Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Opancerzony Kajman z Białorusi. "Do zadań rozpoznawczych oraz dywersyjnych"

Fot. Госкомвоенпром РБ/YouTube
Fot. Госкомвоенпром РБ/YouTube

Na Białorusi powstała koncepcja głębokiej modernizacji a właściwie opracowania na bazie znanego radzieckiego transportera opancerzonego BRDM-2 nowej, uniwersalnej w zastosowaniu konstrukcji. 140. zakłady remontowe techniki pancernej z Borysowa zbudowały opancerzony transporter rozpoznawczy, który nazwano Kajman. Pojazd jest obecnie intensywnie testowany i dopracowywany.

Nowy KTO w układzie 4x4 jest pojazdem amfibijnym (poruszanie się w wodzie zapewniają dwie śruby umieszczone po bokach kadłuba), uzyskuje prędkość maksymalną 110 km/h i ma zasięg 1100 km. Jego załoga składa się z maksymalnie 6 żołnierzy a DMC pojazdu wynosi 7000 kg.

W konstrukcji pojazdu zastosowano wiele sprawdzonych rozwiązań, m.in. boczne drzwi, drążki skrętne, osie, mosty i reduktory z transportera BTR-60. Napęd wozu zapewnia wysokoprężny silnik D-245 (z rodziny jednostek o mocy 122-156 KM produkowanych przez mińskie zakłady silnikowe) z manualną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach i z elektronicznym wtryskiem paliwa. Uzbrojenie transportera może być montowane na stropie kadłuba, gdzie przewidziano stanowiska dla 7.62 mm km PKS, 12.7 wkm Kord lub 30 mm granatnika automatycznego ASG-17.

Możliwe, że na bazie pojazdu (podobnie jak BRDM-2) powstanie również mobilna wyrzutnia ppk Kornet EM czy innego typu. Zastosowane uzbrojenie może być obsługiwane ręcznie lub być zamontowane w zdalnie sterownym module uzbrojenia. W wersji rozpoznawczej zostanie on zapewne doposażony w środki rozpoznania radiolokacyjnego, optoelektroniczne głowice rozpoznawcze czy rozbudowany system łączności i przekazywania danych.

Założeniami przy opracowywaniu konstrukcji Kajmana było przystosowanie go do prowadzenia zadań rozpoznawczych oraz dywersyjnych, ale uniwersalność konstrukcji pozwala na dostosowanie go do prowadzenia zadań patrolowych, udziału w misjach stabilizacyjnych czy pokojowych oraz wykorzystanie jako opancerzony pojazd służb porządkowych resortu spraw wewnętrznych (w tym do prowadzenia akcji antyterrorystycznych).

Co ciekawe, Białorusini podają, że nowy pojazd powstał w przeciągu zaledwie czterech miesięcy. Transporter opracowano w oparciu o założenia i potrzeby armii białoruskiej, ale będzie on również przeznaczony na eksport.

Od pewnego czasu białoruskie firmy zbrojeniowe prezentują dużą liczbę nowych systemów uzbrojenia, w przeciwieństwie do wcześniejszych lat gdzie specjalizacją byłą przede wszystkim modernizacja starszych wzorów techniki radzieckiej. W ostatnim czasie zaprezentowano m.in. wieloprowadnicową wyrzutnię artylerii rakietowej Polonez o zasięgu ponad 200 km (opracowaną przy współpracy z Chinami), gąsienicowy lekki opancerzony transporter z wieżą z zmodernizowanego BMD-2 czy nowy uniwersalny lekki pojazd opancerzony w układzie 4x4 Vitim.

 

 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. anakonda

    mam nadzieje że jelcz wraz z HSW opracuje nam takowa jednostke (wzornictwo z BRDM było by na miejscu jako mocno sprawdzone )

  2. dk.

    Ale coś ta moc silnika ? Czy to nie słabiuteńko jak na 7-tonową terenówkę ? Tyle to ma dziś auto osobowe. Czy mylę się ? Jestem .... a nie mechanikiem pojazdowym...

    1. ito

      Dwadzieścia parę KM/t- bardzo bogato to to nie jest, ale od standartu dla pojazdów bojowych nie odstaje. Powiedziałbym że to raczej szkic niż konstrukcja, ale jak widać Białorusini coś robią poza kupowaniem licencji.

    2. mariusz77a

      Bo to podrasowany silnik z ciągnika mtz 82, stary jak świat, a taka duża moc świadczy o mocnym przekonstruowaniu silnika, co znacznie skróci jego żywotność. Wzrost obrotów i dobra turbina poprawi moc, ale nie chciałbym być na rozpoznaniu w pobliżu oddziałów przeciwnika, gdy to cudo zdechnie na skutek zatarcia silnika. Już lepsze są silniki Leylanda, kupiliśmy je jako 4 i 6 cylindrowe silniki w 1966 r, a nadal są stosowane, i zwiększono ich moc ze 100 i 125 do 190 KM. Silnik d245 to równolatek silnika stosowanego w Polsce do kombajnów Vistula i Star 27, więc pytam - gdzie ta cała nowoczesność, Nasza armia powinna te kajmany kupić i stosować ze zdalnym sterowaniem, jako ruchome cele dla leopardów, podobnie jak to robią amerykanie z samolotami F-16

  3. magazynier

    Pytanie do znawców? Co ma z BRDM-a? Pływa? A te wystające błotniki to hamulce hydrodynamiczne, zawsze otwarte. Rozumiem, że koła w trakcie pływania też się obracają? Ale na poważnie, BRDM-2 to był świetny pojazd i próby stworzenia czegoś co pływa i jest do niego podobne to krok w dobrą stronę. Przy nim Hammer to badziewie.

  4. Kilimek

    Da się? a nasze Kleszcze, LOTR-y, Bobry, Hipopotamy i inne cuda tylko doją kasę z budżetu...

    1. Autor komentarza

      Widzę, że u Ciebie ten pojazd przeszedł test pozytywnie na podstawie wyglądu i garści informacji podanych " z sufitu". To jest koncept, podobnie jak PL-01 i tam wszystko może się zmienić, a równie projekt dobrze może zostać zarzucony.

  5. say69mat

    @def24.pl: Opancerzony Kajman z Białorusi. "Do zadań rozpoznawczych oraz dywersyjnych" say69mat: Skoro na Białorusi ... możno??? Dlaczego w naszym kraju nie ... możno???

Reklama