Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy brytyjski Posejdon w służbie

P-8 MRA1 CC BY-SA 4.0
P-8 MRA1 CC BY-SA 4.0

Na terenie stacji Kinloss Barracks w północnej Szkocji wylądował pierwszy z dziewięciu zamówionych przez Wielką Brytanię morskich samolotów P-8 MRA1 Poseidon. Tym samym Brytyjczycy odzyskali zdolność do prowadzenia dozoru akwenów morskich za pomocą samolotów patrolowych dalekiego zasięgu.

Wcześniej rolę, którą obecnie zaczynają pełnić amerykańskiej produkcji samoloty, miały krajowe Hawker Siddeley (BAR Systems) Nimrod wersji MRA4. W pierwszej dekadzie tego wieku planowano wejść w posiadanie dziewięciu maszyn tej wersji. Program Nimroda został jednak skasowany w 2010 roku na fali oszczędności związanych m.in. ze światowym kryzysem gospodarczym 2009 roku. Chytry jednak traci dwa razy, a potrzeba pozostała. W 2015 roku Brytyjczycy ogłosili zainteresowanie zakupem maszyny podobnej klasy do zezłomowanych w 2011 roku Nimrodów, tyle że amerykańskich - Boeing P-8A Poseidon. Kontrakt został ostatecznie podpisany w czerwcu 2016 roku i miał wartość 3,87 mld USD.

Samoloty mają docelowo stacjonować w bazie RAF w szkockim Lossiemouth i w ramach 120 Dywizjonu będą stamtąd chronić m.in. bazy Royal Navy (w tym lotniskowce typu Queen Elizabeth i okręty podwodne wyposażone w broń atomową). Do czasu ukończenia rozbudowy tamtejszej infrastruktury w tej bazie pierwsze brytyjskie Poseidony będą operowały ze stacji Kinloss Barracks.

Pierwszy przybyły do kraju Poseidon został odebrany od producenta 29 października 2019 roku. Nosi nazwę własną „Pride of Moray” i – jak wszystkie wszystkie brytyjskie samoloty tego typu - oznaczenie P-8 MRA1, zamiast P-8A. Pierwsza maszyna może od razu rozpocząć operowanie, dzięki szkoleniom jakie przeszły wcześniej brytyjskie 7-osobowe załogi w USA w ramach programu Seedcorn.

Samoloty Poseidon mogą być wykorzystywane do rozpoznania elektronicznego (ELINT), działania przeciwko okrętom podwodnym i nawodnym. Maszyny mogą prowadzić także loty patrolowe/dozorowe i ratownicze. Na samoloty te zdecydowało się już 7 państw: USA, Wielka Brytania, Indie, Australia, Korea Południowa, Nowa Zelandia i Norwegia. Cena jednostkowa to około 125 mln USD za egzemplarz.

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (1)

  1. Navigator

    Super maszyna Polecam Pas taktyczny Grenlandia Islandia Norwegia pokryty A gdyby Norwegia skierowala jeden Pisejdon nad Bałtykiem

Reklama