Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Odmłodzony An-225 na lotnisku Chopina [KOMENTARZ]

Fot. Adam Guz/KPRM
Fot. Adam Guz/KPRM

Lądowanie na warszawskim lotnisku Okęcie największego samolotu transportowego na świecie, osiemdziesięciometrowego Antonowa An-225 Mrija, to wydarzenie wyjątkowe. Na pokładzie przyleciało z Chin ponad 80 ton środków ochronnych zakupionych przez KGHM: maseczek, kombinezonów, osłon na twarz i innych środków niezbędnych w walce z Covid-19.

Największy samolot świata był potrzebny, by przywieźć kolejne partie środków medycznych – przekonywał obecny na lotnisku premier Mateusz Morawieckie. - O taki transport starało się kilka państw, u nas to były długie dni negocjacji. Skala tego transportu faktycznie robi wrażenie. Jego objętość oszacowano na ponad 1000 m3 i składa się na niego przede wszystkim ponad 75 ton kombinezonów ochronnych, ale też około 11 ton osłon na twarz i 9 ton maseczek. Całość została pozyskana bezpośrednio od chińskich producentów przez koncern KGHM.

Do transportu wykorzystano największy samolot transportowy świata An-225 Mrija i co ciekawe, był to jego pierwszy komercyjny lot po trwającej niemal rok modernizacji. Maszyna wzbiła się w powietrze w nowej konfiguracji po raz pierwszy 19 marca 2020 roku a już 11 kwietnia wyruszyła w podróż do Chin.

image
Rozładunek An-225 Mrija na lotnisku w Warszawie. Fot. MAP

Trasa przelotu z firmowego lotniska Gostomel pod Kijowem do chińskiego miasta Tiencin liczyła sobie ponad 8200 km i wymagała międzylądowania w Kazachstanie dla uzupełnienia paliwa. Jest to standardowa trasa dla samolotów Antonov Airlines lecących do Chin i z powrotem do Europy. Łącznie lot trwał niemal jedenaście godzin. Po dotarciu do celu rozpoczął się załadunek. Wybór Tiencin jako miejsca z którego lata większość transportów ze środkami ochronnymi i medycznymi jest nieprzypadkowy. Pomimo tego, iż miasto leży nad Morzem Żółtym, czyli na północnym wschodzie Chin, to jest to równocześnie specjalna strefa ekonomiczna będąca jednym z największych światowych węzłów komunikacji morskiej i lotniczej.

Załadunek An-225 w Tiencin zakończył się w niedzielę popołudniem i samolot wystartował w drogę powrotną o 17:23 czasu lokalnego. Warszawie był już wtedy 13 kwietnia, tuż po północy. Maszyna odbyła niemal 6 godzinny lot do Ałmaty, którego trasa to ponad 3600 km, a około szóstej rano czasu lokalnego wystartowała z Kazachstanu do Warszawy. Po locie długości ponad 5130 km, który trwał niemal 8 godzin, samolot dotarł do Warszawy 14 kwietnia tuż po dziesiątej rano.

image

Transport około 90 ton ładunku na odległość ponad 8 tys. km w przeciągu kilkunastu godzin wydaje się znaczącym wyczynem, ale dla An-225 to w zasadzie rutynowe zadanie. W ładowni o pojemności 1300 m3 może on przewieść ponad 250 ton ładunku lub pojedynczy obiekt o masie ponad 180 ton. Natomiast przenosząc 200 ton samolot ten jest w stanie pokonać ponad 4 tys. km bez lądowania. Dla porównania An-124 może transportować do 120 ton ładunku (150 ton w wersji An-124-100M), a kubatura ładowni to ponad 1000 m3.

Oba typy maszyn mają na swoim koncie światowe rekordy dotyczące przewożonych ładunków i długości lotu. Do An-124 należy palma pierwszeństwa jeśli chodzi o lot bez lądowania czy tankowania w powietrzu. W trwającym 25 godzin i 30 minut locie maszyna przebyła 20 151 km. An-225 ma na swoim koncie rekordowe przewozy pod względem masy i wymiarów. Największy pojedynczy obiekt jaki przewieziono drogą powietrzną to generator dla armeńskiej elektrowni gazowej, który wraz z ramą transportową ważył 189 ton.

Natomiast najdłuższy przewieziony przez Mriję obiekt, to mierząca 42,1 metra łopata do turbiny wiatrowej. An-225 przewiózł w 2010 roku dwa takie elementy dla duńskiej elektrowni prosto z chińskiego Tiencin. Równie interesujący, choć nie rekordowy, był pierwszy lot komercyjny An-225 po certyfikowaniu tej maszyny do użytku cywilnego i przyjęciu do floty Antonov Airlines. Odbył się na trasie Stuttgart-Thumrait (Oman), a ładunek stanowiły gotowe posiłki dla amerykańskiego personelu w całym regionie Bliskiego Wschodu. 216 tys. porcji umieszczonych na 375 paletach ważyło łącznie 187,5 tony.

Kabina An-225 przed modernizacją. Fot. Piotr Tadeusz/CC-BY-3.0
Kabina An-225 przed modernizacją. Fot. Piotr Tadeusz/CC-BY-3.0

Zarówno An-225 jak i An-124 mają też w historii swoich lotów wiele akcji humanitarnych lub ratowniczych. Na przykład w kwietniu 2011 roku An-225 przewiózł największą dostępną wówczas pompę do betonu z USA do Japonii. Podobne urządzenie An-124 kilka dni wcześniej przywiózł z Niemiec. Zostały one wykorzystane do chłodzenia reaktora elektrowni jądrowej w Fukushimie, uszkodzonej przez trzęsienie ziemi. Obecnie te największe samoloty transportowe regularnie latają z ogromnymi ładunkami środków ochrony osobistej, takich jak maseczki i kombinezony. Są one transportowane przede wszystkim z Chin do Europy. Nocą 22 marca 2020 w Czechach wylądował An-124 ze 100 tonami maseczek, testów i innych niezbędnych środków. Tylko w ostatnim tygodniu przed Świętami Wielkanocnymi w Polsce lądowały dwa Antonowy An-124: we Wrocławiu i Warszawie. Każdy z nich przywiózł po około 50 ton środków ochronnych z Chin.

W czasie pandemii liczy się czas i ilość dostarczanych materiałów ochronnych, które przecież zużywają się bardzo szybko. Dlatego najlepsze rozwiązanie to transport lotniczy. Maseczki, kombinezony, osłony na twarz, to wszystko ładunki relatywnie lekkie, jednak przez to ich duże ilości mają też znaczną objętość. Dlatego tak ważną rolę pełnią obecnie ciężkie samoloty transportowe, mogące przewozić na znaczne odległości nie tylko duże ciężary ale i znaczne gabaryty. Co ważne, w obu tych kategoriach jest tylko jeden niedościgniony mistrz i 14 kwietnia 2020 roku wylądował w Warszawie.

Reklama
Reklama

Komentarze (34)

  1. Józef - hanys

    Wczoraj godz.21.00 ląduje z Chin .....Dreamliner LOT 7916 na Okęciu w Warszawie z Nur-Sultan ...a w odwrotnym kierunku lecą aż dwa Dreamliner LOT 7929 i 7915 do Nur-Sultan ... i tak latają te maszyny po potrzebny sprzęt tam i spowrotem do Chin .... Nur-Sultan to między lądowanie dla zatankowania tych samolotów .

  2. AWU

    W sprawie zaistniałą poniżej dyskusji odnośnie możliwości czasowego wymontowania pasażerskich z Dreamlinerów LOTu w celu udostępnienia dodatkowej przestrzeni na transport pudeł z artykułami medycznymi, pragnę przypomnieć że w maju 1991r podczas operacji Salomon, ewakuacji etiopskich Żydów w przeciągu 6 godzin zdemontowano z Boeinga 747-200 linii El Al, wszystkie 399 foteli F, J i Y klasy, samolot wrócił do Tel Avivu z 1222 pasażerami na pokładzie ustanawiając rekord nie pobity do dziś. B - 747-200 normalnie transportuje ok 400 pasażerów w konfiguracji 3 lub 2 klas, najwięcej foteli montowali przewoznicy azjatyccy na krótkich trasach (n.p. Osaka Tokio) 525 miejsc w konfiguracji "all economy" przy rozstawie 30". Wbrew komentarzom poniżej nie jest to operacja skomplikowana, a samo usunięcie foteli nie wymaga wg przepisów międzynarodowych "certyfikacji" gdyż nie dochodzi do żadnej ingerencji/modyfikacji (chyba że istnieją jakieś dodatkowe ograniczenia skądinąd znanego z biurokracji ULC) Inny rekord ustanowił Boeing 727-200 World Airways w marcu 1975, podczas ostatniego lotu ewakuacyjnego z Da Nang gdy komuniści podeszli w rejon lotniska wybuchła panika i tłum Wietnamczyków próbował dostać się na pokład. Samolot wystartował z opuszczonymi tylnymi schodami na których byli ludzie, również ludzie w ładowniach i wnękach podwozia, podczas startu pod ostrzałem broni maszynowej i granatników. Maszyna przeleciała nisko z opuszczonymi schodami do Saigonu, na pokładzie 268 osób (w kabinie 161 foteli) + 62 osoby w ładowniach oraz dwóch szczęśliwców którym udało się przeżyć podróz i lądowanie we wnęce podwozia. W kadłubie maszyny naliczono 58 dziur po pociskach i odłamkach.

  3. Strażnik Teksasu

    Jak za komuny!!! Przez tydzień tuba propagandowa trąbiła że płynie do nas statek z pomarańczami z bratniej Kuby!!! I za 3 dni były w sklepach...

    1. Ustawiator

      To prawda TUBA,PIS A OD STYCZNIA KRZYCZAŁ ZE NOC NA. NIE GROZI KOT PREZESA MIAŁ JEDNAK RACJĘ

    2. robo

      dlaczego szkalujesz perel który normalnie razem z kolegami trollami pracujących na innych zmianach wychwalasz na polskim internecie?

    3. Davien

      Bo taki dostał gotowiec?? Panie robo logiki od nich wymagac raczej nei można;)

  4. Kościuszko

    Przestańcie pisać bzdury o jego zawartości. Najpierw zmalała masa z 400 ton ładunku (dwukrotna nośność....), Potem zmniejszyły się po drodze ilości a teraz już przechodzicie na podawanie ładunku w M3. Napiszcie po prostu że przyleciał samolot i tyle. Cyrk i manipulacje zostawicie politykom...

    1. Orthodox

      Przy tego typu ładunku (bardzo lekkie pakunki) właśnie objętość jest miarodajna. Przyleciał samolot załadowany po sufit. A że to wszystko ważyło 80ton.

    2. Kościuszko

      Orthodoxa jest miarodajna tak samo jak mowa informatyka o kodzie. Ale tylko wśród informatyków. Jak dotąd wszyscy chwalą się sztukami więc aby być miarodajnym trzymajmy się tej narracji. Żeby ci przybliżyć - wiesz ile to jest metrvszescienny masek??? Bo ja nie mam bladego pojęcia.

    3. Davien

      NO popatrz AN225 moze przewozic ładunki o objetości do 1300m3, nasz miał 1050m3, cos jeszcze do dodania?

  5. Hip

    W mojej miejscowości jest szwalnia, która szyję maseczki i sprzedaje je po 5pln/st. Zamiast płacić za Antonowa można było te 3mln dolarów przekazać na nasze firmy, które szyją. Ludzie mieli by pracę i pieniądze zostałyby w Polsce. Ile jest takich firm, które mogłyby pracować ale nie mają zamówień?

    1. ultraubawiony

      w ile czasu uszyli by 10mln maseczek? W 3-4 lata czy szybciej?

    2. Roman

      Co ty będziesz, jakie 10 mln, ten samolot przywiózł lekko ponad 1 mln.. .

    3. Davien

      I za 5 lat by były te maseczki... Ech skad sie tacy biora

  6. sff

    skoro wchodzi do niego 189 ton a przewieziono circa 90 ton to czemu nie doładowano tych 100 ton? czyżby towar był tak wypełniający objętościowo?

    1. ultraubawiony

      Czy ty, tak jak niektóre nasze wielce uczone posłanki, nie odróżniasz masy od objętości...? Samolot był wypełniony prawie całkowicie. Zresztą zobacz komunikat na stronie właściciela samolotu... największy objętościowo ładunek przewieziony kiedykolwiek to właśnie ten nasz.

    2. A załaduj sobie 10 kg piłeczek pingpongowych do standardowego sklepowego koszyka w którym swobodnie mieści sie np 10 kg cukru?????

    3. Paweł P.

      POlityków słucha i powtarza.

  7. Eytu

    Tylko nie dawajcie mu oprogramowania z maxa.

  8. Jaro

    MRIJA.....MARZENIE AN 225 to UKRAINA go zbudowała w Kijowie w zakładach Antonowa.

    1. sz

      Zbudował go nieistnejący już ZSRR, nie żadna Ukraina.

    2. kontrwywiad

      zbudowała go ukraińska srr

  9. maz

    To nie jest rosyjski gigant. Albo radziecki albo ukraiński .

  10. Artur

    Czymś te 228 ton złota trzeba bylo wywiezc...

    1. Prawda

      Raczej przywieźdź

    2. Tomasz33

      Popatrz, a niedawno można było obserować transport samochodowy tego złota na polskich ulicach. W Polsce władza nie bogaci się kosztem obywateli, jak na wschodzie. Dlaczego o Putinie mówi się że jest najbogatszy na świecie?

    3. Roman

      Tomasz a czym się bogaci??? Pomyśl i napisz skąd ta władza ma pieniądze? Napisz bo bardzo jestem ciekaw.

  11. jrli

    Samolot jedyny na świecie i co najciekawsze zmodernizowany. Ukraina ma jednak potencjał przemysłowy i potrafi zarabiać pieniądze. Nie muszę dodawać że u nas nie ma ani jednego ani drugiego.

    1. ttt

      Widac, ze zyjesz w oderwanu od rzeczywistosci. Biedna Ukraina stracila praktycznie swoj potencjal produkcyjny. Wykonananie remontu i modernizacji, a produkcja nowych samolotow to jak warsztat samochodowy vs. fabryka samochodow.

    2. Tomasz33

      NIe? W Polsce jest ponad 700 firm z całkowicie Polskim kapitałem, lub taki mwynoszącym ponad 50%. W internecie można znaleźć listę. I oprócz firm z branży zbrojeniowej są inne np. Polska firma AMICA która produkuje sprzęt AGD, do Rosji eksportuje go pod nazwą HANSA. WIęc jak to jest że taki wielki kraj jak Rosja nie potrafi wyprodukować tego typu rzeczy. Ukraina potrafi zarabiać pieniądze? Ok, ale czemu jej gospodarka jest mniejsza ponad 5 krotnie od Polskiej, zarobki ludzi wypadają podobnie na Polską korzyść. W Polsce przedewszystkim nie ma korupcji, a wszystko jest dla ludzi, a nie dla władzy jak na wschodzie.

    3. Kosciuszko

      Ta Tomaszu nie ma korupcji, powiedz mi gdzie ty żyjesz??? A podawanie spółek zbrojeniowych jako polski kapitał ok. Tylko są to spółki na permanentnym deficycie, żyjące z garnka naszych podatków. To ma być przykład??? Przykład na co, nie rozumię twojej tezy. Jedyne rentowne spółki z branży zbrojeniowej to 3 prywatne które już chciano przejąć. Na szczęście nie udało się i tylko dzięki temu jeszcze normalnie działają.

  12. Saracen

    Według oficjalnych statystyk w marcu w Rzeszowie nikt nie zmarł na koronawirusa. Ale liczba wszystkich zgonów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku aż o 38 proc. W kartach zgonów jest więcej takich przyczyn śmierci jak np. zapalenie płuc czy niewydolność oddechowa. We Włoszech do ofiar koronawirusa zaliczany jest każdy przypadek śmierci z pozytywnym wynikiem testu na COVID-19, bez względu na ilość i rodzaj chorób współistniejących. W Belgii nie musisz mieć nawet wykonanego testu na COVID-19 aby być zaliczonym do ofiar koronawirusa. Wystarczy, że miałeś jego objawy przed śmiercią. W Polsce 27 letnia kobieta z Łańcuta, która miała koronawirusa, została wykreślona ze statystyk śmierci tego wirusa - uznano, że zmarła na sepsę. Do tego dochodzi dziwaczna polityka PiS odnośnie liczby wykonanych testów. Przykładowo, w sobotę 11 kwietnia odnotowano 401 nowych zarażeń a wykonano 11 265 testów. W niedzielę 12 kwietnia odnotowano 318 nowych zarażeń i wykonano 8 447 testów. W poniedziałek 13 kwietnia odnotowano 260 nowych zarażeń a wykonano 5 623 testów. Czyli w ciągu dwóch dni liczba testów na dobę spadła o około 50% co przełożyło się na zmniejszoną liczbę nowych przypadków koronawirusa. W tym kierunku idąc, gdy przestaniemy wykonywać testy, pozbędziemy się epidemii.

    1. robo

      Publikuj swoje sensacje na rusnet. Tam cię docenią, a na marginesie czy w Polsce jest paragraf na fejknełsy dot wirusa? A jeśli nie to dlaczego?

    2. Krystian

      No niestety robi, niejaki saracen opisuje rzeczywistość, jeśli wyciągasz "agenturalne argumenty" to znaczy że nie nadążasz lub nie chcesz nadążać...

    3. Hip

      Jeżeli te dane nie są prawdziwe to proszę pokazać inne. Pisanie że jest ktoś z rusnet, to trochę dziwne.

  13. Heheh

    najpierw Chińczycy wprowadzili wirusa a teraz robią biznes na maseczkach to się nazywa pomysł na biznes

    1. Orthodox

      Zaiste. Szczególnie, że cała światowa gospodarka stoi w związku z czym 90% chińskiego eksportu też stoi.

  14. Strażnik Teksasu

    Paliwo na lot B787 tam i z powrotem do Chin to 100-120 ton, cena 1 ton paliwa to 420 USD, koszty stałe płaci się czy latają, czy stoją, opłaty nawigacyjne w kosztach pomijalne (do negocjacji), ładunek 45 ton w bagażnikach i 20 ton w kabinie w specjalnych siatkach. Można i tak.

    1. Rebel

      Ale przecież nasze 787 obecnie po zakończeniu akcji Lot do domu non stop latają na trasie Warszawa - Chiny - Warszawa. Stoją tylko 2 maszyny bez silników (jedna od listopada, druga od początku lutego). I dwie maszyny, które są na obowiązkowych przeglądach w Abu Dabi (wrócą za ok 2 tygodnie).

    2. zyg

      Aktualne (09.04) ceny paliwa na stronie IATA, w Europie USD210/tonę w ChRL USD 198/tonę czyli 70% taniej niż rok temu a 40% taniej niż 09.03. Oprócz tego możliwość zakupu przez Petrolot/Orlen ropy blend Sokol do produkcji Jet-A/B którą Rosjanie obecnie sprzedają przez pośredników za bezcen USD 5/baryłkę poniżej oficjalnej i tak niskiej ceny spotowej.

    3. zyg

      Czyli "13 lata do ChRL non stop"? I dlaczego nie wymontują siedzeń z głównego pokładu przynajmniej we 2-3? Robota na 8-10 godzin a dodatkowe ze 150m3 przestrzeni przy zachowaniu wszystkich kuchni i toalet (pokład cargo dla 789 to 172.5m3).

  15. ryksiu

    Działają jak mogą. W 40 dniu epidemii Hiszpania miała 120 tysięcy zakażonych, a Polska 7 tysięcy. Więc nie jest źle.

    1. Inż.

      Genetyka się kłania bracie a nie prewencja.

    2. ryky

      bzdura i dobrze o tym wiesz

    3. Kłania sie mądrość naszych naukowców i ich siła przekonywania polityków że w biednej polsce okresu międzywojennego zaczęto produkować i szczepić oraz "obrzydliwa komuna" że już na gruzach kraju w 1945 posłuchała przedwojennych mądrych ludzi i przywróciła i produkcje i szczepienie BCG.

  16. Szwejk ;)

    Moi drodzy , co tu analizować, toż to Kolumb Santa Mariją by przewiózł. Od Grudnia 2019r wiadomo co się dzieje. Bezradność tego żądu jest porażająca.

    1. Tomasz33

      Więc tym objawem bezradności według ciebie jest tylko kilka tysięcy zakażonych w Polsce? Dopiero ukazał się artykuł w "The Wall Street Journal" chwalący Polskę i resztę Europy Środkowo-Wschodniej za to że lepiej radzi sobie z pandemią.

    2. ultraubawiony

      Szwejk jak zawsze wie lepiej, bo młodzieżówka PO zawsze jest najlepiej poinformowana.

    3. Strażnik Teksasu

      11 kwietnia- 11,2 tys. testów 12 kwietnia- 8,4 tys. testów 13 kwietnia- 5,6 tys. testów 14 kwietnia- 4,6 tys. testów Ciekawostka z Rzeszowa. W marcu oficjalnie nikt nie zmarł na koronawirusa, ale wszystkich zgonów było o 38% więcej niż rok temu. Nie ma testów. Nie ma problemu.

  17. krem

    Sześciosilnikowy samolot transportowy produkcji radzieckiej, pochodzący z biura konstrukcyjnego Antonowa, zbudowany w zakładach Antonow, przeznaczony był do transportu Burana. Cieszycie się, to cieszcie sie dalej i podziwiajcie myśl radziecką.

  18. Cezar

    Premier Morawiecki osobiście powitał wielką maszynę, która przywiozła zakupiony za ciężkie miliony sprzęt ochronny, który w lutym Agencja Rezerw Materiałowych wyprzedawała za grosze. Nie szukajcie w tym logiki. To jest Polska PiS.

    1. lol

      Bzdura. To nie sprzęt przekazany. Tamten miał kres okresu przydatności. Więc w razie epidemii i tak by go nie użyto bo nie było gwarancji, że będzie skuteczny.

    2. Juliusz

      Prawda cię wyzwoli więc dodam, że za to wyprzedanie został parę dni temu zwolniony prezes tejże agencji powołany (o nie co za pech) w 2014 roku...

    3. Ralf_S

      Za to skupili od kopalni zalegający drogi węgiel... A Morawiecki z otwartymi rękami powitał "dar" pracowników KGHM i LOTOS...

  19. Jaro

    To Szwedy mają taki samolot? bo w publikacjach ani słowa o kraju pochodzenia.

    1. Nico

      Antonov Airlines należy do ukraińskiej firmy Antonov . Co w związku z tym samolot An-225 jest ukraiński.

  20. Johann

    Dostawa do Polski bezcenna - w dobie jak wszystkie państwa ustawiły u wrót Chin w kolejce po towar , przeciw wirusowi....dla jednych to nie bywały wyczyn I tu na myśli mam patriotów . A dla innych to tylko propaganda w jakieś republice w wydumanej Uni Europejskiej gdzie każdy kraj pozostał sam z wirusem ...Hihot czasu??? No ale???

    1. ja

      Propaganda w tym sensie ze koszt wynajecia na 1 lot to 3 milony dolarow. LOTem bylo by taniej. Ale by wygladalo nie tak efektownie

    2. wtch

      To państwa członkowskie nie zgodziły się, by Unia odpowiadała za opiekę medyczną... Więc mają co chciały... Za to w USA kłócą się pomiędzy sobą poszczególne stany, w ramach jednego kraju oraz ze służbą federalną... to jest dopiero chichot.

  21. kołalsky

    Jakaż nasza mizeria skoro przez kilka ostatni lat zdołano jedynie zamówić kilka śmigłowców. To się nazywa "sukces" !

  22. Johann

    Wystartował- zobacz na żywo było by super ...przynajmniej telewizja Polska przeprowadziła transmisje na żywo. Nie zapomniane wrażenia.

  23. Michał III

    czemu "rosyjski" - czy nie właściwiej byłoby napisać radziecki lub po prostu ukraiński?

    1. mario

      bo on nigdy nie był ukraiński tylko radziecki ,a użytkownikiem zostali przypadkowo Ukraińcy.

    2. piotr5613

      nie przypadkowo,zaklady Antonowa byly na Ukrainie i dalej sa.

    3. inż.

      Przypadkiem Antonow urodził się pod Moskwą i przypadkiem ktoś na Kremlu wydał decyzję o budowie fabryki lotniczej w Kijowie czy gdzie tam w socjalistycznej republice ukraińskiej.

  24. Strażnik Teksasu

    Ależ to nie patriotyczne i pro ruskie!!! Tramp wystawi rachunek..

    1. Tomasz33

      Ten samolot należy do Ukraińskiej firmy, a Polska zapłaciła zarówno za jego wynajęcie jak i sam ładunek.

    2. J23

      To jest Ukraiński samolot

  25. por. conjurer

    poważni ludzie i piszą dyrdymały o tym, że ładunek mogły przewieźć samoloty pasażerskie. Rany... zacznijcie używać głów zamiast główek. A poza tym, co wam do LOTu? Jeszcze 6 lat temu pewnie wielu z was wdrukowało sobie, że narodowy przewoźnik do niczego nam nie jest potrzebny.

    1. Herr Wolf

      Niestety LOT jest w cudzych rękach..

    2. Udowodnij

      Brednie

    3. inż.

      Bardzo tego chciałbyś Herr Kieł