Konsorcjum pod przewodnictwem firmy AAR Government Services, w skład którego wchodzi polska spółka WZL Nr 2 z Bydgoszczy, otrzymało kontrakt na wsparcie centrum zarządzania cyklem życia statków powietrznych US Air Force (Air Force Life Cycle Management Center) w bazie Hill w stanie Utah - poinformował Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. Chodzi o prowadzenie serwisów amerykańskich myśliwców F-16C/D a także przeprowadzenia na nich remontów generalnych połączonych z wydłużeniem ich żywotności czyli tzw. SLEP (Service Life Extension Program).
Kontrakt ma wartość 365 milionów USD i ma obejmować prace, które będą trwały do 2032. Jak informuje ogłoszenie Departamentu Obrony stosowane prace mają być prowadzone w bydgoskich zakładach WZL Nr-2, w Droogdokkeneilan w Niderlandach oraz w Clearfield w USA.
Wcześniej w Defence24 informowaliśmy o staraniu się o kontrakt na serwisowanie amerykańskich F-16 stacjonujących w Europie przez konsorcjum złożone właśnie z firmy AAR, WZL Nr 2 a także niderlandzkiej firmy Daedalus Aviation Group. Wszystko wskazuje więc na to, że może chodzić właśnie o ten kontrakt. Amerykańsko-polsko-niderlandzkie konsorcjum rywalizowało z belgijską firmą Sabca.
Zwycięstwo w tym postępowaniu jest wielkim sukcesem WZL Nr 2, które w ostatnich latach zdobywa coraz szersze kompetencje jeżeli chodzi o samoloty wielozadaniowe F-16C/D. Szczególnie, że w Polsce - jak informowali nas wiosną przedstawiciele zakładów - planowano ulokowanie większości prac w przypadku zdobycia kontraktu.
Prace i wygenerowane dzięki nim środki mogą posłużyć do dalszego rozwoju WZL Nr 2 w tym szczególnie w zakresie rozwijania ich kompetencji do prac przy F-16 co z czasem może przynieść kolejne zamówienia zagraniczne.
Wydarzenie wydaje się też wpisywać w inną wiadomość z ostatnich tygodni, a mianowicie w uruchomienie produkcji struktur lotniczych F-16 w zakładach PZL Mielec.
dr666
Jeden kontrakt na produkcję w Mielcu przyciągnął drugi na serwis w Bydgoszczy. Kolejny to pewnie przeniesie całą produkcję F-16 do Polski ;-)
Goj
O ile nie w Mielcu. To zagraniczna firma.
Gnom
Polska firma z kapitałem zagranicznym, a to mimo wszystko różnica.
wifi
Szkoda, że te firmy zakłady są tak Polskie jaki same samoloty. Zakłądy te powinny być doprowadzone do upadłości i przejęte przez Polskę
Ja Sam
Po co? Aby straszyły jak Żerań?
Polski
Należy za duże zamówienie przejąć ok 30-49% Mielca czy Świdnika.
po co
Tak i zacznie się siermiężność, polityczne stołki i inne patologie jak w PGZ
ruski agent z moskwy
czyli USA przewiduje że złotówka nadal pozostanie słaba i spokojnie możemy robić za chińczyków europy, ale praca jest.
Jan Sarmacki
@ ruski agent z moskwy tak sasza - rubel jest mocniejszy?
Jako podkładka pod nogę biurka - może i tak..
hmm
Niestety takie biurka odeszły wraz z PRL... może ma wartość opałową?
Dalej patrzący
Potrzebujemy produkcji całych zaawansowanych produktów OEM. Nie załogowych samolotów czy śmigłowców - tylko dronów. Bojowych stealth, latających tankowców, transportowców, retransmiterów, pozycjonerów, nosicieli sensorów i generalnie dla systemu C5ISR/EW. Wirnikowych, płatowych, odrzutowych, elektrycznych, hybrydowych - ale także aerostatów HALE - dla sensorów i systemów uzbrojenia - dla C5ISR/EW - oraz dla traingulacyjnego pozycjonowania nawigacyjnego - całkowicie suwerennego względem GPS, Glonass, BEIDU czy Galileo - z własnym kodowaniem. To wszystko jest możliwe - i nie jest to żadna Gwiazda Śmierci czy s-f - ale wymaga ustanowienia realnego PMT pod NASZE i tylko nasze potrzeby - pod 100% naszą kontrola - a nie jak teraz budowanie armii marionetkowej - gotowej do wyłączenia systemów strategicznych jednym rozkazem z Waszyngtonu - w razie Jałty 2.0.
hmm
Po III. wojnie obiecuję Ci że się tym zajmiemy.
Gts
Była duża szansa by nasze zakłady stały się w ogóle centrum serwisowym i modernizacyjnym na Europę, trzeba było tylko dokupić kolejna transzę Jastrzębi w 2017r. I tak potrzebujemy 144 maszyn, aby w ogóle myśleć o utrzymaniu przewagi nad naszym niebem.
Opus
Dodaj nowe bazy... bo Malbork i Mińsk odpadają bo są zbyt blisko granicy. Maks po 8 szt F16 do awaryjnego startu i patrolowania granicy czy do Bałtów. Co nam zostaje? Łask 32 F32, Krzesiny 32 F16, Świdwin 32F16. Malbork i Mińsk po 8szt czy nawet po 16. Daje to nam 128 myśliwców. Gdzie reszta ma stacjonować???
A pilotów masz?
Mickey93
To chyba nie jest problem
Asd
No i super to pierwszy krok do serwisowania również naszych F-16block4,może warto więc zamówić drugie 48F-16V z notacją serwisu w przyszłości w polskim serwisie F-16
zibi
A tak konkretnie to co przy tych w F-16 będzie w Bydgoszczy robione? Malowanie pewnie ale czy coś jeszcze?
kibic
Nawet do malowania samolotów byle kogo się nie bierze. Serwisowanie samolotów wymaga wysokiej klasy specjalistów i takich też procedur. Już sam udział w takich działaniach podnosi jakość firmy, a pewnie też bedzie jakiś zarobek. Przyjrzyj się bardziej jawnym warunkom, jakie muszą spełniać autoryzowane serwisy samochodów, a to przecież niższa półka niż lotnictwo.
da da
Chciałbyś wiedzieć.
Z tą niższą półka to bym tak nie szalał. Nie ujmuję tu nic WZL ale nie ujmujmy innym serwisom. Po drugie to jakieś konsorcjum dostało kontrakt. Na koniec się wyjdzie że WZL dołożyło do interesu. Takie ostatnio interesy z amerykanami robimy jak ze złomem tzn cuguarami za mnóstwo monet kupowanymi.
asd
Kiedy polski myśliwiec ?
hehe
Już były. Ponad 70 lat temu
bc
Zaraz po Rosyjskim, nie mylić z sowieckim.
odpo
Za jakiś czas. Najpierw miejsce gdzie była Moskwa zarosną krzaki.
dim
Jak "przystało" na "demokratyczne państwo", wyborcy nie znamy polskich danych finansowych. Ale nie zdziwiłbym się, gdyby było tak, że Polska, na serwisy swych 48 F-16 wydała już więcej, niż w analogicznym okresie Grecja, na serwisy swych około 160 sztuk. Gdyż tamci wykonują wszystko sami. Charakterystyczna różnica jest też ta, że w ich parlamencie, o obronności i polityce zagranicznej, jednym głosem mówią prawie wszyscy posłowie i prawie wszystkie partie.
Lol
Bo nie maja targowicy...
i co zrobisz?
która rządzi i zaprasza Marine Le Pen
gregorx
A skąd tak absurdalne założenie że serwisowanie F-16 w Polsce może być 4x droższe niż w Grecji ?? Zdziwiłbym bym się gdyby koszt utrzymania F-16 w Polsce i Grecji istotnie się różniły. Największe różnice wynikają z kosztów osobowych a te w Polsce i Grecji są zbliżone.
Nowe F16V
Może czas pomyśleć o zakupie 32 dodatkowych F16V.
Gts
O tym powinniśmy myśleć wcześniej, by wbić sie w kolejke do Greenville przed Słowakami i uziemianiem naszych Jastrzebi. Poza tym nasza eskadra sklada się z 16 samolotów i wg naszego dowodztwa lotników potrzebujemy co najmniej 96 maszyn, a żeby spać spokojnie to 144 maszyn, co daje 9 eskadr. 96 za Migi-29 i 48 za Su-22.
gregorx
Powinniśmy się"wbić w kolejkę" do Fort Worth. Do Greenville niech się "wbijają" Słowacy... Przyszłością polskiego lotnictwa są F-35A a nie F-16.
Grzyb
Takie wieści to ja mogę czytać dzien i noc! A skoro mowa o F16, to może by dali Jankesi jakąś dobrą cenę na fabrycznie nowe maszyny nowej generacji? Tak ze 32 szt...
Ali
Powinni kupić ponownie 48 a najlepiej F15.
bc
Silnik ten sam ale RCS jednak przyduże na OPL moskali.
nieździwiony
Zaczyna to wyglądać dla Bydgoszczy i dla nas ciekawie. Czyżby jakieś podstawy pod moderkę naszych F-16 C/D do V
Gts
Nasze samoloty powinny być już szykowane do MLU i to pilnie. Żeby nie mieć braków należało zamawiać kolejna transze F-16 jak zaczynała sie produkcja Vipera w Greenville. Wtedy mielibyśmy zastepowanie 1:1 - np 5 samolotów na moderkę, 5 nowych na stan. A tak zanim przylecą F-35 staniemy przed problemem, braku sprawnych samolotów. Wtedy rzeczywiscie Putin może poczuć się ośmielony. Trabiłem o tym od 2017r. Termin krytyczny w tym przypadku to 2022-2024. Kiedy jeszcze nie będzie u nas F-35, a już bedziemy uziemiać Jastrzebie z powodu wyczerpanych resursów. Trzeba pamietać kiedy nasze Jastrzebie były kupione. Niedługo zacznie mijać 15 lat od dostaw, a po 15 latach zazwyczyaj robi się MLU.
bc
Jakich wyczerpanych resursów, dużo jeszcze brakuje.
Paweł P.
Aaa czas i na Abramsy. Bumar?
M
Obsługa silnika dla WZL2
Hihot
Bumar to ma problemy z T72 i Leopardem 2Pl
Paweł P.
+1
Tomasz
Pięknie wszystko zaczyna się układać w całość. Jeszcze z 10 lat i będziemy trudnym orzechem do zgryzienia dla Rosjan. Musimy utrzymać pokój jeszcze jakiś czas co nie będzie łatwe bo Putin już zrozumiał, że to ostatni gwizdek na odzyskanie starych granic.
Haha
Przy rezerwach gdzie ich srednia po ZSW to ok 48 lat. Litości....
bc
Jak to leciało? tylko malowanie i pompowanie kół, hur dur grippen?
realizm
Amerykanie, obok kilkudziesięciu starszych F-15 i kilkudziesięciu maszyn innych typów, wycofują także 47 sztuk swoich F-16 C/D - takie info się pojawiło. Jeśli nie są mocno zajechane, to może by je tak do Polski pozyskać?
Mike Texas USA
Polska powinna pogadać ze strona USA ze przekaże Ukrainie migi 29 a za to dostanie od USA stare F16 i zapłaci LM za modernizacje. Tylko trzeba by było przeliczyć czy to się wam opłaci.
Ja Sam
Nie opłaci się.
Hihi
W istovie.
Ślązak
Eskadra nowych F-16V dla zastąpienia Su-22 jeszcze ściślej związała by nas z programem F-16 i liczba eskadr by się nie zminiejszyła.
Jak
W Świdwinie powinny stacjonować dwie eskadry. To duże lotnisko i stosunkowo daleko od wschodnich granic.
ktr
Pewnie rewanż za zakup Abramsów i F-35. Ciekawe co jeszcze do nas spłynie w ramach nieformalnych uzgodnień. Może znajdzie się dla nas kilka B-61 jako straszak na wschodnich sąsiadów machających szabelką.
Ha
Pierw niech wystartują z nimi....
Jasiek
koła bedą pompować czy tylko myć ?
Nie inż.
A co szukasz roboty?
BUBA
Hej ... zajebiscie ... to cieszy ...
Marzyciel
Dokupić 50 F16 V i mamy serwis u siebie.
Co za ambicje. Hahaha
Kris
Czy to te zakłady serwisowały fotele w naszych MIG-ach 29? Także ten...
majster
I fotele od Tu-22 też.
Jesteś bezwzględnie inteligentny...
Zawisza_Zielony
Będą bo wszyscy inni wchodzą w serwisowanie F35....
CenaCzyniCuda
Słowacja f16, Chorwacja f16, Rumunia f16 my mamy f16 i mamy niby dokupić, nie każdego stać na f35!
C
A nie tak dawno wielu pisało, że w Bydgoszczy to tylko malować potrafią :D
Gts
W Bydgoszczy? Zakład dostał i wykorzystał szanse, wszyscy chwała raczej, że się rozwijają i zdobywaja nowe kompetencje. Niestety w innych zakladach tak różowo nie ma. Wzl 1 w Łodzi dalej czeka na wejście w łancuch prpdukcyjno seriwosowy śmigłowców. Po tym jak uwalono kontrakt na Caracale, nie ma dalej nastepców dla Mi-17, Mi-24, Mi-2 itd. Swoje zainteresowanie w partnerstwie w WZL1 zgłaszał już Bell, Boeing i Airbus. Pis jak zwykle nie zainteresowany, dopóki nie dostanie rozkazu z USA w sprawie zakupu metodą na pilną potrzebę operacyjną.
asf
Gratulacje!