Polityka obronna

Wojskowy most powietrzny Rosja-Kazachstan nadal działa

Fot. Ministerstwo Obrony Rosji

Całą noc z 7 na 8 stycznia i cały dzień 8 stycznia utrzymywany jest most powietrzny pomiędzy Rosją a Kazachstanem. Rosyjskie samoloty transportowe przerzucają pododdziały swoich wojsk powietrzno-desantowych, a także pododdziały sojuszników. Operację zorganizowały państwa wchodzące w skład Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym czyli Armenia, Białoruś, Kazachstan, Kirgistan, Rosję i Tadżykistan.

Rosja zaangażowała do akcji pododdziały:

  • 38.Gwardyjskiej Brygady Dowodzenia (JW nr 54164) z Miedwieżi Oziera k. Moskwy
  • 45.Samodzilenej Gwardyjskiej Brygady Specjalnego Przeznaczenia (JW nr 28337) z Kubinki k. Moskwy;
  • 31.Samodzielnej Gwardyjskiej Brygady Desantowo-Szturmowej (JW nr 73612) w Uljanowsku;
  • 98.Gwardyjskiej Swirskiej Dywizji Powietrzno-Desantowej im. 70-lecia Wielkiego Października (JW nr 65451) w Iwanowie.
Fot. Ministerstwo Obrony Rosji
Fot. Ministerstwo Obrony Rosji
Fot. Ministerstwo Obrony Rosji

Z Rosji samoloty transportowe An-124 i Ił-76 startują z trzech lotnisk. Z podmoskiewskiego lotniska Czkałowskij startują maszyny z pododdziałami 38.Brygady i 45.Brygady. Z Lotniska Iwanowo-Północny startują samoloty z żołnierzami 98.Dywizji, a z lotniska Uljanowsk-Wschodni z żołnierzami 31.Brygady.

Czytaj też

Most powietrzny utrzymuje około 5 samolotów An-124 i około 70 samolotów Ił-76. Łącznie to około dwóch trzecich rosyjskiego wojenno-transportowego lotnictwa. Tylko nieliczne samoloty uruchamiają transpondery widoczne na cywilnych stronach internetowych śledzących światowy ruch powietrzny. Nawet te maszyny, które mają włączony transponder przed wejściem w przestrzeń powietrzną Kazachstanu wyłączają go. Czasami na chwilę uruchamiają go w Kazachstanie, np. tuż po starcie, ale zazwyczaj bardzo szybko jest wyłączany. Dzisiaj rano na chwilę uruchomił go Ił-76MD o numerze rejestracyjnym RA-76713. Jest to rosyjska maszyna wojskowa, ale często używana przez 224.Oddział Lotniczy. Są to „cywilne" linie lotnicze używające do lotów transportowych „wynajęte" od wojska samoloty.

W Kazachstanie rosyjskie samoloty lądują na lotnisku Ałmaty i na lotnisku wojskowym Żietygien (do 1993 roku Nikołajewka). Oba lotniska są całkowicie pod rosyjską kontrolą. W trakcie pierwszych lotów przewożeni byli głównie żołnierze z podręcznym wyposażeniem oraz pojedyncze samochody dowodzenia, łączności i walki radioelektronicznej. W kolejnych lotach zaczęto przewozić bojowe wozy desantowe, samochody terenowe, ciężarowe i opancerzone, a nawet samochody-cysterny z paliwem.

Czytaj też

W drodze powrotnej rosyjskie samoloty zabrały już pierwszych turystów, którzy chcieli jak najszybciej opuścić Kazachstan. Na niedzielę 9 stycznia zapowiadana jest większa akcja powrotu rosyjskich obywateli do kraju. Muszą oni dotrzeć na lotnisko sami, mogą zabrać po jednej walizce z bagażem i muszą liczyć się z niewygodami lotu samolotem transportowym. Również załadunek do samolotu będzie odbywał się o własnych siłach bez pomocy kazachskiego personelu lotniskowego.

Fot. Ministerstwo Obrony Rosji
Fot. Ministerstwo Obrony Rosji
Fot. www.flightradar24.com
Fot. www.flightradar24.com

Po rozmachu operacji przerzutu wojsk widać, iż Rosja po raz kolejny demonstruje swoje zaangażowanie w niesieniu pomocy swoim sojusznikom. Przy okazji demonstruje swoje możliwości natychmiastowego działania w odległym rejonie. Nie przypadkowo do tej operacji zostali wyznaczeni żołnierze Wojsk Powietrzno-Desantowych, podlegających bezpośrednio Ministerstwu Obrony Narodowej, a nie dowódcom poszczególnych okręgów wojskowych. Również dlatego dowódcą „sił pokojowych" został rosyjski dowódca Wojsk Powietrzno-Desantowych gen. płk Andriej Sierdjukow.

Komentarze