Polityka obronna
NATO rozmieści samoloty AWACS w Rumunii
NATO poinformowało, że rozmieści samoloty obserwacyjne AWACS w Bukareszcie w Rumunii. Samoloty przylecą do Rumunii 17 stycznia 2023 – podano w komunikacie NATO.
NATO w komunikacie prasowym na swojej stronie poinformowało, że rozmieści samoloty obserwacyjne Airborne Warning and Control System (AWACS) w Bukareszcie w Rumunii. Przybycie samolotów jest planowane na 17 stycznia bieżącego roku, maszyny wylądują Otopeni, w pobliżu Bukaresztu- są częścią floty 14 samolotów NATO Boeing E-3A AWACS, zwykle bazujących w Geilenkirchen w zachodnich Niemczech. Ich obecność ma na celu wzmocnienie obecności Sojuszu w regionie oraz monitorowanie rosyjskiej aktywności - jak podano w komunikacie. Planuje się przebazowanie 3 maszyn.. Około 180 wojskowych będzie stacjonować w rumuńskiej bazie lotniczej w Otopeni, aby zapewnić wsparcie dla samolotów. Misja będzie trwała kilka tygodni - podało NATO.
#NATO deploys AWACS surveillance planes to Romania
— NATO (@NATO) January 13, 2023
The Airborne Warning and Control System aircraft will support the Alliance’s reinforced presence in the region and monitor Russian military activity
AWACS prowadziły regularne patrole nad Europą Wschodnią i regionem Morza Bałtyckiego, aby śledzić rosyjskie samoloty wojskowe w pobliżu granic NATO od czasu wojny rosyjsko-ukraińskiej. NATO wzmocniło swoją obecność także poprzez wysłanie dodatkowych grup bojowych do Rumunii, Bułgarii i Słowacji.
Samolot AWACS może j działać w powietrzu przez osiem i pół godziny na wysokości 9000 metrów. Podczas lotu samolot może monitorować obszar prawie tak duży jak Polska, czas lotu można wydłużyć dzięki tankowaniu w powietrzu.
Czytaj też
Od nazwy maszyn Boeing E-3A AWACS (pierwotnie zwanych Sentry),pochodzi potoczna nazwa używana do określania całej tej klasy samolotów . Skrót AWACS pochodzi od słów „Airborne Warning and Control System" czyli System Ostrzegania i Kontroli Powietrznej. Charakterystycznym elementem tego samolotu, opartego na pasażerskim Boeingu 707-320B jest ponad 9 metrowy „talerz" umieszczony nad kadłubem, w którym znajduje się obrotowa antena stacji radiolokacyjnej. Umożliwia ona wykrywanie nisko lecących celów powietrznych z odległości 400 km.
Czytaj też
Obecnie samoloty tego typu wykrywają i śledzą nie tylko cele powietrzne, ale również morskie i lądowe z odległości kilkuset kilometrów. Nowoczesne komputery pozwalają przetwarzać i magazynować ogromne ilości danych, na przykład dając możliwość prześledzenia trasy jaką wybrany obiekt pokonał w czasie, gdy znajdował się w zasięgu radaru. Umożliwia to wykrywanie nie tylko okrętów wojennych czy celów powietrznych i ustalenie skąd przybywają i gdzie zmierzają, ale też śledzenie kolumn pojazdów czy ruchu na drogach. Daje ogromne możliwości rozpoznawcze, wywiadowcze i de facto bojowe.
Czytaj też
Wykrycie to pierwszy i niezbędny punkt dla eliminacji każdego typu celu. Obecnie samoloty wczesnego ostrzegania pełnią nie tylko rolę powietrznego stanowiska wykrywania i naprowadzania maszyn bojowych, ale też wykonuje zadania rozpoznawcze, obserwacyjne, wyszukują cele jak i prowadzą działania wywiadowcze (ISTAR). Często pełnią też rolę powietrznego stanowiska dowodzenia, choć dane rozsyłane są z nich w czasie rzeczywistym do systemów dowodzenia i zarządzania polem walki. Jest to więc platforma bardzo funkcjonalna i wielozadaniowa a dla przeciwnika poważny problem i wyjątkowo wartościowy cel. Dlatego maszyny tego typu krążą zwykle z dala od obszaru działań bojowych i są silnie chronione.
Daro73
Polska powinna mieć swoje samoloty klasy AWACA w dla zwiększenia możliwości rozpoznania celów powietrznych, lądowych i morskich.