Siły zbrojne
Leonardo wspiera maszyny AWACS NATO
![Fot. Leonardo](https://cdn.defence24.pl/2021/04/15/800x450px/8JzbKlj1fEL9Pap2QW8rz3GBrBsdjqJyEdRqMQKk.xqon.jpg)
Jak podał włoski koncern Leonardo, ich lotnicza programowalna radiostacja została wybrana przez firmę Boeing, jako element wyposażenia samolotów AWACS, używanych przez NATO. Flota maszyn lotniczego systemu ostrzegania i kontroli E-3A ma utrzymać zdolność operacyjną do 2035 roku.
Leonardo uzyskał kontrakt od firmy Boeing na dostarczenie swojej nowej programowalnej radiostacji SWave® Airborne SDR SRT-800 dla NATO-wskiej floty samolotów E-3A Airborne Warning and Control System (AWACS) - Lotniczego Wczesnego Ostrzegania i Kontroli. Będąc jednym z nielicznych zasobów posiadanych i użytkowanych bezpośrednio przez NATO, flota AWACS jest modernizowana przez firmę Boeing tak, aby utrzymać jej pełną zdolność operacyjną do 2035 roku w ramach programu Final Lifetime Extension Programme (FLEP).
Radiostacje SRT-800 Leonardo zapewnią flocie AWACS bezpieczną i odporną na ataki cybernetyczne łączność powietrze-powietrze oraz powietrze-ziemia.
Czytaj też: AWACS nad Warszawą
Leonardo podkreśla w komunikacie, że dzięki niewielkim rozmiarom, wadze i zapotrzebowaniu na energię, radiostacja SRT-800 może znaleźć się na wyposażeniu większości statków powietrznych w kategorii stałopłatów i wiropłatów, zarówno załogowych jak i bezzałogowych. Jak podaje koncern, jedna radiostacja SRT-800 zastępuje szereg urządzeń awioniki, które tradycyjnie stanowiły odrębne jednostki, takich jak radio UHF/VHF, SATCOM, SINCGARS czy urządzenie kryptograficzne.
W ramach kontraktu Boeing zintegruje radiostacje SWave® Airborne SDR SRT-800 z systemami misji maszyn E-3A. Ponieważ radiostacje są programowalne, możne je w razie potrzeby całkowicie przekonfigurować poprzez aktualizację oprogramowania bez modyfikacji sprzętowej. Radiostacje są zgodne ze standardem Software Communications Architecture (SCA - architektura oprogramowania komunikacyjnego).
Pierwotnie zaprojektowana jako podwyższona platforma radarowa, maszyna E-3A ewoluowała przez ponad 30 lat, aby sprostać realiom geopolitycznym. NATO-wskie Powietrzne Siły Wczesnego Ostrzegania i Kontroli stały się zasadniczym elementem zdolności Sojuszu do zarządzania bitwami powietrznymi i zachowały znaczenie operacyjne poprzez kolejne programy modernizacyjne.
Obecnie w służbie jest 14 maszyn tego typu, operują one z niemieckiej bazy w Geilenkirchen. Od 2014 roku częściej wykonują misję nad wschodnią flanką NATO. Obecnie trwają prace koncepcyjne dotyczące sposobu zastąpienia tych ważnych i ciągle modernizowanych, ale coraz starszych, bazujących konstrukcyjnie przecież na Boeingach 707 samolotów.
![Reklama](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2020-12-01/qknwfl_ReklamaOryirakietygra.jpg)