Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy najnowszy Chinook dla Niderlandów

Zdjęcie ilustracyjne, fot. Airwolfhound from Hertfordshire, UK - CH-47 Chinook - RIAT 2015, CC BY-SA 2.0, commons.wikimedia.org
Zdjęcie ilustracyjne, fot. Airwolfhound from Hertfordshire, UK - CH-47 Chinook - RIAT 2015, CC BY-SA 2.0, commons.wikimedia.org

Królewskie Niderlandzkie Siły Powietrzne (RNLAF) otrzymały właśnie pierwszy ciężki śmigłowiec transportowy CH-47F Chinook. Ostatecznie, tamtejsze siły zbrojne mają otrzymać 20 nowych maszyn tego typu, będąc jednocześnie jednym z ośmiu odbiorców maszyn z rodziny Chinook`ów wśród państw należących do NATO.

Producent śmigłowców transportowych CH-47 Chinook, a więc amerykański koncern Boeing, poinformował właśnie o dostawie pierwszej maszyny w wersji F, z unowocześnionym kokpitem dla Królewskich Niderlandzkich Sił Powietrznych (RNLAF). Jest to pierwsza z 20 maszyn w tej konfiguracji, które mają ostatecznie trafić do niderlandzkiego odbiorcy. Przewiduje się, że w tym przypadku dostawy do Niderlandów będą trwały do 2021 r.

Zaznaczono przy tym, że nowe Chinooki dostarczane do Niderlandów będą wyposażone w te same rozwiązania, które są stosowane już w przypadku śmigłowców znajdujących się na wyposażeniu US Army. Podkreśla się przede wszystkim zastosowanie automatycznego cyfrowego systemu kontroli lotu, a także systemu Common Avionics Architecture System (CAAS) w pełni zintegrowanego ze szklanym kokpitem śmigłowca Chinook. Dostarczana do Niderlandów wersja ma również charakteryzować się zaawansowanymi możliwościami podczepiania i przenoszenia ładunków. Zastosowanie tego rodzaju wspólnej konfiguracji śmigłowców z rodziny Chinook ma wpłynąć na niższy koszt utrzymania cyklu życia śmigłowców w siłach zbrojnych.

Obecnie CH-47 są użytkowane w Stanach Zjednoczonych przez US Army oraz tamtejsze Siły Operacji Specjalnych (SOF), jak również są obecne w wojskach ośmiu państw NATO. Całkowicie na świecie Chinooki mają służyć w 20 armiach świata. W przypadku Niderlandów mowa jest o flocie maszyn w wersji D, a także wersji F wyposażonych w Advanced Cockpit Management System (ACMS).

Boeing CH-47F Chinook to zmodernizowana wersja ciężkiego dwusilnikowego śmigłowca transportowego CH-47D. W porównaniu do poprzedniej wersji wprowadzone zostały nowe silniki o mocy 4 800 koni mechanicznych każdy, co pozwala na osiągnięcie prędkości ok. 302 km/h oraz zwiększonym udźwigiem do ok. 11 ton. CH-47F jest wstanie przetransportować 55 żołnierzy, bądź specjalistyczny sprzęt do obszaru działań operacyjnych w zasięgu 1100 km od miejsca startu. Jego uzbrojenie stanowią trzy karabiny maszynowe kal. 7.62-mm zamontowane na drzwiach. Zmieniona została również awionika.

Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. Ryszard 56

    A My mamy dialogi

    1. Orthodox

      Na śmigłowce transportowe, średnie, o ciężkich nie wspominam, to nawet dialogów jeszcze nie ma. Jest przedłużanie resursów na papierze. Do dziś dzwonią mi w uszach słowa wiseministra obrony po uwaleniu Caracali, że śmigłowce są przereklamowane na dzisiejszym polu walki.

    2. Navigator

      My ma CASA

    3. Orthodox

      Mamy Casy i 50cio letnie Herculesy z perspektywą nabycia ,,nowych", 30sto letnich.

  2. BUBA

    A dlaczego nie dla Polski !!!

    1. kriss

      Bo w Polsce brak madrych i rozsadnych ludzi wazniejsze sa dialogi,omowienia i konferencje skoro zastapienie Honkera trwalo tyle lat to pozyskanie czegos takiego z 50 lat by zajelo.

    2. Ślązak

      W Polsce na pewno by się przydał, ale nie można nie zauważyć że są ważniejsze cele jak np. obrona pplot ppanc artyleria

    3. :))

      Przypuszczam, że kupimy je po 2030.

  3. Marek

    ;(. Trochę smutne jak się czyta. A nasi będą na parasolach latać udając helikoptery, niedługo. A będziemy mieli F35 na defilad bo na uzbrojenie i utrzymanie pełne nie statczy

  4. OrthodoxA

    A u nas sztucznie przedłuża się resursy zabytków. Co za wstyd. Śmiem twierdzić że nie będziemy mieć ciężkich śmigłowców transportowych nigdy.

  5. Latający Holender

    Armia holenderska w STANIE głębokiej rezerwy kadrowej Co będą pakować w te helikoptery?

  6. Afganczyk

    Wersja D latała po nas w Afganistanie i to byl koń logistyki bo mógł przenieść pluton z kontenerem i lekka haubicą na,3,500 a poten wymiatasz