- Wiadomości
Pierwszy KTO z Jordanii
Biuro projektowe King Abdullah II Design and Development Bureau (KADDB) z Jordanii prowadzi badania rozwojowe i testy swojego najnowszego produktu. Jest nim, po raz pierwszy, kołowy transporter opancerzony w układzie 8x8, charakteryzujący się nietypowym, jak na ten rodzaj wozów bojowych, kształtem mającym mu zapewnić zwiększony poziom odporności na wybuch miny lub innego ładunku pod dnem czy kołem. Wcześniej zaprezentowano takie wozy jak Al-wahsh, Dester Iris, czy projekt transportera gąsienicowego Dawsar.

Nowy KTO nazwany Almared powstał w oparciu o sprawdzone rozwiązania podwozia od samochodów ciężarowych wysokiej mobilności Tatry 8x8 i osadzonym na nim stalowym kadłubie, co w połączeniu dało wóz o ochronie balistycznej na poziomie IV wg STANAG 4569 i możliwości dopancerzenia do poziomu V+. Czesi sprzedali Jordańczykom 50 podwozi w układzie 8×8, właśnie w celu badań i rozwoju nowych konstrukcji pojazdów opancerzonych.
W wozie zastosowano również zmodyfikowane dno kadłuba w kształcie litery V, zapewniające wyższy poziom ochrony przed minami czy improwizowanymi ładunkami wybuchowymi (IED).
Sam konwencjonalny układ konstrukcyjny złożony jest z umieszczonej z przodu wozu wysokoprężnej jednostki napędowej o mocy 420 KM z lewej strony i przedziału kierowania z prawej, przedziału dowodzenia umieszczonego za nimi oraz przedziału transportowego dla ośmioosobowego desantu w tyle kadłuba.
Masa pojazdu wynosi 25000 kg. Silnik sprzęgnięty jest z automatyczną sześciobiegową skrzynią. Pojazd na drodze utwardzonej osiąga prędkość do 110 km/h. Ma niezależne zawieszenie wszystkich kół (o dużej średnicy) co w połączeniu z możliwościami układu napędowego daje mu wysoką mobilność w zróżnicowanym terenie.
Desant opuszcza wóz za pomocą tylnej rampy (z umieszczonymi w niej dodatkowymi drzwiami) i ma do dyspozycji osiem (po cztery z każdej strony) okien z otworami strzelniczymi do prowadzenia ognia z wnętrza pojazdu. Nad przedziałem desantowym znajdują się ponadto cztery włazy otwierane na boki kadłuba.
Nad drugą, trzecią i czwartą para kół znajdują się zewnętrznie montowane i zdejmowane pojemniki na wyposażenie i dodatkowy osprzęt wozu.
Dowódca pojazdu ma do dyspozycji opancerzoną kopułkę z peryskopami, a jego przedział umieszczony jest tuż za silnikiem, co nie jest rozwiązaniem optymalnym biorąc pod uwagę dużą temperaturę otoczenia, nagrzewanie się przedniej płyty nadsilnikowej oraz odprowadzanie gorących spalin. Wpływają one na zniekształcanie pola widzenia przy obserwacji w przód. Jednak rozmieszczenie poszczególnych układów, czy nawet całych przedziałów, jest jeszcze w fazie badań, o czym świadczą różnice pomiędzy prezentowanymi modelami czy prototypami transportera.
W konstrukcji oprócz mobilności, zwiększonej odporności balistycznej i przeciwminowej, postawiono na zapewnienie wysokiej świadomości sytuacyjnej załodze i desantowi oraz modułowym rozwiązaniom, mającym na celu łatwe dostosowywanie wozu do dynamicznych wymagań pola walki.
Uzbrojenie wozu to - jak na razie - zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7 mm wkm M2 HB. Docelowo pojazd przystosowany będzie do montażu różnego rodzaju uzbrojenia, włącznie z 105 mm armatami czy moździerzami kalibru 120 mm.
Dotychczas badaniom poddawany jest transporter opancerzony, ale w planach jest powstanie różnych wersji, takich ja wozy wsparcia, dowodzenia, ewakuacji medycznej, czy dedykowane pojazdy rozpoznawcze i inżynieryjne. Transporter stanie się docelowym wozem tego typu w armii jordańskiej, a KADDB liczy też na duże zainteresowanie ze strony innych państw.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS