Siły zbrojne

Pierwsze loty nowej wersji Black Hawka

Fot. Sgt. Steven Galimore / 82nd Combat Aviation Brigade
Fot. Sgt. Steven Galimore / 82nd Combat Aviation Brigade

Na IDEX 2017 koncern Northrop Grumman poinformował o wykonaniu pierwszych lotów przez nową wersję znanego śmigłowca Black Hawk oznaczoną jako UH-60V Victor. Nowy model odznacza się innowacyjnymi rozwiązaniami awioniki w kokpicie maszyny.

UH-60 Victor powstał w wyniku zapotrzebowania US Army (kontrakt podpisano w 2014 roku) związanego z modernizacją kokpitu używanej wersji L. Zmiany dotyczą przede wszystkim wymiany analogowych instrumentów i wskaźników na zintegrowane cyfrowe, o otwartej architekturze.

Według przedstawicieli Northrop Grumman, wygranie tego kontraktu otwiera przed koncernem nowe możliwości związane nie tylko z modernizacją floty śmigłowców UH-60 eksploatowanych przez US Army, ale również potencjalnymi zamówieniami od szerokiego grona użytkowników potężnej rodziny tych maszyn na całym świecie. Potencjalnie mówi się o eksploatacji zmodernizowanych maszyn aż poza 2030 rok.

Czytaj także: Prezes PZL Mielec: Przedłożymy MON ofertę śmigłowców Black Hawk

Trzy modernizowane i zarazem prototypowe śmigłowce przez dwa lata były badane w Prototype Integration Facility (PIF) w Redstone Arsenal, w stanie Alabama.

Według planu zakładana jest modernizacja 760 śmigłowców modelu L do wariantu modelu V, który daje porównywalne możliwości pod względem zintegrowanej awioniki do modelu M, czyli najnowszego wariantu Black Hawka. Docelowo US Army ma posiadać 1375 maszyn UH-60M oraz 760 UH-60V.

Pierwszy lot UH-60V miał miejsce 20 stycznia 2017 roku, co jest dużym osiągnięciem w porównaniu do podobnych procesów modernizacji i świadczy o wysokim przygotowaniu i wiedzy kadry inżynieryjnej oraz szybkim dostosowaniu proponowanych elementów i ich integracji w kadłubie maszyny.

Obecnie prowadzone będą specjalne testy zmodernizowanych maszyn w US Army Aviation and Missile Research and Development Center (AMRDEC) gdzie sprawdza się trzy przygotowane pakiety pod modernizację maszyn prototypowych. Testy operacyjne mają potrwać do 2019 roku.

Czytaj także: Niemiecka ofensywa na IDEX. "Leopard 2PL, artyleria, obrona powietrzna i cybernetyczna"

Northrop Grumman wykorzystała w tym procesie gotowe rozwiązania np. komputer misji przeznaczony dla AH-1Z. Sam nowy moduł awioniki/komputera misji oznaczono jako FlightPro Gen III i będzie on również oferowany potencjalnym klientom.

Nowe rozwiązania pozwalają nie tylko na zwiększenie możliwości śmigłowca, ale również ułatwiają jego pilotowanie, zwieszają  świadomość sytuacyjna załogi oraz wpinają maszynę w system wymiany danych z innymi systemami uzbrojenia. Poza tym w nowej konfiguracji zmniejszą się koszty eksploatacji. Samo rozwiązanie dzięki modułowej i otwartej architekturze może być z łatwością dostosowane do innych modeli śmigłowców lub maszyn latających (Future Airborne Capability Environment – FACE).

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.