Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

PIT-RADWAR dostawcą „Wierzby” dla Wojsk Lądowych

Fot.  st. chor. Waldemar Młynarczyk/Zespół Reporterski Combat Camera DO RSZ
Fot. st. chor. Waldemar Młynarczyk/Zespół Reporterski Combat Camera DO RSZ

Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka PIT-RADWAR S.A., zgłosiła jako jedyna wniosek do udziału w postępowaniu na dostawę Zintegrowanego Zautomatyzowanego Systemu Dowodzenia Wojsk Lądowych pk. „Wierzba”.

Rzecznik Prasowy Inspektoratu Uzbrojenia ppłk Robert Wincencik przekazał redakcji Defence24.pl informację, że „w postępowaniu na dostawę Zintegrowanego Zautomatyzowanego Systemu Dowodzenia Wojsk Lądowych „Wierzba” wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożony został przez PIT-RADWAR S.A.”.

Złożenie wniosku przez jeden podmiot wynika z obecnej polityki Ministerstwa Obrony Narodowej, które zdecydowało nie tylko, że postępowanie będzie prowadzone w trybie zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa (a wiec nie będzie stosowane prawo zamówień publicznych), ale również, że mogą w nim wziąć udział tylko polskie firmy państwowe.

Jako oddzielni wykonawcy nie mogą natomiast występować firmy prywatne, nawet jeżeli byłyby one wpisane na listę przedsiębiorstw o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym dla państwa (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 3 listopada 2015 roku w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym). 

Ponieważ został zakwalifikowany tylko jeden wykonawca (PIT-RADWAR S.A.), to od razu otrzymał on zaproszenie do negocjacji. Przypomnijmy, że umowa ma zostać zrealizowana w terminie do 36 miesięcy od dnia jej podpisania co oznacza, że nowy Zintegrowanego Zautomatyzowanego Systemu Dowodzenia Wojsk Lądowych zostanie wprowadzony nie wcześniej niż na początku 2021 r.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (14)

  1. Tdat

    Postępowanie dobre, bo eliminujące niewiarygodnych dostawców. Parafrazując śp Smolenia, mamy na rynku Artystyczne Krawiectwo (skrót PIT-RADWAR) i amatorską lewiznę (bez skrótu).

  2. znającyTemat

    Szafrran, Bratek, Wierzba, towarzyszące im ustawki itp. oraz ci którzy je inicjowali i "realizowali" to tematy dla prokuratury itd.

    1. ciekawy

      A czy Jaśmin był wdrożony po przetargu, czy jakoś bokiem? Ma badania takie, jakie robi się innym systemom?

  3. Taktak

    Postępowanie tendencyjne, całkowicie eliminujące firm posiadających rzeczywiste osiągnięcia i produkty w tej dziedzinie itp., które na dodatek też są podmiotami o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym itd. i do tego dotychczas nadzorowane przez dotychczasowego Ministra Rozwoju i jednocześnie Wicepremiera, który w ostatnich dniach został Premierem.

    1. dhjk

      Firma prywatna zawsze może zostać sprzedana obcemu kapitałowi. To jest podstawowe zagrożenie. Wtedy taki system można by od razu wyrzucić do kosza.

    2. Kuballo

      Dlatego USA korzystają tylko z usług firm państwowych

  4. xxx

    Ciekawe ile z 40 komentarzy napisali pracownicy firmy?

  5. Wafel

    W wojsku już wróciła komuna. W innych resortach też nad tym ciężko pracują.

  6. kończyćto

    Tego typu ustawki (niby konkurencyjne, a w rzeczywistości wcale nie) i tym samym niemerytoryczne faworyzowania wykonawców są kulą u nogi wojska, nie służą rozwojowi efektywnego polskiego przemysłu obronnego itp. - zakończmy to. Przecież nie mają one nic wspólnego z przeprowadzonymi fazami analityczno-koncepcyjnymi, dialogami technicznymi, racjonalnością wydatkowania środków publicznych, fachowością prowadzenia procedur i postępowań zmierzających do sprawnego oraz skutecznego pozyskania SpW itp. To dedykuję zwłaszcza tym, którzy myślą, że tego nie widać i chcieliby zabełkotać tę złą rzeczywistość, chociaż cieszy to, że są w zdecydowanej mniejszości.

  7. Ghg

    Jakaś kpina, że teldat nie może wziąć udzialu

  8. prawie-że-technolog

    Jak to jest w USA... Czy tam też informatyczne systemy dowodzenia robią spółki państwowe? Są w ogóle takie...? Jeśli nie, to dlaczego tam może robić prywatna firma i jest to bezpieczne, a u nas nie? Może to kwestia kontroli Państwa nad taką spółką - u nas jak zwykle "nie da się"?

  9. Merytoryczny

    Piszę bo nie mogę już zdzierżyć tych bzdur... Wystarczy wiedzieć, że warunki podmiotowe w postępowaniu są określane na podstawie uzasadnienia do wniosku PIBP zatwierdzonego przez Ministra Obrony Narodowej, do którego zapisy formułują różne instytucje wojskowe, żeby obalić niedorzeczne argumenty o rzekomej korupcji. Proponuję, pisać na tematy, o których macie pojęcie...

    1. BardzoMerytoryczny

      Nie możesz zdzierżyć bo piszący mają racje i obnażają to co od dawna jest robione w wielu procedurach. W pierwszej kolejności przeczytaj ich opinie ze zrozumieniem i odpowiedz sobie na pytania: - Czemu wojsko od lat nie może otrzymać dostępnych i istniejących systemów? Dlaczego przepisy wykorzystuje się do blokowania dobrych oraz efektywnych i jednocześnie kosztownego oraz nieefektywnego faworyzowania tych którzy na to w żadnej mierze nie zasługują? Czemu te działania nie wynikają z kosztownego realizowania FAK i dialogów technicznych oraz ogromnej wiedzy np. IU w danym temacie itd.? Czyżby wystąpienia do Ministra (na którego decyzje się powołujesz bo to najłatwiej zrobić) w tych sprawach pisane były tendencyjnie i wybiórczo bo rzeczywistość, efekty i wnioski w tym zakresie sugerują taki stan rzeczy? Czemu ogłoszeniom o postępowaniach i zawartym w nich kryteriom podmiotowym pozornie nadaje się charakter konkurencyjności, jak w rzeczywistości one to eliminują, zmierzają do wyboru i niczym niezasadnego faworyzowania z góry określonego wykonawcy itp., itd.?

  10. Olgierd

    W świetle tak ustawionej procedury przecież nikt inny nie mógł zostać "dostawcą". Wystarczy zobaczyć ogłoszenie. Bezwzględnie powinny to zbadać właściwe instytucje i służby - należy przerwać tą tendencyjną ryzykowną kosztowną "grę" do jednej bramki itp.

    1. wert

      Wręcz przeciwnie. To bardzo mądre podejście. Wierzba to newralgiczny system i MUSI być pod 100% kontrolą Państwa. Prywatny przedsiębiorca tego nie zapewni.

  11. PRS

    To, że ,,zgłosiła" to nic nie znaczy. Dokładnie ,,zgłosiła" bo musiała. Teraz ,,negocjacje" będą trwały do końca roku albo dłużej, 3 lata na dostawę + przynajmniej roczny ,,poślizg" daje nam 6 lat - w elektronice-informatyce to ,,przepaść bez dna". Dlaczego nie zakupiono a właściwie nie dokupiono Jaśmina? ,,Platforma JAŚMIN posiada następujące zasadnicze komponenty: HMS JAŚMIN - System Zarządzania Walką głównie Korpusu, Dywizji i Brygady ze specjalnie dedykowanymi dla niego węzłami teleinformatycznymi w wersjach: aparatowni (także z wykorzystaniem MMSD) oraz przenośnej BMS JAŚMIN - System Zarządzania Walką Batalionu, Kompanii, Plutonu i Drużyny, również ze specjalnie zaprojektowanym dla niego pokładowym węzłem teleinformatycznym VIS JAŚMIN - System Komunikacji Pokładowej stanowiący podstawowy węzeł teleinformatyczny, dedykowany dla obiektów mobilnych, w tym pojazdów DSS JAŚMIN - System Zarządzania Walką Żołnierza, również ze specjalnie dedykowanym dla niego nasobnym węzłem teleinformatycznym JFSS JAŚMIN - System Wymiany Danych dla Połączonego Wsparcia Ogniowego, w tym TZKOP SWD C3IS JAŚMIN - zautomatyzowany kompleksowy system wsparcia dowodzenia i działania wojsk od szczebla operacyjnego do pojedynczego żołnierza z jego zasadniczymi modułami: HMS C3IS JAŚMIN, BMS C3IS JAŚMIN, DSS C3IS JAŚMIN, JFSS C3IS JAŚMIN i CID C3IS JAŚMIN Web Portal JAŚMIN - rozwiązanie intranetowe, m.in. wspierające procesy dowodzenia/zarządzania poprzez zastosowanie scentralizowanego portalu CID JAŚMIN - Serwer Identyfikacji Bojowej istotnie usprawniający i zwiększający dokładność: identyfikacji obiektów wojsk własnych i sojuszniczych oraz wymianę danych w tym zakresie między rodzajami sił zbrojnych IEG JAŚMIN - brama bezpiecznej wymiany informacji, zapewniająca zautomatyzowany i bezpieczny transfer danych pomiędzy systemami o różnej klasyfikacji przetwarzanych informacji System Zarządzania JAŚMIN - kompleksowy system obsługi, zarządzania, monitoringu i konfiguracji urządzeń oraz modułów platformy JAŚMIN, a także jej elementów funkcjonalnych" źródło internet No tak... prywatna firma. Mam nadzieję, że nowy Minister rozgoni jak najszybciej całe to ,,towarzystwo" z IU.

    1. Oficer

      Pełna racja w każdym obszarze, także dotyczącym niezbędnych porządków w IU

  12. Znawca

    Tak w majestacie procedur, faz analityczno-koncepcyjnych, dialogów technicznych i postępowań zmierzających do pozyska SpW niezasadnie i bardzo ryzykownie nagradza się itp. tych którzy nie zrealizowali bądź nienależycie wykonali umowy w zakresie opracowywania i dostaw tego typu systemów itd.

  13. pytający

    A kto miał inny wygrać i złożyć wniosek o udział w postępowaniu jak tak kolejny raz były umyślnie przygotowane wymagania podmiotowe? Który to już raz nie liczą się kompetencje, posiadane produkty w ogłoszonym projekcie, nie zawiedzenie w danej dziedzinie zamawiającego itp. tylko firma która ma wziąć dany temat? Jak to jest niekonstruktywne, nieracjonalne, nieefektywne, nietwórcze itd.?

    1. odpowiadający

      To jest dla nich chyba nagroda za niezrealizowane lub nienależycie wykonane umowy w zakresie opracowania i dostaw zautomatyzowanych systemów dowodzenia bo innego wytłumaczenia nie znajduję.

    2. Pol

      Takie napychanie zamówień w jedno miejsce stwarza nadto z a g r o ż e n i e dla bezpieczeństwa i skuteczności ich realizacji, co jest już bardzo realne w świetle ilości kontraktów w których uczestniczy ta firma oraz postępowań w których bierze udział i jest preferowana.

  14. dimitris

    Wykluczając firmy prywatne, oczywiście, że skazujemy się na znacznie mniej efektywne wykorzystanie funduszy modernizacyjnych. I potem Państwo znów będzieci pytać, dlaczego wojsko iks, za podobnie środki, nabyć mogło znacznie szybciej i więcej ? A czemu Wojsko Polskie tak mało, zawsze z opóźnieniem i zawsze skazane na brak gotowości obronnej ? A to po prost nie da się ewidentnie komunistycznymi metodami i przesądami, bez jednoczesnego drastycznego zaniżania poziomu życia obywateli, osiągać dobrego przygotowania do obrony Ojczyzny. Przykłady widoczne w całym świecie, a i my sami pamiętami ile komuna "jest warta".

    1. Ober

      Największym problemem jest brak ciągłości zamówień wojska. Na hura ogłaszają jakiś plan zamawiają gigantyczne ilości zakład rozbudowuje się i po 2 latach upada bo przez kolejne 40 lat nikt od nich nic nie będzie zamawiał.

Reklama