Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Amerykanie zablokują sprzedaż tureckich śmigłowców do Pakistanu?

Turcy oferują Pakistanowi śmigłowce bojowe T-129 – fot. Turkish Aerospace Industries, Inc
Turcy oferują Pakistanowi śmigłowce bojowe T-129 – fot. Turkish Aerospace Industries, Inc

Turcja oferuje Pakistanowi bardzo atrakcyjne warunki sprzedaży śmigłowców T-129. Stany Zjednoczone mogą jednak pokrzyżować te plany.

Śmigłowce T-129 mają w pakistańskiej armii zastąpić flotę przestarzałych AH-1F. Turcja proponuje nie tylko same wiropłaty, ale również przeniesienie ich produkcji do Pakistanu. Rozważa się przy tym dwie możliwości: budowę linii produkcyjnej T-129 w pakistańskich zakładach lotniczych PAC (Pakistan Aeronautical Complex) lub budowę oddzielnego, nowego zakładu przemysłowego.

Najważniejsze rozmowy prowadzono w czasie wizyty premiera Pakistanu Nawaza Sharifa w Turcji, która miała miejsce 16-18 września br. Ankara traktuje bardzo poważnie to przedsięwzięcie i godzi się na daleko idące ustępstwa, wiedząc, że kontrakt może im pomóc w znalezieniu następnych klientów dla T-129. Zainteresowanie kupnem 60 takich statków powietrznych wyraził m.in. Azerbejdżan.

Dużą przeszkodą w tych planach może być konieczność uzyskania ze Stanów Zjednoczonych zgody na sprzedaż silników LHTEC CTS800-4N wykorzystywanych w śmigłowcu T-129. Ponadto Amerykanie myślą o zaoferowaniu Pakistanowi swoich śmigłowców AH-1Z Viper.

Turecki rząd nie chce się wypowiadać co do szczegółów umowy, ale niektóre źródła informują o propozycji podarowania Pakistanowi trzech śmigłowców oraz 2300 sztuk części zamiennych. Nie określono również o jaką wersją wiropłatów chodzi. Do testów wykorzystuje się model T-129A, ale przegotowana jest również specyfikacja na wersję T-129B.

Podobny sposób działania Turcy przyjęli podczas sprzedaży samobieżnych haubic MKEK Panter kalibru 155 mm, które są obecnie produkowane w Pakistanie przez Heavy Industries Taxila.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. Zgryźliwy.

    Kurna, to już jest Turecki? No patrzcie Państwo jeszcze niedawno był Włoski. Jak ten czas leci... A pewnie, że zablokują! Ten silnik to niby taki Hi-tech? Inne kraje są zbyt głupie, żeby podobny wyprodukować czy może od dawna nawet lepsze produkują? Chodzi wyłącznie o rynki zbytu i o nic więcej. Ideologia, religia, idee nie mają tu nic do rzeczy. Uważam, że pod każdym względem jest wręcz idealny dla Polski. Moje zdanie.

  2. Mirosław Znamirowski

    Ci Amerykanie są naprawdę okropni. Swoim działaniem zaszkodzą jednocześnie dwóm swoim sojusznikom.

  3. ziom

    Bardzo ciekawy, mniejszy niż Tiger czy Apache, więc trudniej weń trafić, ale choć niektórymi osiągami ustępuje, to cena może być kluczowa. Jeśli po tym samym koszcie można kupić i eksploatować o wiele więcej (np 2razy więcej - strzelam) sztuk helikopterów bojowych A129 Atak niż Apache, i jeszcze można się świetnie dogadać z Turkami nt. produkcji na miejscu, w polskim zakładzie, a nie należącym już do zagranicznego producenta, i bez żenujących warunków offsetu od naszego drogiego strategicznego sojusznika, to chyba jasne, na co opłaci się wydać nasze ciężko wypracowane złotówki. Z pożytkiem dla wojska i dla kraju.

  4. Poison

    Idealny również dla Polski cena nie tak wygórowana, a ma to co musi. Turcy nie wzięli standardowych silników od RR ponieważ miały za małą moc, najwyżej wezmą inny silnik nie z USA.

Reklama