2018 roku, a reszta w zależności od dalszych ustaleń. Jak dodał prezes, ma on nadzieję, że gdy pierwsza maszyna pojawi się w kraju w połowie 2018 roku, to Azerbejdżan będzie już gotowy do montażu samolotów na swoim terytorium.
Azerbejdżan poszukuje obecnie maszyny, która zastąpi transportowiec An-12. Jak zaznaczył Askerov, jest to dobra maszyna, ale "jej czas eksploatacji dobiega końca". Do wyboru zostają takie samoloty, jak ukraiński An-178 (który został skonfigurowany właśnie tak, by zastąpić popularne samoloty turbośmigłowe An-12) czy brazylijski KC-390. Rząd Azerbejdżanu zainteresowany jest jednak maszyną z Europy, m.in - jak wskazał prezes - ze względu na koszt (szacowana jest ona na 20-25 mln dolarów, zależnie od jego konfiguracji i wykorzystanej awioniki). Cena An-178, według producenta, jest średnio dwukrotnie mniejsza niż zachodnich maszyn o podobnych możliwościach.
Co więcej, poszerzona współpraca między Ukrainą a Azerbejdżanem nie będzie obejmować sprzedaży technologii do krajów trzecich, będzie ona jedynie obejmowała współpracę w samej produkcji. Oznacza to, że ostateczny montaż An-178 będzie odbywał się w Azji. Chęć nawiązania współpracy i trwające rozmowy potwierdził prezes ukraińskiego koncernu. Zaznaczył on również, że ukraińskie firmy nadal będą brały udział w jego produkcji.
Premiera Antonowa w Niemczech
Najnowsza konstrukcja ukraińskiego koncernu zaprezentowana została podczas tegorocznego salonu lotniczego ILA 2016 w Berlinie. Samolot pojawił się również w tym roku w Paryżu i Dubaju. Jego prezentacja odbędzie się także w połowie lipca, na salonie lotniczym Farnborough.
Ukraiński samolot powstał na bazie udanej rodziny maszyn pasażerskich An-148/158 i dzieli z nimi wiele komponentów, takich jak np. silniki i awionika, co wpływa na obniżenie kosztów jego produkcji i eksploatacji. An-178 ma być dostępny zarówno z krajową, jak i zachodnią awioniką. An-178 zdolny jest do przewożenia ładunków wielkogabarytowych, takich jak kontenery morskie, 90 żołnierzy z pełnym wyposażeniem lub 80 spadochroniarzy.
Stosunkowo niska cena An-178 ma skłonić większą liczbę użytkowników do wybrania właśnie tej maszyny. Jak do tej pory, chęć jej zakupienia wyraziły ukraińskie i indyjskie siły zbrojne, kilku użytkowników cywilnych oraz chiński koncern planujący pozyskanie licencji w celu produkcji tych maszyn na potrzeby rynku lokalnego. Koncern Antonow podpisał również list intencyjny z Arabią Saudyjską, dotyczący produkcji licencyjnej.
AS
Nie wiem jak z parametrami, ale piękna maszyna. U nas tylko drony do obserwacji z Chińskich podzespołów.
nn
ukraina motor sicz, antonow polska nic swojego zero sztandarowego produktu lotniczego dno i 100 metrów mułu.
dropik
w peruelu tez nie miała wiec nie płacz. państwo nie jest od produkowania samolotów i czołgów.