Reklama

Siły zbrojne

Początek modernizacji bułgarskich Su-25

Załadunek samolotu Su-25 na pokład Iła-76. Fot.  Bulgarian Ministry of Defence
Załadunek samolotu Su-25 na pokład Iła-76. Fot. Bulgarian Ministry of Defence

Pierwszy z ośmiu samolotów Su-25, których remont zakontraktował bułgarski rząd, trafił na Białoruś. Prace zostaną przeprowadzone w 558. Lotniczych Zakładach Remontowych w Baranowiczach.

Maszyna została częściowo rozmontowana, by umożliwić jej transport na pokładzie samolotu Ił-76, który dostarczył ją na miejsce wykonania prac. Kontrakt o wartości 55 mln USD netto zakłada przeprowadzenie remontu konstrukcji 8 płatowców oraz silników R-95Sh (po dwa na samolot) oraz ich modernizacji. Bułgarski minister obrony Krasimir Karakaczanow twierdzi jednak, że chciałby do końca kadencji obecnego rządu (2021 r.) zakontraktować prace w tym zakresie na przynajmniej 10 z 14 posiadanych obecnie przez bułgarskie siły powietrzne Su-25. Modernizacja ma obejmować instalację nowych systemów łączności, nawigacyjnych, ochrony przed systemami powietrze-ziemia oraz przystosowanie do użytkowania systemów powietrze-powietrze krótkiego zasięgu R-73 (AA-11 "Archer"). Ma to wydłużyć czas eksploatacji Su-25 o nie mniej niż 10 lat.

Wynegocjowanie  umowy na remont samolotów okazało się jednak dość kłopotliwe. Pierwotny plan zakładał, że remont będzie przeprowadzony na miejscu - bułgarski rząd uznał jednak, że państwowe zakłady lotnicze Avionams nie mają odpowiednich uprawnień (ostatni raz podobne prace wykonywano w nich 10 lat temu), a ich uzyskanie potrwa co najmniej dwa lata. Rząd w Sofii skierował wobec tego zapytanie ofertowe do Rosji, jednak rosyjski koncern lotniczy United Aircraft Corporation (UAC) nie udzielił odpowiedzi.

W tej sytuacji Bułgarzy rozpisali normalne postępowanie przetargowe, jednakże zaproponowane przez Rosję i Białoruś ceny były bardzo wysokie - mimo to resort obrony zdecydował się przyjąć ofertę białoruską bez negocjacji. Po ujawnieniu tych informacji, zdecydowano się na ich przeprowadzenie, potem problematyczne okazało się zapłacenie za remonty ze względu na sankcje nałożenie na Białoruś. Co więcej, cena remontu przekraczała maksymalny koszt jednorazowej transakcji, którą ministerstwo mogło przeprowadzić samodzielnie -  wprowadzone więc zostały zmiany w prawie. Ostatecznie, 24 sierpnia  2019 r,. bułgarski resort obrony otrzymał środki, dzięki którym mógł zapłacić za wykonanie prac.

image
Fot. Wikipedia/CC BY-SA 3.0/Krasimir Grozev

Su-25 (w kodzie NATO "Frogfoot") to samolot szturmowy, przeznaczony do udzielania bliskiego wsparcia jednostkom lądowym - do zwalczania siły żywej, czołgów, punktów umocnionych. Wiele rozwiązań konstrukcyjnych (np. kokpit w swoistej "wannie" tytanowej zapewniającej maksymalną ochronę pilota) dzieli z amerykańskim samolotem A-10 "Warthog". Podobnie jak amerykański "Guziec", wciąż jest modyfikowany przez konstruktorów, tak by mógł sprostać  wyzwaniom współczesnego pola walki. 

Reklama

Komentarze (2)

  1. szemranysmerf

    To samo co z naszymi SU 22, podtrzymywanie umiejętności pilotów. Jeśli zapłacili DUŻĄ sumę USA za F-16, JEŚLI chcą mieć lekki samolot szturmowy, nie mogą wybrać Textron AirLand Scorpion, jeszcze nie przetestowany do końca, , ale o większych możliwościach niż SU-25 i perspektywiczny, i o wiele tańszy niż F-16. Amerykanie i firma Textron byli by HAPPY, jak i Bułgarscy Piloci wojskowi .

  2. Fanklub Daviena

    "Wannę", tylko ze stali pancernej, to zastosowano w Ił-2, więc jak ktoś małpował, to USA od Rosjan. Zresztą mogli to skopiować dopiero w jakieś 20 lat po Rosjanach, bo wcześniej USA nie miało technologii tłoczenia blach pancernych w 2 osiach. Uzyskało taką technologię dopiero jak rosyjski emigrant w USA przeczytał rosyjskie książki z mechaniki i metalurgii i uświadomił sobie, że USA operuje na równaniach liniowych a nie różniczkowych i jest 20 lat zacofane, więc przetłumaczył Amerykanom rosyjskie podręczniki akademickie... :)

    1. Davien

      No popatrz funku tyle ze to rosja sciągneła ta technologie z USA razem z Christie M1928. nawet Niemcy mieli to przed wami w HS-129 wiec jak widac to znowu Rosja nie może dogonic reszty swiata:)

Reklama