Reklama

Polityka obronna

Gripeny wylądowały w Brazylii

Pierwsze dwa seryjne myśliwce Gripen E, nazwane F-39 Gripen przez brazylijskie siły powietrzne (FAB), znajdują się już w Brazylii. Samoloty przybył do kraju w ostatni piątek, 1 kwietnia, do portu Navegantes i kilka dni temu zakończyły swój pierwszy lot w kraju.

Reklama

Oba samoloty przyleciały z międzynarodowego lotniska Navegantes do Gripen Flight Test Center w fabryce Embraer w Gavião Peixoto. Loty wykonało dwóch pilotów brazylijskich Sił Powietrznych, którzy uczestniczyli w szkoleniach w Szwecji. Lot do Gavião Peixoto trwał około 50 minut i odbył się zgodnie z planem.

Reklama

Dla dowódcy brazylijskich sił powietrznych generała Carlosa de Almeidy Baptisty Juniora przybycie pierwszych dwóch samolotów operacyjnych stanowi kamień milowy w obronie narodowej przestrzeni powietrznej Brazylii.

Czytaj też

„Przybycie samolotu jest wynikiem projektu, który od początku dążył do zwiększenia naszych zdolności odstraszania, a także miał na celu wspieranie badań i rozwoju przemysłowego w Brazylii. - samoloty misyjne, które będą głównym atutem gwarantującym suwerenność brazylijskiej przestrzeni powietrznej" – podkreślił dowódca.

Reklama

Nowe myśliwce pozostaną w Gripen Flight Test Center do czasu uzyskania przez samoloty Wojskowego Certyfikatu Typu, po czym zostaną przeniesione do Anápolis na końcowe etapy fazy dostawy.

„Brazylia aktywnie uczestniczy w rozwoju, kampanii testów w locie i produkcji myśliwców w ramach szerokiego pakietu transferu technologii do brazylijskiego przemysłu obronnego. Przybycie dwóch seryjnie produkowanych samolotów jest wynikiem tej wspaniałej współpracy" – podkreślił Jonas Hjelm, starszy wiceprezes i szef jednostki biznesowej Aeronautics w Saab.

Czytaj też

Oba myśliwce są częścią pakietu 36 samolotów Gripen E/F zakupionych przez brazylijskie siły powietrzne w 2014 roku. Ta wersja w odróżnieniu od poprzednich posiada kadłub dłuższy o 0,8m, większą rozpiętość skrzydeł. Moc silnika ma zostać zwiększona o 22%, pozwalając na wydłużenie zasięgu operowania do 4075 km. Całość zmian spowodowała zwiększenie masy startowej z 14 do 16,5 tony.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. vivek

    FA18 to 77 mln USD czyli podobnie

  2. Ajot

    Lepsze czy gorsze od f16?

    1. Valdore

      Gorsze

    2. Gnom

      Valdore, a kto ma wiesze możliwości działania w sytuacji takiej jak na Ukrainie? Niestety F-16 nie powstał do działania z przygodnych lądowisk jak MiG-29 ani do DOL. Za nisko, za dużo, za delikatnie. F-16 jak już przetrwa na ziemi i wystartuje to zapewne będzie lepszy, jak już przetrwa na ziemi i wystartuje ...,

    3. Valdore

      Gnomie, o wiele większe mozliwości ma akurat F-16 w odniesieniu do takich działań jak na Ukrainie. F-16 Gnomie bez przeszkód działają z DOL-i a akurat Gripen szybciej coś złapie z pasa startowego od F-16 Gripen z ladowisk przygodnych nie da rady działąć, podobnie jak F-16 czy MiG-29M/MiG-35 czy nowe wersje Su-27/30/35.