Na wystawie ADEX 2019 w Seulu firma Hanwha Defense pokazała model gąsienicowego transportera amfibijnego, określanego jako pojazd szturmowy nowej generacji KAAV-II
Wóz ten zastąpi obecnie eksploatowane wersje KAAV, których w służbie pozostaje ok. 200. Starszy model powstał dla Korpusu Piechoty Morskiej Korei Południowej w oparciu o amerykański gąsienicowy transporter amfibijny AAV7A1 (Amphibious Assault Vehicle).
KAAV-II ma mieć trzyosobową załogę i może transportować do 21 żołnierzy piechoty morskiej. Zakładana maksymalna prędkość na ladzie to 70 km/h, a na wodzie do 25 km/h (13,5 węzła). Transporter ma mieć zasięg 480 km i zdolność do pływania przez minimum 2 godziny. Napęd na wodzie zapewniają dwie duże (średnica 600 mm) dysze wodne. Ponadto opór zmniejszy zastosowanie dwóch rozkładanych powierzchni/falochronów z przodu i tyłu pojazdu oraz rozsuwanych pod gąsienice. Te ostanie podczas operowania na ladzie zwiększą też zapewne odporność przeciwminową.
Ponadto pojazd wyposażony będzie w gumowe gąsienice w celu zmniejszenia masy i zwiększenia prędkości.
W odróżnieniu od innych eksploatowanych na zachodzie transporterów lub ich projektów, wóz ten ma mieć bezzałogową wieżę z 40 mm automatyczną armatą zasilaną amunicją teleskopową. Jest ona opracowywana przez koreańską firmę S&T, natomiast pracami nad amunicją zajmuje się firma Poongsan.
Zakończenie procesu badawczo-rozwojowego i cyklu prób nowego transportera planowane są na 2022 rok. Wówczas to Hanwha Defense przekaże Koreańskiej Agencji Rozwoju Obronnego (ADD) dwa prototypy do przeprowadzenia testów. Jeden przeznaczony będzie do sprawdzania mobilności i funkcjonalności na lądzie, drugi posłuży do prób na wodzie.
Po pozytywnie zakończonych testach prototypów nastąpi drugi etap rozwoju w latach 2023-28. Natomiast masowa produkcja w zakładach produkcyjnych w Changwon ma się rozpocząć ok. 2029 roku.
Choć ostatecznie całość produkcji wszystkich podzespołów i układów KAAV-II ma mieścić się w Korei, to jednak przynajmniej pierwsza partia wozów wyposażona będzie w silnik od MTU oraz skrzynię biegów od Kinetics Drive Solutions.
Czytaj też: IDEF 2019: pływający transporter Zaha
Obecnie na świecie tego typu wozy są w stanie wytwarzać jedynie Amerykanie, Rosjanie, Niemcy czy Turcy. W tym ostatnim kraju firma FNSS Savunma Sistemleri pokazała niedawno prototyp pływającego transportera opancerzonego Marine Assault Vehicle (MAV) Zaha.
sum
Fajne. My powinniśmy stworzyć własną piechotę morską w oparciu o tradycje 8 DD. Taka formacja mogłaby się przydać na Kaliningrad. Tym bardziej że Koreańczycy są otwarci na współpracę z Polską
BUBA
A co z Borsukiem - skoncz tak jak inne projekty np.Iryda, Anders. Utopione miliardy. A z drugiej strony ktos niezle kasuje. i jak zwykle nie ma winnych.Tylko nam malutszkim wydziera sie ostatnie grosze.
Davien
BUBa, co ma Borsuk do koreańskiej amfibii dla piechoty morskiej to chyba sam nie wiesz?:)
Realista
Ile to miliardów "utopiono" w Borsuku? Myślę że góra kilkadziesiąt milionów. W Andersa zainwestował tylko zakład.
mobilny
a z NPBWP to ...... akurat Borsuk to udany projekt który niebawem się zakończy
fox
jest element pływalności, nasz mon lubi to.
Obywatel-piechociniec-eks-wotowiec
Witam, ale my (WP) mamy BWP Borsuk to w jakom celu nam (WP-MON) pojazd szturmowy przewożący 21 żołnierzy jak Borsuk może weźmie 6 szt.. :)
Major Kochanie
Spodziewałeś się amfibii bez "elementu pływalności"?
rED
A BMP-3? Pewnie nie pływa i przewozi 30?
Takitam
Łącznie 24 ludzi w środku ? Toż to autobus.
Marek
Mają łeb jak sklep. I na dodatek robią co mogą, żeby ograniczać zależność swojej broni od innych państw.