Reklama

Były szef MON pyta o redukcję zakupu Apache

Śmigłowce szturmowe AH-64 Apache z Combat Aviation Brigade, 1st Infantry Division (U.S. Army) podczas ćwiczenia „Combined Resolve 25-2” na poligonie Hohenfels w Niemczech.
Autor. st. szer. spec. Damian Łubkowski / 18. Dywizja Zmechanizowana

Były szef resortu obrony narodowej Mariusz Błaszczak złożył interpelację poselską w związku z „docierającymi do niego informacjami dotyczącymi planowanej rewizji kontraktu na 96 śmigłowców uderzeniowych Apache”.

Mariusz Błaszczak w swojej interpelacji skierowanej do MON zadał trzy pytania:

  1. Czy prawdą jest, że resort obrony narodowej planuje renegocjować umowę na 96 śmigłowców Apache i docelowo zmniejszyć liczbę pozyskiwanych maszyn?
  2. Jeśli odpowiedź na pytanie nr 1 jest twierdząca, proszę o informację, o ile śmigłowców zostanie zmniejszony kontrakt.
  3. Jeśli odpowiedź na pytanie nr 1 jest twierdząca, proszę o informację, jakie są przyczyny podjęcia decyzji o zmniejszeniu liczby pozyskiwanych śmigłowców.

Czytaj też

Reklama

Polska zakupiła 96 śmigłowców AH-64E Apache Guardian w sierpniu 2024 roku. Umowa międzyrządowa na ich pozyskanie wraz z pakietem wsparcia eksploatacji, szkolenia i uzbrojenia miała wartość 10 mld dolarów, a dostawy przewidziano w latach 2028-2032. Po jej realizacji Polska ma stać się największym użytkownikiem śmigłowców Apache Guardian (i w ogóle Apache po Stanach Zjednoczonych).

Czytaj też

Wniosek o dostawę 96 śmigłowców Apache Guardian został wysłany na przełomie sierpnia i września 2022 roku, a niemal rok później zgodę na transakcję wyraził Departament Stanu USA i Kongres. Realizacja kontraktu będzie wymagała wzmocnienia struktur Lotnictwa Wojsk Lądowych, bo wcześniej dysponowały one (przed przekazaniem części śmigłowców Ukrainie w 2023 roku) zaledwie około posowieckimi 30 Mi-24. Pozyskanie Apache jest częściowo finansowane z Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. Polska podpisała też w 2025 roku oddzielną umowę na leasing ośmiu śmigłowców w wersji AH-64D, aby przyspieszyć proces szkolenia i budowania zdolności. Pierwsze śmigłowce zostały już dostarczone.

Reklama
WIDEO: Czy wojsko zdało egzamin? Rosyjskie drony nad Polską
Reklama

Komentarze (18)

  1. Fan

    Wymienić kilkanaście Apachci na 15 -20 Chinooki. W dywizji może być 12-14 AH-64. E. PS podobno Boeing zmówił już silniki do naszych śmigłowców. Inna sprawa należałoby wymienić kilkadziesiąt Fafików na eskadrę samolotów F-35 co jest mało realne. Ciekawe czy z FA-50pL dałoby się zrobić jednoosobowy samolot z większym udźwigiem .

    1. Anty 50 C-cali

      z Szinuka chcesz strącać drony? W tej roli Apacz robi u Izraelitów AF! Niszczyciele dronów na wczoraj!! potrzebne. CH47 robi za fajny cel, odpowiedzialny za największe straty śmiglaków- ot choćby zasadzkę na "załatwiaczy Bin Ladena".

    2. TasJI

      Krążą pogłoski, że Korea Południowa zamierza przebudować FA-50 na wersję jednomiejscową. Filipiny o to poprosiły, a projekt ma zostać ukończony do 2028 roku. Jednak wygląd zewnętrzny pozostaje niezmieniony. Plan zakłada jedynie usunięcie tylnej kabiny i zainstalowanie w jej miejscu zbiornika paliwa.

  2. LJMW

    Bardzo dobrze te 96 sztuk to sen chorego polityka. Raz, że to dziadostwo jest cholernie drogie w zakupie, a w utrzymaniu jeszcze droższe. Dwa wyszkolenie kilkuset pilotów zajmie z 20 lat o ile się w ogóle uda. Trzy nie podlecą blisko linii frontu bo zbędą zbyt cenne i za dużo tam będzie wrogich dronów, a strzelać z 20-30 km można z tańszego śmiglaka lub użyć własnych bezzałogowców. Po czwarte są pilniejsze potrzeby niż bardzo drogie, mało obecnie użyteczne Apacze, a kołdra robi się krótka.

    1. Anty 50 C-cali

      po 5-te jest filmik z artykułu z-cy Redaktora Defence jak kulki 30mm Apacza załatwiają dron bojowy. Który jakoś przyplątał się w okolicy super drogich antyrakiet Izraela. W Apaczu jest 1 pilot, a ten z przodu w kabinie to może być sobie księciuniem i pilotować joystiki

    2. user_1048266

      Anty50... Te drony to można zestrzeliwać z każdego śmigłowca, nie potrzeba do tego Apacha

    3. Czytelnik D24

      @user Potrzeba bo Apache ma radar i działko 30mm z amunicja programowalną.

  3. Seb66

    Nie byłoby problemem gdyby nawet zredukowali to zamówienie o połowę. Problemem JEST , ze W ZAMIAN KOMPLETNIE NIC nie kupią co EFEKTYWNIE ZAGROZI jakiemukolwiek wrogowi Polski! Żadnych systemow antydronowych, żadnych rakiet plot, żadnych masowych dronow ani powieyrznych ani lądowych, żadnych masowych niszczycieli czołgów czy mobilnych systemów plot dla czołgów czy haubic. Przyklad? Zamiast smiglowcow UZBROJONYCH - zapowiwdzieli zakup śmigłowcow SZKOLNYCH! To rzad SZKODNIKOW.

  4. Seb66

    Błaszczak to ten który nie kupił do WP ani 1 szt żadnego nosiciela ppk? Ten sam. który zablokował zakupy polskich radarow Liwiec. czy wycofał polskie radary z Pilicy ? Ten sam który zamówił 600 haubic ale nie kupił amunicji? Ten który sabotował Languste2 oraz Feniksy? Ten który NIE kupił Pirata, zablokował rozwoj Moskita? Który zapowiadał "zdolności porównywalne z AEGIS " dla Miecznikow a skończył na......CAMM? To ci "fachowiec"!!

  5. ALBERTk

    Tak się wykańcza polską armię. Jeszcze za niedługo usłyszymy, że robią rewizję kontraktów na Narew i Wisłe.

    1. Davien3

      Na Wisłę jak najbardziej, może w końcu kupia jakies pociski niskokosztowe zamiast tych zabawek CAMM o zasięgu 25km. Na Narew tez by się przydało rozszerzyc licencję na kolejne wyrzutnie i pociski. Bo PiS nawet to skopał kupując za mało

  6. Granat

    Należało zamówić od początku 48 + 48 w opcji. Totalną porażką było wykonywanie bezmyślnych rozkazów Błaszczaka który teraz jest oskarżony o zdradę państwa.

    1. Anty 50 C-cali

      ...przez Tych którzy mieli oddać Tamtą stronę Wisły. Kazek Wielki, ten z banknotu 50 zeta, wiesz? przewraca się w grobie.

  7. LMed

    Oj..., to był tylko taki żarcik z pogrzebu Czytelniku drogi.

    1. Anty 50 C-cali

      Oj oj nie żarcik! Niedawno pan Tusk obwieścił jak to wystartowali z poziomu rocznej produkcji w 2023 amunicji 155mm, jaką Ukraińcy wystrzeliwali dobowo wiosną tego 2023. Jego to edyktu zasługa zwiększenia produkcji - czyli trzeba zabrać komu....

  8. szczebelek

    To byłaby głupota nie chodzi o zmniejszenie zamówienie tylko o fakt, że sami negocjowali kontrakt, sami podjęli decyzję o zakupie 96 sztuk podpisując umowę wykonawczą. Trzeba było zmniejszać zamówienie przed podpisaniem umowy chyba, że to był element kampanii prezydenckiej kandydatów koalicji na prezydenta 🤣🤣🤣

    1. LMed

      Oj tam kolego, na Caracale też była umowa, hehe.

    2. Anty 50 C-cali

      he @LMed kolego Caraczali miało być 70 od lutego 2012, hehe jak Donek I odleciał do Brukseli - Tutsi zjedli 20 - do poziomu 50 hehehe. 2014

  9. Remov

    A kiedy chcą negocjować offset i produkcję w Polsce?

    1. LMed

      Hehe Remov, pomyliłeś kompletnie tematy. To poprzednicy wynegocjowali offset i produkcję w kraju haubic K9 przecież.

    2. szczebelek

      @LMed Chybiłeś są wypowiedzi, że obecne kierownictwo wywaliło offset na K9 do kosza.

    3. Czytelnik D24

      @LMed Niczego nie wynegocjowali bo negocjacje trwają nawet teraz gdy umowy są podpisywane.

  10. M.M

    Pomysł dobry, ale spóźniony o rok. Trzeba było o tym myśleć przed podpisaniem. Teraz będzie ciężko cokolwiek poprawić.

  11. Myślenie ma przyszłość

    Pan Błaszczak po raz kolejny, daje przykład całkowitego braku znajomości realiów wojskowych jakby świat zatrzymał się na wojnie w Iraku. Słucha tylko amerykańskich lobbystów, których siła przekonywania jest przeogromna, ale tylko w tym co oni pokazują. Jeżeli Błaszczak miałby, choć trochę pojęcia to wziąłby pod uwagę, że za 1/3 sumy zakupu tych śmigłowców można byłoby zakupić całą Orkę 3 okręty podwodne. Wystawić dywizję wojska tak jak 18 DZ to nigdy by tego badziewia nie zamówił, a teraz nie zadawał głupich pytań, bo tyko się kompromituje. A włażenie w tyłek Amerykanom, używając słów prezydenta Trumpa, co prawda mówił o całowaniu, nijak się ma do naszego bezpieczeństwa. Nie ulega żadnych wątpliwości, że Trump dąży z uporem maniaka do zbliżenia z Rosją z Chinami mając chęć na podział małych państw między mocarstwami. Stąd ten niby chaos, a to strategia. Europa jest najlepszym kąskiem, bogata i bezbronna a co najważniejsze podzielona. Podzielona to słowo klucz. Nie wierz mi tylko myśl.

    1. Franek Dolas

      Oczywiście myślenie ma przyszłość ale wiedza jest rówie ważna. Umowę na zakup Apache po roku zwłoki podpisał przecież KK ogłaszając oczywiście wielki sukces negocjacyjny. A po roku chce ją renegocjować? Kpiny w żywe oczy, narcyzm.i niekompetencję w pełnej krasie.

  12. Hmmm.

    A po co ich aż 96? AWACSA by kupili w to miejsce,,albo tankowce powietrzne.

    1. Remov

      Tyle jest potrzebnych dla 6 dywizji

    2. Essex

      zdaje się że dla fregat nie kupiono ani jednej maszyny, nie ma też nowoczesnych smigłowców transportowych a o śmiglakach do szkolenia z litości nie wspomnę.....za chwile pożegnamy się z MI14 w MW zostana nam 4 AW101 z czego lataja może 2....lista potrzeb jest olbrzymia a cena za zakup i obługę ApACHE raczej nie dla MON

    3. Al.S.

      Na tym forum zawsze broniłem decyzji o zakupie AH64, ale uważam że sztywne trzymanie się zasady - jedna eskadra dla dywizji, jest bez sensu. Osobiście nie odmawiam śmigłowcom bojowym znaczenia na obecnym polu walki, ale sporo się na nim ostatnio zmieniło, więc do tematu należałoby podejść bardziej elastycznie. Skoro bowiem działania śmigłowców mają teraz wspierać współpracujące z nimi drony, oczywistym wnioskiem jest, że zmniejsza się liczba śmigłowców, potrzebnych do wykonania tych samych zadań. Jeśli śmigłowiec wyposażony w wieżę MUM-T ma być od teraz głównie latającym centrum dowodzenia dla dronów, oznacza to, że można ich posłać mniej, bowiem broni na pole walki dostarczą drony. Tutaj jest temat do bardzo poważnej analizy, w tym integracji rodzimych rozwiązań, np z systemu Gladius.

  13. logan

    Koszty utrzymania takiej floty śmigłowców nas zjedzą. Żeby chociaż były produkowane w Polsce, a tak będziemy utrzymywać pracowników w Stanach. Jest to jeden z najbardziej bezsensownych zakupów poprzedniego ministra MON, chodzi o ilość. Jeżeli już musimy kupować u Amerykanów to z sensem np. kolejne samoloty F-35 czy transportowe śmigłowce CH47 albo kolejne zestawy Patriot. Potrzeb mamy mnóstwo, kasy mało więc wydawajmy ją z głową.

  14. eee

    Nagle się okazuje że mi 24 też potrafią nisko latać, bo lata się nad ziemią, że brakuje kasy że drony polują i niszczą wszystkie czołgi i śmigłowce, że można kupić i orkę i gripen jest zajebisty, a nie mamy plot i zabezpieczenia przeciw dronom. Flotę bym zaczął budować od dronow, zestawów przeciw nim oraz obrony bezpośredniej. Armię ladową podobnie, ...

  15. MiP

    I powinna być redukcja a za zaoszczędzone pieniądze dokupić F-35

    1. QVX

      Albo zamienić na CH47.

    2. Remov

      Boeing się na to nie zgodzi

    3. Myślenie ma przyszłość

      Remov - lepiej zapłacić karę wynegocjowaną przed międzynarodowym sądem . Niż dać się tak nędznie oskubać. Już płaciliśmy za francuskie wiropłaty, tamte jako wielozadaniowe miały sens, te uderzeniowe, bez pocisków, żadnego. Pociski latające na 8 km, kierowane laserem to żałość i rozpacz, śmierć 2 pilotów to cena tego szmelcu. Bo tego Apacza nie szkoda niech sobie polata w krainie Wielkich Łowów, tam jego miejsce w dobie bezzałogowców.

  16. Adim

    Podobno chcą zmniejszyć ilość ah64 a w zamian wziąć ch47. Oby to była prawda i udało się dogadać i zrezygnować z tej idiotycznej liczby 96 szt. Bardziej potrzebujemy ciezki śmigłowiec transportowy

  17. Damian44

    Zacznijmy od tego, że USA i boeing nie mają w tym żadnego interesu i się nie zgodzą. Inne kraja rezygnują a dzięki Polsce zakład ma pracy na wiele lat. Czemu mają to odpuszczać i nam iść na rękę ? Poza tym pod taką ilość była negocjacja offsetu, więc i tutaj byłoby larum przy mniejszej ilości. Chyba, że za jakieś kosmiczne pieniądze/kary itp. Inaczej tego nie widzę.. Trzeba było myśleć wcześniej. To jest raz. Ale nawet jeśli zapłacilibyśmy im jakąś karę lub obowiązek w miejsce zmniejszonego wolumenu zakup innych ich produktów to i tak uważam, że trzeba to rozważyć. Obecna ilość to jest przesada i będziemy tego docelowo żałować. Eksploatacja i koszty z tym związane, wyszkolenie załóg itd nas po prostu zniszczą. Moim zdaniem połowa z tego byłaby wystarczająca, a za zaoszczędzone środki można kupić Chinooki, które też są nam potrzebne. Zwłaszcza, że to też boeing.

  18. Dr. Pavl Kopetzky

    To tylko lewica komuna esbecja pacyfizm UE Zachód Europa etc.... Tolerancya równość ochlokracya PRL bis Postęp! War AD 2025

Reklama