Reklama

Siły zbrojne

Ponad 57 mld zł na obronę w 2022 roku. Jaki budżet MON? [ANALIZA]

Fot. st. chor. szt. mar. Arkadiusz Dwulatek/CC DORSZ
Fot. st. chor. szt. mar. Arkadiusz Dwulatek/CC DORSZ

W przyszłym roku na obronę narodową ma być wydane ponad 57,7 mld zł, co ma stanowić 2,2 proc. PKB przewidywanego na rok 2022. Defence24.pl dotarł do wytycznych, na podstawie których przygotowywany jest przyszłoroczny budżet resortu obrony narodowej.

Niedawno na łamach Defence24.pl analizowaliśmy dokument Najwyższej Izby Kontroli pod tytułem „Informacja o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w części 29 Obrona narodowa oraz wykonania planów finansowych Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych i Agencji Mienia Wojskowego w 2020 roku”. Obecnie realizowany jest uchwalony przez Sejm budżet MON na 2021 rok. W przyszłym roku jego wykonanie znowu zostanie skontrolowane przez NIK. Tymczasem trwają już prace przy propozycji budżetu MON na 2022 rok. Na razie znamy tylko jego wstępne założenia, ale wydaje się, że warto o nich wspomnieć już teraz. Oczywiście podstawą dla prac Sejmowej Komisji Obrony Narodowej oraz procedowania całego budżetu przez Sejm będzie propozycja budżetu, która może różnić się od poniżej opisanych założeń.

Poziom wydatków obronnych na 2022 rok jest wynikiem ustaleń i prognoz zawartych w Ustawie z dnia 25 maja 2001 roku o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP, w wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania działalności w resorcie obrony narodowej na lata 2022-2023, wskaźników makroekonomicznych ujętych w wieloletnim planie finansowym państwa na lata 2021-2024 oraz w „Programie rozwoju Sił Zbrojnych RP na lata 2021-2035”. Na 2022 rok wydatki obronne RP zostały ustalone w wysokości prawie 57,77 mld zł w tym:

  • 57,22 mld zł w części budżetu państwa 29 Obrona narodowa;
  • 341 mln zł w dziale 752 Obrona narodowa w innych częściach budżetu państwa;
  • 27 mln zł wydatki Agencji Mienia Wojskowego przeznaczone na realizację inwestycji internatowych i mieszkalnych.

Ogólna kwota założeń na 2022 roku jest to 111,8 proc. kwoty planu zawartego w Ustawie budżetowej 2021 roku i jednocześnie 110,0 proc. wykonania budżetu w 2020 roku. Na razie ogólna prognozowana kwota przewidziana na 2022 rok nie jest jeszcze rozbita zgodnie z porządkiem projektu ustawy budżetowej, ale tabela nr 1 pokazuje ogólną kwotę i wybrane działy i rozdziały projektu ustawy na rok 2021 oraz wykonanie w latach 2020 i 2019.

image
Ogólna kwota i wybrane działy i rozdziały projektu ustawy 2021 oraz wykonanie 2020 i 2019. Tabela: Jarosław Ciślak

MON zakłada, iż udział wydatków majątkowych nie będzie niższy niż 20 proc, wydatków obronnych czyli nie mniej niż 11,55 mld zł, a udział wydatków związanych z realizacją zadań w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie obronności nie będzie niższy niż 2,5 proc. czyli 1,444 mld zł. Wydatki w dziale 752 w innych częściach budżetu powinny dzielić się:

  • do 150 mln zł w części 28 Szkolnictwo wyższe i nauka – na realizację badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie obronności;
  • do 36,2 mln zł w części 20 Gospodarka - na realizację Programu Mobilizacji Gospodarki;
  • do 4,8 mln zł w części 21 Gospodarka morska - na realizację Programu Mobilizacji Gospodarki;
  • do 86,9 mln zł w innych częściach budżetu państwa – na realizację Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych;
  • do 62,9 mln zł – na działalności jednostek organizacyjnych prokuratury powszechnej właściwych w sprawach wojskowych.

Wszystkie powyższe kwoty mogą oczywiście ulec zmianie jeśli Ministerstwo Finansów określi inny limit wydatków MON.

Minister Obrony Narodowej przy planowaniu wydatków obronnych na 2022 określił kilka priorytetów. Są nimi zwiększenie liczebności Sił Zbrojnych RP, wzmocnienie jednostek wojskowych stacjonujących we wschodniej części kraju (czyli dalsze formowanie i ukompletowanie 18. i 16. Dywizji Zmechanizowanej) oraz zakończenie formowania brygad obrony terytorialnej i osiągnięcie przez nie etapu III gotowości do reagowania kryzysowego oraz współdziałania z jednostkami wojsk operacyjnych. Równie istotne jest dalsze formowanie struktur oraz budowa zdolności operacyjnych Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni, tworzenie warunków dla zwiększenia obecności wojsk USA w Polsce (inwestycje infrastrukturalne) oraz kontynuacja modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP.

W 2022 roku nadal ma być położony nacisk na realizację procesu szkolenia wojsk, w szczególności w ramach krajowych i międzynarodowych ćwiczeń i treningów. Wydarzenia ostatnich miesięcy związanych z pandemią spowodowały, że w przyszłym roku mają zastać zwiększone zdolności wojskowej służby zdrowia do przeciwdziałania i zwalczania zagrożeń epidemicznych, zwłaszcza chorób wysoce zakaźnych i szczególnie niebezpiecznych oraz ewentualnego wsparcia w tym zakresie administracji publicznej.

Na 2022 roku wstępnie ustalono limity stanów średniorocznych oraz zatrudnienia bazowego w MON. Mogą one ulec zmianom, ale obecnie plany kształtują się następująco:

  • 114 500 żołnierzy zawodowych łącznie z rezerwą kadrową i w dyspozycji;
  • 2 821 funkcjonariuszy Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
  • 48 430 pracowników wojska w jednostkach budżetowych.

Na 2022 zaplanowano odejście do rezerwy około 5 300 żołnierzy zawodowych, z których około 70 proc. będzie posiadało uprawnienia emerytalne.

Dla porównania w 2020 roku przeciętna liczba żołnierzy wynosiła 105 803, funkcjonariuszy 2 481, a pracowników cywilnych 45 070. Jest to wzrost w ciągu dwóch lat o około 8 700 żołnierzy i 340 funkcjonariuszy, przy równoczesnym spadku pracowników o 3 360.

Obecnie poszczególne organy planujące w MON przygotowują swoje propozycje szczegółowe w oparciu o przyznane limity wydatków. W stosunku do lat ubiegłych dokonano zwiększenia limitów w różnych obszarach. Są to centralne plany rzeczowe (limit Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego P-8 Sztabu Generalnego WP), wydatki z tytułu 12-miesięcznych uposażeń oraz skutków wzrostu świadczeń emerytalno-rentowych (limit Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych), dofinansowanie programów „Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe”, „Cyber.mil z klasą” oraz oddziałów przygotowania wojskowego (limit Dyrektora Biura ds. Programu Zostań Żołnierzem RP), wydatki na utrzymanie Wojskowego Ogólnokształcącego Liceum Informatycznego (limit Dowódcy Garnizonu Warszawa).

Zwiększeniu uległy również limity wydatków wynikające z tytułu utrzymania wojskowych placówek zagranicznych i z realizacji „Planu badań naukowych w resorcie obrony narodowej w latach 2021-2022” (limit Dyrektora Generalnego MON) oraz wydatków związanych ze zwolnieniami żołnierzy z zawodowej służby wojskowej, wypłatami nagród jubileuszowych, gratyfikacji urlopowych oraz wpłat na Pracownicze Plany Kapitałowe.

Jak co roku, budżet MON przewiduje sporo dotacji przeznaczanych na różne cele:

  • do 1,23 mld zł na sfinansowanie realizacji ustawowo określonych zadań bieżących zleconych Agencji Mienia Wojskowego wynikających z ustaw o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP oraz o Agencji Mienia Wojskowego;
  • do 1,02 mld zł dla jednostek szkolnictwa wojskowego czyli Akademii Sztuki Wojennej, Akademii Marynarki Wojennej, Wojskowej Akademii Technicznej, Akademii Wojsk Lądowych, Lotniczej Akademii Wojskowej, Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej;
  • do 0,5 mld zł na rzecz Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg;
  • do 34,38 mln zł dla muzeów wojskowych na działalność statutową;
  • do 15,17 mln zł na realizację programów szkolenia w oddziałach przygotowania wojskowego, „Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe”, „Cyber.mil z klasą”;
  • do 15 mln zł na realizację programu „Strzelnica w powiatach”;
  • do 13 mln zł na realizację zadań statutowych jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych, fundacjom i stowarzyszeniom;
  • do 10,2 mln zł na sfinansowanie krajowych wydatków administracyjnych instytucji gospodarki budżetowej Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego;
  • do 10 mln zł dla Wojskowego Instytutu Łączności;
  • do 8,73 mln zł dla Wojskowego Instytutu Wydawniczego;
  • do 5 mln zł na realizację „Programu budowy i remontu pomników”;
  • do 3,650 mln zł dla Wojskowego Instytutu Higieny i Epidemiologii;
  • do 2,7 mln zł dla Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych;
  • do 0,796 mln zł dla Akademii Sztuki Wojennej na finansowanie wyższych kursów obronnych;
  • do 0,57 mln zł dla Wojskowej Izby Lekarskiej;
  • do 0,3 mln zł dla Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej w związku z utrzymaniem zdolności do wykonywania oraz wykonywaniem ekspertyz z zakresu medycyny lotniczej na potrzeby Komisji Badań Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego;
  • do 0,22 mln zł na realizacje programu edukacji wojskowej studentów w ramach Legii Akademickiej.

Limity wydatków dla poszczególnych organów planujących przedstawia natomiast tabela nr 2.

image
Tabela: Jarosław Ciślak

Na tym etapie planowania w limicie wydatków MON ujęto kwotę 1,458 mld zł na wydatki przeznaczone do dalszego rozdysponowania w zależności od podjętych decyzji przez Ministra Obrony Narodowej. W ramach przyznanych limitów należy zaplanować, stosownie do posiadanych możliwości finansowych, niezbędne wydatki na utrzymanie gotowości technicznej zasadniczego sprzętu wojskowego zakwalifikowanego jako priorytetowy w „Planie eksploatacji zasadniczego uzbrojenia i sprzętu wojskowego Sił Zbrojnych RP na lata 2021-2035”. Natomiast Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych ma zaplanować, również stosownie do posiadanych możliwości finansowych, niezbędne wydatki na utrzymanie sprawności technicznej środków bojowych poprzez konserwację i naprawę, diagnozowanie, badanie jakości i ocenę bezpieczeństwa środków bojowych.

Łącznie limity finansowe (bez tych jeszcze nierozdysponowanych, dotacji itp.) wynoszą 50,353 mld zł. Z nich na centralne plany rzeczowe przeznaczono 21,107 mld zł, na wydatki osobowe 12,087 mld zł, na świadczenie emerytalno-rentowe 7,841 mld zł, a na pozostałe wydatki bieżące 9,319 mld zł.

Projekt budżetu MON na 2022 rok, który zostanie złożony do Sejmu będzie oczywiście w szczegółach różnił się od powyższych liczb, ale należy spodziewać się że proporcje zostaną z grubsza zachowane. Ostateczny szczegółowy projekt - jak i kształt finalnej ustawy - jest wciąż wypracowywany, a wiele kwot ujętych w powyższych wytycznych ma charakter szacunków i/lub maksymalnej (a nie przewidywanej) wartości, stąd pewne niewielkie odchylenia czy korekty są wręcz naturalne.

Przyszłoroczny budżet nie zmieni tendencji podziału środków MON, które nadal będę wydawane na wiele różnych instytucji i projektów, nie zawsze ściśle i bezpośrednio powiązanych ze wzrostem zdolności bojowych WP. Cieszyć się należy natomiast ze stosunkowo wysokiego łącznego poziomu wydatków przewidywanych na ponad 57 mld zł oraz sporego udziału w nich wydatków na centralne plany rzeczowe wynoszącego ponad 21 mld zł. Tak jak po lekturze informacji NIK na temat wykonania budżetu MON w 2020 roku, tak po lekturze założeń na 2022 rok należy się zastanawiać czy Polska za 57 mld zł rocznie, otrzymuje adekwatne poczucie bezpieczeństwa i zdolność do przeciwstawienia się ewentualnej agresji nieprzyjaciela.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (40)

  1. Ronin

    115 000 żołnierzy obsługuje 48 000 urzędników. 63 mln złotych w rok na prokuraturę wojskową. Aż tyle przestępstw popełniają żołnierze? Przecież to jakiś obłęd

    1. Dropik

      nie ma już prokuratury wojskowej , nie wiem po co mon to finansuje. Powinno byc to utrzymywane przez M. Sprawiedliwości. Mineło juz parę lat okres przejsciowy powinien się skończyć.

  2. dropik

    11,55 mld zł na wydatki majątkowe czyli nie tylko zakup uzbrojenia, to największa porażka tego budżetu. jak widać ta cześć budżetu rośnie bardzo wolno, ale spokojnie 2023 przyjądą cięcia , wszyscy już o tym wiedzą

    1. Box123

      20% to limit minimalny narzucany przez NATO, który obowiązuje od lat i od lat jest on przekraczany. W tym roku wydatki tej grupy sięgają prawie 30%. Tak więc powyższy zapis niczego nie przesadza, chociaż limit ten powinien być odpowiednimi przepisami gwarantowany przynajmniej na poziomie 30% przy obecnych nakładach na wojsko i odpowiednio zwiększany wraz ze zwiększaniem procenta pkb ( ok 35% dla 2,5% PKB i 40% dla 2,8% PKB do których powinniśmy dążyć tak żeby 2,5% osiągnąć w 2025 roku, natomiast 2,8% w 2030 + 0,2% na badania i rozwój - razem 3% PKB na obronność w 2030 roku)

    2. Dropik

      jaki minimalny ? tyle jest w ustawie budzetowej. I ogolnie oznacza to spadaek bo w poprzednich latach to były wieksze kwoty i procenowe i wartościowe . Np w 2019 było to 12,5mld, w 2018 11 mld, w 2020 16,64 mld, a w 2022 11,5 ? co to ma być ? To jakaś porażka. To powinno być ok 18 mld, nie wiem o co tu chodzi....

    3. Box123

      Gdzie masz to napisane? Bo ja widzę tylko, że "defence24 dotarł do wytycznych", a nie do budżetu oraz że te 20% to minimalna ilość zakładanych przez mon środków, a tak się składa że 20% to minimalna wielkość wymagana przez NATO więc w zasadzie to żadna rewelacja

  3. WSK74

    "Zajeliśmy się już wieloma aspektami Abramsa, został jeszcze jeden CENA! Polska za 23,3 mld zł (czyli ok 6 mld USD) ma dostać 250 czołgów M1A2 SEP3 Abrams z pakietem (i nie mam wątpliwości że będzie on bogaty, obejmując pełne wyposażenie 4 batalionów pancernych, choć same wozy M88 czy M133 należy ocenić jako "stare"). Węgry za 160 mld Forintów (umowa z 19 grudnia 2018) kupiły: 44 nowowyprodukowane czołgi Leopard 2 A7 HU 24 nowowyprodukowane armatohaubice samobieże PzH 2000 5 nowowyprodukowanych wozów zabezpieczenia technicznego Wisent 2 12 używanch czołgów Leopard 2 A4 (przeznaczonych do szkolenia) 13 ciężarówek ze specjalistycznym wyposażeniem (MAN HX i MAN TGS) Orientacyjnie pomnóżmy to przez 6 co da nam 264 Leo2A7 + 144 PzH 2000 + 72 Leo2A4 + 30 Wisent 2 za 960 mld Forintów (mniej-więcej 3,25 mld USD) Kurtyna"

    1. Tja

      I teraz najwazniejszy aspekt i punkt dajacy ponad 50% w ocenie oferty/mozliwego zakupu - czy jest amerykanski?? Nie, wiec nie ma szans na reazlizacje i koniec!

    2. Dropik

      nie ma sensu tak liczyć. A abramsów i tak nie bedzie, prawdopodobiestwo mniejsze niz 30%. I ogolnie te "węgierskie" ceny są z sufitu. Leoparto-halbica nie kosztuje mniej niz 8mln i to z dodatkami. Kwota kontraktu węgierskiego byla bezreflksyjnie przeklejana na podtawie jednego źródla i nie wydaje się prawdziwa. Jedno z węgierskich źródel mówiło 500-600 mld Foriuntów.

    3. Dropik

      I jeszcze raz o kontracie węgierskim. Jesli byloby to 160mld Foruntów, to byłoby to 450mln € .A sam Rheinmetall dostał zamowienie na 300 mln € za uzbojenie do Leopardów ,systemy kierowania ogniem, podwozia do PZH2000 i 13 cięzarówek . To nie jest 1/3 całego kontraktu więc na 100% ta kwota jest inna. Ile realnie ? bardziej realne 500mld forintów.

  4. say69mat

    To nie finanse Ministerstwa ON decydują o racjonalności procesów modernizacji istniejących i zakupie nowych systemów uzbrojenia.Tylko wola polityczna i potencjał intelektualny osób tworzonych sferę cywilnej kontroli nad armią w obszarze kompleksu militarno-przemysłowego. A tu widzimy feudalne przywiązanie do idei państwowej kontroli nad instytucjami przemysłu zbrojeniowego. Co - jak udowadnia casus Bumaru i stoczni - odbija się naszemu przemysłowi - wyłącznie - polityczną czkawką.

    1. Piotr ze Szwecji

      Bumar się przeżył, kiedy fabryka silników do T-72M w Polsce padła. Stocznie się przeżyły, kiedy fabryka silników okrętowych padła (stocznie nie są w stanie dłużej naprawić napęd w okręcie), a w ostatniej hucie Hindus wygasił piec (a cena stali poszła o 100% w górę w Polsce).

  5. Driver25

    Zdecydowanie za duża, ogromną liczba pracowników administracji wojskowej, cywilnych w stosunku do liczebności armii zawodowej pochłaniajaca ogromne pieniądze z budżetu MON!! Mimo szerokiej informatyzacji od wielu lat ta liczba się nie zmiejszyła radykalnie a wręcz przeciwnie! Tutaj jest patologia i przerost biurokracji paraliżujący sprawną modernizację naszej armii. Bez radykalnej zmiany nawet 100 mld złotych budżetu rocznie niewiele pomoże!

    1. Piotr ze Szwecji

      Przekazanie nadzoru nad nią dowództwu WP w miejsce polityków z MON, rządu i Sejmu wykuruje tą biurokrację?

  6. dimitris

    Podsumowanie roku 2020. Dane z GUS i z kontroli NIK. Obliczałem i wyszło mi, że na realizację PMT wydatkowano 0,00535 PKB. Ciut ponad pół procenta PKB 2020r. Czyli bez złudzeń proszę.

    1. Eter

      W Grecji problem z liczeniem pieniędzy to narodowa tradycja. Bez urazy.

  7. Monika 17777

    Żeby poczuć się bezpiecznie trzeba zacząć od obrony powietrznej kraju Narew jest potrzebny od już około 100 wyrzutni Extra 3 Eskadry F35 lub F16V 3 Dywiziony Homar 54 Extra Bayraktar TB2 około 30 extra Spike NLOS z 300 extra Piorun 300 zestawow plus 1500 rakiet

    1. Piotr

      Biorąc pod uwagę obecne relacje z izraelem pociski ekstra oraz Spike co do zasady odpadają

    2. AK

      Nie koniecznie. O historię spieramy się z faszystowskim państwem Izrael od lat, ale nie przeszkodziło im to współpracować w kwestiach uzbrojenia, a ich propozycja do Homara, w mojej, laickiej ocenie była lepsza niż propozycja Amerykanów. Ale jeśli nawet spike'a nie będziemy mogli wyprodukować (wbrew często podawanym informacjom, ten pocisk nie jest w całości produkowany w Polsce), mamy alternatywę w postaci moskita. Co do Narwii, zgoda, z tym, że, gdzieś ktoś słyszał, że gdzieś ktoś mówił, że kwestia Narwii ma zostać rozstrzygnięta już niedługo, być może już we wrześniu. Co do pocisków Extra, to, pomimo lepszych parametrów, nie ma sensu dublować Homara, warto by dokupić więcej pocisków i wyrzutni od Amerykanów. Zresztą, czytają c komentaże, bardzo często mam takie wrażenie, że gramy w cyferki. Im wyższa, tym lepiej. Jeśli rząd kupi 32 samoloty, zaraz jakiś super ekspert napisze, że lepiej by było 48. Jasne _e by było lepiej, ale polska armia dopiero od kilku lat zaczyna być finansowana na przyzwoitym poziomie, a brak niedociągnięć intelektualnych rządzących pozwala wydatkować kas~ w całości. Przypomnijcie sobie jak to było wcześniej. Tej kasy, poprzez zwiększenie wymiaru procentowego do 2,5 % PKB, poprzez odniesienie do r oku bieżącego, oraz poprzez opisany powyżej brak niedociągnięć intelektualnych, jest coraz więcej, ale potrzeby są ogromne, a MON musi modernizować, w miar~ równomiernie całe siły zbrojne. Dla tego cieszy każde zwiększenie kasy na wojsko, ka_dy zakup nowych, perspektywicznych rodzajów uzbrojenia.

    3. Jakub

      A tu bym polemizował

  8. Irek

    W ramach zakupu Carakali miała powstać linia do produkcji prochu ZPS Pionki i linia do produkcji rakiet indukcyjnych również dla Francuzów .Do dziś bazujemy na imporcie prochów z rakietami są duże kłopoty.

    1. Box123

      13 miliardów na przekręcone caracale gdy nie było pieniędzy na nic innego to było najgłupsze co można było zrobić

  9. PR

    57mld powinno być w całości przeznaczone na modernizację i zakup nowego sprzętu. Na place i emerytury powinien być oddzielny budżet

    1. miras

      To samo można powiedzieć o budżecie NFZ, o Ministerstwo Edukacja itd

  10. Asdf

    Tylko szkoda , że większość funduszy na obronę Polski idzie na pensje "wojskowych " , a nie na nowy sprzęt , w szczególności pensje oficerów z nadwagą , którzy w razie wojny pochowają się w swych willach a kasa idzie w błoto

    1. Xman

      Jesteś szeregowym?

    2. kapitan

      przecież to prawda!

  11. zeneq

    Jak co roku sporo dotacji idzie w las. Jeśli na "strzelnice w powiecie" oraz realizację programów szkolenia w oddziałach przygotowania wojskowego, „Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe”, „Cyber.mil z klasą” idzie sumarycznie tyle co dla muzeów wojskowych na działalność statutową to nie mam pytań. Do tego 5 mln dla „Programu budowy i remontu pomników”. Ile sprzętu można kupić za 5 mln corocznie? Choćby zwykłej amunicji strzeleckiej, granatów czy masek przeciwgazowych. Pomniki raczej słabo obronią nas przed agresorem. To są kwoty corocznie przetracane na trzeciorzędne bzdety zamiast na szkolenie i sprzęt.

    1. Antytroll

      To nie kupujmy tez papieru toaletowego, a za zaoszczedzone pieniądze kupimy amunicje

  12. 1505tadek

    Biskup vs terytorialsi zestawienie wydatków słabe... to akurat wstyd...

  13. Box123

    Informacja o wzroście wydatków na wojsko może tylko cieszyć. Jednak zwiększanie procenta pkb musi być połączone ze wzrostem udziałów środków przeznaczyć na modernizację w budżecie mon. W przeciwnym razie nowe środki będą rozpływać się w całym budżecie MONu jak w worku bez dna i tylko niewielka ich część będzie trafiać na ten cel, który jest dzisiaj najbardziej potrzebny i z myślą o którym te wydatki są zwiekszane. Obecnie wymagany poziom to zaledwie 20%. Ciężko sobie wyobrazić realną modernizację na tym poziomie finansowania. Na szczęście w ostatnim czasie ociera się ono o 30%. Nie ma jednak żadnego zabezpieczenia na wypadek gdyby do władzy doszedł ktoś nieodpowiedzialny i postanowił oszczędzać na armii. Dlatego poziom ten powinien być po pierwsze zagwarantowany ustawowo w wysokości 30% (a w razie konieczności wpsiany do konstytucji), a po drugie zwiększany wraz ze zwiększaniem procenta pkb przeznaczanego na armię tak, żeby nowe środki nie znikały w bliżej nieokreślony sposób. Można wprowadzić mechanizm: 2% na każde 0,1% PKB (36% przy 2,5%PKB). Należy też zastanowić się czy w obecnej sytuacji nie należy jednak dalej zwiększać wydatkow na wojsko do poziomu np 2,8% PKB ( z gwarantowanymi 40% na modernizację) + 0,2% (czyli łącznie 3% PKB na obronność) na rozwój osrodka (lub ośrodków) badawczego z prawdziwego zdarzenia który rozwijał by pozyskane licencje i opracował nowe technologie. Musimy posiadać niezależność w podstawowych obszarach uzbrojenia (czołgi, wyrzutnie rakietowe, opl i przynajmniej mieć udział w produkcji myśliwców w technolgii stealth, bo bez broni atomowej, posiadanie ich w odpowiednio dużej ilości to jedyny sposób na uzyskanie w jakimś obszarze przewagi nad Rosją)

    1. Driver25

      Mądrze napisane. Oby tylko nasze elity decyzji podobnie myślały to bylibyśmy w dużo lepszej sytuacji. Co do wyposażenia to obowiązkowo dodałbym zakup choćby kilku dywizjonów z pociskami balistycznymi i kilka OP z ich wyrzutniami np. od Korei Południowej z zasięgiem minimum 1500-2000 km a to dopiero będzie solidny argument bezpieczeństwa nie pomijając priorytetowego zakupu systemów OPL i WRE. Pozdrawiam

  14. Blaks

    Nabycie uprawnieni emerytalnych, to powinno być po 65 roku życia. To co w Polsce jest wyrabiane z młodymi emerytami nie ma nigdzie na świecie.

    1. Orient

      Racja Panie a potem nima na modernizację, jeszcze gorzej jest z ogromną biurokratyzacja wojska jak i całej administracji publicznej a tam idą niepotrzebne miliardy złotych a na służbę zdrowia i obronę brakuje

  15. xmajura

    Wydaje mi się, że 48k to więcej niż 45k, co oznacza wzrost liczby pracowników a nie spaek.

  16. Qaz

    Wydatki na obecność wojsk USA w Polsce powinny zostać w całości przekazane na zakupy uzbrojenia dla wojska polskiego. Będzie to z korzyścią dla bezpieczeństwa Polski biorąc pod uwagę jak USA traktują swoich sojuszników.

    1. Faszysta

      USA ma interesy a nie sojusznikow. Czas zeby Polska tez tak miala.

    2. anakonda

      no to ma sprowadzajac USA do PL ,w innym wypadku przy tak zagmatwanej sytuacji politycznej oraz wyciu oderwanych od koryta , nikt by sie z nami nie liczył.

    3. Faszysta

      A teraz sie liczy?

  17. hxagon

    Czyli co , kupią wreszcie tę Narew, czy nie? Czy nasze 155mm będą wreszcie posiadać na stanie amunicję wydłużonego zasięgu? Czy dokupią wreszcie tę 300 wyrzutni Spike?

  18. Szeryf

    Trzeba sie naszpikować rakietami jak jeż, podwoić jednostki pancerne, zakupić roje dronów i wyprzedzić atak na Ruskich. Rakiety zostana w razie co do obrony.

    1. ribik

      Miej ułańską fantazję, od razu atomówki. Wtedy nikt nie podskoczy.

    2. gugluk

      Dlaczego nie ?

    3. 123456

      Chcesz atakować ruskich? Nienormalny jesteś czy masz pięć lat? I kto ci pomoże? Założę się, że pierwszy dasz nogę w razie "w" dzieciaku. Za dużo gier, za mało życia.

  19. Tadziu

    50 mld pln Poprzedni budżet Dostlismy parę rakowk i kilka krabów Extra

    1. Kol

      96 krabow, msbs 60 000, 3 niszczyciele min, 18 dywizja,42 Raki, zmodernizowane wozy WRE, kilkadziesiąt zestawow obrony krótkiego zasięgu itp

    2. Buhahahaha

      Wisła, Himars, F-35, Abramsy...

    3. AXM

      To już mamy Narew skoro piszesz że kupiliśmy krótki zasięg ?? W ogóle wiesz jaki zasięg ma OPL krótkiego zasiegu ?? czy swoją wiedzę czerpiesz od kolegów z piaskownicy ??

  20. Olender

    20 mln na klechów to prawie 15% kwoty Wywiadu Wojskowego... nic tylko się modlić

    1. White

      Modlitwa jeszcze nikomu nie zaszkodziła a wręcz pomogła .

    2. reksiok

      Dokładnie, o morale trzeba dbać.

    3. Sternik

      Aj, waj jak ciebie to to boli :-)

  21. Wkurzony

    Polska na zbrojenia powinna wydawać minimum 1000-1500 mld dolarów rocznie ponieważ z Rosją praktycznie nie graniczymy zaś w przyszłości wojny będziemy prowadzić z Ukrainą która rości sobie pretensje do 1/4 ziem Polski.

    1. ACAN

      Typowe wrzutki. Największym koszmarem ludzi Kremla jest połączenie potencjału Polski i Ukrainy co w praktyce kończy marzenia Rosjan o potędze. Im szybciej to zrozumiemy tym lepiej

    2. wert

      doktora?

    3. Lewandos

      To prawda, choć faktycznie optyka Ukrainy bez przyjęcia do UE i NATO może ewoluować. A przy jednoczesnym rozpadzie systemu bloków międzynarodowych i przy potencjale Ukrainy nie można tego wykluczyć (w przyszłości). A jakoś mi się nie uśmiecha, by Rzeszów, Łańcut, Lubaczów, Jasło, Sanok poszły pod władzę patriotycznych sił Ukrainy.

  22. kmdr

    Dział 730 finansowany z Ministerstwa Oświaty. Dział 753 bezpośrednio z budżetu. Dział 755 z Ministerstwa Sprawiedliwości. Dział 921 z Ministerstwa Kultury. I poskrobać jeszcze i 10 mld zł będzie bezpośrednio na obronność. Epidemia w wersji Pandemia tak? „Programu budowy i remontu pomników” 5 mln, a Wojskowego Instytutu Higieny i Epidemiologii 3,6 mln. 8,73 mln zł dla Wojskowego Instytutu Wydawniczego jakie to publikacje Instytut raczy wydawać? W złotej oprawie? Co jest bardziej kosztowne badania laboratoryjne, czy kwerendy w papierach? Może książki o biskupach wydaje Kuria, a nie WIW. I E-WYDANIA są mniej kosztochłonne. Więc co się składa na te wydatki?

  23. Polak

    jak dajemy na sprzęt to i na ludzi bo on sam się nie obsłuży.

  24. Dawid

    Nasze kraby powinny być rozwijane w kierunku możliwości namierzania i likwidowania statków powietrznych!

  25. Polish blues

    Owe 60 miliardów PLN to ok. 15 miliardów dolarów - dla porównania - Singapur mający bez mała osiem razy mniej ludności i 430 razy mniejszą powierzchnię wydaje na zbrojenia podobną kwotę. Brawo my!

    1. Gosc

      Singapur przyjmuje lokalne statki handlowe, rozparcelowuje ich ladunek i transportuje wiekszymi statkami towarowymi w swiat. To hub przeladunkowy, ktory pobiera oplaty od przeplywu towarow. Sam tego dobrobytu niewypracowuje. Taki uslugowy deal.

Reklama