Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

ADEX 2019: pojazd szturmowy KAAV-II

Fot. U.S. Navy
Fot. U.S. Navy

Na wystawie ADEX 2019 w Seulu firma Hanwha Defense pokazała model gąsienicowego transportera amfibijnego, określanego jako pojazd szturmowy nowej generacji KAAV-II

Wóz ten zastąpi obecnie eksploatowane wersje KAAV, których w służbie pozostaje ok. 200. Starszy model powstał dla Korpusu Piechoty Morskiej Korei Południowej w oparciu o amerykański gąsienicowy transporter amfibijny AAV7A1 (Amphibious Assault Vehicle).

KAAV-II ma mieć trzyosobową załogę i może transportować do 21 żołnierzy piechoty morskiej. Zakładana maksymalna prędkość na ladzie to 70 km/h, a na wodzie do 25 km/h (13,5 węzła). Transporter ma mieć zasięg 480 km i zdolność do pływania przez minimum 2 godziny. Napęd na wodzie zapewniają dwie duże (średnica 600 mm) dysze wodne. Ponadto opór zmniejszy zastosowanie dwóch rozkładanych powierzchni/falochronów z przodu i tyłu pojazdu oraz rozsuwanych pod gąsienice. Te ostanie podczas operowania na ladzie zwiększą też zapewne odporność przeciwminową.

Ponadto pojazd wyposażony będzie w gumowe gąsienice w celu zmniejszenia masy i zwiększenia prędkości.

W odróżnieniu od innych eksploatowanych na zachodzie transporterów lub ich projektów, wóz ten ma mieć bezzałogową wieżę z 40 mm automatyczną armatą zasilaną amunicją teleskopową. Jest ona opracowywana przez koreańską firmę S&T, natomiast pracami nad amunicją zajmuje się firma Poongsan.

Zakończenie procesu badawczo-rozwojowego i cyklu prób nowego transportera planowane są na 2022 rok. Wówczas to Hanwha Defense przekaże Koreańskiej Agencji Rozwoju Obronnego (ADD) dwa prototypy do przeprowadzenia testów. Jeden przeznaczony będzie do sprawdzania mobilności i funkcjonalności na lądzie, drugi posłuży do prób na wodzie.

Po pozytywnie zakończonych testach prototypów nastąpi drugi etap rozwoju w latach 2023-28. Natomiast masowa produkcja w zakładach produkcyjnych w Changwon ma się rozpocząć ok. 2029 roku.

Choć ostatecznie całość produkcji wszystkich podzespołów i układów KAAV-II ma mieścić się w Korei, to jednak przynajmniej pierwsza partia wozów wyposażona będzie w silnik od MTU oraz skrzynię biegów od Kinetics Drive Solutions.

Obecnie na świecie tego typu wozy są w stanie wytwarzać jedynie Amerykanie, Rosjanie, Niemcy czy Turcy. W tym ostatnim kraju firma FNSS Savunma Sistemleri pokazała niedawno prototyp pływającego transportera opancerzonego Marine Assault Vehicle (MAV) Zaha.

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. sum

    Fajne. My powinniśmy stworzyć własną piechotę morską w oparciu o tradycje 8 DD. Taka formacja mogłaby się przydać na Kaliningrad. Tym bardziej że Koreańczycy są otwarci na współpracę z Polską

  2. BUBA

    A co z Borsukiem - skoncz tak jak inne projekty np.Iryda, Anders. Utopione miliardy. A z drugiej strony ktos niezle kasuje. i jak zwykle nie ma winnych.Tylko nam malutszkim wydziera sie ostatnie grosze.

    1. Davien

      BUBa, co ma Borsuk do koreańskiej amfibii dla piechoty morskiej to chyba sam nie wiesz?:)

    2. Realista

      Ile to miliardów "utopiono" w Borsuku? Myślę że góra kilkadziesiąt milionów. W Andersa zainwestował tylko zakład.

    3. mobilny

      a z NPBWP to ...... akurat Borsuk to udany projekt który niebawem się zakończy

  3. fox

    jest element pływalności, nasz mon lubi to.

    1. Obywatel-piechociniec-eks-wotowiec

      Witam, ale my (WP) mamy BWP Borsuk to w jakom celu nam (WP-MON) pojazd szturmowy przewożący 21 żołnierzy jak Borsuk może weźmie 6 szt.. :)

    2. Major Kochanie

      Spodziewałeś się amfibii bez "elementu pływalności"?

    3. rED

      A BMP-3? Pewnie nie pływa i przewozi 30?

  4. Takitam

    Łącznie 24 ludzi w środku ? Toż to autobus.

  5. Marek

    Mają łeb jak sklep. I na dodatek robią co mogą, żeby ograniczać zależność swojej broni od innych państw.