Reklama

1,5 mld dolarów na amerykańskie UH-72 Lakota

UH-72A Lakota w konfiguracji "security mission support".
UH-72A Lakota w konfiguracji "security mission support".
Autor. US Army

Koncern Airbus podpisał z U.S. Army kolejną umowę na wsparcie logistyczne dostawcy (Contractor Logistics Support - CLS), przewidującą zaopatrywanie w części zamienne, materiały eksploatacyjne i wsparcie techniczne floty 482 używanych przez amerykańskie wojsko śmigłowców UH-72A i UH-72B Lakota. Jest to największa umowa na wsparcie eksploatacji śmigłowców, zawarta przez Airbus na świecie.

Reklama

Kontrakt dotyczy świadczenia usług przez sześć miesięcy w wymiarze podstawowym i przez kolejne 4,5 roku na mocy prawa opcji. Jego potencjalna łączna wartość wynieść może ponad 1,5 miliarda dolarów. Airbus zapewni w tym czasie wsparcie logistyczne w 67 bazach stacjonowania Lakot w USA i za granicą. Obejmuje to również bazy Gwardii Narodowej w 43 stanach oraz Fort Rucker w Alabamie, gdzie odbywa się przeszkalanie załóg na UH-72A.

Reklama
    Reklama

    Wojska Lądowe USA wykorzystują modele UH-72A i UH-72B do wykonywania różnych misji, w tym antynarkotykowych, zaś Gwardia Narodowa U.S. Army używa ich do patrolowania południowo-zachodniej granicy USA z Meksykiem. W 2021 roku flota Lakot przekroczyła 1 milion godzin nalotu. Stało się to około 15 lat po tym, jak pierwszy śmigłowiec UH-72A wszedł do służby w amerykańskim wojsku. Lakota to dwusilnikowy śmigłowiec lekki, wyposażony w nowoczesne: cyfrowy kokpit, układ sterowania lotem i systemy nawigacyjne. Lakota pozostaje najtańszym dwusilnikowym wiropłatem U.S. Army pod względem kosztów nabycia, obsługi i eksploatacji.

      Pod względem konstrukcyjnym UH-72 Lakota jest wariantem popularnego śmigłowca H145M dostosowanym do amerykańskich wymagań. Śmigłowce są produkowane w zakładzie Airbusa w Columbus w Mississippi, natomiast usługi logistyczne są zarządzane z zakładu w Dallas w Teksasie. Realizacją kontraktu będzie zarządzała spółka Airbus U.S. Space & Defense z siedzibą w Arlington w Wirginii. Personel Airbusa zaangażowany w produkcję i serwisowanie tych wiropłatów w około 40% stanowią rezerwiści sił zbrojnych USA.

      Reklama
      WIDEO: Szef Sztabu Generalnego dla Defence24: Musimy móc uderzać na odległość nawet 3000 km
      Reklama

      Komentarze (1)

      1. Gnom

        Czyli circa 2,5 mln zł rocznie od śmigłowca za gotowość AH USA do realizacji planowych obsług, wykonanie obsług i wymianę elementów wg uzgodnionych planowych prac na śmigłowcach circa 4 tonowych. Za naprawy, czyli obsługi nieplanowe płaci się ekstra. Co gdyby odnieśc do Polski, przy 67 Sokołach różnych odmian oznaczałoby (bez uwzględniania różnicy dla średniego śmigłowca i to do tego uzbrojonego) ponad 150 mln zł co roku na planowe obsługi dla Świdnika. Myślę, że Świdnik nawet nie jest w stanie pomarzyć o czymś takim.

        1. Valdore

          @Gnom sokołów w wersji uzbrojonej mamy nie 67 ale 34 , są to maszyny W-3@/WA i Głuszce . Wszystkich Sokołów w WP jest 61. z czego 8 w MW.

      Reklama