Prezes PZL Mielec o przekazaniu pierwszych Black Hawków dla specjalsów [Defence24 TV]

23 grudnia 2019, 11:38

Pierwszy etap realizacji kontraktu podpisanego w styczniu tego roku jest zakończony. Efekt Państwo widzą za mną, cztery śmigłowce z pierwszego etapu są gotowe w terminie. [...] Pełna konfiguracja będzie pod koniec przyszłego roku. Konfiguracja jest wiedzą zastrzeżoną w tym wypadku. One oczywiście będą realizować swoje zadania, ale w przyszłym roku będą odbywane szkolenia i doposażenia tego śmigłowca aż do końca przyszłego roku kiedy to mają osiągnąć pełną zdolność operacyjną  — powiedział prezes zarządu i dyrektor naczelny PZL Mielec Janusz Zakręcki.

Prezes PZL Mielec ma nadzieję, że przekazywane Wojskom Specjalnym śmigłowce S-70i Black Hawk będą doskonale wyposażone dzięki czemu będą spełniać wymagania i zadania, jakie są powierzone Wojskom Specjalnym, gdyż nie jest to ostateczna konfiguracja tych maszyn.

Zakręcki wspomniał także o wielowariantowości Black Hawków, czyli możliwości stworzeniu wielu różnych wersji tych maszyn w zależności od potrzeb odbiorcy. W tym kontekście wspomniał o wcześniejszym zakupie maszyn tego typu przez Policję i o przyszłych, potencjalnych perspektywach kolejnych zakupów przez SZ RP i służby mundurowe.

Przedstawił także najnowszą propozycję śmigłowca uderzeniowego PZL Mielec dla SZ RP, jaką jest uzbrojona wersja Black Hawka. Doposażenie tej wersji, jest uzależnione w pełni od wymagań MON, jednak propozycja obejmuje szeroki wachlarz systemów uzbrojenia i wyposażenia na zewnętrznych podwieszeniach.

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 84
andrzrj
sobota, 18 stycznia 2020, 09:18

Dlaczego prokuratura nie zajeła się zakupe Black Hawków dla Policji. Żaden z dostarczonych śmigłowców do Policji nie spełnia wymagań jakie były zawarte w specyfikacji zamawiającego czyli Policji. Ktoś chcę sprawę uciszyć.

Adolf Hejter
piątek, 17 stycznia 2020, 12:29

Cztery sztuki będą dozbrajać i doposażać przez ten i przyszły rok? No to gratulacje...A przez te dwa lata teoretycznie specjalsi są bez śmigłowców. No jesteśmy wręcz POTĘGĄ....

rezerwista
czwartek, 16 stycznia 2020, 16:49

dawno sie tak nie usmiałem czytając(propaganda sukcesu tyle ze sukcesy na propagandzie sie konczą) tyle ze naszym zołnierzom zwłaszcza pod ogniem w s-70 i nie będzie do śmiechu

booloo
czwartek, 9 stycznia 2020, 12:45

propaganda sukcesu kwitnie tyle ze politycy nie będą używać tego sprzętu (s-70 i) nie daj boże pod ogniem potencjalnego nieprzyjaciela

Sebek
piątek, 10 stycznia 2020, 11:41

Zgadzam sie w 100%.Sa to taksowki dla politykow, z uh60m to nie ma nic wspolnego. Slowacja ma juz nawet uh60m. To co my zamowilismy to ma poszycie jak papier, slabe silniki i brak mozliwosci lotu na noktowizji wiec wspolczuje naszym specjalsom.

As
czwartek, 2 stycznia 2020, 11:16

Na defiladzie osprzętu niewiele co widać. Komentator dyletant podczas transmisji przeczyta z kartki, że lecą Black Hawki, a nie S70i z przykręconym karabinkiem i będzie sukces. Politycy na tle nowych śmigłowców foty już mają, to już same narzędzia pracy i bezpieczeństwo naszych specjalsów, to najmniejszy problem. W końcu uwielbiamy klęski, przemowy i wieńce.

W3-pl
czwartek, 2 stycznia 2020, 16:41

na defiladzie niewiele ale na defence podano na tacy o dostawach Rozumiesz, wcieleniu ostatniego TRZECIEGO Caracala CSAR jednej Marine,czyli Marynarki (Brazylii)! ale wiesz ILE LAT od podpisania kontraku (przypadkowo na 50 sztuk, przy montowni gotowej w kraju odbiorcy) czekali tam to cacko, zinegrowane z wyrzutnikami rac/bipoli dla samooobrony? Pierwszy odebrali podpowiem w czerwcu 2017, PO...ile lat jest od 2008, rok podpisania kontraktu? w innej Tajlandi zooptymalizowne do szybkiego zjazdu na linie, sar + Csar itp czekali na 7my i 8 my Caracal do 2018. 6 lat od podpisania cyrografiku na dostawy. a wszystko spada, o czy niedaleko bo na def.24; o rozbitym rasowym UH-60M Tajwanu....Cougarze z spesjalsami w Mali. RepFrancji

Olo
poniedziałek, 6 stycznia 2020, 17:32

A co to ma do rzeczy? Rety ile można wałkować temat Caracali? To problem Brazylii my mamy własny z BH. Czekali długo to fakt....Ale otrzymali pełnowartościowe śmigłowce w docelowej wersji my za to otrzymaliśmy 4 wydmuszki. Rozumiesz różnice?

Marek1
czwartek, 26 grudnia 2019, 21:07

Kolejna porcja medialnych pierdoletów generowana przez p. Prezesa dla ubogiego w wiedzę elektoratu. Śmigłowce dla WS US Army(MH-60) to łącznie prawie 1500kg elektroniki, osprzętu napędu(silniki, przekładnia, łopaty wirnika, itp), optoelektroniki, kewlaru i tytanu więcej niż kiedykolwiek nosić będą mogły S70-i. Słabszych osiągów i przeżywalności S70-i NIE da się niczym zamaskować, a tylko próbować załatać mniejszym ciężarem zabieranego wyposażenia niż to w MH-60. Życie i zdrowie polskich operatorów WS nie ma tu większego znaczenia.

Anty 50 C-cali przed 500+
czwartek, 2 stycznia 2020, 15:26

rozdzielone silniki, nie skupione jak w Kugaro - Caracalach, KABINY pilotom tak sprokurowane gdy pomylili lasek sosnowy z polem kmukurydzy i SIADALI przymusowo - to w naprawionym "rozbitku" WYGRALI kontrakt 100 - lecia.....Z takich kabin - PRODUKOWANYCH min. w Mielcu, nie tylko dla s70i , w DWU zestsrzelonych jak w filmie "Black Hawk down", NIE Gineli wszyscy. Patrz rozbity Cougar w Turcji i niedawno ponownie taki airtbus w Mali. w Dwu przypadkach ponad 20 zabitych. Przetrwanie nawet "bieda"Hawka wzmacnia specjalnie wykombinowany ogon. Wzmocniony, pogrubiomy. Bo kowboje w Vietnamie odkryli ten minus konstrukcji Uh-1 (po Venoma i Ah-1 Viper) przy awaryjnym siadaniu. Stracili z 25....Setek heli

Ludwik
piątek, 27 grudnia 2019, 20:48

Racja, nie wnikając w szczegóły tak to wygląda. Te S-70i po doposażeniu mogą co najwyżej zbliżyć się osiągami i możliwościami do transportowych UH-60M używanych przez US Army (tylko zbliżyć bo i tak będą mieć mniejszą moc - łopaty wirnika głównego i przekładnia). O możliwościach MH-60M możemy co najwyżej pomarzyć.

Fanklub Daviena
niedziela, 29 grudnia 2019, 13:39

Na początek mogłyby się osiągami zbliżyć do Sokołów, bo TOPR po próbach stwierdził, że w przeciwieństwie do Sokoła, nie nadają się nawet na Tatry... A potem zdziwienie, że NATO w Afganistanie używało ponad 950 Mi-17... :)

Ludwik
niedziela, 29 grudnia 2019, 21:40

Nic mi nie wiadomo o testach S-70i dla TOPR. Na podstawie ogólnie dostępnych danych można jedynie stwierdzić, że S-70i ma lepszy stosunek mocy maksymalnej do maksymalnej masy startowej niż W-3A. Być może jego wyższość wynika z lepszej zwrotności, nic w tym dziwnego bo jest mniejszy i lżejszy. A tak w ogóle to mam wrażenie, że nie wiedziałeś jak się wciąć w temat z notorycznie przez ciebie lansowaną tezą o "wyższości" techniki rosyjskiej nad resztą świata, bo ani temat artykułu ani dyskusja pod nim nie dotyczą Mi-17.

Maciek
środa, 1 stycznia 2020, 16:18

Lepsza zwrotność i to o wiele ma akurat s70. A wynika to z prostego faktu- Sokół ma głowice wirnika z pływającymi łopatami, archaiczne rozwiązanie z lat 50tych. Wszystkie zachodnie śmigłowce średniej wielkości od dekad mają sztywne zawieszenie łopat. Dzięki temu mogą wykonywać manewry nieosiągalne dla sokoła, no. beczki czy pętlę oraz zakręty z dużym przeciążeniem.

Gnom
środa, 1 stycznia 2020, 21:44

Aleś pojechał. Jednak zapoznaj się z pojęciami których używasz z jakichś opracowań technicznych. Może wtedy dowiesz się jakie problemy przynosi prawdziwy wirnik sztywny i dlaczego nie znajduje zastosowania na cięższych śmigłowcach, podobnie zresztą jak fenestron.

Gal
czwartek, 26 grudnia 2019, 11:57

Sami wielcy znawcy.... Idziecie do salonu po auto i chcecie konkretna konfigurację i ile trzeba czekać ? Nawet kilka miesiecy.... W tym przypadku też tak jest Mielec by zrobił pełna konfigurację ale trwało by to dłużej a potrzeby MON były na już żeby się nauczyć tym latać. To jest jak z autem żeby się nauczyć jeździć to nie kupuje się od razu mercedesa za 500 tys.

Ludwik
piątek, 27 grudnia 2019, 21:03

Taaa, gdyby nie tracono czasu na pierdy byłego ministra MON, niejakiego A.M. któremu rok czasu zajęło powiedzenie NIE Francuzom (pominę milczeniem w jaki sposób to zrobiono). To już mielibyśmy UH-60M takie jak zamówione przez Słowację (a biorąc pod uwagę podkreślaną przez niektóre media prawdziwą przyjaźń pomiędzy naszym i amerykańskim prezydentem może nawet dostalibyśmy zgodę na zakup prawdziwej wersji dla specjalsów czyli MH-60M). A tak za parę miesięcy będziemy mieli (w najlepszym razie) prawie podobne S-70i (po doposażeniu) przy czym tu prawie robi istotną różnicę (na naszą niekorzyść). Ale propaganda... kwitnie, jak za PRL-u.

Super W3PL
czwartek, 16 stycznia 2020, 22:29

Tylko, że MH60M najprawdopodobniej nie mogłyby być tak od razu produkowane w Polsce i gdybyśmy tak od razu polecieli w MH60M to mògłby się pojawić problem, że zaplecze techniczne jest za oceanem.

Erter
piątek, 27 grudnia 2019, 01:05

Znalazł się wielki obrońca MON z netu. Jak idziesz do salonu po samochód to też kupujesz golasa a potem po roku to doposazasz czy Od razu wersje taka jaką Ciebie interesuje?. Jak znajdziesz odpowiedź na to pytanie to może coś do Ciebie dotrze i zajarzysz.

Wojtek
czwartek, 9 stycznia 2020, 16:56

Dlaczego nikt nie potrafi przeczytać jednego artykułu ze zrozumieniem. Jednostki specjalne zawsze dobierają sprzęt do własnych potrzeb i to jaka będzie ich konfiguracja już z pewnością nie trafi do informacji publicznej. Panowie lepiej robić mały krok do przodu niż wiecznie stać w miejscu. Lepiej mieć latające golasy z możliwością ich dalszej konfiguracji niż wiecznie narzekać że nic się nie dzieje. Sily specjalne same zdecydują jaki śmigłowiec do jakich zadań będzie najlepiej dopasować. Dajcie juz sobie z tym spokoj. To ich zadanie i sprawa. Ciekaw jestem czy w własnym życiu też jesteście takimi bezbłednymi specjalistami.

Vvv
niedziela, 12 stycznia 2020, 03:49

Boże co za bzdury. Uproszczone śmigłowce w wersji najbiedniejszej z możliwej a doposażenie będzie kosztować 10x drożej i tylko w zakładach w USA. Super super przepłacimy podwójnie oraz może po za farba i karabinkiem będą trochę lepsze niż pierwsze wersji uh-60 :) albo aw101 bez sprzętu zop ale w cenie 3 caracali ZOP

Max
piątek, 27 grudnia 2019, 00:16

Jak idę po nowy samochód, to nie idę do pierwszego lepszego salonu i mówię bierę, to co stoi na wystawie. Tylko analizuje potrzeby, umawiam się z kilkoma dilerami na jazdę próbną. Po selekcji interesujących mnie modeli kieruję zapytania do tych dilerów o konkretne oferty, cenowe, serwisowe, co dostanę extra jeśli się zdecyduję, bo konkurencja oferuje mi to i to Tak chyba inteligenty człowiek kupuje samochód, a co dopiero sprzęt wojskowy warty kilkaset milionów.

Navigator
środa, 25 grudnia 2019, 14:45

Prezes juz wie ze BŁASZCZAK musi zamówić kolejnych 14 sztuk To przez ten offset

Waldemar Kulinski
wtorek, 24 grudnia 2019, 20:30

Wybrano śmigłowiec o gorszych parametrach niż AW-109. Starszą konstrukcję niż AW 109 . Nie produkowany w Polsce tylko częściowo składany .... Dno. Polityka gospodarcza prowadzona na kolanach....

PPP
piątek, 27 grudnia 2019, 12:17

Waldemarze czy dobrze zrozumiałem? Porównujesz Black Hawka do AW109? To może porównaj do Chinook,a Tez fajnie.

Davien
środa, 25 grudnia 2019, 21:44

Widział pan w ogóle AW-109?? Bo chyba nie, inaczej takich kwiatków by pan nie sadził.

Gts
piątek, 27 grudnia 2019, 00:35

Aż zacząłem się, zastanawiać co on pisze. Akurat dla specjalsów to prawdziwa wersja Black Hawka byłaby najlepszym rozwiązaniem, tylko taka jaką zamawiają Słowacy.

Davien
sobota, 28 grudnia 2019, 01:18

Wersja dla SOF to MH-60M, Słowacy maja zwykłe UH-60M

alex
wtorek, 24 grudnia 2019, 16:02

bidahawki

Qaz
wtorek, 24 grudnia 2019, 07:33

Wojska specjalne powinny otrzymać AW101 który gwarantuje większy zasięg, większą przestrzeń ladunkowa, ma 3 silniki o ogromej mocy. Jak zwykle obecna władza patrzy z perspektywy jak dobrze zrobić amerykanom a ci tylko zacierają ręce w duchu zanoszac się ze śmiechu.

Piotr ze Szwecji
sobota, 28 grudnia 2019, 21:46

Qaz, nie rozumiesz co to jest "wojska specjalne". Nie rozróżniasz black-ops operatorów z Gromu, Formozy, Nil i Agatu od zwykłych piechurów z kałachami w ręku z 25 BKP, którzy w Polsce nadal robią za "kawalerie powietrzną" z ambicjami generalicji, że bez treningu komandosów będą oddziałem polskich "rangers". Ci drudzy potrzebują dużego i szybkiego śmigłowca jak AW101. Głównie do przenoszenia sprzętu kawalerii powietrznej, który nigdy jeszcze nie posiadali w jednostce (albo nigdy nie będą nawet posiadać z taką rangers-generalicją), albo szybkich przerzutów w większej ilości niż 1 kompania ze sprzętem. Co innego operatorzy. Oni muszą mało rzucać się w oczy. Mniejszy śmigłowiec więc jest dla specjalsów atutem, dodatkową ich bronią na polu walki. Black Hawk, nawet w wersji biedahawka z Mielca, ma tą przewagę nad innymi śmigłowcami w swojej klasie, że jest bardzo manewrowy. Qaz, jeśli nie rozumiesz co to jest manewrowość i do czego ten fant służy, to polecam ci googlować polską prasą opowiadającą o losie tego komandosa, który miał nieszczęście używać podczas ćwiczenia w porcie (nie było to w Gdańsku?) niezdarnych posowieckich latających polskich klocków, porównywalnych z tym AW101, i w wyniku miernej manewrowości śmigłowca wpadł między burty dwóch statków i został zmiażdżony na śmierć. Wysoka manewrowość śmigłowca Black Hawk, jest więc warta autentycznie w życiu żołnierzy. Niech więc się ludzkość śmieje, byle nasi dzielni woje nie umierali z głupich powodów, bo zamiast zwinnego Black Hawka dostali następny latający klocek...

Fanklub Daviena
niedziela, 29 grudnia 2019, 13:41

Blackhawk jest mniej manewrowy od Sokoła...

Davien
wtorek, 31 grudnia 2019, 12:29

Wow, to kiedy je porównywano? A Sokół jest mniejszy od BH wiec moze byc zwrotniejszy, SW-4 jest zwrotniejszy o Sokoła a R-22 Beta bije je wszystkie, i co z tego?:)

Gts
piątek, 27 grudnia 2019, 00:36

Przecież to jest takie wielkie i drogie bydle, że nikt rozsądny chyba tak nie myśli. Co do zaś robienia dobrze Amerykanom, pełna zgoda.

Panie prezesie jak to jest?
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 23:22

Ciekawe czy silniki zostaną wymienione na mocniejsze jak w MH-60, UH-60 wątpię, ciekawe czy zamontują płyty balistyczne i klatkę kewlarową polotów?

Gts
piątek, 27 grudnia 2019, 00:41

Niestety wersja silnikowa determinuje przygotowanie do niego kadłuba. Na linię produkcyjną kieruję się ówcześnie przygotowane projekty maszyn i do nich tworzy się skorupy pod zabudowę.

Vvv
niedziela, 12 stycznia 2020, 03:51

Ani nikt nie wymieni używanych silników :) PiS wie co robić...zawsze piszą „będą modernizowane do....wstaw czas następnej kadencji” :)

Slayer
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 21:00

Cztery śmigła w dziadowskiej wersji a cyrk jak byśmy ze sto Apaczy odbierali. Żenada

wiem to
wtorek, 24 grudnia 2019, 16:09

Prawda! Śmigłowce dla służb mundurowych powinny być opancerzone.

BUBA
wtorek, 24 grudnia 2019, 12:12

Caracale byly by lepsze ???????

BUBA
wtorek, 24 grudnia 2019, 22:41

Oczywiście że tak, złożone były by w 2015 w polskiej fabryce WZL-1 na polskiej linii montażowej we współpracy z Airbusem. Większy udźwig, większe bezpieczeństwo lotu i Caracal to maszyna wojskowa nie cywilna jak cywilny S-70i Black Hawk z Mielca..........a w zamian odebrali "Macierewiczowe golasy"......................................................................................................... .................................................................................................................................................. Wysyłasz oddział specjalny śmigłowcem który nie może zatankować w czasie lotu a zasięg maksymalny jest mniejszy niż w Caracalu o trzysta kilometrów (500 km kontra 800 km)............................................................................................................................................. ...................................................................................................................................................

PPP
piątek, 27 grudnia 2019, 12:23

Nie wiem czym ty się podniecasz? Tym że Caracale były by składane !!!!???? w Polsce. Jak składane? Kadłub - gotowy z FR, Łopaty i przekładnia - gotowe z FR, silniki - gotowe z FR... i ty się tym cieszysz? Porażka.

w
piątek, 27 grudnia 2019, 19:54

nawet miałyby zalane oleje.

logistyk
środa, 25 grudnia 2019, 18:41

Na utrzymanie w sprawności Caracali nie stać nawet Francji. Złożone może i byłyby w WZL-1 ale konserwacje, przeglądy,modernizacje robiliby Francuzi, a to kosztuje. No i jego zakup dla nas był bardzo drogi. Dobrze że zakup "uwalili". Ponadto Francuzi myśleli o przejęciu WZL

Gts
piątek, 27 grudnia 2019, 00:48

Bzdura do kwadratu. Wielokrotnie poruszany i dementowany był tu temat tej "drożyzny". Wynikała ona z podstawowej przyczyny braku zarezerwowanych środków na wypadek zaangażowania w działania wojskowe. W Mali czy Afganistanie śmigłowce latały znacznie więcej niż w czasie pokoju i szybko wyczerpały zapasy części. Wcześniej też dużo ich nie zamawiano i firmy przestawiły się na produkcje elementów do innych typów maszyn. To sprawiło, że koszty wzrosły, śmigłowce kanibalizowano by mogły latać te na misjach, a dopiero rok później zatwierdzono nowy budżet na części. Bajeczka o drożyźnie napisana w niezbyt rzetelnej gazecie zaczeła być powielana w TVP. Te śmigłowce były nawet bardzo mocno chwalona przez wojska USA gdy okazywało się, że w ramach współpracy mogą podjąć znacznie większą liczbę pasażerów niż BH przez co np. ewakuacja okazywała się szybsza i bezpieczniejsza.

Davien
czwartek, 26 grudnia 2019, 19:42

No popatrz a Caracale we francji jak latały to lataja i się twoimi bajkami nie przejmuja. Cała obsługa, serwis , modernizacje i naprawy miały być w Polsce więc nie kłam.

tad
poniedziałek, 6 stycznia 2020, 02:56

Wszystkie dziewiętnaście? :)

MK
wtorek, 24 grudnia 2019, 22:16

Tak, byłyby lepsze.

qwerty
wtorek, 24 grudnia 2019, 17:19

Caracal były z kompletnym wyposażeniem w kilku wersjach i ilości gwarantującej użyteczność w każdym momencie. zabierały prawie 30 ludzi. To co nam wciśnięto to tylko namiastka śmigłowca bojowego taki BIEDA HAWK dla frajerów a miało być : 50 śmigłowców w wersjach: 16 transportowych, 13 ratownictwa bojowego (CSAR, w tym sześć morskich), 8 wsparcia wojsk specjalnych, 8 zwalczanie okrętów podwodnych, 5 ewakuacji medycznej. PZL Mielec na śmigłowiec Sikorsky S-70i Black Hawk została odrzucona z powodu braku uzbrojenia ...

Edek
sobota, 4 stycznia 2020, 23:14

H225M jako rozwojowa wersja H215M został zaprojektowany jako baza pod śmigłowiec morski (przystosowane do działania na wybrzeżu i nad akwenami) i m.in. dlatego Caracal jest taki drogi. Wersja "lądowa" CSAR od wersji morskiej niemal nie różni się konstrukcją (jak to ma miejsce w przypadku uh-60 i sh-60)a jedynie wyposażeniem.

Telamon
środa, 25 grudnia 2019, 17:55

Nie. Gdyby Polska wybrała lekkie śmigłowce oferowane przez Amerykanów / Brytyjczyków&Włochów to śmigłowców miało być 70-siąt. Zmniejszono do 50-ciu z powodu pojemności Caracali... a ostatecznie stanęło na 8-śmiu.

Gts
piątek, 27 grudnia 2019, 00:49

Zmniejszono do 50, bo okazało się że potrzebujemy znacznie więcej droższych wersji specjalistycznych. Do 8 nigdy nie zmniejszono niedoszłego zamówienia.

Davien
czwartek, 26 grudnia 2019, 19:43

Panie telamon, liczbe maszyn zmniejszono do 50-ciu z powodu:A przeniesienia cześci środków na program Kruk i B decyzji o pozostawieniu Mi-17 w słuzbie. Tyle i tylko tyle.

PPP
piątek, 27 grudnia 2019, 12:29

No i to nieprawda kochany Davienku. Zmniejszono ich liczbę bo były droższe niż się spodziewano. Co zresztą było do przewidzenia i nie jest jakimś problemem. Pytanie czy warto było wydawać kupę forsy na tyle śmigłowców co zahamowało by inne bardziej potrzebne zakupy! Poza tym przetarg "ustawiono" pod parametry właśnie Caracali. Wystarczy też poczytać o tym ile kosztuje eksploatacja tych cudów techniki francuskiej. Nie warto za nimi płakać...

Davien
sobota, 28 grudnia 2019, 01:22

Panie ppp jak pan nie wie to po co sie wypowiada. Liczbę z 70 do 50-ciu zmniejszono z uwagi na pozostawienie w słuzbie Mi-17 i przeniesienie środków na Kruka. A bajek o ustawce pod Caracale nawet nie ma sensu komentowac, nawet Macierewicz nie był tak szalony by tego próbować i wymyslił sobie niedostateczny offset:) A co do eksploatacji to odpowiednik Caracala z serii BH kosztuje od 20 do 24 tys usd za godż lotu bo chyba biedaczku nie chcesz porównywac maszyn w wersji CSAR/SOF/ZOP do kosztów gołych transportowców??

Piotr ze Szwecji
sobota, 28 grudnia 2019, 22:05

Macierewicz nie wymyślił tego offsetu. Za rządu PO umowa o offset była uzgadniana i zatwierdzana. O tych offsetowych ofertach rozpisywał się TVN szeroko. Całą fabrykę Boeinga do produkcji śmigieł i czegoś tam miano wybudować w Łodzi, do produkcji części wszystkich polskich Caracali, nawet tych 20 produkowanych na początku we Francji. Więc MON Macierewicza wysyłał zapytania o zatwierdzanie tych umów, które miały być zawarte w ramach tego offsetu. WZL nr1 miał zatrudnić coś z 5000 ludzi w sumie z wszystkimi poddostawcami z Polski. Jednak rok minął i Francuzi nadal w zaparte nie zawierali odpowiednich umów z polskimi podmiotami gospodarczymi. W wyniku nie wywiązywania się z kontraktowych zobowiązań MON nie miał żadnego innego wyboru niż wypowiedzieć ten kontrakt, bo to nigdy nie był goły FSM zakup 50 Caracali z Francji za 13 mld. Niestety Francuzi tylko taki trzymali na stole bo... nowy prawicowy rząd PiS temu prezydentowi socjaliście w Paryżu się nie podobał. Więc Francuzi kontrakt sabotowali. Tak, Francuzi w typowej lewicowej nietolerancji i faszyzmie sami sobie zerwali umowę. Gdyby lewacka tłuszcza socjalistów demokracji i tolerancji była nauczona, to by i po Polsce dziś latały te Caracale. Ale socjalistom nietolerancji i faszyzmu niczym z łba nie wybijesz. Socjalizm to taka chora anty-człowiecza ideologia, jak pewien papież mawiał. Zresztą BlackHawki lepsze z powodu swojej doskonałej manewrowości (żadnych więcej komandosów zgniecionych podczas ćwiczeń pomiędzy burtami statków), i mają ten dodatkowy atut dla operatorów, że są mniejsze od Caracala. Jaki śmigłowiec byłby lepszy od BlackHawka? Tylko taki inny BlackHawk, który cicho też lata. :)

Gnom
środa, 1 stycznia 2020, 21:52

Czy wiesz o czym piszesz pisząc o zgniataniu między burtami - faktycznie gdyby był BH to stałby się cud i by go wyciągnął siłą woli, podobnie jak przy upadku ratownika z Mi-14 itd. A co do offsetu - masz trochę racji ale to jest dużo bardziej złożone. Rozpatrywano nie tylko offset bezpośredni.

w
sobota, 28 grudnia 2019, 13:18

przeniesienie srodków na Kruka ?? Chyba tego co lata nad polami panie Davien. Nie rozsmieszaj mnie bo mam zajady.

ff
wtorek, 24 grudnia 2019, 15:01

tak

Dred
wtorek, 24 grudnia 2019, 00:34

Pewnie Caracale były by lepsze?

wtorek, 24 grudnia 2019, 15:01

Strażnik Teksasu
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 19:39

Kłamstwo powtórzone 1000 razy ....itd..!

Jakie silniki
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 18:52

Jakie silniki są zamontowane słabsze czy mocniejsze z uh-60

dim
środa, 25 grudnia 2019, 08:47

Masz samochód ? Pewnie masz ? - Ale dlaczego taki, a nie znacznie lepszy ?

AceR
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 23:39

Zależy o jakiej wersji UH-60 myślisz. Zakładam, że masz na myśli standardową obecnie w US Army wersję UH-60M. Nowo-wyprodukowane śmigłowce UH-60M są napędzane przez takie same silniki jak montowane w PZL Mielec S-70i, czyli T700-GE-701D o mocy maksymalnej 1 447 kW każdy. Natomiast używana przez siły specjalne USA wersja Balck Hawka, (czyli MH-60M) jest napędzana przez znacznie mocniejsze silniki typu YT706-GE-700 o mocy maksymalnej 1 967 kW każdy. Wracając do S-70i istnieją rozbieżności co do typu zainstalowanego kontrolera mocy. Na polskiej stronie PZL Mielec podawane jest, że stosowany jest kontroler typu D, jednak inne, wiarygodne źródła podają, że w S-70i stosowany jest starszy typ kontrolera typu C. Ponadto w odróżnieniu od standardowych amerykańskich UH-60M, na S-70i montowane są starsze typy łopat wirnika głównego wytwarzające wyraźnie mniejszą siłę nośną od nowego typu łopat o szerokiej cięciwie stosowanych na amerykańskich UH-60M. Idąc dalej, w odróżnieniu od naszych S-70i na standardowych amerykańskich UH-60M są instalowane fabrycznie takie systemy jak AN/AAR-57(V)3 (ostrzegający o zbliżaniu się rakiet), AN/APR-39C(V)l/4 (system ostrzegający o namierzaniu przez radar), AN/AVR-2B(V) (system ostrzegający o opromieniowaniu przez laser), MX-10D EO/IR (system optoelektroniczny i podczerwieni z podświetlaczem laserowym), oraz kilka innych systemów defensywnych i wspomagania, zwiększających przeżywalność na polu walki (jak chociażby wyrzutniki flar). Oczywiście wersja dla amerykańskich specjalsów (czyli MH-60M) ma te w/w i jeszcze więcej systemów przydatnych podczas wykonywania misji na zapleczu nieprzyjaciela, dlatego jest wyposażona w znacznie mocniejsze silniki.

Piotr ze Szwecji
sobota, 28 grudnia 2019, 22:13

@AceR, dziękuję za informację. To jednak MH-60M ma inny silnik od UH-60M/S-70i. Ha! Jedyny benefit z S-70i, że na wymianę tych specjalnych części nie trzeba będzie czekać pół roku na dostawy z USA. PZL Mielec załatwi naprawę od ręki. Ewentualne ulepszanie S-70i, też mamy na polskim zapleczu produkcyjnym, bez żadnej potrzeby zgody parlamentu USA. Choć mam nadzieję, że nie powtórzy się historia wtenczas jak z modernizowanymi Sokołami z PZL Świdnik. To trwało całymi latami. Według mnie, rząd PiS winien zainteresować się wkupieniem w większej skali w fabryki PZL Świdnik i Mielec.

Ludwik
niedziela, 29 grudnia 2019, 21:53

No nie wiem. Jeśli te "specjalne" części to, to wyposażenie wymienione przez AceR-a powyżej, to nie sądzę żeby Mielec miał kompetencje do ich naprawy czy nawet wymiany. Gdyby tak było to przysłali by te elementy do Mielca i nauczyli naszych specjalistów ich montażu i nie trzeba by było ich wysyłać za ocean na "doposażenie".

MWK
wtorek, 24 grudnia 2019, 17:57

T700-GE-701D ma moc maksymalną 1210 kW, ta moc którą podajesz to jego moc chwilowa. Reszta się zgadza.

adams
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 18:40

Prezes PZL Mielec ma nadzieję, że przekazywane Wojskom Specjalnym śmigłowce S-70i Black Hawk będą doskonale wyposażone- Mam nadzieję jak mówi pan prezes,więc nie jest nic pewnego jak one będą wyposażone,czyli znając życie wojska specjalne zostaną z 4 golasami

Gts
piątek, 27 grudnia 2019, 00:52

Ma nadzieję, czytaj czekają na oficjalną ofertę od LM, co za ile.

Niutek
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 16:01

S-70 i to nie jest prawdziwy Black Hawk ( czyli warianty UH-60). To maszyna o zbyt małej mocy, by być śmigłowcem dla wojsk specjalnych czy operacyjnych. Zmarnowane pieniądze podatników. To zwykłe Bieda Hawki.

Navigator
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 18:44

Przede wszystkim brakuje plyt balistycznych i klatki kewlarowej pilotów

Edds
wtorek, 24 grudnia 2019, 13:39

Nie. Brakuje systemów elektronicznych. Radaru. Osłon silnika. Mocniejszych silników. To nie jest śmigłowiec do walki.

say69mat
wtorek, 24 grudnia 2019, 00:21

Pure ... Flowerpower ;))) Przyjacielu, pierwsze wzmianki o łączeniu płyt stalowych z kevlarem, które to rozwiązanie zastosowano w konstrukcji Boeinga CH46, pochodzą z ... 1968 roku. Tak więc, skąd się u ciebie bierze niewzruszona pewność, że tego typu rozwiązanie nie zostało zastosowane w konstrukcji kadłuba S70i???

Davien
środa, 25 grudnia 2019, 21:47

Bo nie zostało, maszyny S-70i nei sa wyposazone w integralne opancerzenie, podobnie jak i inne zwykłe UH-60.

Gnom
czwartek, 26 grudnia 2019, 20:41

"nei sa wyposazone w integralne opancerzenie, podobnie jak i inne zwykłe UH-60" skąd u ciebie raptem taki sceptyzm. Zawsze twierdziłeś, że UH-60 w przeciwieństwie do BidaH sa opancerzone. Czyżby nastąpił cud oświecenia!

Davien
sobota, 28 grudnia 2019, 01:23

Panie Gnom i nowu kłamiesz. Nigdy tak nie twierdzięm wiec udowodnij to albo milcz.

Gnom
niedziela, 29 grudnia 2019, 19:10

Coś nie przechodzi. Zatem jakim prawem mówisz "milcz", czyżbyś groził? A ludzie wrócą sobie do innych twoich informacji (także w innych dyskusjach na D24) i porównają. Oto idzie, aby twojego trolingu nie pozostawić w powietrzu. Zatem nie zamilknę.

CdM
piątek, 3 stycznia 2020, 01:51

Coś komuś zarzucasz, to zacytuj. Proste. Nie żebym był fanem Daviena.

Gnom
środa, 8 stycznia 2020, 14:30

Nawet gdym umieścił zrzut ekranu z danego dnia to i tak się wyprze lub nie zrozumie (zawsze odpowiada swoim myślom) - jak pisałem uwagi nie są dla niego a do niego.

MWK
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 18:22

Siły specjalne USA (np. sławny 160th SOAR) używają wersji MH-60M. Jedna litera a różnica ogromna (ponad 1500 kW sumarycznej mocy maksymalnej).

w
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 15:35

gotowe ??? A pełna konfiguracja za rok ????? Nie ma w jezyku polskim takiego okreslenia zeby to nazwac

w
piątek, 27 grudnia 2019, 19:58

to mi przypomina działania na resztkach naszego przemysłu. Co sie robi ??? RESTRUKTURYZACJĘ. No ale to musi potrwac i trzeba czekac na jej rezultaty. Po paru latach zmieniamy ekipe która robi. Co ??? Restrukturyzacje. Itd

Telamon
środa, 25 grudnia 2019, 17:58

Pełna konfiguracja to raczej czas następnych wyborów... Wszystkie zakupy robione przez MON mają cel stricte propagandowy i wizerunkowy.

Adam
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 16:55

Jest: proces.

Tweets Defence24