400 tys. godzin lotu Viperów i Venomów

4 czerwca 2021, 13:03
Zrzut ekranu 2021-06-4 o 14.33.13
AH-1Z Viper i UH-1Y Venom / Fot. Bell
Reklama

Śmigłowce AH-1Z Viper i UH-1Y Venom cechujące się wspólnotą elementów na poziomie 85 proc. i należące do tzw. rodziny H-1, przekroczyły łączny nalot 400 tys. godzin – poinformował ich producent, firma Bell.

Maszyny rozpoczęły służbę w 2010 roku jako następcy śmigłowców uderzeniowych AH-1W i wielozadaniowych UH-1N w Korpusie Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Pomimo zewnętrznego podobieństwa do swoich poprzedników są to platformy o zupełnie nowych możliwościach, zaprojektowane niemalże od podstaw. Marines zakupili łącznie 349 egzemplarzy obydwu platform (189 AH-1Z i 160 UH-1Y) i mają one służyć co najmniej do 2050 roku, przechodząc kolejne planowe modernizacje. Takie jak zintegrowanie ich z łączem wymiany danych Link 16.

Maszyny rodziny H-1, jak przystało na sprzęt stworzony zgodnie z zapotrzebowaniem Piechoty Morskiej, która liczy się z prowadzeniem walki w środowisku zdominowanym przez nieprzyjaciela i w trudnych warunkach środowiskowych, powstały w założeniu jako sprzęt odporny i łatwy w obsłudze. Z podobnych przyczyn maszyny te są zintegrowane z szerokim wachlarzem uzbrojenia w tym do zwalczania celów nawodnych.

image
AH-1Z Viper i UH-1Y Venom / Fot. Bell

Obecnie, kiedy ich produkcja dla głównego odbiorcy się kończy (choć trwa jeszcze w roku obecnym i potrwa co najmniej jeszcze w roku przyszłym) maszyny zaczynają cieszyć się coraz większym zainteresowaniem klientów eksportowych. Tylko z przyczyn politycznych nie udało się jej sprzedać zdecydowanemu na zakup Pakistanowi. 12 sztuk Viperów zamówił jednak Bahrajn a cztery Vipery i osiem Venomów - Czechy. Nad tandemem zastanawia się obecnie poważnie Rumunia, jest obecny także jako propozycja w polskim programie śmigłowca bojowego Kruk.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 6
Reklama
AA
piątek, 4 czerwca 2021, 16:47

Idealny dla Polski

Anty
sobota, 5 czerwca 2021, 14:45

Dokładnie, tym bardziej, że wiele śmigłowców, choćby dla bolicji to belle. Należy inwestować w tą firmę ponieważ im wiecej śmigłowców tej samej firmy tym lepsze warunki transferu.

Ernst
sobota, 5 czerwca 2021, 13:18

Bahrajn za 12 sztuk Ah-1Z zapłaci 911 mln USD, sporo. Jednak koszty utrzymania na pewno będą niższe niż w przypadku Ah-64e. Problemem w dalszym ciągu są efektory. JAGM nadal ma zasięg porównywalny z Hellfire, a nic nie słychać by trwały testy pocisku o większym zasięgu. Bell miał być skłonny do integracji z innymi ppk, ale jak sami za to zapłacimy i zostawi sobie prawa do integracji też dla siebie.

Davien
niedziela, 6 czerwca 2021, 10:37

JAGM panie Ernst jest obecnie najnowoczesniejszym ze smigłowcowych ppk a zasięg 8km ma jedynie w fazie I .W II i III zasięg będzie wydłuzony. A żaden inny smigłowiec poza amerykańskimi Apache nie ma większego zasiegu niz 8km.

Gnom
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 14:22

Owszem ma, AH-64D z Izraela bo używa NLOS, Arpia IV w Kolumbii - bo tez używa NLOS. To tak na początek ze znanym ci (niewiele jak widać było w wielu postach) pociskiem.

Gnom
sobota, 5 czerwca 2021, 13:16

A z jakiego powodu?

Tweets Defence24