Przemysł Zbrojeniowy

2 mld euro na sieciocentrycznego Rafale. Nowa wersja francuskiego myśliwca

Rafale F3R. Fot. Dassault via DGA
Rafale F3R. Fot. Dassault via DGA

Francuski myśliwiec wielozadaniowy Rafale jest wciąż rozwijany. Tuż po rozpoczęciu dostaw nowej wersji F3R do lotnictwa morskiego oficjalnie zatwierdzono program budowy nowej wersji F4. Przewiduje się, że maszyny będą dostarczane w okresie do 2030 roku.

Kilka dni temu dostarczono do bazy Lotnictwa Francuskiej Marynarki w Landivisiau pierwszy myśliwiec w specyfikacji F3-R. To maszyna o numerze 030, która przejdzie teraz testy w locie, prowadzone przez jednostkę doświadczalną CEPA/10S (Centre d’expérimentations pratiques et de réception de l’aéronautique navale), po czym trafi na wyposażenie eskadry 11F.

Doprowadzenie samolotu do specyfikacji F3-R obejmuje m.in.:
1) Umożliwienie stosowania zasobnika rozpoznawczego Talios
2) Zastosowanie zmodyfikowanej wersji radaru z aktywnym skanowaniem fazowym RBE2 i jego integracja z pociskami powietrze-powietrze Meteor
3) Integracja samolotu z pociskami AASM w wersji kierowanej laserowo
4) Zmiany w układzie tankowania w powietrzu 

Nieco później francuska minister obrony Florence Parly w zakładach Dassault Aviation w Merignac koło Bordeaux zatwierdziła program modernizacji Rafale do nowego standardu F4. Podpisany kontrakt na realizację prac rozwojowych ma według doniesień wartość niemal 2 mld euro. 

Rafale F4 ma być pierwszym krokiem do wspólnej, sieciocentrycznego systemu zbliżonego do do Future Air Combat System (FCAS). Unowocześniona zostanie m.in. elektronika, ulepszone będą systemy samoobrony SPECTRA, wykrywania celu i śladu w pasmie podczerwieni OSF, oznaczania celu TALIOS i radaru z aktywnym skanowaniem fazowym RBE2. Zamontowane też zostaną radiostacje programowalne i systemy łączności satelitarnej, maszyny otrzymają też zaawansowane środki walki elektronicznej.

Ten nowy standard przewiduje także integrację nowych wersji systemów broni kierowanej znajdujących się na wyposażeniu Rafale: pocisków ASMP-A z głowicą atomową, pocisków manewrujących powietrze-ziemia SCALP EG (lub Apache) oraz precyzyjnej amunicji powietrze-ziemia AASM (oznaczanych A2SM), w tym wypadku chodzi o wersję z głowicą o masie 1000 kg. Wreszcie, nowe rozwiązania wesprą utrzymanie gotowości operacyjnej, między innymi poprzez modernizację komputera M88 sterującego silnikiem - ułatwi to diagnozowanie awarii i prowadzenie przeglądów.

image
Rafale F4 / Fot. Ministerstwo Obrony Francji

Jeśli chodzi o zakres kontraktu, co najmniej część funkcjonalności wersji F4 będzie wdrożona w partii ostatnich 28 myśliwców z obecnego zamówienia, obejmującego około 180 myśliwców. Maszyny będą dostarczane w latach 2022-2025. Minister Parly poinformowała oficjalnie o wyrażeniu zgody na realizację dostaw tej transzy maszyn. 

Francuzi planują też zamówienie dalszych 30 Rafale, dzięki czemu będą dysponować łącznie 210 maszynami. Według Defense News zamówienie ma być złożone w 2023 roku, a dostawy potrwają do roku 2030. Francuzi będą też stopniowo modernizować posiadane samoloty, tak aby stopniowo osiągały najwyższy standard.

(BS) (JP)

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.