Reklama
Reklama
  • sponsorowane
  • Wiadomości

U212 NFS – zaawansowana propozycja Fincantieri dla programu Orka

Okręt podwodny U212 NFS, zaproponowany Polsce przez Fincantieri w ramach programu Orka, jest jednym z najbardziej zaawansowanych projektów tego typu w Europie, stworzonym z myślą o operacjach na trudnych wodach przybrzeżnych.

Fot. Fincantieri
Fot. Fincantieri

Materiał sponsorowany

Największą zaletą U212 NFS jest połączenie dojrzałego programu z zaawansowaną technologią stealth dostosowaną do działania na płytkich i intensywnie monitorowanych wodach, takich jak Morze Bałtyckie.

Okręt podwodny jest już w trakcie budowy dla włoskiej marynarki wojennej, co oznacza, że Polska przystąpiłaby do projektu o niskim ryzyku i stabilnym harmonogramie produkcji. Projekt opiera się na doświadczeniach zdobytych podczas budowy U212A, ale ponieważ Fincantieri ma władzę projektową nad U212 NFS, został on znacznie zmodernizowany poprzez zastosowanie włoskich komponentów. Kluczowym elementem jest hybrydowy układ napędowy łączący baterie litowe, klasyczny układ DG i układ AIP z ogniwami paliwowymi, zapewniający wyjątkowo cichą pracę i długi czas działania pod wodą, dodatkowo wzmocniony przez niemagnetyczny stalowy kadłub. Uzupełnieniem jest najnowszy system bojowy Leonardo, w pełni kompatybilny z NATO. Kadłub został zoptymalizowany pod kątem manewrowości na płytkich i zatłoczonych wodach, umożliwiając U212 NFS wykonywanie wszystkich kluczowych misji — od zwalczania zagrożeń na powierzchni i pod wodą oraz stawiania min po rozpoznanie i wspieranie sił specjalnych.

Reklama

Przewaga technologiczna U212 NFS wynika z trzech filarów: napędu hybrydowego, specjalnie zaprojektowanego kadłuba oraz pełnej integracji z włoskim systemem bojowym. System AIP oparty na ogniwach paliwowych zapewnia bardzo długi czas działania pod wodą, baterie litowe zwiększają moc i skracają czas ładowania, a niemagnetyczny kadłub minimalizuje wykrywalność. System bojowy zgodny z NATO dopełnia tę spójną i kompleksową architekturę.

Okręt podwodny jest pełnoprawną platformą bojową zdolną do przenoszenia do 12 ciężkich torped Black Shark Advanced wystrzeliwanych z sześciu wyrzutni 533 mm, a także do 24 min. Projekt zapewnia również możliwość integracji pocisków przeciwokrętowych średniego zasięgu oraz, co najważniejsze, pocisków manewrujących dalekiego zasięgu. Możliwość ta została uwzględniona na etapie projektowania, co oznacza, że jej wdrożenie nie wymagałoby zmian konstrukcyjnych. Jej wprowadzenie zależy od porozumień międzyrządowych i certyfikacji, ale zapewnia to Polsce realną zdolność odstraszania i projekcji siły.

Fincantieri podkreśla, że program Orka nie ma sensu bez udziału polskiego przemysłu. W tym celu firma opracowała strategię TOKAT (Transfer of Know-how and Technology), mającą na celu budowanie zdolności Polski do obsługi, konserwacji i docelowo produkcji wybranych komponentów okrętów podwodnych w kraju. W tym kontekście podpisano strategiczne porozumienie z Polską Grupą Zbrojeniową, obejmujące modernizację Polskiej Marynarki Wojennej, w tym program Orka.

Docelowo Polska mogłaby produkować komponenty okrętów podwodnych, a nawet całe moduły, które byłyby następnie integrowane we Włoszech dla polskiej floty. Fincantieri zamierza zbudować w Polsce szeroki ekosystem przemysłowy, angażujący przedsiębiorstwa z obu grup i wzmacniający potencjał krajowego sektora morskiego.

Reklama

Oferta jest dodatkowo wspierana przez dotychczasową obecność Fincantieri w Polsce. Vard Engineering Gdańsk, należący do Fincantieri, od dawna działa na polskim rynku morskim, podobnie jak SEAONICS, który opracowuje technologie offshore i przeładunkowe oraz tworzy strategiczne centrum technologiczne w Gdańsku. Infrastruktura ta stanowi solidną podstawę do stworzenia szerokiego łańcucha dostaw dla programu Orka. Inne firmy z grupy – w tym WASS, Cetena, IDS, Fincantieri Nextech i Isotta Fraschini Motori – również współpracują lub prowadzą dialog z polskimi partnerami. VARD Norway współpracowało już z polskimi stoczniami przy prefabrykacji i montażu kadłubów.

Fincantieri deklaruje gotowość do rozpoczęcia produkcji natychmiast po podjęciu decyzji przez rząd. Trzy okręty podwodne typu U212 NFS są już w trakcie budowy dla Włoch, co zapewnia stabilny proces produkcyjny i umożliwia szybkie uruchomienie linii dla jednostek przeznaczonych dla Polski. Ostateczny harmonogram, a także kwestia ewentualnego rozwiązania zastępczego, zależą od ustaleń międzyrządowych, chociaż sam proces produkcyjny jest sprawdzony i przewidywalny.

Z perspektywy strategicznej U212 NFS wpisuje się w długoterminowy plan rozwoju Fincantieri. Jako jedna z największych grup stoczniowych na świecie – posiadająca 18 stoczni na czterech kontynentach, zatrudniająca ponad 22 000 pracowników i posiadająca portfel zamówień o wartości 61,1 mld euro – firma postrzega Polskę jako naturalnego partnera w regionie, dzięki jej strategicznemu położeniu i potencjałowi przemysłowemu. Program Orka jest postrzegany nie tylko jako przedsięwzięcie stoczniowe, ale także jako okazja do inwestycji, rozwoju umiejętności i wspólnych inicjatyw. Fincantieri kładzie szczególny nacisk na rozszerzenie swoich możliwości w domenie podwodnej, w tym ochronę krytycznej infrastruktury podwodnej i systemów bezzałogowych podwójnego zastosowania, postrzegając tę domenę jako coraz bardziej istotną w dzisiejszym środowisku geopolitycznym. Współpraca z Polską ma stać się podstawą dalszego rozwoju i innowacji w wielu sektorach.

Materiał sponsorowany

Reklama
WIDEO: Norweskie F-35 i polskie F-16 w Krzesinach
Reklama
Reklama