Polsko-amerykański M28 z pociskami JASSM dla US SOCOM? [KOMENTARZ]

28 lipca 2021, 09:36
final-c-145_jassm_parachute-010_isometric_cycles_longer_contrail
Fot. SNC
Reklama

Korporacja Sierra Nevada udostępniła kolejne informacje na temat samolotów wsparcia operacji specjalnych MC-145B Wily Coyote, czyli wersji maszyny M-28 Skytruck produkowanej przez PZL Mielec proponowanej US SOCOM (US Special Operations Command) w programie Armed Overwatch. Samolot otrzymał specjalistyczne wyposażenie w systemy obserwacyjne i uzbrojenie, w tym pociski manewrujące JASSM.

Program Armed Overwatch jest spadkobiercą programów: Light Attack and Armed Reconnaissance (LAAR) i Light Air Support (LAS). Były one kolejno prowadzone przez US Air Force w latach 2009-2019 i ostatecznie obydwa zostały anulowane. W powstałą lukę śmiało weszło amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych Special Operations Command – SOCOM), które wystąpiło z gotową listą potrzeb dotyczących samolotów mających zastąpić eksploatowane obecnie U-28 Draco (specjalna wersja Pilatus PC-12) i MC-12 Liberty (stworzonego na bazie Beechcraft King Air 350ER).

Efektem jest program Armed Overwatch, mający na celu pozyskanie 76 platform powietrznych do 2028 roku. Bierze w nim udział 5 konstrukcji, wśród których znalazł się również MC-145B Willy Cayote, czyli wyspecjalizowana wersja dobrze znanego w Polsce samolotu PZL M28 Bryza produkowanego przez PZL Mielec. W USA płatowiec ten był eksploatowany przez siły powietrzne pod oznaczeniem C-145A. Opracowana przez Sierra Nevada Corporation we współpracy z Lockheed Martin wersja dla wojsk specjalnych to jednak całkiem nowa klasa maszyn, wyposażona w zaawansowane systemy obserwacyjne i uzbrojenie kierowane.

image
Fot. SNC

US SOCOM szuka załogowego samolotu do zadań wsparcia lotniczego, rozpoznania, koordynacji nalotów i ataków artylerii oraz innych zadań związanych z prowadzeniem, wsparcie i koordynacją misji kontrterrorystycznych. Koncern Sierra Nevada, co wzbudziło pewne zdziwienie, zrezygnował z oferowania w programie Armed Overwatch samolotu Embraer A-29 Super Tucano, decydując się na oparcie swojej propozycji na „polskim” M28 w zmodyfikowanej wersji C-145B produkowany w zakładach należących do koncernu Lockheed Martin.

„Unikalna konfiguracja MC-145B Wily Coyote zapewni wszechstronność w zakresie wykorzystania czujników i uzbrojenia, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby operacji US SOCOM” – przekonuje Robert Horky, wiceprezes ds. Inicjatyw strategicznych Sierra Nevada Corporation w obszarze Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR), Aviation and Security (IAS). Oparcie na platformie M28, która sprawdziła się w różnych warunkach pogodowych i klimatycznych, na całym świecie, to jego zdaniem gwarancja skuteczności. Sama platforma daje też znaczne możliwości adaptacji do różnych zadań, różnych rodzajów czujników, ładunków i uzbrojenia oraz adaptacji do nowych rozwiązań w przyszłości.

W wersji MC-145B Willy Coyote maszyna posiada 4 belki do podwieszania uzbrojenia, ale też osiem pionowych wyrzutni dla amunicji precyzyjnej lub bezzałogowców umieszczonych w ładowni. Zgodnie z najnowszymi informacjami maszyna będzie też zdolna do zrzutu z tylnej rampy systemu uzbrojenia na paletach, co testuje obecnie US Air Force. Jedną z opcji jest tu pocisk manewrujący AGM-158 JASSM.

image
Pocisk JASSM na pokładzie MC-145B. Fot. SNC

 

Uzbrojenia podwieszane pod skrzydłami obejmuje pociski kierowane AGM-114 Hellfire i rakiety naprowadzane laserowo AGR-20 APKWS ale też bomby GBU-39 StormBraker i różnego typu zasobniki z systemami rozpoznawczymi czy środkami walki radioelektronicznej. Wysokie umieszczenie skrzydeł daje dużą przestrzeń dla sprzętu czy uzbrojenia o większych gabarytach przy zachowaniu bezpiecznej odległości od ziemi, pozwalającej na korzystanie z przygodnych lądowisk gruntowych.

Wewnątrz przestrzeni ładunkowej standardowo oprócz operatorów systemów pokładowych ma znajdować się osiem wyrzutni pozwalających na użycie m. in. GBU-69 Small Glide Munitions (SGM), AGM-176 Griffin ale też bezzałogowców Coyote UAS firmy Raytheon w różnych konfiguracjach zadaniowych. Z tylnej rampy również będą mogły startować różnego typu bezzałogowce, czy też spaletyzowane systemy uzbrojenia jak wspominany wcześniej pocisk manewrujący JASSM. Ale po zdemontowaniu wyrzutni samolot MC-145B może służyć do transportu żołnierzy, zrzutu skoczków czy nawet przewożenia niewielkich pojazdów terenowych. Są to zdolności unikalne, których nie posiada żadna z pozostałych czterech maszyn biorących udział w programie Armed Overwatch.

image
Różne warianty konfiguracji MC-145B Willy Coyote. Fot. SNC

 

Jeśli chodzi o możliwości rozpoznawcze, to MC-145B, podobnie jak patrolowe Bryzy używane przez Polską Marynarkę Wojenną, posiada zainstalowaną pod dziobem głowicę optoelektroniczną, ale dysponuje też szeroką gamą sensorów optoelektronicznych i radiowych. Jedna z zalet platformy takiej jak M28 jest znaczny zapas udźwigu i przestrzeni dla instalacji dodatkowego wyposażenia, a MC-145B w tym celu wyposażono w dodatkowe źródła zasilania pozwalające na dalszą rozbudowę.

Planowane osiągi MC-145B Wily Coyote to prędkość maksymalna 407 km/h, ładunek użyteczny 2300 kg i możliwość pozostawania w powietrzu przez co najmniej 6 godzin. Droga startu i lądowania z lotnisk gruntowych z ładunkiem nie przekracza 300 metrów. Są to założenia dla wersji operacyjnej z pełnym wyposażeniem, ale część z nich już sprawdzono i potwierdzono na używanym do testów, zmodyfikowanym egzemplarzu M28 Skytruck, który wykorzystano m.in. do testów uzbrojenia.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 164
Reklama
Plywak
piątek, 30 lipca 2021, 18:45

Chyba żart!

samo
piątek, 30 lipca 2021, 17:18

Gen. Skrzypczak: wszystko rozpoczęło się od najazdu Amerykanów na Państwo al-Kaddafiego. 94. Byliśmy największym sprzymierzeńcem ZSRR drugą potęgą w Układzie Warszawskim 350 tys armia ,zachód miał respekt do naszego wojska dziś jesteśmy giermkiem USA i pośmiewiskiem świata. 95. Od ZSRR dostawaliśmy gratis zawsze najnowsze uzbrojenie, np. wszystkie MIG-i, od USA dostajemy "latający" złom i kutry przeznaczone na żyletki i jeszcze musimy za to płacić. 96. Wojsko Polskie jechało na misję POKOJOWĄ nie MORDOWAĆ ludzi. POKOJOWĄ BYŁO SZANOWANE CA CAŁYM ŚWIECIE >>>> 97 Wojsko ZSRR które stacjonowało w Polsce samo się utrzymywało a obecne wojska USA

gnago
wtorek, 3 sierpnia 2021, 18:11

Bez przesady zubożone, ale licencję od a do z kupowaliśmy coś co nie udało się po 1991 w żadnym istotnym aspekcie uzbrojenia. A pobyt obcych wojsk na terytorium kraju świadczy o braku faktycznej niepodległości

Gal
sobota, 31 lipca 2021, 12:45

Nie kłam, od rusków jeszcze nikt nic za darmo nie dostał! Chyba że kulkę w tym głowy. Reszta twoich wypocin to też kłamstwo

ahoj przygodo
piątek, 30 lipca 2021, 07:02

A dlaczego ma nie wygrać? Maszyna zaprojektowana jako wielozadaniowa, prosta, wręcz toporna, z naciskiem na korzystanie z każdego pasa startowego. Do tego trzeba zwrócić uwagę na to kto prowadzi program. SOCOM to nie tylko akcje na dużych wojnach, 95% ich akcji nigdy nie znajdzie się w prasie. Lista gdzie zginęli operatorzy amerykańscy w akcji od II WŚ daje dużo do myślenia. Są tam kraje gdzie obecności wojsk amerykańskich nigdy byśmy się nie spodziewali bo do najbliższych oficjalnych baz amerykańskich są tysiące kilometrów. Można założyć więc iż akcje prowadzą w każdym kraju na świecie (oczywiście mowa o tych mniej rozwiniętych). Taka uniwersalna maszyna, do wszystkiego, to dla nich idealna platforma - zapewni zależnie od potrzeb: rozpoznanie, wsparcie, dostarczy zaopatrzenie, zapewni ewakuację i wyląduje dosłownie wszędzie. Śmigłowce są trochę bardziej uniwersalne (lądowanie, startowanie) jednak trochę wolniejsze, trudniej tak długo przebywać im w powietrzu, robią większy hałas i są znacznie bardziej skomplikowane w eksploatacji oraz częściej się psują - zaplecze/baz musi być mocno rozbudowane co sprawia dużo problemów (logistycznych oraz utrudni skryte działania). W mniej rozwiniętych krajach pojawienie się śmigłowca (mowa o średnich i dużych maszynach bo te mają zbliżone możliwości) rzuca się w oczy. Samolot wygląda jak typowa maszyna spotykana na całym świecie. Po prostu nie zwraca na siebie uwagi. Nawet na małym polskim lotnisku mógłby wylądować bez zwracania uwagi osób postronnych. Taki UH-60 czy CH-53 natychmiast zostanie zauważony i wzbudzi ogromne zainteresowanie nawet w Polsce. No i cena. Samolot z wyposażeniem i uzbrojeniem jest kilka razy tańszy...

KG Claudius
niedziela, 1 sierpnia 2021, 14:28

Od czego tańszy bo nie rozumiem. Pojedynczy człowiek z ręczną wyrzutnią przeciwlotniczą zestrzeli Skaytucka i to jest duży problem...

Anteusz
czwartek, 29 lipca 2021, 15:18

Konstrukcja M-28 to ANTONOW AN-28 Ukraińska konstrukcja z Kijowa, po modyfikacjach awjoniki i wymianie silników mamy dziś M-28 znaczy dobra konstrukcja.

haha
piątek, 30 lipca 2021, 15:13

Ale z tej niedobrej Ukrainy. Radzieckiej.

ŚWIERSZCZ
czwartek, 29 lipca 2021, 12:33

A jednak ..czynnik decyzyjny z Karowej i Klonowej wyraził wolę zaimplementowania do programu modernizacji wojska i nie tylko ,zakup dla Marynarki Wojennej 4-6 samolotów w opcjach rozpoznania ,WRE, łowców OP, dodatkowo prowadzone są analizy na pozyskanie systemów budowanych w układzie dla działań specjalnych tj zwiększonym zasięgu ( mówi się o zasięgu rzędu 2200-2500km)wzmocnionym podwoziem do lądowań w ekstremalnych warunkach (skrócony rozbieg i dobieg o 20% wobec pierwotnych parametrów) oczywiście będzie to kosztem luku pasażersko transportowego samolot będzie mógł zabrać 10-12pasażerów (orginalnie może zabierać 18-20) ale to wszystko kosztem polepszenia parametrów samolotu ,samolot z zewnątrz będzie miał zaokrąglone skrzydła tzw winglety bierze się pod uwagę by tego typu samolot przystosować równeż dla VIPów jako samolot dyspozycyjny oraz jako system tzw mini AWACS-a

say69mat
czwartek, 29 lipca 2021, 09:45

Z lektury artykułu wynika ponura sugestia, że w naszym kraju ani lampasy, ani pagony, ani fotele, ani krzesła w urzędzie przy ulicy Klonowej v/s Szucha nie ogarniają tematu zagrożeń wynikających z koncepcji wojny hybrydowej. Wydaje się, że tego typu informacje - opublikowane m.in w magazynie the drive - powinny być oznaczone klauzulą najwyższej tajności. Ze względu na możliwość wykorzystania tego typu informacji wrażliwych, w operacjach skierowanych przeciw Polsce ;)))

Wrt
środa, 28 lipca 2021, 23:21

Juz lecą Amerykany kupować w peryferyjnym kraiku który chce im odebrać własność ich korpo i ich szantażować. Juz lecą, mało nóg nie pogubią. No chyba żart. Niedługo to Łukaszence będziemy mogli sprzedać. Za imigrantów chyba.

On
sobota, 31 lipca 2021, 12:47

Przecież Mielec to ich fabryka i Polacy nie mają tu nic gadania

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 30 lipca 2021, 10:37

Tak jakby Pilatus PC-12, którego używa SOCOM był ich.

czwartek, 29 lipca 2021, 19:05

nie pito wania

Aww
piątek, 30 lipca 2021, 00:32

No właśnie

Mar
środa, 28 lipca 2021, 23:16

Brakuje możliwości tankowania w powietrzu ale na marginesie trzeba chyba już czas pozbyć się posowieckich Antków z aeroklubów w Polsce i zastąpienie ich bryzami w szkoleniach spadochronowych az tak dużo tych aeroklubów nie ma a jak jakiś antek w końcu spadnie to dopiero się narobi a dla monu powstanie rezerwa maszyn wraz z personelem

asystem
wtorek, 10 sierpnia 2021, 23:34

tankowania w powietrzu??? przecież to samolot poziomu taktycznego!!!!

KG Claudius
niedziela, 1 sierpnia 2021, 14:56

Dobry pomysł. Tylko kto to sfinansuje.

III RP
piątek, 30 lipca 2021, 17:20

Do przemyślenia -wyszukane w sieci ...POLSKA RZECZPOSPOLITA LUDOWA BYŁA ZŁOTYM WIEKIEM Człowiek był PODMIOTEM nie PRZEDMIOTEM jak w II oraz III RP …

Geo
sobota, 31 lipca 2021, 14:22

sci-fi? czy baśnie i legendy?

Apex
piątek, 30 lipca 2021, 07:15

A kiedy byłeś ostatnio na lotnisku ze widziałeś postsowieckie Antki, chyba w 1984? Aerokluby to teraz komercyjne jednostki i nie stać ich na zakup i utrzymanie takiego samolotu, Panie PRL się skończył!! Ile godzin wylatałeś na AN 2 że twierdzisz ze one spadają, to jeden z najbezpieczniejszych samolotów. Sam byłem świadkiem jak antkowi z 12 osobami na pokładzie na wys 150m decha staje i wszyscy cało lądują bez nawet najmniejszego uszkodzenia samolotu. A Liga Przyjaciół Żołnierza w APRL juź nie działa o masowych szkoleń spadochronowych nie bedzie

On
sobota, 31 lipca 2021, 12:48

Pojedyncze An-2 nadal latają np aeroklub poznański ma jednego

BUBA
czwartek, 29 lipca 2021, 10:14

An-2 były produkcji polskiej, taniej jest eksploatować samoloty CASA niż M-28 Bryzy............................... ................................................................................................................................................................................

Thierry Henry
czwartek, 29 lipca 2021, 14:38

CASA tańsza w eksploatacji od M28 ? Dobry żart.

BUBA
czwartek, 29 lipca 2021, 19:02

"Według publikowanych przez SP danych, godzina lotu M28 (z PZL-10S) kosztuje 5300 zł, podczas gdy C295M tylko 3184 zł".......................................................2009/10 rok..................... ............................................................................................................................................................ Zmieniono tabliczkę znamionowa na częściach do M-28 i ceny dla MON są amerykańskie. Cała tajemnica. I polski podatnik płaci ile trzeba.........................................................................

Thierry Henry
piątek, 30 lipca 2021, 15:17

"Koszt godziny lotu statku powietrznego typu C-295M, z uwzględnieniem kosztów zakupu paliwa za 2016 r., wyniósł 21.577,65 zł" dane z interpelacji poselskiej ogólno dostępne, Pozdrawiam.

BUBA
piątek, 30 lipca 2021, 16:42

Porównujesz koszt godziny lotu o statusie HEAD z VIPami na pokładzie w co zaangażowany jest SOP, PAŻP, Dowództwo Sił Powietrznych itd, z kosztem godziny lotu z Honkerem na pokładzie z punktu A do punktu B?................... .................................................................................................................................

piątek, 30 lipca 2021, 19:47

Buba nie wiesz o czym piszesz, status lotu nie ma znaczenia. To jest worek w którym znajdują się koszty obsług okresowych, części pracy mechaników itp itd. Teraz zadaj sobie pytanie ile w 2018 w 1

BUBA
sobota, 31 lipca 2021, 12:29

Chcesz powiedzieć że 4 krotnie zwiększył się nakład na godzinę lotu dla samolotu CASA od 2010?....................... ............................................................................................... W koszt lotu HEAD wlicza się cała oprawa wymagana do zabezpieczenia VIPa. Dla Tarpana otwierasz rampę wyładunkowa i koniec........................................................ .............................................................................................. Cena podana przeze mnie obejmuje njabardziej gorący okres eksploatacji CASA, czyli przed wejściem do eksploatacji Herkulesów - zaopatrzenie misji w Iraku i Afganistanie, czyli loty transportowe dalekodystansowe.

Davien
czwartek, 5 sierpnia 2021, 18:45

BUBA ty zwyczajnie nei odrózniasz kosztu czastkowego od całkowitego :)

BUBA
niedziela, 8 sierpnia 2021, 10:50

M-28 to samolot transportowy i CASA też. Porównujemy ceny godziny w transporcie klasycznym, bo przy VIPie typu minister, też bedzie drogo i mniej bezpiecznie Bryzą.............................................................. ........................................................................

Mixi
piątek, 30 lipca 2021, 00:33

Racja, też o tych kosztach kiedyś czytałem kilka lat temu

BUBA
piątek, 30 lipca 2021, 10:43

Taka patologia powstaje gdy sprzedaje się zaplecze PSP firmie nie związanej z Polską................................................................................................................... ................................................................................................................................. Boeing, Sikorsky, Northrop-Grumman, Lockheed Martin jako amerykańskie firmy maja specjalne ceny sprzętu i usług dla własnej armii........................... ................................................................................................................................. I tak utrzymanie F-16 C/D dla USA będzie kosztowało 29 tys USD a dla Polski około 20% drożej, czyli np. 35 tyś USD godzina lotu. Podobnie F-35 i innego sprzętu. Tak wypompowuje się pieniądze z kraju uzależnionego technologicznie. Wystarczy przejąć jego przemysł z pomocą polityków........ ................................................................................................................................. Nie tylko dramatycznie wzrosły ceny części do M-28 ale i do Iskry po prywatyzacji PZL Mielec a program Iryda był nie na rękę prywatnemu właścicielowi Mielca więc go zamknięto. Celowo doprowadzono fabrykę do zadyszki finansowej bo ostatni zysk był 100 mln PLN przed prywatyzacją za...56 mln PLN z trzema samolotami M-28 wartymi wg Amerykanów..ponad 50 mln PLN. ARP i Skarb Państwa "nie doliczył się" tych samolotów i ich rzeczywistej wartości dla Amerykanów przy prywatyzacji. I MON zapłacił pieniędzmi podatnika ile UTC chciało. Resztę ARP umorzyła..................................................................................... ..........................................................................................................................

J_P_C
sobota, 31 lipca 2021, 06:54

PSP placa cła importowe na częsci sprowadzane z USA - opłaty celne wynoszą ok 30% wartośc towaru + koszty transportu, oczywiscie musi wzbudzic zdziwienie fakt ze inne ceny sa dla klienta który kupuje części zamienne do 44 samolotów (nie pomyłka po 48 jest juz tylko wspomnienie) niz dla takiego który kupuje dla 1400, program Iryda zamkniety został ostatecznie - decyzja o złomowaniu 60 silników K-15 w roku 2001 - zanim Lockmart kupił sobie warsztat w Mielcu - reszta mniej więcej się zgadza...

BUBA
sobota, 31 lipca 2021, 12:48

Zgadza się co do podatków. Co do ceny części nie zgadzam się - patrz kontrakt na Caracale, jak wynegocjujesz tak masz. I USA nie jest tu wyjątkiem. My nie negocjujemy..................... Ogólne posługuje się długookresowymi analizami kosztów eksploatacji tworzonych przez GAO. Tam znajduje się standardowy zwrot - cena dla USA. Obejmuje ona całość kosztów brutto. Inaczej analiza była by bez sensu................... ........................................................................................................ Samo złomowanie silnika nie oznacza końca projektu. Gdyby nam zabrakło silnika do MiGa-29 możemy używać francuskich silników od Mirage-1C. RD-33 pierwszej serii zabudowywano na Mirage po przebudowie osprzętu. Wiec odwrotnie też się da. Niestety przeszkoda to brak biur konstrukcyjnych i konstruktorów z doświadczeniem............ ....................................................................................................... Koniec projektu jest wtedy gdy nie ma kto go dalej pociągnąć - biura konstrukcyjne Mielca, ITWL itd. bo nie ma woli politycznej. Indiom w 2005/2007 nie przeszkadzał brak silnika a program zamknięto na siłę zamiast sprzedać w całości Indiom przed prywatyzacją........................................... ....................................................................................................... Jak wielokrotnie powtarzam - to pieniądze polskiego podatnika więc żadna strata.....................................................

JPC
niedziela, 1 sierpnia 2021, 17:17

jaką pozycję negocjacyjną masz gdy kupujesz pojedyncze sztuki? poza tym jesli chodzi o częsci to zaskoczenie - własność intelektualna technologii należy do rządu USA w przeważające ilości przypadków - wynika to z faktu ze to rzad USA finansuje fazę R&D praktycznie kazdej technologii wojskowej, z tego głównie wynika różnica w cenie - jesli chcemy miec taniej (np w tych cenach co Izrael) to nasze zakupy muszą odbywać się w ramach FMS i długoterminowych umów międzyrządowych (tak było z programem F16 w pierszym okresie jego trwania - bodajże przez 5 lat) Później nikt z naszej strony nie próbował kontynuować tej współpracy skoro były grube miliony do wzięcia w ramach pośrednictwa. Jesli chodzi o silniki - to jak nie ma silnika to nie ma samolotu, skoro K-15 jako docelowy napęd fazy 2 programu gotowy w ilości 60 sztuk został skierowany do złomowania to jak można twierdzić ze program w tym momencie nie został anulowany???? Tak samo 12 kompletów awioniki Sagema nigdy nie odebrane z cła (c.a. 15 mln USD za komplet). Jesli chodzi o zaplecze intelektualne to sprawa jest złożona - niby nie ma a jakoś w Mielcu biuro konstrukcyjne ma się nieżle a ILOT jest głęboko zaangażowany we zapewnienie usług inżynierskich dla GE - można powiedzieć że w chwili obecnej 25-30% każdego sinika cywilnego tej firmy jest "Engineered in Poland". Jesli chodzi o ITWL to kolega powinien wiedziec że statutowo firma ta nie powinna praktycznie w ogóle zajmować się pracami konstrukcyjnymi - to że tak jest wynika po pierwsze z braku obciążenia tej instytucji jej statutową działalnością, kwestii personalno/ambicjonalnych, dojścia do źródeł finansowania itp. Za to w pełni zgadzam się ze stwierdzeniem kolegi że w naszym kraju pieniądze na obronność wydawane są bez głowy, planu i cienia sensu.

gnago
wtorek, 3 sierpnia 2021, 18:16

Zwyczajnie kupujesz jedną sztukę na testy z obietnicą: jak się sprawdzą bierzesz 100 szt następnych. Się nie sprawdza dajesz wymagania swoje . Daja cenę ty mówisz za drogo i zostajesz przy jednej sztuce. To zagrywka znana od poziomu straganu do samej góry

BUBA
wtorek, 3 sierpnia 2021, 00:48

Pierwsze pieć lat wsparcia zakontraktowano podobnie jak przy Caracalach wraz z zakupem F-16. Było w cenie....................... ........................................................................ Remotoryzacja gołego płatowca nie jest z mojego punktu widzenia problemem, szczególnie takiego który nie przekracza bariery dźwieku. Najwyżej przyniesie nowe ograniczenia eksploatacyjne klientowi który chce taki samolot bez silników - Indie......... .......................................................................... Można zlecić taką prace firmie zewnetrznej. Jedną z najlepszych remotoryzacji był przecież IAI Kfr................................................. ........................................................................... Kolejnym przykładem jest Honeywell dosarzajacy silniki do Jaka-130 Włochów. Honeywell ITEC F124-GA-200. Rozważano też Rolls-Royce Turbomeca Adour. A w wersji rosyjskiej zamontowano AI-222-25F. Silnik nie jest wymienne miedzy JAKiem a M-346. Trzeba było przeprojektować samolot. ........................................................................... Niestety podobnie jak w przypadku PT-91, Andersa, Loary, Iryda równiez poległa politycznie nie technicznie i technologicznie. .......................................................................... Program nawet anulowany moża zrestartować do chwili gdy jest zaplecze programu. Tak Rosjanie wracali do MiGa-29M skokami od 1983 roku od samolotu MiG-29 9.15. z 1985. I szarpali sie z nim prawie około 20 lat aż w końcu osiągnął formę końcową MiG-29M/M2, ale nikt nie niszczył prototypów, oprzyrządowania a firma nadal jest rosyjka. I finalnie mamy MiG-29K/KUB, MiGa-29 M/M2 i MiGa-35S ......................................................................... W mojej pracy inżynierskiej widziałem co się dzieje gdy następuje zerwanie pokoleń w biurze konstrukcyjnym. Ludzie popełniają proste błędy z braku doświadczenia przekazanego przez poprzedników. Sam takie błędy popełniałem..................... I tu widzę główny problem całej cywilizacj technicznej w Polsce. Warto też zauważyć że silniki cywilne nie są pddawane takim przeciążeniom jak wojskiowe w czasie pracy. Np. RD-33 pracuje przy przeciążeniu 12G. Więc wymagają innego zakresu doświadczenia od konstruktora a tych już nie ma w branży w Polsce, a jaj ktoś pozostał to stracił na lata kontakt z tego tyu projektami i sam musi uczyć sie od nowa. ......................................................................... 12 kompletów awioniki Sagema nigdy nie odebrane z cła (c.a. 15 mln USD za komplet). - nie wiem kto wpadł na taki "tani" pomysł kiedy nowy MiG-29 kosztował 30 milionów dolarów...................................

JPC
wtorek, 3 sierpnia 2021, 14:03

przepraszam ale nie rozumiem sensu twoich wypowiedzi - zgubilem sie... co ma mozliwość wymiany silnika na danym platowcu z faktem anulowania programu Iryda w roku 2001??? w polsce nigdy nie bylo bazy wiedzy pozwalającej na budowanie samolotów naddzwiekowych (nie licze TS-16 - nikt nie jest w stanie powiedziec jaki bylby efekt tego projektu), tak ze przytaczanie przykładu Mig29 nic nie wnosi. Zgadzam się ze stwierdzeniem że nasza kultura techniczna nie należy do specjalnie wysokich - tzw "działanie na wariata" i brak ochrony własności intelektualnej to jedne z wyznaczników. Przyczyną jest również specyficzny rozkład uwagi decydentów - szczególnie w chwili obecnej - zamiast badań podstawowych i rozwoju technologii finansuje się rozwój IPN - no cóż, efekty tego typu działań zbieramy i będziemy zbierać w dającej się przewidzieć przyszłości.

BUBA
niedziela, 8 sierpnia 2021, 10:52

Mając pełną dokumentację płatowca w tym produkcyjną możesz dobrać inne silniki. I możesz zrestartować program Iryda u innego produenta.............. .................................................

Davien
czwartek, 5 sierpnia 2021, 18:53

Przy Irydzie to akurat K-15 nie szkoda bo to był silnik jednoprzepływowy, gorzej że razem z Irydą padł D-19 czyli pierwszy polski silnik dwuprzepływowy.

JPC
niedziela, 29 sierpnia 2021, 11:53

kmolego nie zmyslamy - nie bylo zadnego D19 tylko D18 - projekt którego umarl w bardzo wczesnej fazie z powodu braku finansowania

gnago
wtorek, 3 sierpnia 2021, 18:21

No popatrz na turcję była i tylko decyzja ekonomiczna spowodowała że w Mielcu nie trzaskano Miga 21 - tu skup się 2x mach. A teraz pomuyśl jedno biuro projektowe siedzi przy Kaszubie do dziś testując modernizacje na jednym dwóch płatowcach

JPC
środa, 4 sierpnia 2021, 16:01

nie spozywamy alkoholu przed wypowiadaniem sie na publicznym forum - w ten sposób nasze mysli sa czytelne dla pozostałych uczestników dyskusji

Pawel
czwartek, 29 lipca 2021, 09:30

Za drogie w użytkowaniu - masz tańszy odpowiednik Cessna 208.

ggg
środa, 28 lipca 2021, 20:38

Prima Aprilis?

Honker Haker
środa, 28 lipca 2021, 20:16

To czy Skytruck wygra czy nie, zależy od wielu nieznanych nam czynników. Natomiast projekt Willy Coyote pokazuje co można zrobić mając pieniądze i kreatywność. Dostosowanie Skytrucka do uzbrojenia w ogóle, do niedawna nie mieściło się w głowach niejednego tu komentatora. Użycie amunicji programowalnej czy dronów Gremlin z pionowych wyrzutni wewnętrznych to już w ogóle fantastyka. Teraz jeszcze integracja z Jassm'em. Otwartym pozostaje pytanie, czy jest i czy będzie to kiedykolwiek przydatna funkcja, ale fakt faktem, że powstaje niezła powietrzna kanonierka. Amerykanie pokazują nam, że nasz sprzęt ma niemałą możliwość adaptacji, która nie śniła się nikomu w naszych sztabach, ale na przeszkodzie stoi konserwatyzm umysłowy, by nie powiedzieć wstecznictwo. Należałoby wysłać paru młodszych decydentów z MONu i jeszcze paru zdolnych projektantów, jeśli jacyś są, na staż do Sierra Nevada, by pokazali im jak powstał ten projekt.

Adam
czwartek, 29 lipca 2021, 11:52

Myślę że nie trzeba szukać w śród młodych. Trzeba tylko przekonać starszyznę plemienną że czasy koników i szabelek już dawno minęły

szwabski propagandowy film, komuchy z PRLu i wajdowa lotna
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 10:57

O tym, że czas szabelek przeminął wiedziano jeszcze przed wojną.

lajkonik
czwartek, 29 lipca 2021, 11:15

I gdzie Willy Coyote wyślesz...? Przeciw takiemu przeciwnikowi jak ruscy? Widziałeś gdzieś w okolicy nieuzbrojonych plot i bez wsparcia plot terrorystów/partyzantów? Obawiasz się powrotu ze Szwecji na pontonach imigrantów u nas? US mają inna cele i inne potrzeby w tym względzie akurat. A ich oferta na zwenątrz z ich doposażeniem zawsze będzie tańsza niż nasza, gdy to my od nich doposażenie odkupimy.

Paweł P.
czwartek, 29 lipca 2021, 08:55

to pokazuje tylko, że jak się – produkuję to można, wszystko zrobić. Jakby wyzwaniem nie do pokonania było, dodania uzbrojenie (zdalnego, fizycznego), dodanie elektroniki XXI w – do latającej konstrukcji.

say69mat
środa, 28 lipca 2021, 22:05

11 ... leżących nie dobijaj ;)))

sasa
środa, 28 lipca 2021, 20:13

Nowy przepis ustawy konstytucyjnej Czech będzie brzmiał: „Prawo do obrony własnego życia lub życia innej osoby przy użyciu broni jest gwarantowane na warunkach określonych w ustawie”

roksi
czwartek, 29 lipca 2021, 00:36

Dopiero teraz ? U nas istnieje od dawna zapis o obronie koniecznej. Gwarantowane warunki obrony koniecznej określone są w ustawie "Kodeks karny" z 1997 r. (ze zmianami z 2017 r.)

Andy
czwartek, 29 lipca 2021, 11:59

@roksi Nie ośmieszaj się... Po pierwsze w ustawie a nie konstytucji, więc w każdej chwili będzie można zwykłą większością głosów zmienić lub znieść tą ustawę. Po drugie zobacz jak traktuje się osoby, które podjęły się obrony z użyciem broni palnej, oczywiście z pozwoleniem do użytku sportowego czy kolekcjonerskiego (bo pozwolenie do obrony własnej jest w Polsce fikcją). W Polsce prawo do posiadania broni i obrony z jej użyciem jest niezwykle rygorystyczne, czego skutkiem jest rozbrojenie Polaków na skalę niespotykaną w innych europejskich krajach. To co robili u nas komuniści jest ciągle żywe w polskim prawodawstwie.

As
środa, 28 lipca 2021, 19:58

I po przeczytaniu tych waszych wspaniałych wypowiedzi nasuwa się pytanie kiedy coś stworzycie wy ekspercki od pisania ,Amerykanie chcą i zrobią bo mają kasę i technologie A my jesteśmy tylko mocni w gębie bo każdy Polak to ekspert od wszystkiego

Rytel61
czwartek, 29 lipca 2021, 10:45

Szanowny internauta bardzo dobrze to ujął i się wypowiedział na temat tak zwanych znawców od wszystkiego i niczego tak trzymać

Armia Krajowa
środa, 28 lipca 2021, 21:31

Bo taka jest niestety prawda. Polak/Polka sa najmocniejsi w buzi w Polsce. Wyjada na Zachód i musza się brać za miotłę albo mycie garów. Dopiero ich dzieci moga zrobić coś więcej.

johnyrozsadny
środa, 28 lipca 2021, 17:46

Myślałem że to pryma aprylis a to chyba prawda

środa, 28 lipca 2021, 17:42

Jeśli coś takiego może wyrzucić i odpalić jassm a może nawet jassm er ...to 18 takich samolotów by się przydalo z 54 rakietami. Startuje w Legnicy a trafia w cel 800 km dalej.

czwartek, 29 lipca 2021, 00:16

przy koszcie 20 mln usd za takiego bombowego M28 to daje 4 szt za 1 F16 ;-)

Driver25
piątek, 30 lipca 2021, 00:38

Nawet dużo więcej bo nowy F-16V z całym pakietem logistycznym, szkoleniowym i wyposażeniem kosztuje coś ponad 600-700 mln złotych za sztukę!

środa, 28 lipca 2021, 20:34

W Legnicy już praktycznie nie ma lotniska

Darek
czwartek, 29 lipca 2021, 08:24

Tam są sklepy przy pasie :)

Rudy
środa, 28 lipca 2021, 16:55

Sami '' eksperci''

ekspert
czwartek, 29 lipca 2021, 00:37

Może jakiś komentarz ? Bo twój wpis nic nie wnosi.

kmdr
środa, 28 lipca 2021, 16:41

I tak znajduje się nowe zastosowanie dla używanego już sprzętu. Nie tylko JASSM-y można tak "odpalać", przy zastosowaniu bębna rotacyjnego z pojemnikami można by było używać trzech torped. Po zejściu jednej pozycja bębna się nie zmienia, po zejściu drugiej bęben rotuje żeby ostania torpeda znajdowała się po środku maszyny, żeby zachować stabilność i środek ciężkości. Można zaadoptować maszyny jako wyrzutnie dronów. Można na pokład wprowadzić krótką 20 Mk 44 Bushmaster i karabin 12,7 i zrobić mini gunship. Tylko trzeba pomyśleć, po sprawdzać, a najważniejsze trzeba chcieć. A u Nas nikomu się nie chcę.

BUBA
czwartek, 29 lipca 2021, 09:35

Bardziej opłaca się z Ukrainy kupić Su-17 małym resursem - są jeszcze takie w magazynach, wyremontować i zmodernizować w Bydgoszczy, wyposażyć w radiolokacyjny zasobnik celowniczy i uzbrojenie stand-off i będzie coś to warte nad Bałtykiem. I WZL-2 miał by robotę................................. ............................................................................................................................................................................. No ale NIE O TO CHODZI by polski zakład lotniczy miał prace i się rozwijał. Nie z tym rządem............. ............................................................................................................................................................................. LM chce rozwijać Mielec za pieniądze polskiego podatnika. I słusznie, skoro Polacy sprzedali firmę to niech teraz płacą za rozwój amerykańskiego przedsiębiorstwa w Polsce..................................................

Misiek
czwartek, 29 lipca 2021, 00:19

Tylko po co ci to przy OPL sąsiada? To jest dobre nad Ameryką Południową, Srodkową, gdzie opl to AK47

Twardy środek kapusty
środa, 28 lipca 2021, 21:04

3 x 2000kg średnio torpeda, ładunek użyteczny bryzy 2300 kg ... Nie chce mi się dalej pisać, wiedzą nie sięgam kmdr do pięt.

werterol
czwartek, 29 lipca 2021, 10:53

Torpeda Mu-90 Impact waży 300 kg. Przenoszona jest przez samoloty Bryza MW RP.

JPC
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 09:02

tylko w marzeniach - wezły podwieszenia tego samolotu maja po 50kg nosnosci i wadliwa separacje kazdego typu ładunku

Davien
czwartek, 5 sierpnia 2021, 19:00

Nie 50, ale 100kg na bomby oswietlajace na Bryzie 1R. Inne wersje nie maja podwieszeń pod żaden ładunek.

JPC
niedziela, 29 sierpnia 2021, 11:57

tylko w reklamówce PZL Mielec zamki mają nośność 100kg ale ladunek tego wagomiaru nie miesci sie na węzle podwieszenia - zbyt mala odległość do goleni podwozia

gnago
wtorek, 3 sierpnia 2021, 18:23

Nie masz racji na ćwiczeniach decyzją nadzoru ćwiczeń : macie na pokładzie dwie torpedy. Osłaniają was sojusznicze F 15 i F22

JPC
środa, 4 sierpnia 2021, 16:03

przepraszam nie zrozumiałem.......

Starszy marynarz słodkich wód
środa, 28 lipca 2021, 20:09

Jak to nikomu! A panu komandorowi! Życzę sukcesu i oczywistego awansu. Teraz to już chyba tylko na kontradmirała.

miras
środa, 28 lipca 2021, 16:38

Zamiast kombinować dokupny eskadrę F-16 uzbrojona w JASSM PR, ydielmy ją do MW i będzie ok

kmdr
środa, 28 lipca 2021, 19:06

Do Marynarki Wojennej to Gripeny fabrycznie przystosowane do RBS-15.

Monkey
środa, 28 lipca 2021, 18:51

@miras: Także uważam, że to lepsza opcja. Amerykańska wersja M28 w naszych warunkach nie będzie miała racji bytu. Jeśli chodzi o morski samolot ZOP to C295 jest znacznie lepiej przystosowaną platformą. Był kiedyś pomyzł rozwojowej wersji z przedłużonym kadłubem i mozliwością przenoszenia śrosków ZOP a może i nawet pokpr, ale oczywiście pozostał na papierze.

Pierwszy
środa, 28 lipca 2021, 21:35

Jaka amerykańska tuż , to nasze bryzy tak to jest jak własne samoloty projekty broni dobrą,zmiana sprzedaje za symboliczną złotówkę

St. Marynarz
środa, 28 lipca 2021, 20:10

Oprócz przedłużonego kadłuba oczywiście trzeba by dodać pływaki.

pugh
środa, 28 lipca 2021, 15:54

Nie rozumiem skąd przetarg. Mieli kupić w ramach offsetu, bez łaski żadnej.

Davien
środa, 28 lipca 2021, 19:44

Doprawdy? jakos nie przypominam sobie by SOCOM czy Sierra Nevada Corp cokolwiek obiecywali kupic z Mielca. A spróbuj cos w USA spzredac coś dla wojska bez przetargu.

gnago
środa, 28 lipca 2021, 16:43

Oj służby cię odwiedzą bo pamiętasz i pewnie nie kłułeś sie tlenkiem grafenu. Ale masz rację rżną głupa w LM , a "nasi" im w tym wtórują

Operator systemu Płaskonos
środa, 28 lipca 2021, 15:24

Polska powinna kupić ok. 100 - 130 takich maszyn do zadań wsparcia sił powietrznych. Do tego 120 F-35, 120 F-16 i 48 F-22 a także 120 C-130 do desantów i 12 AC130 do wsparcia. To minimum.

środa, 28 lipca 2021, 18:51

A może Operator uprzejmie by przeczytał Treaty on Conventional Armed Forces in Europe, CFE. To jeszcze podpisali

gnago
środa, 28 lipca 2021, 16:44

bzdura a skąd znajdziesz pilotów i pensje dla nich . Gdzie załogi skoczkowie gdzie .......

Kommen
środa, 28 lipca 2021, 15:53

Tak jest! I jeszcze 100 przenośnych ołtarzy i 1000 kropielnic

mike
środa, 28 lipca 2021, 17:46

Czemu obrażasz chrzescijan ?

paracetamol
środa, 28 lipca 2021, 20:17

Przecież to najważniejsze wyposażenie każdego oddziału WOT. O co masz pretencję? O głupotę pewnej grupy chrześcijan w Polsce?

gorączka
czwartek, 29 lipca 2021, 08:02

A ja głupi myślałem, że ich najważniejszym wyposażeniem jest to, po czym onet jeździ...

wierzący
czwartek, 29 lipca 2021, 07:50

a skąd kolega wie, że nie najskuteczniejsze? przykład "Cud Nad Wisłą"

Gryźli
środa, 28 lipca 2021, 23:33

Czego się czepiasz. Hrześćjan ruski wujku )?

Erer
środa, 28 lipca 2021, 22:35

O czym mówisz? Czemu WOT tak ci przeszkadza? Wyjedź do ruskich albo chinoli.

KNP
środa, 28 lipca 2021, 22:04

Najpierw zrób rachunek sumienia i zastanów się jakie masz intencje pisząc komentarz - to primo. Secundo Niemal wszyscy dali by Ci przynajmniej słowo do myślenie a taki Sobieski czy Anders mogli by potraktować Pana trochę mniej ceremonialnie. Tercji - jeśli chce Pan zatracić własną duszę Pana sprawa ale proszę nie wciągać i nie gubić innych. Dziękuję.

Jakub
środa, 28 lipca 2021, 15:42

Zgadzam się co do ilości i jakości. Natomiast przy takich nakładach finansowych (słusznych) sensowne byłoby skonstruowanie własnych samolotów, najlepiej równocześnie z zakupami z za granicy.

Fanklub Daviena i GB
środa, 28 lipca 2021, 14:03

Czy to nie Davien się śmiał, że Tu-95 są napędzane śmigłami "a USA już dawno odeszły od tej technologii"?... No ta bene jest to dalej sowiecki An-28 z amerykańskimi silnikami i awioniką... :D

czwartek, 29 lipca 2021, 08:08

Tu 95 to super maszyna i przez śmigła ekono nawet amerykanie planują zastąpić dorzutowe c-17 śmigłowymi maszynami A400....

Danisz
czwartek, 29 lipca 2021, 00:29

To czego wy używacie do "strasznia" Zachodu oni używają do walki z terrorystami i rebeliantami gdzieś w Azji albo Afryce - widzisz różnicę?

BUBA
środa, 28 lipca 2021, 18:00

Nie wolno tak mówić. To teraz jest już amerykański samolot. I w związku z tym jest słuszny ideologicznie. .................................................................................................................................................................................. A jak coś jest słuszne ideologicznie to jest najlepsze. Wystarczyło zmienić tabliczki znamionowe na sprzedanych razem z fabryką w Mielcu 3x M-28 Bryza by MON je kupił od nowego właściciela fabryki 6 godzin później finansując tym zakup PZL Mielec. Tak prywatyzował ją Paweł Stanisław Brzezicki z PiS, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu (w latach 2015–2017 podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej). DSP był wtedy gen. Błasiak pupil Kaczyńskich........................................... ................................................................................................................................................................................. CASA kosztowała wtedy prawie tyle co M-28 z UTC/Sikorsky, tyle że CASA była zdolna do roli AWACSa.. .................................................................................................................................................................................

Alexy
środa, 28 lipca 2021, 15:17

I co z tego? Samolot opracowali bracia Wright!!!

Gryźli
środa, 28 lipca 2021, 20:16

Pierwszy był Dedal a potem Stiepan Aeroplanow

biały
czwartek, 29 lipca 2021, 13:01

no chyba zapomniałeś o gościu który wprowadził balon na ciepłe powietrze , o pomysłach tego malarza wcześniejszych też zapomniałeś

Eter
środa, 28 lipca 2021, 22:37

I Łomonosow, a także wybitny Waliwdynkow. Oj było dużo tych ruskich geniuszy.

Fanklub Daviena i GB
środa, 28 lipca 2021, 17:47

Następny davienowaty, wierzący, że wszystko wynaleźli Amerykanie... Otóż nie, samolotu nie wynaleźli Amerykanie. I ten braci Wright tylko dlatego wzniósł się pierwszy w powietrze, bo startował z katapulty i był mniej zaawansowany technicznie od Bleriota. Pierwszą osobą, która wzbiła się samolotem startującym samodzielnie w powietrze był Brazylijczyk Alberto Santos-Dumont. Natomiast jako pierwszy szybownik figuruje Otto Lilienthal, choć wcześniej i na znacznie dłuższe odległości (ponad 1km) szybował z kościelnej wieży w Odporyszowie samouk rzeźbiarz Jan Wnęk i z jakiś tajemniczych przyczyn Polin tego nie nagłaśnia i nie reklamuje... :D

VIRTUS
czwartek, 29 lipca 2021, 08:48

A Czesław Tański to sroce spod ogona wypadł?

Alexy
środa, 28 lipca 2021, 22:24

Wszyscy oni mieli na pewno rosyjskich przodków!!!

gnago
wtorek, 3 sierpnia 2021, 18:26

? Rusinów jeśli już Rosjanie to dopiero xv wiek

Raf
środa, 28 lipca 2021, 17:40

A proch wymyślili Chińczycy !

leo
środa, 28 lipca 2021, 19:34

no i tu masz rację tylko co z tego wynika

Grzyb
środa, 28 lipca 2021, 13:56

Póki co to JASSM może być wynoszony przez F16 więc nie ma problemu. Pytanie brzmi czy Jankesi pozwolą nam ich użyć przeciwko ich nowym sojusznikom - Rosji?

biały
środa, 28 lipca 2021, 16:56

mamy niecałe 50 samolotów f-16 które w razie konfliktu w pierwszej kolejności będą brobić dostępu do naszego nieba , przydało by się coś co byłoby w stanie atakować cele oddalone od naszych granic o kilkaset km , jakbyśmy mieli jakieś nosiciele pocisków JASM było by miło , wiem od tego ma być Himars

Grzyb
środa, 28 lipca 2021, 23:03

W 2022 będziemy mieli 16 samolotów szkolnych Master. Ciekawe czy by dźwignęły takiego JASSMa? I ciekawe czy Jankesi by zintegrowali nam je z nimi.

gnago
środa, 28 lipca 2021, 16:45

ee zużycie tych śladowych ilości znikomo odbije się na siłach zbrojnych Rosji

Grzyb
środa, 28 lipca 2021, 22:58

He he, śladowe ilości, powiadasz? Mamy 70 pocisków JASSM ER o zasięgu 900km. O tych 40 o zasięgu 300 km nie wspomnę. Jednym takim JASSM ER możemy rozwalić elektrownię zasilającą Moskwę. Nie musimy burzyć miast, zabijać cywilów czy polować na kluczowe jednostki wojskowe. Wystarczy wyłączyć im prąd w Moskwę i Petersburgu.

realista
piątek, 30 lipca 2021, 09:08

900 km to na granicy zasięgu strzelając z Polski. Można znad Litwy, Łotwy, Estonii. Rosjanie podziękowaliby za taki pomysł. Mieli by wrzeszczcie pretekst by wkroczyć do któregoś z tych krajów. Zakładasz iż Rosjanie nie znają swoich słabych punktów? Jedna elektrownia by wystarczyła? Jesteś pewien? Oj coś mi się wydaje iż celnych trafień musiałoby być około 10 by takiej Moskwie odciąć prąd. Bez obrony przeciwlotniczej pewnie coś około 17-20 rakiet trzeba by odpalić (25 % tego co mamy). Uwzględniając obronę p.plotniczą 3x tyle 75% naszego stanu). Po czym osiągnęlibyśmy ogromny sukces. Ale propagandowy. Moskwa bez prądu!! Po czym lud Rosji domagałby się by Polakom odpowiedzieć za podłą napaść. Warszawa, Poznań, Gdańsk, Gdynia, Wrocław, Katowice. 6 głowic jądrowych nie muszą być większe niż 100-200kT i leżymy na łopatkach. Kto i czym im odpowie? Świat się oburzy, ONZ wystosuje protest, NATO i UE wyślą nam pomoc humanitarną. Rosja ogłosi iż to koniec konfliktu -Polacy ich napadli oni się bronili - i świat niech zapamięta tę lekcję. Świat odetchnie z ulga, nałoży sankcje na Rosję i wszyscy zapomną o sprawie.

Davien
sobota, 31 lipca 2021, 07:40

Wow kolejny co wierzy ze to na Rosje napadna:)) NO chyba ze CHińczyy, bo NATO nie ma takih planów. A po tych twoich głowicach jądrowych to dostałąb Rosja taka odpowiedz że Putin przez następne 200 lat by ze schronu pod uralem nie mógł wyjść.

Jato
środa, 28 lipca 2021, 16:45

To nie Biden, lecz Salvini, nowy sojusznik obecnej władzy, chodził po Moskwie w koszulce z wizerunkiem Putina.

Jato
środa, 28 lipca 2021, 16:45

To nie Biden, lecz Salvini, nowy sojusznik obecnej władzy, chodził po Moskwie w koszulce z wizerunkiem Putina.

JPC
środa, 28 lipca 2021, 13:36

an-28/m28 to całkiem przyzwoity samolot transportowy o właściwwościach STOL.... - i to wszystko. Cały powyższy artykuł opisuje, wyimaginowaną, technicznie nierealizowalną rzeczywistość. Już przebudowa do wersji B1R ujawniła że podatność tej maszyny do modyfikacji w celu wypełnienia podobnych zadań jest bardzo słaba lub żadna. Jedyny komentarz dla stwierdzeń typu "duży zapas masy użytecznej" czy "6h długotrwałości misji" - sa to bzdury wyssane z przysłowiowego palca a "407 km/h" to ten samolot nie jest w stanie osiągnąć nawet nurkując pionowo z pełną mocą silników - radzę autorowi dowiedzieć się co znaczy okreslenie "not to exceed speed" dla konstrukcji lotniczych i zapoznać się z obwiednią prametrów użytkowych tego płatowca.

Dawo
środa, 28 lipca 2021, 17:16

Wątpisz w dział marketongowy firmy LM.

JPC
środa, 28 lipca 2021, 20:58

ani przez chwile nie mialem watpliwosci ze ten artykuł wypłynął z tej krynicy prawdy wszelakiej....:D

środa, 28 lipca 2021, 14:21

Poczciwy C-47 to przyzwoity kiedyś samolot transportowy i to wszystko. C-130 to przyzwoity samolot transportowy i to wszystko. Potrzebują czegoś, co ma większe możliwości od EMB 314. Resztę sobie sam dośpiewaj.

CSERT
środa, 28 lipca 2021, 13:07

Aż muszę się zapytać dla czego dla naszej armii ten samolot nie jest proponowany ?

Chyżwar dawniej Marek
środa, 28 lipca 2021, 14:12

A co byś nim robił?

kmdr
środa, 28 lipca 2021, 16:55

Wiek. Tylko trzeba przestać się drapać po du.. , a zacząć się drapać po głowie(R).

Chyżwar dawniej Marek
środa, 28 lipca 2021, 20:52

To samolot pomyślany do zwalczania partyzantki. Jak ty sobie wyobrażasz go na naszym TDW? Śmiglak z PPK sprawdzi się lepiej od niego. Do przenoszenia reszty są myśliwce wielozadaniowe. Godziwym zastosowaniem pomijając transport oczywiście jest rozpoznanie. I do tego właśnie służą "Bryzy-bis". Choć wyobrażam sobie znacznie lepsze samoloty do tego. Przy tym wszystkim, co wpakowano do Bryzy, torped do zwalczania OP już w niej nie zmieścisz.

kmdr
środa, 28 lipca 2021, 23:09

Zawsze można wysłać parę. Jeden do wykrywania drugi do zwalczania. I tak będzie szybciej niż posłać jednostkę nawodną, a zwłaszcza, że za bardzo nie ma co. To tak, a pro po ZOP-u. I zawsze w ten samolot wejdzie więcej dronów niż zabierze śmigłowiec. I ze śmigłowców odpalanie to jest większy problem. A pułap "wypuszczenia" drona ma wpływ na jego zasięg. Ma się jedno i drugie można pokombinować. Można dać "płetwę na grzbiet" i zrobić latające stanowisko kierowania dronami. Wyższy pułap większy zasięg.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 30 lipca 2021, 11:32

Para to dwa samoloty. Tym samym podwójna załoga cztery silniki i tak dalej. Lepiej wyjdziesz używając większego samolotu. Od dawna mamy takie w wersji transportowej. US SOCOM to spora formacja o dość specyficznych wymaganiach działająca w różnych miejscach na świecie. Kupili sobie 23 Pilatusy PC-12. Do tego jeszcze MC-12 Liberty, których w sumie USA zamówiło 44 sztuki bodajże. Sprawdź jakiego rodzaju są to samoloty. Teraz chcą zastąpić jedne i drugie. Na dodatek w ten sposób, żeby mogły startować z byle czego i robić więcej niż potrafi Super Tucano. Gdyby Grom był większą jednostką niż jest i działał z większym rozmachem, takie samoloty mogłyby być dla niego jak najbardziej. Jeśli faktycznie powstaną, to może całkiem niegłupim pomysłem byłoby kilka sztuk dla naszych jednostek specjalnych.

Fanklub Daviena i GB
środa, 28 lipca 2021, 14:04

Bo za cenę jako proponują można kupić maszynę 2-3x większą? :D

Mig
środa, 28 lipca 2021, 21:29

Kolego zanim coś napiszesz to pomyśl... Cena może wynikać z wyposażenia. Wyposażenie może być dużo droższe od płatowca...

Fanklub Daviena i GB
czwartek, 29 lipca 2021, 09:04

Wiem jaka była cena podstawowego płatowca, którego MON nie chciał kupować. Natomiast po sprzedaży Amerykanom zakładów poniżej ceny złomu (54 mln zł!!!!!!!!!) a nieruchomości gratis i podniesieniu ceny 3x w górę (drożej od CASY!!!!) MON natychmiast złożył u Amerykanów zamówienie za 650 mln przy 200 mln zaliczki (przypominam, że chwilę wcześniej sprzedał zakłady za 54 mln zł!), gdy tymczasem jak zakłady były polskie, to nie mogły się doprosić nie o zaliczkę (o tym nie śmiały nawet marzyć!), ale nawet o rządowe gwarancje kredytowe pod podpisane kontrakty! Tak działa antypolska agentura w rządzie Polin umieszczona tam przez naszych okupantów! Oddaje w ręce okupantów nie za darmo ale ZA DOPŁATĄ polskie zakłady, które budowały pokolenia Polaków - po 1989 Polska poniosła porównywalne straty jak w IIWŚ, tyle że demograficzne polegały głównie nie na śmierci (ale sama "reforma" służby zdrowia Buzka to 10000 zgonów rocznie więcej niż przed reformą! Ile samobójstw spowodowała "reforma Balcerowicza" to rządy Polin nawet nie chcą podać!) ale na emigracji wielu milionów Polaków! Patriotycznym obowiązkiem każdego Polaka jest wyswobodzenie Polski spod obecnych okupantów i doprowadzenie do niepodległości Polski! :D

Viktor
środa, 28 lipca 2021, 12:59

Ceną biją us socom 28mln usd

Dr House
środa, 28 lipca 2021, 12:37

Przerobić podwozie, zamontować podwozie pod gondolami silników, przednie goleń przenieść na ogon i mamy nowoczsną wersję pzl-38 łoś. Brawo my.

Marek1
środa, 28 lipca 2021, 12:22

Szkoda wielka, że z Mielca idą do USA jedynie całkowicie podstawowe płatowce, a 90% wyposażenia dla pełnej wersji MC-145B montuje się w USA. W Polsce samolot ten jest mocno niedoceniany i poza 1 udaną zresztą próbą zastosowania go jako płatowca wskazującego cele dla rakiet p.okrętowych NSM na pełnym ich zasięgu(ok 220km) prawie nie ma on żadnych zastosowań. A przecież aż się prosi, by np. wersje patrolowe Bryz MW wyposażyć w syst. wykrywania(elektronika+pławy) i zwalczania OP(np. szwedzkie torpedy TP45/47) lub spróbować na bazie Bryzy choćby spróbować stworzyć polski mini-AWACS.

Fanklub Daviena i GB
środa, 28 lipca 2021, 18:12

Nie nadaje się do tego. An-28 powstał jako planowany następca An-2: do lotniczego transportu "wiejskiego", tylko bezpieczniejszego z uwagi na 2 silniki i o 2x większych zdolnościach przewozowych i do aeroklubów. W związku z tym miał mocną konstrukcję i podwozie do startów z łąk, przewymiarowane silniki do STOL, dużą prędkość wznoszenia. Ale w lotnictwie nie ma nic za darmo: maszynom "niewiejskim" o tej samej mocy silników drastycznie ustępuje prędkością, zasięgiem, ładunkiem użytecznym czyli rzeczami wpływającymi na ekonomię użytkowania. Dlatego nie nadaje się na AWACS czy samolot patrolowy, bo lepiej tu się sprawdzą maszyny z większym zasięgiem, prędkością i udźwigiem przy tych samych kosztach eksploatacji a patrolowce i AWACS nie mają wymogów "wiejskich" lotnisk. Natomiast dla specjalsów może to być interesująca propozycja: szybsza i o większym zasięgu oraz tańsze od helikoptera, "wiejskie" lotniska są jak najbardziej wymagane a podobieństwo do maszyn sowieckich jest dodatkowym plusem. Ogólnie transportowce na AWACS czy ZOP czy patrolowce raczej się słabo nadają, dlatego Rosja chce do tego używać Ił-114 a nie transportowego brata Ił-112 z tego samego projektu bo wersja "pasażerska" przy tych samych silnikach i wymiarach ma prawie 20% większy ładunek użyteczny i ponad 10% większą prędkość. Profile nośne, które dają STOL, powodują mała prędkość. Zastrzały, które dają mocny płatowiec, powodują opory lotu itp. Dlatego M28 na patrolowiec czy AWACS się nie nadaje.

Marek1
środa, 28 lipca 2021, 22:14

W twojej tyradzie NIE znalazłem ani 1 sensownego argumentu przeciwko mojej tezie ...

Davien
środa, 28 lipca 2021, 19:55

A co ma wspólnego Ił-112 z Ił-114 poza tym ze oba to maszyny Iljuszyna to juz ci nei napisali:)) Otóz nie maja nic, to nawet dwa rózne układy aerodynamiczne i konstrukcyjne:) Jak zwykle funkowi wszystko sie pomerdało:) Ale, ale czemu Rosja uzywa jako AWACS-y transportowych Ił-76??

Fanklub Daviena i GB
sobota, 31 lipca 2021, 11:19

Dokształć się znafco! Powstały w ramach tego samego projektu jako warianty konstrukcji. Myślano nad rozwiązaniem jak An-24 i An-26, ale uznano, że wersja stricte pasażerska jak Ił-114 z przyczyn, jakie wcześniej opisałem, będzie ekonomiczniejsza niż cywilna wersja transportowca Ił-112. Jak zwykle nie przepuściłeś okazji, by się ośmieszyć. AWACS Ił-76 wynika natomiast z rosyjskiej specyfiki: nie ma pasażerskich odrzutowców o wymaganym udźwigu, zdolnych do operacji z krótkich pasów baz myśliwskich w Arktyce (a tam AWACS Rosja najbardziej potrzebuje) bądź nawet przygodnych lotnisk i wytrzymujących polowe warunki serwisowania w Arktyce. Zachód nie ma takich uwarunkowań geograficznych, więc nie musiał stosować transportowca z własnościami STOL. Jak Zachód musiał mieć STOL i "polowe" warunki serwisowania to USA stworzyło E-2/C-2, który też ma budę "transportową", ale jak wymogów STOL i baz polowych, to wszyscy stosują na bazę ekonomiczny samolot pasażerski a nie transportowy "znafco"! :D

Davien
czwartek, 5 sierpnia 2021, 19:11

Dziecko, to dwie rózne konstrukcje całkowicie ze soba nie zwiazane: Ił-112 oblatano w 2019r a Ił 114 zaledwie 29 lat wczesniej. Ił-112 miał byc zastepca An-26 a Ił-114 nawiazywał do Ił-14. jeden to górnopłat transportowy przystosowany do lotnisk trawiastych( Ił 112).drugi to samolot pasażerski ( Ił-114) No dawno tak się nei usmiałem. Aha ,a po kiego AWACS o zasiegu 7500km działający z normalnych baz lotniczych musi byc maszyna STOL?? Gubisz się funku.

JPC
środa, 28 lipca 2021, 14:30

nie trzeba prosic - samolot 0810 przebudowano do standardu B1R bis - ma wyrzutniki plaw , MAD, FLIR, system rozpoznania ECM i nowszy radar.... wydajac kupe pieniędzy dowiedziono w ten sposób że płatowiec ten nie jest w stanie sensownie wypełnić zadań MPA, krótki czas patrolowania, brak zapasu masy użytecznej i wytrzymałości płatowca aby dodać jakiekolwiek uzbrojenie i zapas pław, brak możliwości zintegrowania awioniki z płatowcem, brak hermetyzacji kadłuba, zbyt niska predkość maksymalna.... i tak można wymieniać godzinami.

Wot
środa, 28 lipca 2021, 13:21

Oj były wieki temu w Skrzydlatej pomysły na to co napisałeś. Zasobniki Mars także..

Daniel J
środa, 28 lipca 2021, 12:52

Z tym mini-AWACS to nie jest zły pomysł choć bardziej bym widział przystosowanie to tego C-295. Zresztą Airbus opracował taką wersje.

dk.
środa, 28 lipca 2021, 12:22

Zapewne JASSM, czy pociski rosyjskie, podobnie zainstalować można w samolocie "cywilnym", z transponderem przedstawiającym się, jako lot komercyjny, przy tym samolot zarejestrowany w państwie trzecim. W każdym razie tak odczytuję prezentacje z rosyjskich międzynarodowych targów broni - baterie rakiet, ukryte w zestawie "cywilnych" kontenerów. Piszę truizmy, ale niektórych i tak to nie obudzi. I dalej zaklinać się będą na temat "konwencji zakazujących".

ACAN
środa, 28 lipca 2021, 14:05

Rakiety ukryte w cywilnych kontenerach . Chmmm tak to chyba terroryści postępują a nie dumne imperium z za Buga.

hws80
środa, 28 lipca 2021, 17:22

Oj tak. Kacapy są znane z respektowania umów.

środa, 28 lipca 2021, 17:02

No własnie moskvichi

dk.
środa, 28 lipca 2021, 17:01

Daj @Acan spokój, wojny to nie lekcje etyki. Jak postępowali Rosjanie ? Niemcy w II w.ś. ? Brytyjczycy, jako wojsko, byli znośni, ale już ich przywódcy urządzali planowe ludobójstwa. Churchill z pełną świadomością skutku i mimo licznych interwencji, zagłodził w Grecji co najmniej 300 tysięcy osób, w ciągu kilku pierwszych miesięcy 1942. I dopiero na kategoryczne żądanie USA wyłączył z blokady kontynentalnej import kasz, jednym, wskazanym, kontrolowanym statkiem, co powstrzymało masowe śmierci głodowe, na ulicach Aten. Co w jego pojęciu przyspieszyć miało rozwój partyzantki, przecinającej niemiecki szlak zaopatrzenia, bitwy o Afrykę. Czyli Churchill nieszczególnie różnił się w tym punkcie od hitlerowców, głodzących warszawskie getto. Ale wojnę wygrywa ten, kto działa skuteczniej.

Davien
środa, 28 lipca 2021, 19:58

Panie dk w 1942r Grecja była okupowana przez Niemców wiec daruj sobie bajki o Churchillu bo nie miał żadnego obowiązku pomagać hitlerowcom dostawami zywnosci. Ale i tak tego nie zrozumiesz biedny trollu.

dk.
czwartek, 29 lipca 2021, 11:37

Trochę szacunku wykaż dla HISTORII, biedny trolu amerykański. Możesz to sobie wszystko sprawdzić u czołowych brytyjskich historyków.

analitykPL
środa, 28 lipca 2021, 12:21

Polsko-amerykański M28 jest konstrukcja rozwojowa AN-14M, ówczesnego projektu ZSRR. O co chodzi z wykorzystaniem tej starej / podrasowanej konstrukcji do pocisków manewrujących AGM-158 JASSM - dobre pytanie, czy tylko jest ofertą dla naszego MONu ?. Ba - można to potraktować jako oferta dla "cieniasów", tłumacząc podobnym odbiciem radarowym jak AN-14M, tym bardziej uwzględniając zasięg ww. pocisków - co się nie robi dla kasy.

Davien
środa, 28 lipca 2021, 13:32

Oj pomerdał ci sie AN-14 z An-28 ale to w końcu zrozumiałę, na Syberii nie ucza takich drobiazgów:)

Bezcenne
środa, 28 lipca 2021, 16:34

Expert Davien nie wie, że An28 wywodzi się od An14!

JPC
środa, 28 lipca 2021, 13:46

An-28 był rozwinięciem An-14 - podobny układ aerodynamiczny i zbliżone rozwiązania strukturalne - kolega analitykPL rzeczywiscie pomieszał niektóre fakty - ale zasadnicze pytanie zadał celnie -po co?- cała koncepcja jest równie bzdurna co przystosowanie Pipera Cub do przenoszenia broni atomowej lub M28 do wypełniania zadań MPA.

Davien
środa, 28 lipca 2021, 20:01

Panie JPC kolega Analityk twierdził ze M28 to rozwojówka An-14M wiec nie miał racji. A co do robienia z Bryzy AWACSA czy ZOP to istotnie nie ma to sensu bo maszyna jest za mała. Natomiast na samolot dla SOCOM nadaje sie doskonale.

JPC
środa, 28 lipca 2021, 21:03

oczywiscie - do treningu spadochronowego i wożenia prezentów do baz do których trudno dostać się na kołach - do niczego innego raczej sie nie przyda.... nawet zawiezienie paru skrzynek amunicji bedzie problemem bez modyfikacji - słaba podłoga....

Davien
sobota, 31 lipca 2021, 07:50

Panie JPC, prosze sobie sprawdzić czym jest SOCOM i co robi a potem wypisywac swoje bajki.

JPC
poniedziałek, 30 sierpnia 2021, 22:15

z tego co wiem SOCOM zajęty jest pośpiesznym opuszczaniem Afganistanu po zwycieskiej kampani

khjjkl
środa, 28 lipca 2021, 12:13

Wszelkie akcje specjalne na rubieżach czy nawet czasem blisko swoich, gdy droga lądowa nastręcza trudności są możliwe właśnie dzięki takim niepozornym samolotom. Tam, gdzie nie sięga bardzo mocna obrona pplot tam takie samoloty mogą bardzo wiele zdziałać. Zastanawia mnie jak nisko mogą latać i jak skuteczne maja środki obrony i walki elektronicznej.

tagore
środa, 28 lipca 2021, 11:53

Interesujący pomysł dla Polski.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 28 lipca 2021, 14:13

Do czego? Na misje raczej się nie wybieramy.

miras
środa, 28 lipca 2021, 11:53

Chciałem zaznaczyć że jeden egzemplarz bryzy posiada głowice obserwacyjna. To jest bryza numer boczy 810,na pozostałych niestety są tylko lornetki

ja
środa, 28 lipca 2021, 17:40

no i?

Tweets Defence24