- Wiadomości
Polacy wydają coraz więcej na gry wideo
Polacy wydali w 2018 roku ponad pół miliarda dolarów na gry wideo. Polska stała się w ten sposób drugim rynkiem gier w Europie Środkowo-Wschodniej i ósmym w całej Europie. Przy czym prawie co piąty Polak miał styczność z jednym lub kilkoma produktami firmy Wargaming produkującej i wydającej takie tytuły jak: „World of Tanks”, „World of Ships” i „World of Warplanes”.

Newzoo, światowa firma zajmująca się analizami rynku dla gier wideo, eSportu i gier mobilnych w kooperacji z firmą Wargaming ujawniły dane dotyczące polskiego rynku gier wideo. Wynika z nich, że w 2018 roku Polacy wydali w tym segmencie popkultury 541,5 miliona dolarów (około 2 057 700 000 złotych). Oznacza to wzrost w porównaniu do roku 2017, kiedy te koszty oceniono na 503,6 miliona dolarów. Wydatki z pierwszych trzech miesięcy wskazują, że ta tendencja wzrostowa w 2019 roku będzie się nadal utrzymywała sięgając poziom 574,4 miliona USD.
Oceniając 2018 rok firma Newzoo analizowała w sumie pięć sektorów gier komputerowych. Według tych szacunków polscy gracze wydali na:
- Gry mobilne na smartfony – 157 800 000 USD;
- Gry PC pudełkowe/pobierane – 152 600 000 USD;
- Gry konsolowe – 151 700 000 USD;
- Gry mobilne na tablety – 58 400 000 USD;
- Gry PC przeglądarkowe – 21 100 000 USD.
Spadek (o 7,8%) odnotowano jedynie w przypadku gier przeglądarkowych, co dla analityków jest sygnałem, że ten segment rynku coraz bardziej będzie tracił na znaczeniu. We wszystkich pozostałych sektorach podlegających ocenie odnotowano wzrosty. Największy wzrost obrotów w 2018 roku odnotowano w przypadku gier mobilnych na smartfony (+12.49% z poziomu 140 300 000 USD w 2017 r.).
Pierwsze miejsce utraciły natomiast gry na komputery osobiste, których kupiono jednak również więcej (o 4.66% z poziomu 145 800 000 USD w 2017 r.). O wiele bardziej wzrosły natomiast wydatki Polaków na gry konsolowe (wzrost o 8.12% ze 140 300 000 USD w 2017), które zaczynają doganiać te, jakie przygotowuje się na komputery osobiste.
Branża gier komputerowych jest jedną z najbardziej dynamicznych gałęzi światowego i polskiego przemysłu, także jej rozwojowa tendencja jest naturalną konsekwencją tego stanu rzeczy. Wzrosty wydatków Polaków w segmencie konsol i gier mobilnych pokazują, że przestajemy być głównie rynkiem gier PC, a otwieramy się na nowe sposoby konsumpcji treści.
Z wydatkami na poziomie ponad 541 milionów dolarów polski rynek gier jest plasowany na drugim miejscu w Europie Środkowo-Wschodniej, po Federacji Rosyjskiej (z wydatkami na poziomie 1,657 miliarda USD) i przed Kazachstanem (z wydatkami szacowanymi na 207 milionów USD). W całej Europie Polska znajduje się na ósmym miejscu. Przodują Niemcy, którzy wydali w 2018 r. na gry wideo prawie 5 miliardów USD (4,989 mld USD) na trzecim Brytyjczycy (z wydatkami w wysokości 4,731 mld USD) i Francuzi (3,366 miliardów USD).
Szczególne znaczenie pod względem liczbowym w Polsce mają produkty oferowane przez firmę Wargaming. Okazuje się bowiem, że do końca marca 2019 roku Polacy utworzyli 7 141 641 kont dla wszystkich tytułów tej firmy (obejmujących m.in. takie bestselery jak: „World of Tanks”, „World of Ships” i „World of Warplanes”). Oznacza to, że ponad 18% Polaków miało styczność z jedną lub więcej gier produkowanych lub wydawanych przez Wargaming.
Niewątpliwy wpływ na to miała polityka tej firmy, która dba o polskie akcenty w swoich produktach, wprowadzając do nich okręty i czołgi polskich sił zbrojnych (np. niszczyciel ORP „Błyskawica” i czołg 7TP), w tym konstrukcje nieistniejące, ale zaprojektowane lub wymyślone przez polskich inżynierów (np. czołgi 50TP i 60TP).
O skuteczności tych działań może świadczyć film o polskich czołgach z podkładem muzycznym zespołu Żywiołak, który na YouTube jak dotąd obejrzało go już ponad 730 tysięcy internautów. Ostateczną wersja tego utworu można usłyszeć w grze World of Tanks za każdym razem podczas wchodzenia do bitwy na mapie „Studzianki”.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Wargaming.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]